Průzkum rizika havárií podzemních staveb Autor: Jan Pruška, ČVUT v Praze Příspěvek byl zpracován za podpory programu Centra kompetence Technologické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Zpráva o činnosti Státního úřadu inspekce práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory –Zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 11Číslo.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Komplexní systém hodnocení
Komplexní systém hodnocení
Úřad práce České republiky
Analýza konkurenčního prostředí
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
Analýza dopravní obslužnosti v Mikroregionu Jindřichohradecko
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvoj zaměstnanosti ve vybraném podniku
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Téma 11: Finanční plánování
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-04
IDENTIFIKAČNÍ A LOKALIZAČNÍ STUDIE BROWNFIELDŮ
Posouzení a návrh organizace dopravy ve vybraném městě (obci)
Marketingový plán společnosti
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Finanční analýza ve vybraném podniku ve vztahu k podpoře řízení
Příspěvek na konferenci
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Zdanění provozu motorových vozidel v České republice Autor Bakalářské práce: Irena Záhorková.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
RIZIKO.
Novinky v Záznamníku učitele
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Analýza konkurence na maloobchodním trhu ve zvolené oblasti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza komunikačních chyb řídících pracovníků ve vybrané společnosti.
Centrální nákupy SŽDC pro opravu, údržbu a modernizaci železničního svršku Stanislav Smeták Workshop „Oprava a údržba kolejí železničních drah“ Praha –
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
BRUSNICKÝ, DEJVICKÝ A BUBENEČSKÝ TUNEL ROK ZKUŠEBNÍHO PROVOZU Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy.
RIZIKO.
Teritoriální setkání Island Praha, ing
Základní statistické pojmy
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
, Brno Připravil: Petr Trávníček
Život bez střeva , Praha.
Seminář o stavebním spoření
Statistická pravda o insolvenčních řízeních
Vývoj prostorové struktury sídel a komunikací Příklad využití starých map a nástrojů GIS Geografické aspekty středoevropského prostoru Brno,
Transkript prezentace:

Průzkum rizika havárií podzemních staveb Autor: Jan Pruška, ČVUT v Praze Příspěvek byl zpracován za podpory programu Centra kompetence Technologické agentury České republiky (TAČR) v rámci projektu Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI), číslo projektu TE

Definování a ohodnocení rizika Riziko je pravděpodobnost vzniku nežádoucího jevu během přípravy, realizace a provozování podzemních staveb Ocenění: H = p f * C f C f - průměrná očekávaná hmotná škoda, ke které by došlo při vzniku poruchy p f - pravděpodobnost poruchy (havárie) – váha rizika, bodové ohodnocení rizika

Stavebně-technologická a projekční rizika Hlavní druhy (faktory zapřičiňující havárie): složité geologické a hydrogeologické poměry nedokonale provedený inženýrsko-geologický průzkum nevhodné vedení razicích a vyztužovacích prací chybný návrh konstrukční nedostatky špatná organizace výstavby nedostatečná zkušenost účastníků výstavby

Vnější projevy havárií – 5 hlavních kategorií havárie, při kterých vznikl povrchový kráter havárie, které proběhly pouze v podzemí (závaly, porušení čelby, stropu) průvaly podzemní vody havárie portálu skalní zřícení

Vnější projev havárie – vznik povrchového kráteru Tunel Blanka

Vnější projev havárie – porušení primárního ostění Tunel Jablunkov

Vnější projev havárie – průval podzemní vody Tunel Siglufjördur - Island, 2006

Vnější projev havárie – havárie portálů a skalní zřícení, Tunel Hřebeč

Nejvýznamnější havárie podzemních staveb v ČR za posledních 15 let Havárie silničního tunelu Hřebeč, 1995 Havárie jámy Do-IV Dolu Doubrava v Orlové, 1998 Zatopení pražského metra, 2002 Havárie železničního tunelu Březno, Březno u Chomutova,2003 Havárie kolektoru Vodičkova, Praha 2005 Havárie vodovodního přivaděče Švařeč- Běleč I, Brno, 2005 Havárie železničního tunelu v Jablunkově, Mosty u Jablunkova duben 2008 a listopad 2009 Havárie silničního tunelu Blanka v Praze, květen a říjen 2008, květen 2010 Propad na ulici Evropská pří výstavbě prodloužení metra linky A, červenec 2012

