Společenské konsekvence výstavby přehrad v povodí Odry Mgr. Lukáš Kala, Ph.D. a Mgr. Tomáš Chabada – Katedra environmentálních studií FSS MU 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Pojištění úvěrů pro české investice v zahraničí Nový produkt dle VPP „If“ pro investiční úvěry poskytnuté finančními institucemi.
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Operační program Infrastruktura – část životní prostředí Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor životního prostředí.
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Realizace rozvojových aktivit v obcích regionu České Švýcarsko 1. schůzka PS
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Programy v oblasti regionální politiky pro rok 2010 RNDr. Josef Postránecký.
KULATÝ STŮL S OBČANY – DISKUZE O BUDOUCNOSTI. Místní akční skupina (dále MAS) je na politickém rozhodování nezávislým společenstvím občanů, neziskových.
Eva Měráková, Lenka Jandová
Potenciál území v oblasti integrace a inovace Ekonomika a zaměstnanost (spolupráce škol a lokálních firem, coworkingová centra, podnikatelské inkubátory,
Metodika zpracování části D plánů oblastí povodí KPOV, Praha, Dr.Ing. Antonín Tůma
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Místní Akční Skupina VIA RUSTICA. Zájmové území MAS Via rustica mikroregiony Stražiště a Svidník (Pacovsko a Černovicko, okres Pelhřimov) 287 km 2 2 města,
Management a rozvoj obcí
Kurs v rámci projektu SFŽP Agentura Koniklec o.s. 2008
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
Propedeutický seminář k bakalářskému projektu
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
Úmluva o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat Mgr. Jana Brožová Ministerstvo životního prostředí.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Ing. František Pavlík, Ph.D. Státní pozemkový úřad ČINNOST SPÚ V OCHRANĚ PŮDY.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
MAS Brdy – Vltava Komunitně vedený místní rozvoj.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Alena Zieglerová (ASZ), František Jirásek (Město Most)
Vodohospodářské aktuality
ZÚR JMK a ÚP seminář pro projektanty a pořizovatele ( dotazy )
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
ALTERNATIVY PRO FRÝDLANTSKO
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Realizace logistiky při povodních ve vybraném okrese
Závaznost – od (ode dne násl. Zveřejnění)
Rezervy, podmíněné závazky a podmíněná aktiva
17 LET RÁMCOVÉ SMĚRNICE O VODĚ PŘÍNOS ANO NEBO NE?
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Strategie rozvoje obce - tvorba koncepčního dokumentu Shrnutí
Jaromír Jech Svaz měst a obcí ČR
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
VODA PRO KAŽDÉHO, PRO ŽIVOU PŮDU A ZDRAVOU KRAJINU!
Transkript prezentace:

Společenské konsekvence výstavby přehrad v povodí Odry Mgr. Lukáš Kala, Ph.D. a Mgr. Tomáš Chabada – Katedra environmentálních studií FSS MU 1

Projekt s VÚV TGM Analýza a hodnocení sociálně ekonomických dopadů na rozvoj společnosti v územích chráněných pro akumulaci povrchových vod 2011 (MZE + MŽP) Generel území chráněných pro akumulaci povrchových vod a základní zásady využití těchto území 65 lokalit Kategorie A – 21 území (zdroje pro zásobování pitnou vodou) Kategorie B – 44 území (protipovodňová ochrana) 2

Název prezentace v zápatí3

Výzkumný postup: dvoufázové sociologické šetření 4

5

Charakteristika souboru Obce dotčené výstavbou přehrady Kvótní výběr -> náhodná procházka Nové Heřminovy (n= 44, resp.118) z 283 Slezská Harta (n= 108, resp. 318) – Razová (42), Leskovec (29), Roudno (25), Mezina (4), Bruntál (2), Nová pláň (2) Šance (n= 46, resp. 124), Staré Hamry (197 obyv.) Název prezentace v zápatí6

Je pro Vás nebo Vaše blízké výstavba přehrady a nucené přesidlování stále živým tématem? 7

Období výstavby přehrad Šance a Slezská Harta záměr výstavby přehrady nebyl s občany předem diskutován stát nezohlednil při zadávání projektu přehrad obavy a požadavky místních nesplněny záruky a sliby ze strany státu nevyrovnány újmy vzniklé obci ze strany státu 8

Nucené přesídlování v důsledku výstavby vodních nádrží Šance a Slezská Harta nezaplaceno odpovídající finanční vyrovnání za nemovitost neposkytnuto nějaké vyrovnání nad rámec materiální hodnoty majetku nespokojenost s přístupem úřadů a poskytováním informací o výstavbě stěhování jako bolestivá událost 9

Změnila výstavba přehrady zásadním způsobem Váš život? 10

Výsledky analýzy: Šance (dlouhodobé dopady) 11

Výsledky analýzy: Slezská Harta (dlouhodobé dopady) 12

Nové Heřminovy (jednání o přehradě) 13 Pociťované chyby: občané se nemohli podílet na přípravě návrhu projektu přehrady projektanti přehrady nezohledňují požadavky a obavy místních političtí představitelé regionu se nezabývají riziky, která pociťují obyvatelé N. Heřminov obyvatelé nedůvěřují naplnění záruk a slibů poskytnutých státem

Výsledky analýzy: Nové Heřminovy (dopady záměru) 14

Výsledky analýzy: Nové Heřminovy (obavy a očekávání) 15

Problémy/řešení 1. Dotázaní se cítí státem/investorem marginalizováni (jednání z pozice moci) 2. Nepřiměřený a netransparentní způsob kompenzací (neřeší se citová újma či nepřímé znehodnocení majetku) 3. Rozpad či rozkol místní komunity 4. Nedůvěra vůči slibům ze strany státu (historicky podmíněná) 5. Skepticismus ohledně vzniku pracovních míst a rozvoje regionu 1. Výstavba je diskutována s obyvateli od prvotní fáze jako společný projekt (participativní plánování) 2. Adekvátní a transparentně nastavený systém kompenzací dotčených obyvatel (včetně těch, kteří jsou dotčeni nepřímo) 3. Výstavba nesmí být fyzickou ani duchovní bariérou kom. vztahů 4. Veškeré sliby by měly mít smluvní oporu vč. finanční stránky 5. Připravit podnikatelské pobídky 16