Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Správní právo Pojem správního práva.
Nástroje územního plánování
Přezkum koordinovaného závazného stanoviska vydaného dle § 4 odst
Činnost veřejné správy. Nejčastější členění činnosti s bezprostředními právními důsledky X činnosti organizační činnosti s bezprostředními právními důsledky.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Přenesená působnost Přenesená působnost svěřená právními předpisy a)obci správní území – území obce b)pověřenému obecnímu úřadu správní území –území obcí.
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Územního plánování na obcích v roce 2007 setkání tajemníků obcí Karlovarského kraje KÚKK, ORR, odd. územního plánování, Jana Kaválková.
Řízení o přestupcích.
Správa daní a daňové řízení
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Výkon rozhodnutí – obecná část I.
Působnost Ministerstva vnitra a jeho role systému povolování obchodu s vojenským materiálem Mgr. Milena Bačkovská Odbor bezpečnostní politiky.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Exekuční řád po novelách
Kontrola veřejné správy I.
Veřejnoprávní smlouvy, opatření obecné povahy
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Správa místních poplatků
Norma, právo, forma zákonů
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
1 Exekuční právo-modelové řízení II. část JUDr. Ing. Radovan Dávid, Ph.D.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Územní samospráva Obce
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Proces správy daní Michal Radvan.
Evidence obyvatel Zderaz – Metodické školení.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Principy dobré správní praxe v činnosti.
Pohledávky obcí 2015 Ing. Michal Obrusník. Pohledávka jako majetek obce § 38 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, uvádí základní povinnosti obcí při hospodaření.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Evidence přestupků Mgr. Radka Paulová ředitelka Rejstřík trestů Soudní Praha 4 Ing. Jan Ladin ředitel Odbor informatiky Ministerstvo spravedlnosti.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Insolvence, konkurz, exekuce Ročník / obor studia:II.
Vymáhání daní Základy finančního práva Olga Sovová.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Veřejnoprávní smlouvy
Novela zákona o místních poplatcích
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Správní právo procesní
Miroslav Frýdek 13. prosince 2016
Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Daňová exekuce
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Nález Pl. ÚS 9/2015, ze dne
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
územního plánování na obcích v roce 2007
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra oddělení dozoru Brno Poznatky z dozorové činnosti ve vztahu k tvorbě obecně závazných vyhlášek.
Obecná část rozpočtového práva III
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník

Úvod do problematiky Do mohly obce vymáhat pohledávky ze správních a daňových řízení třemi způsoby: 1.Výkonem vlastní daňové exekuce. 2.Výkon rozhodnutí soudem 3.Prostřednictvím soudního exekutora Tzv. velkou exekuční novelou, s účinností od došlo k úpravě vymáhání pohledávek správních orgánů - zákon. č. 396/2012 Sb., kterým se mění občanský soudní řád (OSŘ) a související zákony. § 251 odst. 2 písm. b) OSŘ nově uvádí, že soud nařizuje a provádí výkon rozhodnutí, nejde-li o exekuční titul, který lze vykonat podle správního řádu nebo daňového řádu.

Úvod do problematiky Od je tedy vymáhání pohledávek dvoukolejné s tím, že možnost vymáhání pohledávek prostřednictvím soudního exekutora je opakovaně napadána Veřejným ochráncem práva jako odporující zásadě proporcionality a hospodárnosti a principům dobré správy. Uvedená situace vytváří zásadní tlak na jednotlivé obce, aby si vymáhání pohledávek řešily jedinou zbývající cestou – vlastní daňovou exekucí.

Převod kompetencí Možné řešení problémů malých obcí se zajištěním kvalitního vymáhání pohledávek v rámci přenesené působnosti (např. pokuty, poplatky, odvody a penále): - převod kompetencí k výkonu přenesené působnosti na úseku provádění daňové exekuce. Provádí se uzavřením veřejnoprávní smlouvy mezi obcemi, jejichž orgány vykonávají přenesenou působnost ve stejném správním obvodu obce s rozšířenou působností.

Právní úprava v zákoně o obcích § 63 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů Obce, jejichž orgány vykonávají přenesenou působnost ve stejném správním obvodu obce s rozšířenou působností, mohou uzavřít veřejnoprávní smlouvu, podle níž budou orgány jedné obce vykonávat přenesenou působnost nebo část přenesené působnosti pro orgány jiné obce, která je účastníkem veřejnoprávní smlouvy. Předmětem veřejnoprávní smlouvy nemůže být přenesená působnost, která je na základě zákona svěřena orgánům jen některých obcí. K uzavření veřejnoprávní smlouvy je třeba souhlasu krajského úřadu.

Právní úprava v zákoně o obcích Veřejnoprávní smlouva musí obsahovat a) označení účastníků smlouvy, b) dobu trvání smlouvy, c)určení rozsahu přenesené působnosti, kterou budou orgány obce vykonávat pro orgány jiné obce, a d) způsob úhrady nákladů spojených s výkonem přenesené působnosti podle písmene c).

Právní úprava ve správním řádu Obecná právní úprava veřejnoprávních smluv je obsažena v části páté zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně v § 159 – § 170. Veřejnoprávní smlouvy, jejichž předmětem je výkon státní správy, mohou obce vzájemně uzavírat jen se souhlasem nadřízeného správního orgánu; ten posuzuje veřejnoprávní smlouvu a její obsah z hlediska souladu s právními předpisy a veřejným zájmem. Veřejnoprávní smlouva je uzavřena dnem, kdy souhlas nabude právní moci. Správní orgán, který dal souhlas k uzavření veřejnoprávní smlouvy, zveřejní veřejnoprávní smlouvu na své úřední desce.

Stanoviska ústředních správních orgánů Vzhledem ke skutečnosti, že se problematika přenosu kompetencí k výkonu přenesené působnosti na úseku provádění daňové exekuce dotýká nejen správního řádu a zákona o obcích, ale i daňového řádu, požádal Olomoucký kraj o stanovisko k uvedené problematice jak Ministerstvo vnitra ČR, tak Ministerstvo financí ČR. Obě ministerstva ve shodě uvedla, že: a)Z hlediska zákonnosti nic nebrání uzavřít tuto veřejnoprávní smlouvu koordinační. b)Použití ustanovení § 63 zákona o obcích „plošnému“ převodu výkonu přenesené působnosti obce, resp. obecního úřadu v roli správce místního poplatku, nic nebrání. V jednotlivých případech je však vždy nutné pečlivě zkoumat, zda rozsah a podmínky, za nichž má k přenosu dojít, jsou nastaveny vhodným způsobem.

Děkuji za pozornost Ing. Michal Obrusník KONTAKT: Krajský úřad Olomouckého kraje Odbor ekonomický Oddělení majetkové a správní Jeremenkova 40a Olomouc tel: