UMĚNÍ UČIT SE PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha Mgr. Anna Doubková INFRA, s.r.o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
UMĚNÍ UČIT SE PaedDr. Karel Tomek Mgr. Anna Doubková.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Disk Google Číslo DUM: III/2/VT/2/2/36 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Od skupiny ke kooperaci
Rozhodování 1.
Organizační formy výuky
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zábava na internetu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/11
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Schůzka fakultních cvičných učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Rozdíly mezi lidmi jsou přirozené
Výkladová hodina Rychločtení.
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Číslo v digitálním archivu školy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Příspěvek na konferenci
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Pedagogická psychologie
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Cesta k flexibilitě J.Skorkovský ESF MU
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
ŘÍZENÍ ZÁSOB NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY
Prostředí k UČENÍ v Začít spolu
jak budovat kulturu školy společně
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Synergie manažerského týmu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Kam se točí Tobě ?.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ21 Excel - čas Předmět  Výpočetní.
Tereza Bížová Představení se.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_120_M6
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha Mgr. Anna Doubková INFRA, s.r.o.
Na prahu nového věku Vlasta Marek
Feuersteinovo instrumentální obohacení
Když vás potká vyhoření
Seminář o stavebním spoření
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

UMĚNÍ UČIT SE PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha Mgr. Anna Doubková INFRA, s.r.o.

Když nebudete mít čas udělat to dobře, kdy budete mít příležitost to předělat? (Název manažerské příručky) Ve vzdělávání nikdy!

A.Howard Gardner, 1983 teorie mnohočetné inteligence Gardner, Howard (1983; 1993) Frames of Mind: The theory of multiple intelligences I.Mnohačetné inteligence - dimenze "G"

1.jazyková 2.matematicko-logická 3.hudební 4.tělesně-pohybová 5.prostorová 6.interpersonální (sociální) 7.inrapersonální B.Typy inteligencí

Množá to bdue pro mohné uietčle pekevřapní. Jak opravdu čteme?

1.klíčové kompetence 2.průřezová témata 3.nevyvážená skladba školních předmětů C.Celostní pohled ve škole

D.Člověk přemýšlí o světě skrze smysly, kterými je s ním propojený a přes emoce, které vnímá (nebo nevnímá, ale má je)

1.učební styly a typy inteligencí u žákůtypy inteligencí 2.past preferovaného učebního stylu u učitelů E.Učební styl

1.Jaká témata žákům nabízet k učení? 2.Jaké situace navozovat pro rozvoj všech typů inteligencí? 3.Jaké problémy předkládat, aby se uplatnily všechny typy inteligencí? F.Klíčová otázka CO?

II.Trojjediný mozek - dimenze "K" A.Suzan Kovaliková, 1993

B.Podmínky, za kterých se mozek učí 1.smysluplný obsah 2.možnost volby 3.spolupráce 4.přiměřený čas 5.obohacené prostředí 6.nepřítomnost ohrožení 7.okamžitá zpětná vazba 8.dokonalé zvládnutí

C.Čím se „živí“ mozek? 1.energie 2.meditace 3.mezní situace 4.intuice

E.Přepínání 1.Přemýšlení a rozhodování je v kritických situacích pomalé 2.Reflexy a podkorové systémy mozku Můžeš-li bojuj Nemůžeš-li bojovat uteč Když není jiná možnost, nedělej nic Z hlediska učení jsou všechny tři možnosti špatně.

F.Klíčová otázka KDE? 1.Je výuka organizována tak, aby nastávalo skutečné učení? 2.Jak naučit žáky uspořádat si co nejlépe své prostředí pro učení? 3.Jak změnit prostředí našich škol, které jsou často učení nepřátelské?

III.Harmonie hemisfér -dimenze "S" A.Roger W. Sperry 1981 – Nobelova cena za neurofyziologii

B.Hledání rovnováhy 1.levá - logická, racionální "vědecká" 2.pravá - syntetizující, intuitivní, obrazná "umělecká"

C.Corpus callosum - spojení obou hemisfér 1.mozková gymnastika

D.Celostní pohled 1.Chceme školu pro celý mozek? 2.Chceme školu jen pro polovinu mozku?

E.Past dominantní hemisféry u učitelů 1."Matika pro mě byla vždycky strašák. Nevypočítám ani trojčlenku.„ 2."Svět umění není pro každého. Tohle ty nikdy nepochopíš."

F.Klíčová otázka JAK? 1.Jak cvičit mozek a hledání rovnováhy? 2.Jak naučit žáky používat celý mozek?

IV.Víceúrovňové učení - dimenze "B" A. Benjamin Bloom, 1956, 2001 Vývojový psycholog, Universita v Chicagu, 3 oblasti - emocionální, senzomotorická a kognitivní

B.Úrovně mentálních operací 6.hodnocení 5.syntéza, tvorba 4.analýza 3.aplikace 2.porozumění 1.znalost

C.Dualita více úrovní 1.Jak učit na jednotlivých hladinách? 2.Jak se učit na jednotlivých hladinách?

D.Vzdělávací cíle - příklady využití 1.Výstupy ve vzdělávacích programech - Spektrum, Duhový most 2.Referenční rámec profese učitele Duhové metody – dárek pro Vás vyšlo v KAFOMETu

E.Klíčová otázka KDY? 1.Jaká je optimální úroveň myšlenkové operace v určité učební situaci? 2.Jakou metodu zvolit v dané chvíli?

Naučit naše žáky používat celý mozek je nelehký úkol. Zvládnout ho můžeme jedině tak, že - se jím budeme zabývat všichni, - ve všech předmětech, - ve všech ročnících a vyučovacích situacích. Je to úkol číslo jedna. Žádný důležitější úkol jako učitelé nemáme.

Děkujeme Vám za pozornost a těšíme se nashledanou na některém z našich seminářů Anna Doubková, Karel Tomek, bonus