Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Účast veřejnosti ve veřejné správě Výkon ústavně zaručených práv II. 31. března 2014.
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Vedení správního řízení
Nástroje územního plánování
Ochrana práv ve veřejné správě
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Ochrana práv ve veřejné správě
Veřejná správa – úvod.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Legislativní proces J.Kožiak.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ OBČAN A JEHO OBEC Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Kontrola veřejné správy
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Sdružování a shromažďování občanů Přednáška SVNIT M. Horáková.
Shromažďování občanů M. Horáková. Právo shromažďovací Ústavní vymezení Právní vymezení: z.č. 84/1990 Sb., v plat. znění.
Vypracovaly: Gabriela Janečková Radka Janků
Právo na informace Tereza Danielisová,
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Územní samospráva Obce
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 16. dubna 2008.
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
1 Účast veřejnosti na rozhodování ve veřejné správě – základní pojmy Jitka Bělohradová.
ZÁKON 83/1990 Sb. ze dne 27. března 1990 o sdružování občanů Změna: 300/1990 Sb. Změna: 513/1991 Sb. Změna: 68/1993 Sb.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
1 Aarhuská úmluva Jitka Bělohradová. Aarhuská úmluva Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech.
Úvod do práva.
Správní řád -vybrané instituty
Záruky zákonnosti ve veřejné správě
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Trestní právo procesní a trestní řízení Přednáška
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR, o.s. Ing. Jaromír Zajíček, MPA Ing. Jaromír Zajíček, MPA vedoucí úřadu Magistrátu města Děčín a předseda.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Umisťování staveb.
Záruky zákonnosti ve veřejné správě
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
ZÁKON 83/1990 Sb. ze dne 27. března 1990 o sdružování občanů
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Veřejný ochránce práv.
Transkript prezentace:

Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí

Brainstorming  Kdo je veřejnost?  Jak se může účastnit?  Účastnil se již někdo jako „veřejnost“?

Jaká je právní úprava  Základy nalezneme v mezinárodních úmluvách  ÚMLUVA O PŘÍSTUPU K INFORMACÍM, ÚČASTI VEŘEJNOSTI NA ROZHODOVÁNÍ A PŘÍSTUPU K PRÁVNÍ OCHRANĚ V ZÁLEŽITOSTECH ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ  Listina základních práv a svobod  Zákonná úroveň – řada předpisů

Pojem veřejnost  Jednotlivé osoby právnické a fyzické  Neformální skupiny jednotlivců  Formální skupiny subjektů bez právní subjektivity (petiční výbor, občanská iniciativa)  Formální skupiny subjektů s právní subjektivitou (občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti)

Formy účasti veřejnosti  Realizace práva sdružovacího  Realizace práva shromažďovacího  Realizace práva petičního  Realizace práva podílet se na správě věcí veřejných  Realizace práva na informace  Podávání podnětů a stížností

Formy účasti veřejnosti  Účast v procesech nemajících charakter správního řízení – EIA, IPPC, územní plánování  Účast ve správním řízení – např. územní, kácení stromů  Účast v občanskoprávním řízení  Účast institucionálního charakteru – občanská sdružení

Správa věcí veřejných  Čl. 21 Listiny  Občané mají právo podílet se na správě věcí veřejných Přímo – referendum Přímo – referendum Zákon č. 22/2004 Sb., o místním referenduZákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu Nepřímo – volbou svých zástupců Nepřímo – volbou svých zástupců

Podněty  Podněty - § 42 správního řádu  Správní orgán je povinen přijímat podněty k zahájení řízení z moci úřední.  Na žádost je správní orgán povinen sdělit ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy podnět obdržel, že řízení zahájil, nebo že neshledal důvody k zahájení řízení z moci úřední,

Stížnosti  Správní řád § 42  Dotčené osoby mají právo obracet se na správní orgány se stížnostmi proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, neposkytuje-li tento zákon jiný prostředek ochrany.  Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení.

Právo petiční  Zákon č. 85/1990 Sb.  Každý se může sám nebo s jinými peticemi obracet na orgány veřejné správy  Nesmí se však zasahovat do nezávislosti soudů a vyzvat např. k porušení Ústavy nebo Listiny

Petice  Petiční výbor – dobrovolně  Osoba, která bude vyřizovat styk s orgány  Shromažďování podpisů - jakýmkoli způsobem, co neodporuje zákonu (osoba starší 16 let)  Vystavené petiční archy na místech přístupných veřejnosti  Podpis, jméno, příjmení a bydliště

Petice  Písemná  Jméno, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává  Orgán ji musí přijmout  Posoudí a do 30 dní odpoví  Není jí nijak vázán

Právo shromažďovací  Zákon č. 84/1990 Sb.  Slouží k využití svobody projevu, k výměně názorů a informací, vyjádření postojů, řešení veřejných záležitostí  shromáždění může svolat občan starší 18 let nebo právnická osoba

Shromáždění  Musí být oznámeno  Písemně oznámit, tak aby úřad obdržel alespoň 5 dnů předem  Ne dříve než 6 měsíců  náležitosti  Výjimky  Popř. rada obce určí, kde lze konat shromáždění bez povolení