Provedené kroky průzkumu 1. Zavedení jednotné metodiky pro expertní posouzení úrovně celkových rizik konkrétního tunelového projektu 2. Obecná analýza havárií a nebezpečných událostí při výstavbě tunelů (přes 66 případů z celého světa) 3. Podrobná analýza vybraných tunelů v ČR a ve světě 4. Popis rizik hloubených a ražených tunelů z hlediska projektantů

1. Jednotná metodika pro expertní posouzení úrovně celkových rizik projektu tunelu Základem je posuzování rizik jednotlivých přispívajících faktorů a jejich závažnosti geologické prostředí a jeho znalost systém přípravy (investor, délka přípravy, kontrola přípravy, náklady přípravy,....) stavební řešení (typ tunelu, tvar, zvolená technologie a její reference) zúčastněné subjekty a jejich reference (zhotovitel, investor, projektant, zhotovitel monitoringu, experti,....) prostředí projektu a jeho citlivost (intravilán / extravilán, kulturní a přírodní hodnoty, topografie, dopravní obslužnost,....).

2. Obecná analýza – procentuální zastoupení rizik

3. Podrobná analýza – předběžné zhodnocení V porovnání se sousedním Rakouskem vychází podstatně větší četnost havárií – vztaženo na km ražby podzemního díla. Je nutné dodělat podrobnou analýzu s Velkou Británií, Švýcarskem a Německem. Srovnání s jinými zeměmi (či oblastmi) by přineslo pravděpodobně jiné výsledky. Na základě obecné analýzy je pravděpodobná možná příčina v četnosti havárií dána jednak složitými geologickými poměry v ČR a jednak větším množstvím realizovaných dopravních tunelů v Alpských zemích (a s tím spojené větší zkušenosti).

3. Ukázka z podrobné analýzy havárie tunelu Jablunkov Kroky analýzy: Zkoumání historických podkladů Zhodnocení IG podkladů Analýza projektu rekonstrukce Zhodnocení použitých technologií a provádění rekonstrukce Analýza prováděného monitoringu Zjištění „skutečných“ geologických podmínek Numerické modelování události Vyhodnocení analýzy

3. Ukázka z podrobné analýzy havárie tunelu Jablunkov Rekonstrukce jednokolejného tunelu z roku 1917 Tunel vyražen anglickou modifikovanou metodou Kamenné ostění (místní kámen) Délka tunelu 576 m Rozšíření na dvoukolejný tunel ražbou NRTM, plocha výrubu 91 m 2

3. Ukázka z podrobné analýzy havárie tunelu Jablunkov Návrh rekonstrukce

3. Ukázka z podrobné analýzy havárie tunelu Jablunkov Havárie květen 2008 nestabilita na čelbě upraven postup ražby duben 2009 nestabilita na čelbě listopad 2009 mimořádná událost, zavalení 96 m díla

3. Ukázka z podrobné analýzy havárie tunelu Jablunkov Vybraná historická fakta 1939 byla v obou tunelech odpálena nálož s následným prolomením nadloží (až 24 m) a propad silnice nad tunelem 1940 zasypán kráter a opraveno ostění 1971 přestavba železničního svršku – zabetonované pražce 1987 nový svršek – štěrkové lože a dřevěné pražce v historii díla několik rekonstrukcí, poslední 1999 – přestavba některých pasů

3. Ukázka z podrobné analýzy havárie tunelu Jablunkov Časový postup rekonstrukce

3. Ukázka z podrobné analýzy havárie tunelu Jablunkov Ukázka monitoringu

3. Ukázka z podrobné analýzy havárie tunelu Jablunkov Numerické modelování 2D MKP Plaxis 8.2 3D MKP Plaxis 3D tunnel Sestaveny 2 numerické modely zohledňující různé IG průzkumy Simulace postupů ražby, vyhodnocení vnitřních sil, mechanismu porušení

3. Ukázka z podrobné analýzy havárie tunelu Jablunkov Závěr analýzy havárie Degradace zemin vlivem dlouhodobého působení vody, což vedlo k významnému snížení pevnostních a přetvárných charakteristik Říjen 2009 srážkově nadprůměrný (nárůst srážek o 200%) Iniciací havárie bylo s největší pravděpodobností zvýšení pórových napětí v měkkých jílovcích a ztráta jejich pevnosti

4. Popis rizik hloubených a ražených tunelů z hlediska projektantů

ZÁVĚR Havárie jsou velmi těžce předvídatelné, mohou znamenat velké škody na majetku a bohužel i ztrátu lidských životů. Havárie stavební jámy a zničený historický archiv Kolín nad Rýnem, 2009 Děkuji za pozornost a ZDAŘ BŮH