FYZIKA VY__III/2__INOVACE__209 Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM 10. 11. 2012 Ročník a typ školy9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

VY__III/2__INOVACE__213 FYZIKA Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Elektromagnetické zařízení Základní škola Libina,
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_107_Nebezpečí elektřiny Vypracoval:
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_15_F7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Mechanické vlastnosti kapalin a plynů Základní.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/02  Název materiálu: Hudba v období pravěku  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
AnotacePracovní list k procvičení znalostí o jednoduchých strojích AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Kouřim, Okružní 435 Autor: Jana Ležalová Název materiálu:VY_32_Inovace _31 _Abeceda 1.část Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Plánování ve školní tělesné výchově
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
VY__III/2__INOVACE__212 FYZIKA JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Elektromotor a jeho využití
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Fyzika – bouřka, hrom, jaké škody může způsobit a jak se před ní chráníme. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_103_Fyzika_zvuk_II
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY__III/2__INOVACE__197 Pracovní činnosti Andílek z korálků.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
zpracovaný v rámci projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektroskop a jednotka elektrického náboje Číslo DUM: III/2/FY/2/2/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti snímku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_12_F7_Hanak TÉMA: Otáčivé účinky síly
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Informační a komunikační technologie
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Seznámení se s technikou a příprava základního čtverce
VY__III/2__INOVACE__124 Prvouka Jaro, léto – charakteristické znaky
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
VY__III/2__INOVACE__161 Režim dne školáka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Manufaktury a první stroje
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
VY__III/2__INOVACE__232 Zeměpis KOMPAS.
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Člověk a jeho svět 3. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Rozmnožování organismů
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
FYZIKÁLNÍ KUFR Vedení el. proudu v kapalinách a plynech (9. ročník)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_31_ Barvy.
AUTOR: Petra kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ
Transkript prezentace:

FYZIKA VY__III/2__INOVACE__209

Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme se pro život“, č.j. 580/07, RVP pro ZV, příloha pro LMP Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět Vzdělávací oborČlověk a jeho svět Vyučovací předmětFyzika Téma (klíčová slova) Blesk, bleskosvod, elektrická jiskra, Franklin, Diviš, bouřka, rychlost Očekávaný výstupŽák se seznámí s pojmem blesk, bleskosvod, dozví se jak probíhaly pokusy s bleskem, jak se má chovat v bouřce a jak si jednoduchým způsobem spočítat vzdálenost bouřky, odpovídá na otázky. Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Anotace (popis způsobu použití) Žák sleduje prezentaci učitele předváděnou na interaktivní tabuli, poslouchá výklad, zapojuje se do diskuze, odpovídá na otázky související s prezentací. Žákům lze prezentaci přeposlat na jednotlivé počítače na jejich školní y. Velikost1,91 MB

BLESK

Blesk je elektrická jiskra, kterou se vybíjí náboj mezi:  dvěma elektricky nabitými mraky  mezi mrakem a zemí

Blesk doprovází zvuk, kterému se říká hrom.

BLESKOSVOD Před účinky blesků chráníme budovy bleskosvodem. Bleskosvod je kovová tyč postavená na nejvyšším místě budovy, spojená silným drátem se zemí. Když udeří blesk do bleskosvodu, odvede se elektrický náboj do země.

FRANKLIN nebo DIVIŠ O prvenství ve vynálezu bleskosvodu probíhají dohady už 200 let. O prvenství ve vynálezu bleskosvodu probíhají dohady už 200 let. Prokop Diviš – český kněz - zprovoznil první bleskosvod v roce Prokop Diviš – český kněz - zprovoznil první bleskosvod v roce Benjamin Franklin - americký vědec a politik sestrojil bleskosvod v roce 1760 Benjamin Franklin - americký vědec a politik sestrojil bleskosvod v roce 1760 Svět ale přisoudil prvenství Franklinovi. Jeho bleskosvod se dal postavit jednoduše, bez zbytečných nákladů, a proto se rychle rozšířil. Svět ale přisoudil prvenství Franklinovi. Jeho bleskosvod se dal postavit jednoduše, bez zbytečných nákladů, a proto se rychle rozšířil.

BENJAMIN FRANKLIN V roce 1752 provedl Franklin během bouřky nebezpečný pokus. Vzal papírového draka a připevnil ho ke kovové tyči. Konec provázku přivázal na klíč. Když drak vletěl do bouřkového mraku, elektrický náboj z mraku sjel po vlhké šňůře do klíče. Franklin uviděl jiskry a cítil náraz. Poté Franklin v roce 1760 vyrobil a vyzkoušel funkční bleskosvod.

PROKOP DIVIŠ 15. června 1754 postavil Prokop Diviš na své zahradě v Příměticích první bleskosvod. Základem stroje byl vodorovný železný kříž umístěný na 15 metrovém stožáru. Ramena kříže byla na konci kolmo doplněna kratšími vodorovnými tyčemi, na kterých bylo umístěno 12 kovových krabic. V krabicích se nacházelo 400 k obloze čnících ostrých kovových hrotů. Konstrukce byla vodivě spojena se zemí třemi řetězy. Tento stroj měl odsávat elektřinu z oblak a snižovat tak nebezpečí vzniku blesku. Fungoval i jako bleskosvod.

Zajímavosti  V každém okamžiku je na Zemi až bouřek až bouřek.  Každou sekundu je nad celou planetou zhruba 100 blesků – to je blesků za hodinu.  Blesk může zahřát okolní vzduch až na stupňů.

Jak se chovat v bouřce ?  Schovat se do budovy nebo do auta, zavřít okna a dveře.  Držet se dál od osamělých stromů.  Nestát ve volné krajině na odhaleném kopci nebo nesedět v loďce.

Jak je bouřka daleko?  Záblesk putuje rychlostí světla, proto ho vidíme ihned, zatímco zvuk – hrom, má rychlost 335 metrů za sekundu.  Ve chvíli, kdy uvidíme záblesk začneme počítat sekundy než uslyšíme ránu – hrom.  Dané číslo vydělíme číslem 3 a dostaneme vzdálenost bouřky v kilometrech.  Např. uvidím blesk, počítám jedna, dva, tři, čtyři, pět, šest – ozve se rána hrom  6 : 3= 2 – bouřka je vzdálená cca 2 km od nás.

1.K čemu se používá bleskosvod? 2.Kdo se považuje za vynálezce bleskosvodu? 3.Jak se máš chovat v bouřce? 4.Uviděl jsi blesk, za 9 sekund jsi uslyšel hrom. Jak je bouřka daleko?

Použité zdroje informací:  HODAC, [cit ]. Dostupný pod licencí Creativ Commons na WWW:  HODAC, [cit ]. Dostupný pod licencí Creativ Commons na WWW:  Sebastien D'ARCO, animate: Koba-chan [cit ]. Dostupný pod licencí Creativ Commons na WWW:Koba-chan  Zedh, [cit ]. Dostupný pod licencí Creativ Commons na WWW:  Romanov, [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:  David Martin, [cit ]. Dostupný pod licencí Creativ Commons na WWW:  Vilímek Jan, [cit ]. Dostupný pod licencí Creativ Commons na WWW:  Snek01, [cit ]. Dostupný pod licencí Creativ Commons na WWW:  Watson Barbara, [cit ]. Dostupný pod licencí Creativ Commons na WWW: :