Přítomné příčestí:participle clauses

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
přehled gramatických časů časy prosté plnovýznamových sloves
Advertisements

Trpný rod Matěj Suchánek.
PRESENT PERFECT SIMPLE
Past tenses in time clauses minulé časy v časových souvětích
Přítomný čas průběhový Present Continuous
Past simple & past continuous
PAST TENSES (9.ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
22. základní škola Plze ň, Na Dlouhých 49, p ř ísp ě vková organizace Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Pracovní list Autor:Jiří Vondráček Cílová skupina: žáci 9.roč. Klíčové kompetence: výklad a pochopení gram. jevu Očekávané výstupy: Vyhledat specifické.
Present Perfect Continuous Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Přítomný čas PRŮBĚHOVÝ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Tvoření a využití…. Present Perfect  Předpřítomný čas ( Přítomný čas dokonavý) tvoříme následujícím stylem:  Podmět + have/has + minulé příčestí požitého.
Passive – Present Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Relative Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Trpný rod – 9.ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Minulý čas průběhový / prostý (8.ročník)
Základní škola, Ostrava-Poruba, I. Sekaniny 1804, příspěvková organizace Název projektu ◦ Zkvalitnění vzdělávání na ZŠ I.Sekaniny - Škola pro 21. století.
Reported speech – nepřímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Future time clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Past Perfect Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Modal verbs of probability in present and past Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu.
Present perfect Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Past simple – past continuous VY_22_INOVACE_19 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka,
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_08 Název materiálu: Modální slovesa – gramatická cvičení Tematická oblast: Angličtina 2. ročník – strojírenské.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_59.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_46.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_434_Předpřítomný čas (1) AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_432_Popis obrázku AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová ROČNÍK,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_45.
Participle Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vyjádření možnosti/pravděpodobnosti pomocí may, might, could, will
VY_22_INOVACE_ANJ_1S2U_VO_27_20
MINULÝ ČAS PROSTÝ PAST SIMPLE VY_32_INOVACE_ICT 185
Passive tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Předpřítomný čas prostý 8-9.ročník (k učebnici Projekt 3) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Minulý čas průběhový (8.ročník) Učebnice Project 3 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
-ing / -ed clause practising
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_44.
Přítomný čas průběhový (5.ročník) Učebnice Project 1
Přítomný čas průběhový
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Nepravidelná slovesa v přítomném a minulém čase Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Mgr. M. Hašková Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Causal Clauses – Věty příčinné Markéta Zakouřilová VY_32_INOVACE_103 ZŠ Jenišovice.
Past Continuous – tvar a použití
Time Expressions Used with Present Perfect Tense Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PŘECHODNÍKY chtě nechtě nedbaje (na) nehledě (k, na) nemluvě (o) nevyjímaje.
Název školy: ZŠ štětí, Ostrovní 300 Autor: Lenka Pizúrová Název materiálu: VY_32_INOVACE_AJ.9.01_past_simple_and_ past_continuous Název: Past simple X.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková While I was having a shower someone rang....
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Present perfect I have been there two times..
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
Present perfect nebo past simple
VY_32_Inovace_ Conjunctions Project 3
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
VY_32_Inovace_ Present perfect Project 3
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
PRESENT CONTINUOS Autorka: Mgr. Bohumila Navrátilová Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM.
I haven´t seen your ID card.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Ivana Trembulaková
Přítomný čas průběhový (5.ročník) Učebnice Project 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Past simple x Past continous
Transkript prezentace:

Přítomné příčestí:participle clauses Participium Přítomné příčestí:participle clauses

Co je participium: Gramatický jev, který se objevuje především v psaném formálním a literárním stylu, často v oboru žurnalistiky V gramatických učebnicích nalezneme pod hesly: present participle, přítomné příčestí, -ing forms, participium, přechodníky… V češtině se jedná o přechodníky, což je složitá gramatika, kterou umí málokterý Čech Např.: jít, jdouc, jdouce (přechodník přítomný) běže, běžíc, běžíce (přechodník přítomný) uběh, uběhši, uběhše (přechodník minulý) pověsiv,pověsivši,pověsivše (přechodník minulý)

