ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jan Dvořák NÁZEV:VY_12_INOVACE_01A_14_Patrick Ryan – Jak jsem vyhrál válku TEMA:Světová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ANGLIE U ZNÁMÝCH Veronika Staňková studentka sekundy.
Advertisements

Můj životopis aneb Proč do mně všichi stále kopou?
BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola, školní.
Členění textu, odstavce, osnova
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
Elektronická učebnice - I
METODICKÝ LIST OZVĚNA- žáci čtou motivační básničku, na kterou navazuje další úkol. V něm žákům připomeneme, že ozvěna opakuje vždy konec slov. Můžeme.
Adapťák A Kaplan, Černá, Jarý, Babováková.
8. 9. – Jednoho letního zářijového dne jsme se po dlouhém víkendu sešli před budovou Gymnázia J. S. Machara v Brandýse v 8 hodin. Byla zima.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Hoaxy? Neboli jak se budí panika…… Kateřina Procházková.
Joseph Heller Narození 1. květen 1923 Úmrtí 12. prosinec 1999 NárodnostAmeričan.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_07.
Přesvědčujeme sami sebe, že život bude lepší, až se jednou provdáme a nebo oženíme, budeme mít děti atd. Pak jsme otrávení, že naše děti nejsou dost velké.
Vypracovala: Týnka Malá A – den – Milano Ráno jsme přijeli do Milana prohlédnout si katedrálu Duomo di Milano. Je to jedna z nejznámějších.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se vrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů rodičům.
Literatura na počátku 20.století
Dopis od Boha.
Masarykovo gymnázium.
O B L I Č E J O B L I Č E J HLAVA TRUP DOLNÍ KONČETINA PAŽE NOHA HORNÍ KONČETINA KRK.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
Novela 1) Zařazení literárního žánru: Novela do literárního druhu a typu literatury 2) Definice novely 3) Autoři novel 4) Ukázka 5) Shrnutí.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Mýma očima Roman Lavička student kvarty školní studentský pobyt Anglie 2005.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:28.
Projektový den- kompozer. Úvod Na úvod jsme se všichni odebrali do počítačové učebny, kde jsme se rozdělili do dvojic. Pan učitel nás seznámil s dnešním.
PREZENTACE O čtyřech letech učení fyziky na této škole očima Karla Kratochvíla & Martina Hortvíka.
JAROSLAV HAŠEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Cesta za dobrodružstvím..
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
MASARYKOVO GYMNÁZIUM VSETÍN
2. světová válka v Evropě Koordinace postupu spojenců
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Jan Neruda Povídky malostranské Pojďme se společně podívat do 19. století... 0:00 - 0:40 s.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jaroslav Hašek Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Legioná ř ská literatura a obraz 1. sv. války Ro č ník:T ř etí Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Erasmus+ Praxe v EU Anglie – Birmingham Tereza Černá 2015.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Joseph Heller Joseph Heller služba u letectva účast ve 2. světové válce.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR:Světlana Havránková NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_ČJ_SPISOVATELÉ A ILUSTRÁTOŘI.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jana Neradová NÁZEV:VY_12_INOVACE_02A_21_Češi a Slováci za 2.světové války TEMA:Dějiny.
Anotace Materiál je určen pro studenty 4. ročníku čtyřletého studijního programu gymnázia a 6. ročníku šestiletého studijního programu gymnázia. Případně.
ADÉLKA KUTILOVÁ studentka sekundy
AUTOR: Marcela Kaderová
Mýma očima PETR SCHWARZ student sekundy ANGLIČTINA V TURECKU 2016
ČÍM BYCH CHTĚL BÝT AŽ VYROSTU?
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
KDO VLÁDNE A JAK VLÁDNE? Lekce 4A.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Marcela Kaderová
Naučil jsem se....
Můj životopis aneb Proč do mně všichi stále kopou?
ČESKÝ JAZYK - ČTENÍ Z POHÁDKY DO POHÁDKY Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 1_23_Z POHÁDKY DO POHÁDKY.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
AUTOR: Kateřina Křížová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Za jednoho chladného rána se zastavil jeden mladík v metru ve Washingtonu a začal hrát na housle. Během 45 minut zahrál 6 skladeb, všechny od Bacha. Odhaduje.
Můj životopis aneb Proč do mně všichi stále kopou?
Můj životopis aneb Proč do mně všichi stále kopou?
Jak začínají hádky ? středa, 2. ledna :27
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
LVK Sobota ráno Karolína Siřínková
Za jednoho chladného rána se zastavil jeden mladík v metru ve Washingtonu a začal hrát na housle. Během 45 minut zahrál 6 skladeb, všechny od Bacha. Odhaduje.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jan Dvořák NÁZEV:VY_12_INOVACE_01A_14_Patrick Ryan – Jak jsem vyhrál válku TEMA:Světová literatura 20. století ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

