Finanční gramotnost – praktické fin znalosti hrou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční gramotnost: Hospodaření s penězi. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 06 Hospodaření s penězi „Peníze Vás neudělají šťastnými, umožní Vám však být nešťastnými.
Advertisements

Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Obsah prezentace 1. Zhodnocení roku 2015: - příjmy, - výdaje, - celkem. 2. Srovnání s minulými lety: - celkem 2008 – ukazatele, rozpočtový výsledek,
Roman Kozma Petra Voborníková Lucie Vomlelová. Obsah prezentace: 1. Stavební spoření – fáze spoření 2. Historie stavebního spoření 3. Stavební spoření.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Finanční gramotnost: Zajištění na stáří, renta. 09 Zajištění na stáří DŮCHODY V ČESKU … „Co mají společnýho pařížský a ostravský důchodce? Oba si můžou.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 18 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: listopad 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Kurzy měn ZŠ HejniceMgr. Jan Kašpar. Několik základních pojmů: kurz měn = poměr výměny peněz jedné měny za druhou kurzovní lístek = přehled jednotlivých.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_36 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_IVOVACE_2301_STAV FINANCÍ Téma: Pojem F. G._ ZJIŠTĚNÍ STAVU FINANCÍ.
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti - Úvěry AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup seznámení se základními pojmy úvěrové politiky.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Analýza bankovních produktů bank působících v České republice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Finanční gramotnost: Platební karty.
Autor: Pavel Maroušek Vedoucí: Ing. Martin Maršík, PhD.
Základy automatického řízení 1
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Místní rozpočtové jednotky
Kód vzdělávacího materiálu:
MÁ SMYSL POŘÁDAT KONFERENCE?
Příjmy z kapitálového majetku
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Téma 11: Finanční plánování
FINANČNÍ GRAMOTNOST Splátka nebo úvěr
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název projektu: Moderní škola
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Finanční analýza ve vybraném podniku ve vztahu k podpoře řízení
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE:
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti  
Od semínka k pastelkám Řešení problémů, učení   .
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Základní škola a Praktická škola Moravské Budějovice Dobrovského11
Česká padelová tour 2018 seriál oficiálních soutěžních turnajů vrcholící Mistrovstvím České republiky v padelu vyhlašuje:
PENĚŽNÍ ÚSTAVY -BANKY Občanská výchova, 9.roč. Mgr. Renata Šimková.
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Osobní rozpočet
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Daňové přiznání k dani z příjmů fo
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Seminář o stavebním spoření
Seminář o stavebním spoření
Transkript prezentace:

Finanční gramotnost – praktické fin znalosti hrou

ZVYŠOVÁNÍ FG – TÉMA PRO KAŽDÉHO „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční ještě nikdy nebyly tak tvrdé.“ Niall Ferguson  Peníze nejsou to nejdůležitější v životě, ale ovlivňují všechno, co důležité je!  Budete-li finančně negramotní, budou na Vás vydělávat ti co jsou finančně gramotnější.  Víc v hlavě = víc v kapse  Budoucnost patří finančně gramotným!

FG V ČESKU …  Vláda schválila Národní strategii finančního vzdělávání (standardy, implementace)  Průzkumy (několik každý rok, letos třeba od ČBA)  Ukazatele (úrokové sazby, úvěry v selhání, počet exekucí, insolvence, os. bankroty)  Realita – znalosti na velmi slabé úrovni ve všech sektorech  Důsledky?

ABC FV = PRAKTICKÉ FIN ZNALOSTI ŠKOLÁM ■ PODNIKŮM ■ VEŘEJNOSTI AKCE ■ MATERIÁLY ■ POMŮCKY ABCfv na: You tube facebook Twitter Likedin Sdílení dokumentů na: Google disk Slide-share Prezi INFOSERVIS ■ PODPORA

 3 – 6 hod intenzivního hraní (dle úrovně znalostí, dle způsobu hraní)  Ideální pro 3-4 členné skupiny, celkem pro osob (lze i více - s více lidmi či sadami)  K obsluze 2 osoby: moderátor a bankéř, příp. 2 bankéři (každý ideálně jednotlivců/skupin)  S sebou: kurf + roll-up + nachystaný scénář + kalkulačka  Školní scénář: 47, 4, 21, 50, 25, 27, 35, 52, 61, 78  vývoj trhů č. 24, 16, 25, 8, 4, 5, 9. 30, 18, 3  Scénář dosp: 9, 66, 54, 42, 25, 27, 50, 4, 15, 80  vývoj trhů č. náhodný či makra s těžším koncem Volím, chci li intenzivnější kontakt face to face …