Pro zajímavost české přechodníky (jen na čtení doma) Přechodník předčasný (minulý) – vyjadřuje děj předcházející před dějem přísudku (…svolavše své plémě vzdali…). Vytváří se ze sloves dokonavých, koncovky se řídí podle příčestí minulého (od koncovek -l/-la/-lo). Je-li před -l/-la/-lo samohláska (pověsil/la/lo), tvoří se koncovkami -v, -vši, -vše (pověsiv, pověsivši, pověsivše). Je-li před -l/-la/-lo souhláska (upekl/la/lo), je přechodník v mužském rodě často s nulovou koncovkou a v ostatních rodech má koncovky -ši, -še (upek0, upekši, upekše). Přechodník současný (přítomný) – vyjadřuje děj současný s dějem přísudku (…přicházejíce slyší…). Tvoří se ze sloves nedokonavých, koncovky se řídí podle zakončení 3. osoby množného čísla (od koncovek -ou/-í). Je-li sloveso zakončeno na -ou (jdou), tvoří se koncovkami -a, -ouc, -ouce (jda, jdouc, jdouce). Je-li sloveso zakončeno na -í (běží), tvoří se koncovkami -e, -íc, -íce (běže, běžíc, běžíce). Přechodník budoucí – pro vyjádření předčasnosti v budoucnosti se používá podobný tvar utvořený shodně jako přechodník současný nebo minulý, ale z dokonavého slovesa. Pořídí si psa, aby byla, přijdouc domů, přivítána. Získavše půjčku, budeme podnikat.

Tvoření participia v angličtině Tvoření přechodníků v angličtině je na rozdíl od češtiny velmi jednoduché ve všech osobách se tvoří pomocí koncovky –ing tento gramatický jev nám slouží k nahrazení vedlejších vět (časové, příčinné a vztažné), čímž celé souvětí zjednodušíme!

Časové věty Dva děje proběhly zároveň!! Jsou-li v souvětí dva děje, které proběhly ve stejný okamžik, použijeme příčestí pro libovolný z nich Např.: Just as I sat down, I heard the door bell again. Sitting down, I heard the bell again. I sat down, hearing the door bell again. Další příklady: I've just seen Carol. She's in the bar having a drink. (= she is in the bar and she is having a drink) A man ran out of the house shouting. (= he ran out of the house and he was shouting)

Časové věty Dva děje proběhly hned po sobě! Pokud se jedná o dva děje, které proběhly za sebou, příčestí použijeme pro ten, který proběhl dříve. Např.: When I got up, I had breakfast. Getting up, I had breakfast. Další příklady: Jim hurt his arm playing tennis. (= while he was playing) Did you cut yourself shaving? (= while you were shaving) Tyto tvary můžeme také použít po spojkách WHEN a WHILE. Jim hurt his arm while playing tennis. Be careful when crossing the road. (= when you are crossing)

Časové věty Jeden děj zasáhl do druhého! Pokud se jedná o děj, který zasáhne do jiného děje (klasické souvětí, kde v jedné větě je prostý čas a v druhé přítomný průběhový), použijeme příčestí pro ten delší z nich (tedy ten, který právě probíhal když…) Např.: While I was waiting for him at the station, I read the newspaper. Waiting for him at the station, I read the newspaper.

