Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Advertisements

F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Určení hustoty podle Archimédova zákona ( Účinky síly na těleso) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Danuše Chrastecká Matematika 2. ročník Logaritmus ChrM619 leden 2014 Číslo klíčové aktivity:III/2.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Danuše Chrastecká Matematika 2. ročník Mocninná funkce ChrM613 říjen 2013 Číslo klíčové aktivity:III/2.
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
VY_32_INOVACE_
Změny skupenství látky
Hospodářské výpočty 5 – PROCENTOVÝ POČET 2
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
HMOTNOST Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Dechové dřevěné nástroje
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_44_F6
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_32_INOVACE_ZE7-09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Hustota-výpočet objemu
Úvod do fyziky opakování
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_32_INOVACE_ZE7-10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
VY_32_INOVACE_
Teplo.
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Pohybová energie tělesa TÉMATICKÝ CELEK:
ZIMNÍ SPORTY VY_32_INOVACE_09_03
OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_14_Elektrický odpor
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Kalorimetrie měření tepla
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
WORD Tabulky - ohraničení
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Měrná tepelná kapacita látky
Hustota-výpočet objemu
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_ZE6-15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
VY_32_INOVACE_
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Osobní rozpočet
Závislost elektrického odporu
VY_32_INOVACE_ZE6-05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Podzim čaruje … VY_32_INOVACE_02_03
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Škola a sport VY_32_INOVACE_331 Autor DUM: Irena Heimová Datum (období), kdy byl materiál vytvořen: únor 2013 Ročník, pro který je materiál vytvořen:8. ročník Vzdělávací oblast, obor, tematický okruh, téma: Člověk a příroda, fyzika, tepelné jevy Anotace-metodický list: Žáci se seznámí s další fyzikální veličinou – měrnou tepelnou kapacitou. Na základě pokusu pochopí, že teplo při tepelné výměně závisí také na druhu látky. Prezentace vytvořená v programu PowerPoint Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu.

MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA

Black Joseph

Black Joseph 1728 až 1799 skotský fyzik, zakladatel kalorimetrie Joseph Black se narodil v jižní Francii, ale jeho velmi početná rodina pocházela ze Skotska První vzdělání získal v Irsku, od osmnácti let studoval lékařství a přírodní vědy na univerzitě v Glasgowě a o čtyři roky později v Edinburgu V roce 1756 byl jmenován profesorem chemie na univerzitě v Glasgowě Z počátku působil jako vynikající lékař Jako zakladatel kalorimetrie konal pokusy, aby zodpověděl na základní otázku: kolik tepla je potřeba při ohřívání různých látek.

Při pokusech všechny materiály porovnával s vodou. Ohřáté těleso ponořil do vody a nechal je předávat teplo vodě Vycházel z předpokladu, že teplo, které jedno těleso přijalo, je stejné jako teplo, které druhé těleso odevzdalo Porovnával tak tepelné kapacity různých hmot s tepelnou kapacitou vody Jeho metoda se k měření měrné tepelné kapacity používá dodnes

Zahříváme na el. vařiči glycerol a vodu o stejné hmotnosti Počáteční teplota je stejná a to 20°C Obě tělesa za stejnou dobu přijmou stejné teplo Teplota glycerolu se zvýšila o 18°C, teplota vody o 10°C

Závěr: Zvýšení teploty při tepelné výměně závisí na druhu látky Přijmou-li dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti stejné teplo, zvýší se jejich teplota různě Zavádíme veličinu měrná tepelná kapacita

Měrná tepelná kapacita Udává kolik tepla přijme 1 kg látky, aby se zahřála o 1°C Hodnot pro různé látky jsou uvedeny v Tabulkách Značka – c Jednotka –

LátkaMěrnstříbroá tepelná kapacita (J/kg.°C) Voda4 180 Vzduch (0°C)1 003 Ethanol2 430 Led2 090 Olej2 000 Absolutně suché dřevo1 450 Železo450 Měď383 Zinek385 Hliník896 Platina133 Olovo129 Kyslík917 Cín227 Křemík703 Zlato129 rtuť139

Výhody a nevýhody použití vody jako média v topných soustavách Výhoda – cena, obrovská tepelná kapacita, malá viskozita (snadno proudí) Nevýhoda – podporuje korozi, pokud nejde o destilovanou vodu usazování vodního kamene

Zdroj KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK. Fyzika pro 8. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, c1999, 223 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN