OP 21 – VVP – HUM MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES. Mluvnické kategorie jsou : ● OSOBA ● ČÍSLO ● ZPŮSOB ● ČAS ● ROD ● VID.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Advertisements

Slovesa (verba).
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.8 druhy vět podle postoje mluvčího Název sady: Český jazyk 7.
OB 21 CJL STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN. PŘÍDAVNÁ JMÉNA ( adjektiva ) Přídavná jména označují vlastnosti podstatných jmen ( jasný, šťastný, hezký, velký.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N12_Opakování TEMA: Český jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Časování sloves Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Slovesné tvary určité a neurčité sloveso vyjadřuje nějaký děj nebo stav ve větě stojí jako přísudek (jdeme, hoří) slovesné tvary dělíme na: určité - vyjadřují.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
VY_32_INOVACE_C VIKLOVA. CEJTEXTO1 Komplexní jazykový rozbor 1.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přechodníky (transgresivy)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Slovesa Bc. K. Matějková.
SLOVESA – PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
Slovesa.
Slovesa IV VY_32_INOVACE_03-14 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
SLOVESNÝ ZPŮSOB Autor prezentace: Mgr. Jaroslava Zámostná
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR
Název školy: Základní škola J. E
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_19
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PŘÍSUDEK VY_32_INOVACE_58_Prisudek Autor: Mgr. Dana Hatašová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Charakteristika výukového materiálu
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Hana Novotná
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
S l o v e s á (v e r b á).
Slovesný způsob podmiňovací
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_14
SLOVESNÝ ROD Český jazyk – 7. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

OP 21 – VVP – HUM MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES

Mluvnické kategorie jsou : ● OSOBA ● ČÍSLO ● ZPŮSOB ● ČAS ● ROD ● VID

Osoba 1) já 2) ty 3) on, ona, ono 1) my 2) vy 3) oni, ony

Číslo ● Slovesné číslo je závislé na osobě ● Je tedy jednotné nebo množné

Slovesný způsob ● oznamovací - mluvčí oznamuje reálný děj a to v jakémkoli čase ● rozkazovací - rozkaz; užívání pouze u 2. osoby jednotného čísla a u 1. a 2. osoby čísla množného ● podmiňovací -a ) přítomný (šel bych) ● b ) minulý (bych byl šel )

Cvičení : Najděte chyby v časování slovesa : já bych viděl my bysme viděli ty bis viděl vy byjste viděli on by viděl oni by viděli

Výsledky já bych viděl my bychom viděli ty bys viděl vy byste viděli on by viděl oni by viděli

Cvičení : Určete o jaký slovesný způsob se jedná, vyjmenujte další způsoby a řekněte o nich další podrobnosti....

Slovesný čas 1) Přítomný Píšu dopis. 2) Minulý Včera jsem napsal dopis. 3) Budoucí Zítra budu psát dopis

Pozor ! ! ! ČAS URČUJEME POUZE U ZPŮSOBU OZNAMOVACÍHO

Slovesný rod 1 ) Činný – podmět je ve větě průvodcem dějě a podmětem věty Např. Učitel chválí žáka 2) Trpný – průvodcem dějě je někdo jiný než podmět Např. Žák je chválen učitelem

Trpný rod ● a) opisný – stav, výsledek děje, ● pomocné sloveso být + příčestí trpné ● např. Dům je stavěn dělníky. ● b ) zvratný – přůběh, opakovaný děj, nezvratné sloveso + se ● např. Dům se staví. ●

Slovesný vid 1 ) Dokonavý – děj je dokončený, časové ohraničený, slovesa dokonavá nemohou vyjadřovat přítomnost např. dozpívat, doběhnu, zazpívat 2) Nedokonavý – vyjadřuje děj neohraničený např. zpívat, běží, budu běhat

Cvičení : Uveďte dokonavá slovesa k těmto slovesům ● Sedět ● Bavit ● Betonovat ● Bojovat ● Hlídat ● Vidět

Výsledky ● Sedět - posedět ● Bavit - pobavit ● Betonovat – zabetonovat, vybetonovat ● Bojovat – vybojovat, zabojovat ● Hlídat - pohlídat ● Vidět - uvidět

Mluvnické podkategorie : ● U sloves můžeme dále určovat třídu a vzor ● Všechna slovesa se klasifikují do 5 tříd a ● dále k jednotlivým vzorům, a to podle zakončení ve 3. os. j. č. oznamovacího způsobu přítomného času ●

Přehled tříd a vzorů Třídy ● 1. třída – e - ● 2. třída – ne - ● 3. třída – je - ● 4. třída – í - ● 5.třída – á - Vzory ● Nese, bere, maže, peče, tře ● Tiskne, mine, začne ● Kryje, kupuje ● Prosí, trpí, sází ● Dělá

Přechodníky ● Přechodník přítomný - vyjadřuje současnost děje s přísudkem věty ● Přechodník minulý - se tvoří od sloves dokonavých z kmene minulého

Přechodník přítomný se tvoří od sloves nedokonavých z kmene přítomného: ● Příponami: -a, - ouc, - ouce ( nesa, nesouc, nesouce) ● Příponami –e/-ě, -íc, -íce ( kupuje, kupujíc, kupujíce)

● Příponami –eje, -ejíc, -ejíce ( sázeje, sázejíc, sázejíce) ● Příponami – aje, -ajíc, -ajíce ( dělaje, dělajíc, dělajíce)

Přechodník minulý ● Přechodník minulý se tvoří od sloves dokonavých z kmene minulého ● Příponami –0, - ši, -še ( přines, přinesši, přinesše) ● Příponami –v, -vši, -vše ( udělav, udělavši, udělavše)

Souhrnné cvičení 1 : Slovesa v závorkách dejte do požadovaného tvaru : ● Slyšet - 3.os. mn. č. přít. č. zp.oznamovací Slyšet - 3.os. mn. č. přít. č. zp.oznamovací ● Osvěžil – 2. os. č. mn. podmiň. zp. přítomný Osvěžil – 2. os. č. mn. podmiň. zp. přítomný ● Nemluvit – 1. os. č. mn. roz. Způsob *** Nemluvit – 1. os. č. mn. roz. Způsob ***

Souhrnné cvičení 2 : ● Doplňte náležité tvary příčestí trpného : Doplňte náležité tvary příčestí trpného : ● Návrh byl nadšeně ( přijmout ). Obilí bylo včas ( požnout ). Žhář byl (dopadnout ) a ( zatknout ).Opékané maso bylo ( nabodnout ) Návrh byl nadšeně ( přijmout ). Obilí bylo včas ( požnout ). Žhář byl (dopadnout ) a ( zatknout ).Opékané maso bylo ( nabodnout ) ● na rožni. To nebude nikdy ( zapomenout )Všechny pokoje hotelu byly ( pronajmout ). na rožni. To nebude nikdy ( zapomenout )Všechny pokoje hotelu byly ( pronajmout ). ● Z knihy bylo ( vytrhnout ) několik listů. *** Z knihy bylo ( vytrhnout ) několik listů. ***

Souhrnné cvičení 3 : ● Uveďte do náležitých tvarů : Uveďte do náležitých tvarů : ● Všichni pracovníci dobře ( vědět ), čeho Všichni pracovníci dobře ( vědět ), čeho ● ( chtít ) dosáhnout. ( Jíst ) hodně syrové zeleziny ! Cizí násilníci byli ze země ( vypovědět ).( Chtít ) vždy být mezi prvními. ( Být ) dobré mysli. Všechno jídlo bylo ( sníst ) a všichni jsou dosyta ( najíst ) *** ( chtít ) dosáhnout. ( Jíst ) hodně syrové zeleziny ! Cizí násilníci byli ze země ( vypovědět ).( Chtít ) vždy být mezi prvními. ( Být ) dobré mysli. Všechno jídlo bylo ( sníst ) a všichni jsou dosyta ( najíst ) ***

Souhrnné cvičení 4: Určete mluvnické kategorie u sloves : ● Posnídali Posnídali ● Bude stavět Bude stavět ● Byli byste bývali chválili Byli byste bývali chválili ● Mlč *** Mlč ***

Souhrnné cvičení : ● Nepravidelné sloveslo jíst vyčasujte v rozkazovacím způsobu

Výsledky 1 ● Slyšíme ● Ověžili byste si ● Nemluvme

Výsledky 2 Návrh byl nadšeně PŘIJAT. Obilí bylo včas POŽATO. Žhář byl DOPADEN a ZATČEN. Opékané maso bylo NABODNUTO I NABODENO na rožni. To nebude nikdy ZAPOMENUTO. Všechny pokoje hotelu byly PRONAJATY I PRONAJMUTY. Z knihy bylo VYTRŽENO několik listů

Výsledky 3 : Všichni pracovníci dobře VĚDÍ čeho CHTĚJÍ dosáhnout. JEZ / JEZTE hodně syrové zeleniny ! Cizí násilníci byli ze země VYPOVĚZENI I VYPOVĚDĚNI. CHCI / CHTĚJÍ vždy být mezi prvními. BUĎ / BUĎTE dobré mysli. Všechno jídlo bylo SNĚDENO a všichni jsou dosyta NAJEDENI

Výsledky 4 : ● Posnídali – 3.os.č. mn. zp.ozn. vid dokon. rod činný ● Bude stavět – 3. os. č. jed. zp. ozn. čas bud. vid nedok. Rod činný ● Byli byste bývali chválili – 2. os. č. mn. zp.podmiňovací přítomný, rod činný ● Mlč – 2. os. č. jed. zp.rozkazovací, rod činný

Použitá literatura ● Čechová Marie a kol. : Český jazyk pro 2.ročník SOŠ ● Hartmanová Věra : Pravidla českého pravopisu, Nakladatelství Olomouc, 2003 ● Mašlíková Drahuše : Český jazyk – přehled středoškolského učiva,Nakladatelství Cyrila Boudy, 2006 ● Styblík Vlastimil, Melichar Jiří : Český jazyk – přehed středoškolského učiva, Fortuna, 2002 ●