Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb Soustava veřejných rozpočtů 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Role dobrovolných svazků obcí (DSO) v ČR při centrálním zadávání 1 Ing. Lukáš Vlček starosta města Pacova předseda Regionální komise Svazu měst a obcí.
O RGANIZACE ZAJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Organizační a příspěvkové organizace.
Implementace Fondu mikroprojektů v období Ostrava,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Září 2008Mgr. Lenka Schwarzová INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Výzva k předkládání žádostí o finanční podporu.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Partnerství se soukromým sektorem při zajišťování veřejných statků Realizace investic veřejného sektoru na základě dlouhodobých dohod a smluv mezi veřejným.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Odkud se berou peníze v rozpočtu
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Členská schůze MAS Nepomuk,
KONCEPT NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Science centrum Lázně Chomutov???
Státní organizace.
Výrobní faktory v organizaci
Jednoduché účetnictví
Společenská odpovědnost ve školství
31 Základní typy zdravotnických systémů
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
SDRUŽENÍ NERATOV,o.s.
Základní informace o poskytovateli
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ekonomika veřejného sektoru
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Katedra veřejné ekonomie
Neziskový sektor 1. přednáška Vymezení pojmu Historie
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Praha – 31. květen 2011 Petr Šobotník – Prezident KAČR
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Transkript prezentace:

Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb Soustava veřejných rozpočtů 1

Veřejný sektor  Alokační, redistribuční, stabilizační funkce  Zajištění základních funkcí – veřejné finance, rozpočtová soustava  Veřejné statky, veřejné služby JAK JE BUDEME REÁLNĚ ZABEZPEČOVAT, ZAJIŠŤOVAT?  Rozsah kompetencí ústřední státní správy a úz. sam. dán – způsob zabezpečení ne  Rostoucí počet kompetencí x finanční potenciál 2

Mechanismy zajišťování veřejných služeb 3  Některé VS lze částečně hradit uživateli x jiné ne (doprava, vzdělání, zdravotnictví, sociální služby, policie, osvětlení…)  Veřejné statky lze zajistit prostřednictvím: 1. Vlastních organizací a personálu ve veřejné správě, popř. zřízených municipálních / krajských /státních podniků 2. Partnerstvím s vnějšími subjekty 1. jiné obce, města, kraje 2. soukromé firmy 3. nevládní neziskové organizace (soukromoprávní subjekty)

4

Produkce veřejných statků VS: základní charakteristika 5  Prostřednictvím personálu a organizací obce, kraje, státu VÝZNAM A OMEZENÍ  Vyšší možnost ovlivnit kvalitu, cenu služby  VS jako vlastník majetku, jehož prostřednictvím poskytuje službu, tlak na efektivitu X povinnost poskytovat služby na bázi solidarity, za přiměřené ceny  Nemusí existovat dostatek soukromých organizací pro zajištění veřejných statků  Efektivita a transparentnost výběrových řízení, kvalita veřejných zakázek  Poskytování veřejných služeb VS bývá považováno za neefektivní - někdy nejlepší řešení  Nedostatek prostředků na zajištění služby

Komunální/krajské organizace 6  Regulativní úkoly (odbor úřadu) – povolení, registrace, ochrana práv dětí apod.  Výkon služby – hrazen z rozpočtu, odpovědnost vůči tajemníkovi, starostovi, vedoucímu odboru …  Kvalifikační požadavky dané zákonem  Zodpovědnost, kontinuita zabezpečování služeb ?

Organizační složky (OS) 7  Veřejné (vládní) neziskové organizace, jejichž činnost je financována z výdajů příslušného rozpočtu  Nemají vlastní majetek, hospodaří s veřejným majetkem  Bez právní subjektivity  Zřizuje je příslušná organizace VS  Vázanost na veřejné finance, RUD – bez vlastního rozpočtu, všechny služby fakturovány zřizovateli  Rozhodnutí zastupitelstva o vzniku, zrušení  Příjmy převážně z veř. rozpočtů, příjem za služby malý  Finanční politika, personální politika  Možnost přímé kontroly ze strany zřizovatele  Sociální služby, kultura, vzdělávací zařízení, technické služby, odpadové hospodářství

Muzeum policie, národní archiv 8

Příspěvkové organizace 9  Veřejnoprávní NO  Právní subjektivita  Cílem není vytvářet zisk: neziskový charakter  Na zřizovatele napojeni saldem svého rozpočtu  Větší volnost ve financování a personálním řízení, možnost nechat si přebytek hospodaření (do fondu)  hospodaří s financemi získanými vlastní činností a s peněžními prostředky od jiných osob, především z rozpočtu svého zřizovatele, příspěvek na provoz  Zřízeny zřizovací listinou  dětské diagnostické ústavy, dětské domovy, speciální školy, fakultní nemocnice, psychiatrické léčebny, dále například muzea, galerie, knihovny a divadla celostátního významu  Veřejné výzkumné instituce  Školské právnické osoby – možnost převést na ně část majetku

