Konstantin Biebl
ŽivotŽivot pocházel ze Slavětína u Loun po maturitě narukoval na haličskou frontu, kvůli tuberkulóze byl propuštěn. Po vyléčení složil maturitu, ale roku 1918 byl do války odveden znovu. Tentokrát se dostal až do Černé Hory. Zde byl zajat a odsouzen k smrti. Naštěstí se mu ale podařilo utéct a po skončení války se dostal domů v Praze vystudoval lékařskou fakultu, seznámil se s Wolkrem a stal se členem Devětsilu. Stává se také zakládajícím členem Skupiny surrealistů v ČR vstoupil do KSČ mmons/2/28/Konstantin_Biebel_1928.jpg
Život velký vliv na jeho tvorbu měly cesty do Francie, severní Afriky a Tichomoří po druhé světové válce pracoval na ministerstvu informací a byl členem Filmové rady 1951 spáchal pod vlivem depresí, špatného zdravotního stavu a tíživé atmosféry 50. let sebevraždu Pamětní deska na domě Na Výtoni 7 e/Konstantin_Biebl_plaque_2.jpg/220px- Konstantin_Biebl_plaque_2.jpg
Dílo - I. období 1. období - proletářská poezie Cesta k lidem - podobá se tvorbě Jiřího Wolkera, je plná lásky a důvěry k lidem i věcem, které ho obklopují Věrný hlas – sbírka proletářské poezie je věnována památce Jiřího Wolkera. proletářskou poezii psal déle než ostatní básníci (a to i v době ovlivněné zejména poetismem) - např. sbírka Zlom
2. období - poetismus Zloděj z Bagdadu - první sbírka částečně ovlivněná poetismem. Důvodem k napsání byla smrt milované dívky – plná osobní bolestí ze smrti jeho první lásky. Jsou zde patrny vlivy poetismu. Zlatými řetězy - již převládá poetismus Dílo - II. období Pamětní deska a busta básníka Konstantina Biebla na jeho rodném domě v Slavětíně
S lodí, jež dováží čaj a kávu sbírka vyšla na základě cesty na Cejlon, Sumatru a Jávu, obsahuje prvky jak sociální (vykořisťování domorodého obyvatelstva), tak i básně hravé. Věnoval ji Karlu Teigemu. Sbírka je rozdělena na 3 části. 1. Vzpomínky na rodný kraj, milostná lyrika, ale i vzpomínky na válku. 2. Motivy a zážitky z cesty do Tichomoří, patrný je obdiv ke kultuře primitivních národů. 3. Obsahuje verše o pobytu v exotických zemích. Básně jsou výrazné svojí smyslovostí, častá je hra se slovy upl_600_600.JPG
S lodí, jež dováží čaj a kávu S lodí jež dováží čaj a kávu pojedu jednou na dalekou Jávu Za měsíc loď když vypluje z Janova stane u zeleného ostrova Pojedem spolu já a ty vezmeš si jen kufřík a svoje rty Pojedem okolo pyramid loď počká až přejde Mojžíš a jeho lid S vysokou holí zaprášenými opánky jde první přes mořskou trávu a rozkvetlé sasanky Hejno ryb na suchu zvedá svá křídla jako ptáci letí za vodou a ve vlnách se ztrácí byrint.net/upl oad/ jpg
Nový Ikaros surrealismus polytematická báseň – umělecky nejvyzrálejší dílo tohoto období, inspiruje se Apollinairovým Pásmem. Básník, podobný Ikarovi, se svobodně vznáší v čase i v prostoru. Vedle hravého poetismu se objevuje i nový umělecký směr - surrealismus
Nový Ikaros Jdeš kolem bývalých škol teď vojenských nemocnic těch strašných zásobáren smrti kde do hlavy raněný učitel vyvolává žáky a lékař aby ho utišil mu špatně odpovídá nemůže si vzpomenout jak skončila třetí punská válka umí sice dobře číst a počítat ale neumí nazpaměť báseň od Jaroslava Vrchlického: Vřel cirkus jako váza přeplněná a do arény tiše vešla žena za každou ruku jedno dítě vedla tam v poli co hlína stříká jako černá voda v které se brodí koně kde nájenníci z pátého patra se stěhují do sklepů kolem mihnuvší se duše jejich domovníka jež letí do nebe s lopatou mezi uhlím květákem červenou řípou a zpívajícími brambory Ty prcháš promáčen v železném lijáku olova tou nejhroznější řeží v světové válce tam co houkají nejtěžší děla ty sovy od Verdunu kde živí leží kde mrtví stojí kde stojí mrtví Francouzové kde stojí mrtví Němci
3. období - surrealismus Nebe, peklo, ráj – již silné prvky surrealismu Zrcadlo noci po těchto sbírkách následuje dlouhá umělecká odmlka Dílo - III. období mages/Foto/b/ jp g
4. období - poválečné Bez obav – vyšla po roce 1951, shrnuje verše z celého desetiletí. Básník v ní vzpomíná a zároveň se hlásí k budování nové společnosti a k obraně míru. Odmítá ale schematismus typický pro umění 50. let, a proto byl řadou socialistických kritiků odmítnut. Dílo - IV. období hrob Konstanina Biebla la.cz/files/pictur es/articlesthumb s2/131_bieblstre dni.jpg edia/commons/2/2f/Konstantin_Bi ebl_grave.JPG