Mgr. Veronika Vytejčková, odbor legislativní MŽP Mgr. Veronika Vytejčková, odbor legislativní MŽP Vybrané problémy vodoprávní praxe I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
BEZPEČNOSTNÍ TECHNOLOGIE I Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém státu (reg. č.: CZ.1.01/2.2.00/ )
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Mgr. Veronika Vytejčková, odbor legislativní MŽP Mgr. Veronika Vytejčková, odbor legislativní MŽP Vybrané problémy vodoprávní praxe I. Připravované změny.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Ing. Evžen Zavadil Nařízení vlády č. 57/2016 Sb. Novotného lávka, 22. červen 2016.
Ing. Ladislav Sýs vedoucí oddělení správy povodí Ministerstvo zemědělství w w w. v o d a. g o v. c z w w w. w a t e r. g o v. c z w w w. v o d a. g o v.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Strana 1 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
K problematice schvalování drážních vozidel
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon
Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a osvědčení dopravce
Pojem přeměna obchodní společnosti
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Zákon o sociálním podnikání
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
SMĚRNICE 2000/60/ES Evropského parlamentu a Rady z 23
Stipendijní řád MU Jiří Nantl 17. května 2006.
Zpráva o uplatňování ÚP
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanské soudní řízení I.
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Roční seminář pro vodoprávní úřady
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Katedra finančního práva a národního hospodářství
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Zpráva o uplatňování územního plánu
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Přehled nejdůležitějších novinek
Zákon o vodovodech a kanalizacích č. 274/2001 Sb
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
STAVEBNÍ ZÁKON.
Zvláštní odborná způsobilost
Zvládání sucha a stavu nedostatku vody
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
Územní plán Liberec.
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Legislativní otázky (část 1)
Občanské soudní řízení I.
AktuálnĚ z odpadů a oběhového hospodářství z pohledu MŽP
Občanské soudní řízení I.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
III. etapa programu Podpora prevence před povodněmi Ministerstva zemědělství RNDr. Pavel Punčochář, CSc., vrchní ředitel sekce vodního hospodářství.
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Kontrola a hodnocení předložených žádostí o NFP
Územní plán s prvky regulačního plánu
Změna rozsahu definice elektrozařízení
Vypouštění odpadních vod z průmyslu odbor ochrany vod (MŽP)
Transkript prezentace:

Mgr. Veronika Vytejčková, odbor legislativní MŽP Mgr. Veronika Vytejčková, odbor legislativní MŽP Vybrané problémy vodoprávní praxe I.

Vybrané otázky (a snad i odpovědi) z témat: I. Nakládání s vodami II. Ochranných pásem vodních zdrojů III. Nakládání se závadnými látkami IV. Výjimky z nedosažení dobrého stavu vod (§ 23a/7 a 8) V. Stručná informace o připravované vodohospodářské legislativě v gesci MŽP

Nakládání s vodami  „Nakládáním s povrchovými nebo podzemními vodami je jejich vzdouvání pomocí vodních děl, využívání jejich energetického potenciálu, jejich využívání k plavbě nebo k plavení dřeva, k chovu ryb nebo vodní drůbeže, jejich odběr, vypouštění odpadních vod do nich a další způsoby, jimiž lze využívat jejich vlastnosti nebo ovlivňovat jejich množství, průtok, výskyt nebo jakost.“ (§ 2 odst. 9 VZ)  Obecná definice pokrývající obecné nakládání (§ 6 a 7), i nakládání „povolované“ (§ 8)  Nakládání s vodami je obecně bezplatné, platí se pouze v případě odběru podzemních nebo povrchových vod a vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo podzemních.  Pod Hlavu II zákona „Nakládání s vodami“ spadají formálně vzato také další povolení (§ 14, § 15), ohlášení (§ 15a), souhlasy (§ 17) a vyjádření (§ 18) … X nakládání s odpadními vodami