10

Municipální obchodní společnosti  Právnické osoby založené podle obchodního zákoníku  Obec (DSO, kraj) si udržuje majoritní podíl  S.r.o., a.s.  Cíl zakládání obchodních společností: 1. Podnikání, dosažení zisku, zajištění zdrojů pro obec 2. Poskytování veřejných služeb, které by jinak musely být řešeny ve vlastní režii obce, nebo prostřednictvím veřejné zakázky  Outsourcing  Možnost zajistit kontrolu nad poskytováním dané služby, průběžný monitoring  Snižování nákladů služby a zachování kvality služby  Jednodušší účetnictví, menší vazba na RUD, veřejné rozpočty, standardní podnikatelské účetnictví 11

12

Zajišťování veřejných služeb prostřednictvím partnerství  Průlomové období 80./90. léta – alternativní způsoby zajišťování veřejných služeb  Liberální koncepce, privatizace VS, změna ekonomiky a společnosti  Růst tlaku na veřejný sektor x prostředky  Dlouhodobý strategický kooperační svazek partnerů  Společně sdílené zájmy, cíle a vize  Synergický efekt (=efekt společného působení více prvků, který je obvykle větší nebo kvalitativně lepší než prostý součet efektů ze samostatného působení jednotlivých prvků) 13

Typy partnertsví  Mezi subjekty veřejné správy (DSO)  Mezi VS a nevládními neziskovými organizacemi  Mezi VS a soukromými subjekty 14

Zabezpečování služeb a statků prostřednictvím meziobecní spolupráce  Různý stupeň a intenzita spolupráce mezi obcemi  Neformální charakter  Institucionalizovaná spolupráce, vlastní management, finance  Forma spolupráce dle cílů  Jednoúčelová spolupráce  Asociativní typ spolupráce  Alianční, spolkový typ spolupráce  Vliv charakteru spolupráce na financování spolupráce! 15

Modely meziobecní spolupráce v ČR  Jednoúčelová spolupráce  Mikroregiony  Asociativní typ spolupráce  Svazek obcí údolí Desné, Základní škola a Mateřská škola Údolí Desné, Svazek obcí Bez Hranic (Mšec, Řevničov aj. obce) aj.  Společné řízení sociálních a zdravotních služeb (poličská nemocnice, Vápenná aj.)  Spolkový typ spolupráce 16

Finanční zdroje meziobecní spolupráce  Vlastní zdroje  Členské příspěvky  Příjmy z vlastní činnosti  Příjmy z úroků  Příjmy z pronájmu majetku  Cizí zdroje  Neinvestiční dotace od obcí, měst, krajů  Dotace ze SR  Leader  Strukturální fondy EU (podpora spolupráce ze strany EU)  Sponzoring  Dotace do nadací a nadačních fondů 17

Přenos zkušeností DSO ze zahraničí  Diferencované možnosti dle zemí, účelů a forem spolupráce i způsobů financování spolupráce obcí  Spolupráce obcí založená na rozpočtové (Švýcarsko) i fiskální spolupráci (poplatky, daně do rozpočtu svazku, vedle poplatků do obcí, regionů, státu, výše a rozsah u každého svazku jiný - Francie)  Francie  Příjmy z podnikatelské činnosti firem a živnostníků (daň z nem. zůstává na jednotl. obcích) (40% příjmů svazků)  Daňové příjmy domácností  4 typy dotací státu (30 % příjmů svazků)  Dotace na podporu bydlení  Dotace regionu  Místní produkty  Poplatek za odpad domácností  Přebytek z hospodaření předešlých let  Chybějící fiskální autonomie, specifika daňového systému 18

Nevládní neziskové organizace 19  vlastníci a zaměstnanci organizací si nemohou přivlastnit část rozdílu mezi příjmy a výdaji jako osobní příjem  část příjmů organizace nepochází z prodeje jejích produktů  organizace je financována přímo nebo nepřímo zejména z daní  nebo jiných povinných plateb do veřejných rozpočtů  cílem není max zisku, ale max veřejného blahobytu  zabezpečování určité služby (prospěchu pro veřejnost)  problém neziskovosti

20 NNO v ČR NNO jsou především chápány tyto organizace (dle funkcí a vlastností): 1. Občanská sdružení (z. č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů) 2. Nadace a nadační fondy (z. č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech) 3. Obecně prospěšné společnosti (z. č. 248/1995 Sb., o o.p.s.) 4. Církve a církevní PO (z. č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženské víry a postavení církví a náb. spol.)

