Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro střední školy Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Základy ekologie pro střední školy je ukázat žákům SŠ, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak vznikne živý organismus, popisuje vztah člověka k přírodě a vliv prostředí na živý a neživý organismus. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Základy ekologie. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na vliv činnosti člověka na prostředí. 2
Člověk jako lidská bytost má svou biologickou i sociální podstatu. 3
Součástí životního prostředí člověka jsou: přírodní složky – půda, voda, vzduch umělé složky – výtvor člověka - bydlení, šaty, dopravní prostředek sociální složky – rodina, kolegové, skupiny) 4
Činnost člověka ovlivňuje životní prostředí ve všech směrech. Nauka o životním prostředí je založena na znalostech: o ekologie o vztazích organismů k jejich prostředí o vztazích organismů mezi sebou 5
Činnost člověka vůči přírodě: prospěšná – ochrana životního prostředí neprospěšná – poškozování živé i neživé přírody 6
Zkoumá a studuje jednotlivé základní mechanismy působení člověka na různé druhy společenstva ale i na neživé složky prostředí: vodu půdu horniny vzduch lesy…. 7
Je to tzv. „interdisciplinární“ - mezioborová nauka. Čerpá z oborů jako např.: technických přírodovědných lékařských společenskovědních.. 8
Ekologie – nauka o životním prostředí. Klimatologie – nauka o podnebí. Pedologie – nauka o půdě. Demografie – nauka o lidské populaci. 9
Člověk některými svými činnostmi přírodě škodí: Přímo – stavba silnic, těžba dřeva, rušný provoz měst. 10
Postupné poškození – následky druhotných změn: spalování uhlí – kyselé deště vypouštění toxických látek vyhazovaní nerozložitelných odpadů vypouštění odpadních látek z továren… 11
Z mnoha výrobních procesů a z odpadu se do přírody dostane nepřirozená látka. Některé z těchto látek jsou pro organismy a pro člověka škodlivé – chemické znečištění (kontaminace) jedovatými látkami ovlivňuje další vývoj. 12
Vliv člověka na prostředí – přímo, ale pozvolna v dlouhých časových obdobích. Postupné snižování účinnosti původních přirozených mechanismů – např. samočistící schopnost vody). Postupná degradace prostředí. 13
Východiskem pro lepší nakládání s odpadem je recyklace a další využití. Další negativní dopad: vyhubení některých druhů organismů rostlin zvířat kvalita vzduchu a vody… 14
Člověk je svázán s přírodou – tvoří dynamický fungující systém. Okolní prostředí působí na člověka – ovlivňuje zdravotní stav, hospodářskou činnost, kulturu, životní styl. 15
Člověk je ovlivňován životním prostředím buď pozitivně nebo negativně. Stále mění své prostředí. Zasahuje do prostředí s jediným cílem – adaptovat jej vlastním potřebám. Často mají změny katastrofální a škodlivé důsledky. 16
Monitorování – sledování změn, pravidelné měření a sběr dat a údajů - následné hodnocení. 17
Monitorování obsahu škodlivin v ovzduší Škodliviny ve vodě Získávání údajů o prostupování škodlivin do potravinových řetězců Dopad škodlivin na člověka Monitoring teploty Monitoring oxidu uhličitého a ozonu…. 18
ČERVINKA, P. a kolektiv Ekologie a životní prostředí, Česká geografická společnost, Praha: 2005 ISBN: BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí, Informatorium, Praha: 2004 ISBN: CVRČEK, K.,BERÁNEK,J., EISENREICH, K., FLORIAN, S., Zbožíznalství, Fortuna, Praha 1995 KVASNIČKOVÁ, D., Základy ekologie pro základní a střední školy, nakladatelství FORTUNA, Praha 1. 19
Snímek 4 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:. Snímek 6 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:. Snímek 14 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:. Snímek 17 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:. 20