Patrick Ryan – Jak jsem vyhrál válku

Anotace: Materiál je určen pro 4. ročníky čtyřletého nebo pro 6. ročníky šestiletého studijního programu gymnázia. Součástí jsou základní informace o autorovi, primárně je však materiál zaměřen na rozvoj čtenářské gramotnosti. Text lze porovnat se znalostí románu Jaroslava Haška Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války, který studenti znají z předchozí výuky. Studenti pracují s textem. Na základě jeho přečtení pak odpovídají na zadané otázky. Odpovědi lze zaznamenat na tabuli přímo do materiálu pomocí fixu či elektronického pera. Materiál je určen k interaktivní výuce

Patrick Ryan Anglický prozaik (rodiče irského původu) V průběhu WWII sloužil v armádě – své zkušenosti využil ve své literární tvorbě Psát začal až v 60. letech Dílo „Jak jsem vyhrál válku“ bylo v roce 1967 zfilmováno

Jak jsem vyhrál válku Román 1963 Humor, satira, kritika armádního systému válečných konfliktů Děj z období WWII UK, Severní Afrika, Itálie, Řecko, Německo Hlavní postava: Lt. Ernest Goodbody

Práce s textem Proč byl Lt. Goodbody navržen na důstojníka? Dělal jsem všechno možné, abych se zalíbil desátníkovi Maloneymu, a tak jsem si z kasárenské knihovny vypůjčil Rukověť výcviku se zbraní, abych si mohl předem prostudovat každou lekci našeho výcvikového programu. To mi umožnilo napovídat desátníkovi, kdykoli něco zapomněl, a připomenout mu správné znění Rukověti v těch občasných případech, kdy se spletl. … Naše vztahy na cvičáku nebyly tak přátelské, jak bych si byl přál. Základní příčinou nesouladu byla moje výrazná chůze, typická pro rodinu Goodbodyů, při které švihne táž paže i noha dopředu zároveň. Vojenský krok bohužel vyžaduje postup právě opačný. Zatímco každý Goodbody současně s vykročením levou nohou vyráží vpřed levou paží, armáda dává přednost tomu, aby s vykročením levou nohou vyrazila paže pravá. „Musíme za něj do kursu okamžitě sehnat náhradníka. Třebaže jste s námi sotva měsíc, dostal jsem naléhavá doporučení, abyste tím náhradníkem byl vy.“ Hrabal se chvíli v papírech na stole. „Rotmistr Grope i seržant Dibson vám dávají nejlepší doporučení k co nejrychlejšímu přeložení do důstojnického kursu a desátník Maloney označuje vaše schopnosti za takové, že dalším pobytem v našem výcvikovém středisku nemůžete už mnoho získat. I desátník z důstojnické jídelny mi u oběda líčil vaši práci nejnadšenějšími slovy...