21 Role NNO ve společnosti  Servisní funkce  Kontrolní funkce  Výchovná funkce  Informační funkce  Participační (demokratizační) funkce

22 Servisní funkce NNO  Teorie tržních selhání - Veřejný statek – vyloučen z tržního mechanismu (zdravotní péče pro sociálně slabé, ekologie)  Teorie vládních selhání - volič medián, veř. statky a služby nepokryjí všechny potřeby všech skupin obyvatelstva  Důvody  NNO zabezpečí ty služby, které nepokryje ani stát ani soukromý sektor

23

24

RC Zahrátka

27 Tyfloservis, o.p.s.  projekt Tyfloservis, terénní a ambulantní rehabilitace nevidomých a slabozrakých, je realizován nepřetržitě od ledna 1991  nejprve do roku 1996 občanským sdružením Česká unie nevidomých a slabozrakých, poté do konce roku 2000 její nástupnickou organizací, rovněž občanským sdružením, s názvem Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR  v roce 2000 Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR založila obecně prospěšnou společnost Tyfloservis, o.p.s., která od převzala projekt Tyfloservis v plné šíři

28 Cíle NO Tyfloservis, o.p.s  vybavit zrakově postiženého člověka staršího patnácti let takovými dovednostmi a informacemi, aby byl schopen v maximální možné míře samostatně naplňovat své životní potřeby, získal přiměřené sebevědomí, zaměřil se na možnosti svého dalšího rozvoje  vybavit okolní společnost dovednostmi a informacemi, aby byla schopna odstraňovat a nevytvářet nové architektonické ani mezilidské bariéry, které by nadbytečně ztěžovaly situaci nevidomých a slabozrakých  u svých klientů podporovat převzetí odpovědnosti za vlastní život, samostatnost a aktivitu, využívání všech potenciálů, kterými je člověk vybaven

Občanské sdružení Stéblo  Sedlčansko  uplatnění zdravotně postižených lidí v praktickém životě, denní stacionář  Chráněné zaměstnání  Práce klientů je nástrojem ergoterapie a socioterapie  Spolupráce s rodinou klienta  Odborné konzultace, poradenství  Volnočasové aktivity  Natáčení filmů  Každoroční "Zahradní slavnosti"  Akce "Pojďme tvořit na hřiště"

Denní stacionář  Rozvoj již naučených dovedností  čtení, psaní, počítání, všeobecné znalosti, práce s penězi nebo s PC, společenská výchova a také výuka angličtiny  Poté následuje zdravotní TV a praktická část programu  práce na zahradě,vaření, úklid, keramika, košíkářství  canisterapie

Průběh výuky

Sociálně terapeutické dílny  V roce 2007 byl zrealizován projekt "Denní centrum-pracovní terapie „  Spolufinancován SROPem, Středočeským krajem  Činnosti  Košíkářské práce  Práce s keramikou  Tkaní  Výtvarné, domácí práce  Čištění aut pro veřejnost

Koncept PPP 33  Realizace investic veřejného sektoru na základě dlouhodobých dohod a smluv mezi veřejným a soukromým sektorem  Soukromý sektor zajišťuje sám ty veřejné statky na které nemá veřejná správa dostatečné kapacity  Kombinace výhod soukromého a veřejného sektoru  Dlouhodobý charakter – 30 let!  Velká Británie, USA  Na úrovni EU – zelená kniha o PPP, specifika jednotlivých legislativ

Co je PPP?  Spolupráce veřejného a soukromého sektoru  Známe mnoho forem partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem, závisí na politickém prostředí environment, povaze investic a zkušenostem soukromé firmy Design- Build Design- Build- Maintain Design- Build- Operate Design- Build- Operate- Maintain Build- Own- Operate- Maintain Build- Own- Operate Odpovědnost veřejného sektoru Odpovědnost soukromého sektoru DivestitureConcessionLeaseManagement contracts Service Contracts Existing Services and Facilities

Zaměření PPP projektů 35 Široká škála odvětví Doprava Zpracování odpadu Bytová výstavba Vzdělání (školy, univerzity) Zdravotnictví (základní péče, nemocnice) Obrana Justice (soudy, vězení) Tísňové služby (policie, hasiči, záchranná služba) Stavby veřejného sektoru (ubytování, knihovny, volný čas atd.)

