NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Prezentace slouží k vysvětlení nového učiva. Zaměřujeme se zde pouze na přechodník přítomný. V závěru si žáci ověří za pomoci tabulek, zda danému učivu porozuměli. Slouží jako zápis do sešitu.
Přechodníky jsou neurčité slovesné tvary. Ve větě jsou doplňkem! Jsou to tvary knižní a užívá se jich převážně v psaných projevech, navíc dnes jsou často pociťovány jako tvary zastaralé. Nejčastěji se objevují v umělecké literatuře, u některých autorů i dnes.
Přechodníky vyjadřují děj, který doprovází a doplňuje základní děj vyjádřený přísudkovým slovesem. Přechodníkem můžeme vyjádřit ale jeden z dějů jen tehdy, mají-li děje společný podmět. Př.: Chlapec jsa zaujat hrou, neslyšel matčin hlas. Nelze tedy říci: Dívaje se z okna, sestra ho kopla.
Přechodníky mají 3 tvary: a) pro rod mužský č. j. b) pro rod ženský a střední č. j. c) společný tvar pro množné číslo všech rodů - rozlišujeme 2 druhy přechodníků: - přechodník přítomný - přechodník minulý
(PŘÍTOMNÝ se nazývá proto, že se tvoří z kmene přítomného.) (*Kmen = část slova, která zůstane po oddělení koncovky, např. horsk – ý, dělal - i). Vyjadřuje děj probíhající současně s dějem přísudkového slovesa. Tvoří se od sloves nedokonavých!!! POSTUP: 1. Zjistit, zda je sloveso nedokonavé, nebo dokonavé. 2. Vytvořit 3. osobu čísla množného času přítomného (např. oni čtou, nebo oni poslouchají). 3. Zjistit číslo a rod podmětu věty. 4. Podle zjištěného čísla a rodu nahradit – ou, -í odpovídající příponou přechodníku, viz tabulka.
rod mužský č. jednotné rod ženský a střední č. jednotné rod mužský, ženský a střední č. množné -a nesa -ouc nesouc -ouce nesouce
rod mužský č. jednotné rod ženský a střední č. jednotné rod mužský, ženský a střední č. množné -e zpívaje -íc zpívajíc -íce zpívajíce
1. Díval se na televizi, (jíst) u toho večeři. 2. Pepík, (chtít) mi pomoci, umazal se od bláta. 3. Pes…………………………………………… (obíhat) stavení, vytrvale štěkal. (mít) malé miminko, jsou stále doma. (vidět) babičku s těžkou taškou, utíkala jsem jí pomoci. (vědět), že má mnoho práce, neobtěžovala jsem ji. 7. Vlaštovka (létat) nad vodou, lapala hmyz. 8. Dítě ……………………………………… (tisknout) panenku v náručí, radostně se smálo. 9. Malý chlapec ……………………………….. (nést) domů nákup, vesele si pískal.
1. jeďe 2. chtěje 3. obíhaje 4. majíce 5. vidíc 6. vědíc 7. létajíc 8. tisknouc 9. nesa
Prezentace byla vytvořena za pomoci vlastních materiálů autorky dne Obrázek: otevřená galerie Microsoft Office