Rým VY_32_INOVACE_19 Sada 4 Čtení a literární výchova ZŠ a MŠ Dešná IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Rým Rým je definován jako zvuková shoda dvou konců slov na konci veršů. IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Hrajeme si na básníka (Úkol: doplň verše, správnost ověř kliknutím) Kuře pípá, koza ………., kočka mňouká, ovce ……….., myška piští, moucha …………, vepřík chrochtá, kráva …………., kanár zpívá, holub …………, kočka škrábe, beran ……………, hraboš hrabe, krtek …………., z hadů může uštknout …………., ryba plave, lítá ………., pozpátku jen leze …………, v noci sova v lese …… , liška lstivě z nory ……………, tetřev toká, jelen ………………, že už v lese rostou ………………! Kuře pípá, koza mečí, kočka mňouká, ovce bečí, myška piští, moucha bzučí, vepřík chrochtá, kráva bučí, kanár zpívá, holub vrká, kočka škrábe, beran trká, hraboš hrabe, krtek ryje, z hadů může uštknout zmije, ryba plave, lítá pták, pozpátku jen leze rak, v noci sova v lese houká, liška lstivě z nory kouká, tetřev toká, jelen troubí, že už v lese rostou houby! IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Stačí jenom dopsat rýmy (Jiří Havel) (Úkol: doplň verše, správnost ověř kliknutím) Ptačí vězení je ……., obuvník byl kdysi ……, krákoravý pták je …….., do koupelny patří ……., chceme dýchat čistý …….., a mít dobrý zrak a ……., hodiny nám měří ……, v hlasivkách se rodí ……., večer u nás lampa ……….., šicí jehla patří k …….., zeměkoule má dva ………., brankách občas pouští …………, prohra v šachu, to je ………., dál si můžeš sám už ……….! Ptačí vězení je klec, obuvník byl kdysi švec, krákoravý pták je vrána, do koupelny patří vana, chceme dýchat čistý vzduch, a mít dobrý zrak a sluch, hodiny nám měří čas, v hlasivkách se rodí hlas, večer u nás lampa svítí, šicí jehla patří k niti, zeměkoule má dva póly, brankách občas pouští góly, prohra v šachu, to je mat, dál si můžeš sám už hrát! IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Chytrá vrána (Věra Provazníková) (Úkol: doplň verše, správnost ověř kliknutím) Jednou takhle brzy zrána sedla na smrk chytrá _____. V zobáku má – kýho výra! kousek kradeného _______. Než by z větve spadla šiška, už je tady kmotra ________. Kolem smrčku se tam točí, na sýr kulí svoje _________. Kouká vrána na tu lišku, slyší, jak jí kručí v ________. S chutí svůj sýr polyká, na lišku udělá _______. Jednou takhle brzy zrána sedla na smrk chytrá vrána. V zobáku má – kýho výra! kousek kradeného sýra. Než by z větve spadla šiška, už je tady kmotra liška. Kolem smrčku se tam točí, na sýr kulí svoje oči. Kouká vrána na tu lišku, slyší, jak jí kručí v bříšku. S chutí svůj sýr polyká, na lišku udělá krááá. IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Liška a čáp (Věra Provazníková) (Úkol: doplň verše, správnost ověř kliknutím) Otevřeli jsem si knížku, našli jsme v ní kmotru ______. Dobrou kaši liška líže, čáp jen kouká do ______. Potom zase klapy klap – na oběd zve lišku ______. Zobák smíchy dokořán, nese lišce plný ______. Teď zas čáp sám obědvá, i když u stolu jsou _____. Lišce zbyl jen prázdný džbán, čáp se najed jako ________. Nechme s džbánem sedět lišku, čáp odletěl, zavřem ________. Otevřeli jsem si knížku, našli jsme v ní kmotru lišku. Dobrou kaši liška líže, čáp jen kouká do talíře. Potom zase klapy klap – na oběd zve lišku čáp. Zobák smíchy dokořán, nese lišce plný džbán. Teď zas čáp sám obědvá, i když u stolu jsou dva. Lišce zbyl jen prázdný džbán, čáp se najed jako pán. Nechme s džbánem sedět lišku, čáp odletěl, zavřem knížku. IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Hluboko na podzim (Václav Fischer) (Úkol: doplň verše, správnost ověř kliknutím) Jabloň v sadu usíná, čerti lezou z _______, tetky suší křížaly, háj se mlhou _______, šedivák si zased v lukách, sklepy voní po _______, vrány letí pro zimu. Už je konec ________. Jabloň v sadu usíná, čerti lezou z komína, tetky suší křížaly, háj se mlhou zahalí, šedivák si zased v lukách, sklepy voní po jablkách, vrány letí pro zimu. Už je konec podzimu. IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Nespokojený vláček (Jiří Havel) (Úkol: doplň verše, správnost ověř kliknutím) Kdybych měl křídla, vzdychá vláček, mohl bych lítat jako _____. Kdybych měl rychlé ploutvičky, honil bych v řece _______. Kdybych žil v boudě jako pes, zaštěkal bych si ještě ______. Kdybych měl krátké kalhoty, chodil bych, Petře, jako ____. Kdybych byl bratr hvězdiček, jmenoval bych se _________. A kdybych rostl jako tráva – Brrr! Mohla by mě vypást ______. Nechci být trávou ani ptáčkem, zůstanu radši pořád __________! Kdybych měl křídla, vzdychá vláček, mohl bych lítat jako ptáček. Kdybych měl rychlé ploutvičky, honil bych v řece rybičky. Kdybych žil v boudě jako pes, zaštěkal bych si ještě dnes. Kdybych měl krátké kalhoty, chodil bych, Petře, jako ty. Kdybych byl bratr hvězdiček, jmenoval bych se Měsíček. A kdybych rostl jako tráva – Brrr! Mohla by mě vypást kráva. Nechci být trávou ani ptáčkem, zůstanu radši pořád vláčkem! IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Zdroje HORÁKOVÁ, Zdeňka; JANÁČKOVÁ, Zita; PROCHÁZKOVÁ, Eva. Čítanka: Pro 2. ročník. 1. vydání. Brno: Nová škola, s.r.o., s. ISBN TOMAN, Jaroslav; MARŠÍKOVÁ, Jindra. Čítanka 2: Pro 2. ročník základních škol. 3. vydání. Praha: Fortuna, s. ISBN IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010