Přínos Hodnota za peníze Urychlení rozvoje infrastrukturní sítě Snížení nákladů v průběhu životního cyklu projektu Výhodnější rozložení rizik Vyšší motivace Nárůst kvality služeb Tvorba výnosů externích subjektů Zkvalitnění systému řízení veřejných financí Příležitost k využití inovačního potenciálu a manažerských schopností soukromého sektoru

Kritika Omezené možnosti řízení rozpočtu Obavy z „privatizování“ veřejných služeb – způsob zajišťování základních služeb zůstává nezměněn Zisk soukromého sektoru z veřejných služeb – faktor hodnoty za peníze Nejasnosti týkající se práv a výhod zaměstnanců – směrnice o zachování práv zaměstnanců (TUPE) Zdání vysokých nákladů – otázka umožnění provozu Nákladné provádění změn – odpovídající plánování a řízení projektů

38 Aktualizovaný přehled projektů PPP v ČR - květen 2013 Předmět KS Předpokládaná hodnota předmětu koncesní smlouvy v Kč Podíl na celkovém objemu koncesních projektů Vodohospodářství % Energie % Sociální služby % Ostatní % CELKEM %

Říčany, Rychtářka 39

Důvody pro implementaci PPP v ČR 40  Tlak na zajištění stále většího množství veřejných služeb a statků ve stále větší kvalitě  Zavádění evropských norem a standardů  Realizace rozvojových projektů prostřednictvím strukturálních fondů x  Finanční kapacita veřejné správy

Základní poučení z plánování projektů PPP V některých případech není možné projekty PPP použít Projekty s nízkou kapitálovou hodnotou – nepřiměřené náklady spojené se zadáním zakázky Projekty náchylné k nepředvídatelným změnám – např. IT Projekty modernizace – komplexní riziko Nedostatečná konkurence – obvyklý nejlepší postup = 3 a více uchazečů Ostatní

Aktuální stav PPP projektů v ČR 42  Místní úroveň - Diverzifikovaný přístup starostů k realizaci PPP, malé znalosti - Využívané především na realizaci vybraných místních služeb, lokálních veřejných statků - Rozvojové projekty realizované prostřednictvím SF

Aktuální stav PPP projektů v ČR 43  Regionální úroveň - kraje, relativně malé zkušenosti x omezené kompetence, finance - některé kraje začínají považovat PPP projekty jako důležitý finanční zdroj pro realizaci svých záměrů - jihočeská dálnice, rekonstrukce nemocničního areálu v Ústí nad Labem

Aktuální stav PPP projektů v ČR 44  Národní úroveň - Relativně velká nedůvěra, pomalé přijímání legislativy - 9 pilotních projektů v různé fázi rozpracovanosti - Dopravní infrastruktura (dálnice, modernizace železnic, metro Praha) - Vězení, justiční paláce - Multifunkční sportovní centrum Brno - Multifunkční kulturní centrum Zlín - Rychlodráha Praha – Kladno, napojení na letiště

Instituce PPP projektů 45  Vláda  MMR  MF  Asociace PPP

Hlavní bariéry implementace PPP projektů v ČR 46  Legislativní rámec (koncesní zákon, jasné vymezení kompetencí jednotlivých úrovní veřejné správy)  Právní prostředí (dlouhodobé soudní procesy, mafie justice, vymahatelnost práva)  Nedostatek zkušeností a znalostí  Technická a managerská kapacita veřejné správy (umění uzavřít dohodu, znalosti investičního managementu…)  Finanční kompetence místních a regionálních samospráv  Neexistence a malé využití strategického řízení, především střednědobého a dlouhodobého  Odpovědnost za dlouhodobé projekty  Nedostatek komunikace  Nedostatečná spolupráce mezi veřejnou správou a veřejností a soukromým sektorem  Korupce, místní zájmové skupiny, lobbing  Nedůvěra společnosti

Výzvy intenzivnějšího využití PPP projektů 47  Vzdělání a profesionalizace managementu veřejného sektoru na národní, regionální i místní úrovni  Aplikace nových metod kvality managementu ve veřejné správě  Rozvoj strategického řízení na úrovni regionálních a místních samospráv (investiční plánovací procesy, umět definovat priority)  Rozvoj funkčního partnerství  Intenzivnější komunikace mezi jednotlivými aktéry v území  Posilování neformální kontroly (sociální kontrola občanů)  Široká politická podpora – politická a ekonomická diskuse  Boj s korupcí – PPP jako motivace

Závěr 48  Tlak na kvalitu a kvantitu veřejných služeb má rostoucí tendenci x finanční limity veřejného sektoru – rostoucí potřeba PPP projektů  Změna pohledu na soukromý sektor a PPP celé společnosti  Transparentnost rozhodování!