Nakládání s vodami § 8 odst. 1 písm. b) bod 1. – odběr podzemní vody § 29 odst. 1: Zdroje podzemních vod jsou přednostně vyhrazeny pro zásobování obyvatelstva pitnou vodou a pro účely, pro které je použití pitné vody stanoveno zvláštním právním předpisem.5) K jiným účelům může vodoprávní úřad povolit použití podzemní vody, jen není-li to na úkor uspokojování uvedených potřeb. Oxid uhličitý je zakázáno ukládat49) do hydrogeologických struktur s významnými zásobami kvalitních podzemních vod určených především pro zásobování obyvatelstva pitnou vodou. § 9 odst. 1: Povolení k nakládání s vodami se vydává na časově omezenou dobu. V povolení k nakládání s vodami se stanoví účel, rozsah, povinnosti a popřípadě podmínky, za kterých se toto povolení vydává. Podkladem vydání povolení k nakládání s podzemními vodami je vyjádření osoby s odbornou způsobilostí, pokud vodoprávní úřad ve výjimečných případech nerozhodne jinak.8) X § 38 odst. 7 VZ

Nakládání s vodami Povolení k odběru podzemní vody  Na jak dlouhou dobu je možné žádat a vydat povolení k odběru podzemní vody pro zásobování pitnou vodou? Je možné vydat toto povolení na 50 let, když povolení k vypouštění je možné vydat na max. 10 let?

Nakládání s vodami Povolení k odběru podzemní vody  Je třeba k žádosti o změnu povolení k nakládání s podzemními vodami spočívající v prodloužení doby platnosti povolení předložit hydrologický posudek?

Nakládání s vodami Souhlas podle § 17 odst. 1 písm. g)  Žadatel žádá o prodloužení platnosti rozhodnutí – souhlasu k vrtu pro využívání energetického potenciálu podzemních vod, z něhož se neodebírá ani nečerpá podzemní voda. Lze, a pokud ano, jakým způsobem lze rozhodnutí prodloužit? Podle jakého zákonného ustanovení?

Nakládání s vodami Vypouštění odpadních vod do vod podzemních Je správce povodí účastníkem řízení o povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních?

Ochranná pásma vodních zdrojů § 30 odst. 6 a 9 (6) Ochranná pásma stanoví vodoprávní úřad na návrh nebo z vlastního podnětu. Nepodají-li návrh na jejich stanovení ti, kteří mají právo vodu z vodního zdroje odebírat, popřípadě ti, kteří o povolení k takovému odběru žádají, u vodárenských nádrží pak ti, kteří vlastní vodní díla sloužící ke vzdouvání vody v takových nádržích nebo jsou jejich stavebníky, může jim předložení tohoto návrhu s potřebnými podklady vodoprávní úřad uložit. Za vodárenské nádrže podle předchozí věty se považují nádrže uvedené v seznamu podle odstavce 13. (9) Odpadne-li důvod ochrany, vodoprávní úřad z vlastního podnětu nebo na návrh rozhodne o zrušení ochranného pásma.

Ochranná pásma vodních zdrojů Je možné zrušit ochranné pásmo vodního zdroje „na návrh“ soukromého subjektu, například vlastníka pozemku v ochranném pásmu?

Ochranná pásma vodních zdrojů Je možné vyhovět návrhu na stanovení ochranného pásma vodního zdroje, který navrhuje stanovit pouze I. ochranné pásmo v rozsahu podle § 30 odst. 3 písm. d) vodního zákona? Vodní zákon v § 30 sice hovoří o stanovení ochranných pásem I. a II., přičemž II. pásmo lze stanovit „od sebe oddělenými územími“, ale prováděcí vyhláška č. 137/1999 Sb. umožňuje stanovit pouze I. pásmo (viz § 4). Bylo by možné stanovit pouze II. ochranné pásmo?

Nakládání se závadnými látkami  Schvalování havarijního plánu a stanovení podmínek  Kompetence při řešení havárií na zařízení spadajícím pod IPPC  Výjimka podle § 39 odst. 7 písm. e) vodního zákona při likvidaci břehových porostů podél toku

Nakládání se závadnými látkami Schvalování havarijního plánu a stanovení podmínek Je možné při schvalování havarijního plánu podle § 39 odst. 2 VZ stanovit nějaké podmínky, případně omezit platnost schválení?

Nakládání se závadnými látkami Kompetence při řešení havárií na zařízení spadajícím pod IPPC Který vodoprávní úřad je kompetentní k řízení prací při zneškodňování havárií (§ 41 odst. 3 vodního zákona) u společnosti, které byl havarijní plán schválen v rámci rozhodnutí IPPC?

Nakládání se závadnými látkami Výjimka podle § 39 odst. 7 písm. e) vodního zákona při likvidaci břehových porostů Je nutné vydání výjimky podle § 39 odst. 7 písm. e) vodního zákona při likvidaci invazních druhů rostlin (břehových porostů) podél toku? Metodické sdělení: B4004A1B3E/$file/V%C4%9Bstn%C3%ADk_07_cervenec_srpe n.pdf

Výjimka z nedosažení dobrého stavu vod § 23a odst. 7 a 8 vodního zákona (7) Dobrého stavu podzemních vod, dobrého ekologického stavu, dobrého ekologického potenciálu nebo předcházení zhoršování stavu útvaru povrchové nebo podzemní vody nemusí být dosaženo v důsledku nových změn fyzikálních poměrů v útvaru povrchové vody nebo změn hladin útvarů podzemních vod. Ke zhoršení stavu útvaru povrchové vody z velmi dobrého na dobrý může dojít v důsledku nových trvalých lidských činností. (8) Uplatnění výjimek podle odstavce 7 je možné, pouze pokud a) jsou učiněny všechny schůdné kroky k omezení nepříznivých vlivů na stav vodního útvaru, b) důvody těchto změn nebo úprav jsou výslovně uvedeny a vysvětleny v plánu povodí podle § 24 a dané cíle se každých šest let přezkoumávají, c) důvody těchto změn nebo úprav vyplývají z nadřazeného veřejného zájmu nebo pokud jsou přínosy pro životní prostředí a společnost při dosahování cílů podle odstavce 1 převáženy přínosy nových změn pro lidské zdraví, udržení ochrany obyvatel nebo udržitelný rozvoj a d) prospěšné cíle, které z těchto změn nebo úprav vodního útvaru vyplývají, nelze z důvodů technické neproveditelnosti nebo pro neúměrné náklady dosáhnout jinými prostředky, jež by byly z hlediska životního prostředí významně lepší. Vodní právo – výklady a judikatura

Výjimka z nedosažení dobrého stavu vod Metodický pokyn Ministerstva zemědělství platný od urad/ziv-prostredi-zemedelstvi/aktuality/vodni- hospodarstvi/MPkposouzenivlivuzameru_2016_04_11.pd f

Výjimka z nedosažení dobrého stavu vod „Poplatková“ novela vodního zákona  Dvoufázový postup 1. (Před)posouzení – zhorší/nezhorší stav  § 104 odst. 9 nebo § 17 odst Udělení výjimky  § 23a odst. 8  Vyhláška č. 432/2001 Sb. a MP

Připravovaná legislativa „Poplatková novela“ vodního zákona Hlavní změny:  Poplatek za odebrané množství podzemní vody  Poplatek za vypouštění odpadních vod do vod povrchových  Správa poplatků a nová procesní úprava  Další (ne)související změny (§ 38, § 23a, sankční ustanovení).

Připravovaná legislativa Nová povodňová vyhláška  Oproti platné právní úpravě obsažené ve vyhlášce č. 236/2002 Sb., která má být zrušena, se provádí (zejména) následující změny:  Sjednocení postupu zpracování návrhu na stanovení ZÚ,  sjednocení postupu stanovení záplavového území a AZZÚ,  náležitosti opatření obecné povahy, kterým se záplavové území a jeho AZZÚ stanovuje, aj.  Navrhovaná účinnost …

Připravovaná legislativa Novela vyhlášky č. 98/2011 Sb.  Transpozice směrnice Komise 2014/101/EU ze dne 30. října 2014 o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES, kterou se stanoví rámec pro činnosti Společenství v oblasti vodní politiky  Transpoziční termín je stanoven na 20. května 2016 = účinnost vyhlášky  Doplnění norem pro monitorování kvalitativních ukazatelů pro klasifikaci ekologického stavu útvarů povrchových vod a ekologického potenciálu silně ovlivněných nebo umělých útvarů povrchových vod do přílohy č. 12

Připravovaná legislativa Novely vyhlášek č. 5/2011 Sb. a vyhlášky č. 24/2011 Sb.  Transpozice směrnice Komise 2014/80/EU ze dne 20. června 2014, kterou se mění příloha II směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu.  Navrhovaná účinnost červenec 2016

Kutná Hora – 05/2016 Děkuji za pozornost.