Práce s textem Veliký dojem na mne udělal sbor instruktorů. Byli to samí zakalení válečníci, kteří strávili na vojně celý život. Mnozí byli jako instruktoři tak cenní, že pro svou nepostradatelnost nikdy nemohli být uvolněni pro skutečný boj na frontě a zasvětili celou svou vojenskou dráhu přednášení o něm. Naše dny i noci byly přeplněny prací, naučili jsme se provádět inspekci nohou, salutovat za jízdy na kole, rušit krok na mostech, budovat zákopy podle systému z první světové války a přechytračit lstivé Afgánce. Major Hopfire, který nosil ostruhy a ovinovačky medové barvy, byl rozhodující autoritou na všechno, co se Afgánců týkalo, a každou středu nás poučoval, jak se válčilo na severozápadní indické hranici. 1)Kdo je vypravěčem příběhu? V jaké osobě je děj vyprávěn? 2)Jak lze charakterizovat instruktory armádního výcviku? 3)Které dovednosti a znalosti z výcviku bylo možné prakticky využít v boji? Proč?

Práce s textem „Kde jste pracoval v civilu, Goodbody? V imperiálním válečném muzeu?“ „Ne, pane. U firmy Cawberry & spol,... obchod s obilím.“ „Tak proč jste sakra postavil tyhle katakomby z roku 1914?“ „Zákopy jsou přesně podle předpisů ministerstva války, pane. Jak hned uvidíte.“ A podal jsem mu třetí svazek svých sebraných poznámkových sešitů, otevřený u kapitoly „Plánování a konstrukce zákopů“. Listoval stránkami a špičky knírů se mu ježily opovržením. „Panebože,“ řekl. „A učili vás taky, jak dát k poctě zbraň lukem a šípy?“ „Ne, pane.“ Potěžkal sešit v ruce. „Tohle vám sotva pomůže zabít nějakého Němce. Ledaže byste ho tím praštil přes hlavu.“ A rozmáchl se jako bumerangem a hodil sešit do moře. Když můj průvodce civilisty pro zákopovou válku odplouval s odlivem, rackové se o něj servali jako o nějakou obdélníkovitou černou makrelu. „Zasypejte to, mladíku! A hned!“ Vyryl do trávníku rozměry. „Jednoduché úzké zákopy potřebuju, žádné lodní doky. Žádné pasti na slony. Zasypejte to, ať nejsou širší než metr. A za osmačtyřicet hodin se na ně přijdu podívat.“

Práce s textem 1) V předchozí ukázce autor poukazuje na nepřipravenost britské armády v době začátku WWII. V čem spočívá? 2) Jaký jazyk je použit v promluvě seržanta? Proč? Jak se liší od jazyka, kterým mluví důstojník Goodbody? 3) V čem spočívá absurdita armádního systému? „Co se děje, seržante?“ „Neshoďte mě nikde, že jsem vám to řek, pane, protože to má bejt přísně tajný, ale příští tejden jedeme.“ „Jedeme? Kam?“ „Do severní Afriky, vo libru!“ „Jak to víte?“ „Do skladu právě fasovali pět set párů přezůvek do sněhu a marodka je celá zatarasená čtrnácti bednama masti proti vomrzlinám. Tak to jedeme do písečnejch pouští, to je na beton.“ A měl docela pravdu.

Práce s textem Než jsem se opět setkal s mušketýry, připojili se k Druhé britské armádě, která se stále ještě přeskupovala na západním břehu dolního Rýna. Moji chlapci z dvanácté čety měli z našeho opětovného shledání takovou radost, že večer po mém příjezdu všichni šli a opili se. Třebaže někteří z nich byli druhý den ráno následkem kocoviny nesporně popudliví, cítil jsem se oprávněn přehlédnout jejich nestřídmost, protože jejich noční oslavu zavinila jenom moje popularita. Musel jsem je také zklamat oznámením, že přece jen nepůjdou v čele útočného spojeneckého předvoje přes Rýn. 1)V čem spočívá komika popisované situace? 2)Zkuste úryvek upravit tak, aby ztratil vtipný podtext a naopak vyjadřoval realitu. ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… …………………………………………………….....

Citace a zdroje: RYAN, Patrick. Jak jsem vyhrál válku. Praha: Naše vojsko, %A1l_v%C3%A1lku 3%A1l_v%C3%A1lku