NASTAVENÍ HRY (SCÉNÁŘE) Výchozí situaceUdálostiScénář vývoje trhů 14 předdefinovaných situací rodiny: -jeden příjem (vrabcovi) -podprůměrné (Vlaštovkovi, Sýkorovi) -průměrné (Tučňákovi, Hrdličkovi) -nadprůměrné (Supovi, Špačkovi) -Úměrně k tomu jsou vždy stanoveny cíle 113 událostí s různými dopady: -nehody, náhody, neštěstí, výhry, zisky, prémie -posloupnost jde nastavit nebo nechat náhodě -přednastavené: ČZU , IES 8.4., Hýlovi stagnace 4 předdefinované vývoje (dle historie): Velká hosp. krize Slabá 70. léta, silné růsty v 80. a 90. letech Silné růsty v 80. a 90. letech – náhodně Volím, co nejblíže cílové skupině nebo průměr … Od lehčích k těžším, pozor na nesmysly. Chceme motivovat ne odradit … Náhoda je ideální, často však volím podle náročnosti obsluhy …

MODERÁTOR - PROVÁZÍ HRÁČE HROU  Bomba na začátek (čísla, statistiky zadlužení, exekucí, bankrotů, něco aktuálního ze zpráv či novin, např. „ve hře zjistíte, jak získat miliony”)  Vysvětlení cílů hry, průběhu, pravidel (jak a kam co vpisovat do karty rodiny, příp. základní info k inflaci, investování, úrokům – 30 min max)  Provázení hrou (střídání fází, komentáře dění (viz Metodika) událostí i kroků hráčů + další argumenty... )  Vyhlášení vítězů + ceny (výsledky hraní k porovnání)  Vyhodnocení (vždy min 30 min na vyhodnocení – dojmy, zpěná vazba, korekce, vyvození pravidel pro praxi)

BANKÉŘ – PROVÁDÍ TRANSAKCE  Spravuje peníze a kartičky (role jako v jiných hrách – navazuje na dění, doplňuje moderátora)  Provádí výpočty a výplaty (na základě údajů v Kartě rodiny, peněz, kartiček v držení – viz Příručka pro bankéře)  Počítá výsledky (při dohrání převede vše na hotovost, při slučování kol násobí dvěma, nestihne-li se dohrát dopočítává výsledky – nasimuluje vývoj do konce hry nebo stop stav k roku)  Bankéř se chová jako banka: účtuje poplatky, občas vyplatí chybně, radí s cílem donutit vzít si spotřebitelský úvěr

 1 – 2 hod asistované hraní (dle úrovně znalostí a scénáře)  10 – 15 min na vyhlášení Turnaje  Libovolně - vždy jde dohrát doma či jinde  Ideální k navázání vtahu.  Pro libovolný počet jednotlivců či skupin (max 2 osoby).  Třeba jen pc, tablety, slušné připojení.  K obsluze 1 osoba: průvodce hrou, hra vše počítá sama  Příprava: nastavit Turnaj – viz „manuál koordinátora“

 Turnaj - vyhlášení (úvod, registrace, přihlášení, kód pozvánky)  Tipy pro hráče (libovolné – vše je v pravidlech: a) druhý cíl (spd ve 48) - částku je třeba mít v hotovosti v banku; b) stavební spoření -výběr: zadáte nulu, uložíte (naspořená částka se načte do hotovosti v banku), c) výsledek : v majetku je i hodnota domu, která nevstupuje do výsledku. d) nejvíc bodů dosáhnete splněním cílů) a k dispozici pro dotazy  Turnaj – vyhodnocení  na místě: zastavit hráče na konečném zúčtování, výsledky zapsat na flip či tabuli (k porovnání)  ex post: „Report turnaje” ze systému (pořadí, body, jméno hráče, peníze, bonusy, sankce – viz „manuál koordinátor”, žebříček na FinGR Play) - PRŮVODCE HROU

INTERPRETACE HERNÍCH VÝSLEDKŮ  Výhra v PN (nejvíc peněz) je relativní – skutečně vyhraje, kdo získané poznatky skutečně využije v praxi...  FinGR – relativizace přepočtem na body (viz přepočet – nejvíc peněz neznamená nejvíc bodů)  A hráči by na konci měli dát dohromady cca tyto zásady: 1.Neutratím vše co vydělám 2.Příjmy i výdaje si plánuje 3.Peníze, které neutratím, nechám vydělávat 4.Držím si dostupnou rezervu na nečekané výdaje 5.Uvažuji o výdajích i ve vzdálené budoucnosti 6.Myslím na rizika a snažím se proti nim zabezpečit 7.Půjčuji si jen výhodně (když na půjčení vydělám víc než zaplatím) 8.Nepůjčuji si na spotřebu a nejsem-li si jistý že dokážu splácet

ZDROJE  On-line prezentace (web ABC) On-line prezentace  Materiály pro lektory (web ABC) Materiály pro lektory  Sdílení know-how na linked-inlinked-in  Zprávy na facebookufacebooku  Výroční zpráva ABC  Zdroje a informace k výuce (napříč problematikou) Zdroje a informace k výuce Jméno: Heslo: fg09

WEB ABC

DOTAZY? ZKUŠENOSTI? DĚKUJEME ZA POZORNOST PŘEJEME JEN ÚSPĚCH!