Příčinné věty Další příklady: Přítomným příčestím také zkracujeme vedlejší příčinné věty, tedy ty,které říkají,proč se něco stalo (převážně věty se spojkou BECAUSE) Např: Because we were hungry, we stopped at McDonald´s Being hungry, we stopped at McDonald´s Další příklady: Feeling tired, I went to bed early. (= because I felt tired) Being unemployed, he hasn't got much money. (= because he is unemployed) Not having a car, she finds it difficult to get around. (= because she doesn't have a car)

Vztažné věty Další příklady: Pomocí přítomného příčestí lze zjednodušit i vedlejší vztažné věty. Např.: The car which is standing in front of the building is mine. The car standing in front of the building is mine. Další příklady: Do you know the woman talking to Tom? (znáš tu ženu, která mluví s Tomem?) Who were those people waiting outside? (Kdo byli ti lidé, kteří čekali venku?) The road joining the two villages is very narrow. (Ta cesta, která spojuje dvě vesnice, je velmi úzká.) Can you think of the name of a flower beginning with 'T'? (Napadá tě jméno květiny, které začíná na "T"? )

Důležité poznámky: Vedlejší věty nahrazené příčestím lze použít tehdy,pokud je podmět věty hlavní i vedlejší stejný. Např.: When I came home, I turned the TV on. Coming home, I turned the TV on. Nelze následující!!!!!! When I came home, my mother made me some tea. Coming home, my mother made me some tea. (v této větě by se předpokládalo, že podmět věty zkrácené přechodníkem je také MY MOTHER a tím pádem by měla věta jiný význam.)

Being, knowing, believing, liking Tato slovesa se sice nepoužívají v průběhových časech, nicméně mohou tvořit gerundium nebo participium. Např.: Being really tired, I went to bed. Knowing I would be late, I called my wife. Jediná slovesa, od kterých nelze přítomné příčestí vytvořit jsou modální slovesa! (takže žádné canning, musting, shalling,willing, maying…!!!)

Dokonavé participium participium může mít i dokonavý tvar,který se tvoří pomocí HAVING + -ed (minulé příčestí) Používáme ho tehdy, když je v hlavní větě minulý čas a ve vedlejší předminulý: např.: I was really upset because I had lost my keys. Having lost my keys, I was really upset.

Příčestí minulé trpné -ED clauses

Příčestí minulé trpné Vedle infinitivu, tvaru minulého času a –ingového tvaru je nejčastěji užívaným tvarem sloves v angličtině používá se při tvoření trpného rodu a dalších gramatických jevů Minulá příčestí se u některých sloves používají také jako přídavná jména

Tvoření příčestí minulého trpného: U pravidelných sloves ho tvoříme přidáním přípony –ED Tvar je tedy shodný s tvarem minulého času jak pravopisně (stejné pravopisné změny), tak výslovností to stop – stopped (zdvojena souhláska „p“) to travel – travelled… výslovnost koncovky –ED jako „t“ (když sloveso končí na neznělé souhlásky a sykavky), „d“ (po znělých souhláskách a samohláskách) nebo „id“ (když sloveso končí na „t“ nebo „d“) U nepravidelných sloves se příčestí minulé musí určit vždy jako zvláštní tvar (3. tvar) – eaten, taken, been,become…

Příklady: We weren´t invited. (Nebyli jsme pozváni) It will be finished on Monday. (Bude to dokončeno v pondělí) A forgotten song (zapomenutá píseň) The boy injured in the accident was taken to hospital. (the boy was injured in the accident) Chlapec zraněný při nehodě byl odvezen do nemocnice. Some of the people invited to the party can't come. (the people have been invited to the party) Někteří z lidí pozvaných na večírek nemohou přijít.

Příklady 2: Most of the goods made in this factory are exported. (the goods are made...) Většina zboží vyráběného v této továrně se vyváží. The police never found the money stolen in the robbery. (the money was stolen) Policie nikdy nenašla peníze odcizené při loupeži.

Formy –ing a –ed s vazbou there is/are There were some children swimming in the river. V řece plavaly nějaké děti. Is there anybody waiting? Čeká tu někdo? There was a big red car parked outside the house. Před domem parkovalo velké červené auto. (doslova bylo zaparkováno)

Cvičení Nyní si prosím v ELFu udělejte postupně všechna cvičení na –ing a –ed clauses

Zdroj: http://www.helpforenglish.cz/gramatika/slovesa/non-finite-forms/pricesti--participium-/c2007041001-Participium.html