Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Mechanické kmitání a vlnění – příklady k procvičení Autor: VY_32_INOVACE_17_2_8 Mgr. Jan Zach
Dynamika kmitavého pohybu p ř íklady k procvi č ení VY_32_INOVACE_14_2_8Autor: Mgr. Jan Zach Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zach.
Zvuk se ve vodě šíří rychlostí 1480 m.s -1, ve vzduchu rychlostí 340 m.s -1. Jak se změní vlnová délka zvuku při přechodu ze vzduchu do vody?
v 1 = 340 m.s -1 v 2 = 1480 m.s -1 Při přechodu vlnění z jednoho prostředí do druhého se frekvence nemění.
Uslyšíte zvuk, jehož vlnění je popsáno rovnicí y=0,05.sin (1980{t} - 6{x})?
y=0,05.sin (1980{t} - 6{x}) f je v rozmezí 16 – Hz => zvuk uslyšíme.
Ve vzdálenosti 1094 m od pozorovatele udeřilo do přímých kolejnic kladivo. Pozorovatel, který přiložil ucho ke kolejnici, uslyšel zvuk šířící se kolejnicí o 3 s dříve než zvuk, šířící se vzduchem. Určete rychlost zvuku v ocelové kolejnici. Rychlost zvuku ve vzduchu uvažujeme 340 m.s -1.
s= 1094 m v 1 = 340 m.s -1 Δt= 3 s
Zvuk klaksonu auta má frekvenci 500 Hz. Jakou frekvenci uslyšíte v okamžiku, kdy: A)se k vám auto blíží rychlostí 50 km.h -1 B)vás auto právě míjí C)se od vás auto vzdaluje rychlostí 50 km.h -1
f 0 = 500 Hz v z = 340 m.s -1 v a = 50 km.h -1
Téma sady: Termika a Mechanika II. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Mechanické kmitání a vlnění Anotace: V pracovním listu žáci řeší úkoly týkající mechanického vlnění a zvuku. Příklady jsou voleny tak, aby posílily znalosti dané problematiky a posílily obecné znalosti využitelné v běžném životě. Autor:Mgr. Jan Zach Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Mechanické kmitání a vlnění – příklady k procvičení Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák dokáže vypočítat zadané příklady. Speciální vzděl. potřeby: Klíčová slova: frekvence, vlnová délka, perioda, Dopplerův jev Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentaci je možné využít k procvičení typových příkladů k mechanickému vlnění a šíření zvuku. Na listu „řešení“ je možné používat kliknutí nebo rolování pro zobrazení dalšího kroku řešení. List s nabídkou příkladů je záměrně vložen vícekrát kvůli častému nechtěnému přeskoku na další příklad v pořadí.