Shromáždění  Povinnosti svolatele Poskytnout součinnost Poskytnout součinnost Pořadatele Pořadatele Ukončit Ukončit Aj. Aj.  Práva svolatele Opatření ke svolání Opatření ke svolání Požádat policii o ochranu Požádat policii o ochranu Pokyny účastníkům Pokyny účastníkům

Shromažďování  Může být zakázáno ze stanovených důvodů  O zákazu se rozhoduje do tří dnů od oznámení  Opravný prostředek k soudu do 15 dnů od doručení  Zakázané shromáždění – přestupky  Rozpuštění shromáždění – námitky k soudu

Sdružování  Zákon č. 83/1990 Sb.  Právo svobodně se sdružovat  Není třeba povolení  Sdružení jsou právnickými osobami  Některá sdružení jsou zakázána a an některé „sdružovací aktivity“ se zákon nevztahuje (upravují jiné předpisy)

Sdružování  Vzniká registrací  Návrh podávají aspoň 3 občané, z nichž jeden musí být starší 18 let  Stanovy  Návrh se podává Ministerstvu vnitra  Řízení o registraci – o zahájení vyrozumí Odmítne (opravný prostředek NSS) Odmítne (opravný prostředek NSS) „Nečinné“ – 40 dnů „Nečinné“ – 40 dnů Provede registraci - do 10 dnů od zahájení Provede registraci - do 10 dnů od zahájení

Sdružování  Zánik Dobrovolným rozpuštěním Dobrovolným rozpuštěním Sloučením Sloučením Rozhodnutím o rozpuštění Rozhodnutím o rozpuštění Opravný prostředek k NSSOpravný prostředek k NSS

Ekologická občanská sdružení  Účast v řízeních podle § 70 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny  požadovat u příslušných orgánů státní správy, aby bylo předem informováno o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny Podmínky: hlavním posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny hlavním posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny Podaná žádost k orgánu veřejné správy. Tato žádost je platná jeden rok ode dne jejího podání, lze ji podávat opakovaně. Musí být věcně a místně specifikována. Podaná žádost k orgánu veřejné správy. Tato žádost je platná jeden rok ode dne jejího podání, lze ji podávat opakovaně. Musí být věcně a místně specifikována. oznámení účasti písemně do osmi dnů ode dne, kdy mu bylo příslušným správním orgánem zahájení řízení oznámeno; v tomto případě má postavení účastníka řízení. oznámení účasti písemně do osmi dnů ode dne, kdy mu bylo příslušným správním orgánem zahájení řízení oznámeno; v tomto případě má postavení účastníka řízení.

Práva občana obce Občanem obce je fyzická osoba, která je státním občanem České republiky, je státním občanem České republiky, je v obci hlášena k trvalému pobytu. je v obci hlášena k trvalému pobytu. Oprávnění má i fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let, je cizím státním občanem a je v obci hlášena k trvalému pobytu, stanoví-li tak mezinárodní smlouva. Oprávnění má i fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let, je cizím státním občanem a je v obci hlášena k trvalému pobytu, stanoví-li tak mezinárodní smlouva.

Práva občana obce  volit a být volen do zastupitelstva obce,  hlasovat v místním referendu, vyjadřovat na zasedání zastupitelstva obce v souladu s jednacím řádem svá stanoviska k projednávaným věcem,  vyjadřovat se k návrhu rozpočtu obce a k závěrečnému účtu  nahlížet do rozpočtu obce a do závěrečného účtu obce za uplynulý kalendářní rok, do usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva obce, do usnesení rady obce, výborů zastupitelstva obce a komisí rady obce a pořizovat si z nich výpisy.

Práva občana obce  požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou obce nebo zastupitelstvem obce; je-li žádost podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být projednána na jejich zasedání nejpozději do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů,  podávat orgánům obce návrhy, připomínky a podněty; orgány obce je vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů.

Veřejný ochránce práv  Zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv  Působnost:  ministerstva a jiné správní úřady s působností pro celé území státu, správní úřady, orgány územních samosprávných celků při výkonu státní správy, Policii České republiky,dále na zařízení, v nichž se vykonává vazba, trest odnětí svobody, ochranná nebo ústavní výchova, ochranné léčení…

Veřejný ochránce práv  Činnost ochránce se nevztahuje na: Parlament, Parlament, prezidenta republiky, prezidenta republiky, vládu, vládu, Nejvyšší kontrolní úřad, Nejvyšší kontrolní úřad, zpravodajské služby České republiky, zpravodajské služby České republiky, orgány činné v trestním řízení, státní zastupitelství, orgány činné v trestním řízení, státní zastupitelství, soudy, s výjimkou orgánů správy státního zastupitelství a státní správy soudů. soudy, s výjimkou orgánů správy státního zastupitelství a státní správy soudů.

Veřejný ochránce práv Každý má právo obrátit se s písemným podnětem na ochránce ve věci, která patří do jeho působnosti, podnět lze učinit také ústně do protokolu.  Podnět nesmí být podroben úřední kontrole.  Podnět nepodléhá poplatku.