Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_FIG_18_.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_FIG_14_CANADA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Slovní úlohy - Vennovy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_19_SPRAVNI_PRAVO.
Energetická hodnota potravin (EH)
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Podnebné pásy – tropický pás
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ekologická valence.
BEZOBRATLÍ VY_32_INOVACE_06-57 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Biomy.
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Abiotický faktor voda.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU DY_NA _ZIVOCICHY Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby AnotacePrezentace odvozuje vlastnosti půdy, které mají vliv na živočichy v ní žijící. Metodický pokynNapř.: prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, vytištění pracovního listu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Edafon Půda je tvořena: a) neživou složkou – voda, minerální látky, vzduch b) živou složkou - ……………………………..: - heterotrofní mikroorganismy - saprofágové např: ……………………… - drobní živočichové např.: ……………………… Doplňte.

Edafon Půda je tvořena: a) neživou složkou – voda, minerální látky, vzduch b) živou složkou – edafonem: - heterotrofní mikroorganismy - saprofágové např: plísně, kvasinky - drobní živočichové např.: chvostoskoci, roztoči.. Doplňte.

Půdní podmínky nutné pro život organismů Dostatek vzduchu Vlhkost Struktura Teplota

1) Dostatek vzduchu Vzduch v půdě – liší se od atmosférického – s hloubkou klesá obsah O 2, vzrůstá CO 2 Odvoďte toleranci živočichů ke změnám kyslíku v půdě: druhy podpovrchové - ………tolerantní druhy hlubinné – ……………tolerantní

1) Dostatek vzduchu Vzduch v půdě – liší se od atmosférického – s hloubkou klesá obsah O 2, vzrůstá CO 2 druhy podpovrchové – málo tolerantní druhy hlubinné – značně tolerantní S hloubkou klesá množství kyslíku

2) Vlhkost půdy Podle nároků na půdní vlhkost rozlišujeme: a) hydrobiontní organismy – vyžadují vodu b) hydrofilní – vyžadují vysokou vlhkost, dýchají kyslík c) xerofilní – v sušších půdách, v půdě žijí dočasně Uveďte příklady živočichů

2) Vlhkost půdy Podle nároků na půdní vlhkost rozlišujeme: a) hydrobiontní organismy – vyžadují vodu Viz také video na

2) Vlhkost půdy Podle nároků na půdní vlhkost rozlišujeme: a) hydrobiontní organismy – vyžadují vodu Viz také video na vířníci Prvoci – (př. Panožkovci) Hlístice - háďátka

2) Vlhkost půdy Podle nároků na půdní vlhkost rozlišujeme: b) hydrofilní – vyžadují vysokou vlhkost, dýchají kyslík Většina půdních živočichů

2) Vlhkost půdy Podle nároků na půdní vlhkost rozlišujeme: b) hydrofilní – vyžadují vysokou vlhkost, dýchají kyslík Většina půdních živočichů Krtonožka obecná Žížala hnojní

2) Vlhkost půdy Podle nároků na půdní vlhkost rozlišujeme: c) xerofilní – v sušších půdách, v půdě žijí dočasně Pavouci, larvy nebo imaga hmyzu

Jestliže je půda hodně vlhká, v půdních pórech je ………………………. Organismy, které zde žijí, mají málo ………………… Jejich metabolismus je …………………………………. Množství vody v půdě má vliv na poměr …………….. a ……………….. edafonu. Doplňte:

Jestliže je půda hodně vlhká, v půdních pórech je voda Organismy, které zde žijí, mají málo kyslíku. Jejich metabolismus je anaerobní. Množství vody v půdě má vliv na poměr aerobního a anaerobního edafonu. Doplňte:

Půdní póry půdní póry – ovlivňují množství vody, vzduchu voda – vzlíná půdní kapilaritou vzduch – pro dýchání kořenů rostlin pro dýchání aerobních složek edafonu

Schopnost půdy vázat vodu Vázání vody do půdy je dáno sorpční schopností půdy – schopnost částic vázat na svém povrchu vodu a ionty a) Velikost částic – nejlépe vážou koloidní částice (jíly) b) obsah humusu – je tvořen koloidními částicemi c) Velikost a množství půdních pórů – půdní kapilarita, vzlínavost d) Teplota půdy

3) Struktura půdy Dána velikostí částic – souvisí s tvorbou pórů Seřaďte půdy podle vzrůstající velikosti částic: Písčitá, hlinitá, jílovitá, hlinitopísčitá, kamenitá

3) Struktura půdy Dána velikostí částic – souvisí s tvorbou pórů půdy podle vzrůstající velikosti částic: Jílovitá, hlinitá, hlinitopísčitá, písčitá, kamenitá

4) Teplota půdy Má vliv na půdní mikroklima průběh denních teplot působí do 30 – 60 cm ročních teplot do 2 m V našich podmínkách půda nezamrzá pod 1,2 m Na kterém jiném půdním faktoru je závislá teplota půdy, zejména její stálost?

4) Teplota půdy Má vliv na půdní mikroklima průběh denních teplot působí do 30 – 60 cm ročních teplot do 2 m V našich podmínkách půda nezamrzá pod 1,2 m Udržení teploty půdy a snížení výkyvů teploty způsobuje přítomnost dostatku humusu.

Zdroje: LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WILSON, Edmunth Beecher. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: UNKNOWN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DUGULEANA, Mihai. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ZENNER, Roger. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: