UMĚNÍ UČIT SE PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha Mgr. Anna Doubková INFRA, s.r.o.
Když nebudete mít čas udělat to dobře, kdy budete mít příležitost to předělat? (Název manažerské příručky) Ve vzdělávání nikdy!
A.Howard Gardner, 1983 teorie mnohočetné inteligence Gardner, Howard (1983; 1993) Frames of Mind: The theory of multiple intelligences I.Mnohačetné inteligence - dimenze "G"
1.jazyková 2.matematicko-logická 3.hudební 4.tělesně-pohybová 5.prostorová 6.interpersonální (sociální) 7.inrapersonální B.Typy inteligencí
Množá to bdue pro mohné uietčle pekevřapní. Jak opravdu čteme?
1.klíčové kompetence 2.průřezová témata 3.nevyvážená skladba školních předmětů C.Celostní pohled ve škole
D.Člověk přemýšlí o světě skrze smysly, kterými je s ním propojený a přes emoce, které vnímá (nebo nevnímá, ale má je)
1.učební styly a typy inteligencí u žákůtypy inteligencí 2.past preferovaného učebního stylu u učitelů E.Učební styl
1.Jaká témata žákům nabízet k učení? 2.Jaké situace navozovat pro rozvoj všech typů inteligencí? 3.Jaké problémy předkládat, aby se uplatnily všechny typy inteligencí? F.Klíčová otázka CO?
II.Trojjediný mozek - dimenze "K" A.Suzan Kovaliková, 1993
B.Podmínky, za kterých se mozek učí 1.smysluplný obsah 2.možnost volby 3.spolupráce 4.přiměřený čas 5.obohacené prostředí 6.nepřítomnost ohrožení 7.okamžitá zpětná vazba 8.dokonalé zvládnutí
C.Čím se „živí“ mozek? 1.energie 2.meditace 3.mezní situace 4.intuice
E.Přepínání 1.Přemýšlení a rozhodování je v kritických situacích pomalé 2.Reflexy a podkorové systémy mozku Můžeš-li bojuj Nemůžeš-li bojovat uteč Když není jiná možnost, nedělej nic Z hlediska učení jsou všechny tři možnosti špatně.
F.Klíčová otázka KDE? 1.Je výuka organizována tak, aby nastávalo skutečné učení? 2.Jak naučit žáky uspořádat si co nejlépe své prostředí pro učení? 3.Jak změnit prostředí našich škol, které jsou často učení nepřátelské?
III.Harmonie hemisfér -dimenze "S" A.Roger W. Sperry 1981 – Nobelova cena za neurofyziologii
B.Hledání rovnováhy 1.levá - logická, racionální "vědecká" 2.pravá - syntetizující, intuitivní, obrazná "umělecká"
C.Corpus callosum - spojení obou hemisfér 1.mozková gymnastika
D.Celostní pohled 1.Chceme školu pro celý mozek? 2.Chceme školu jen pro polovinu mozku?
E.Past dominantní hemisféry u učitelů 1."Matika pro mě byla vždycky strašák. Nevypočítám ani trojčlenku.„ 2."Svět umění není pro každého. Tohle ty nikdy nepochopíš."
F.Klíčová otázka JAK? 1.Jak cvičit mozek a hledání rovnováhy? 2.Jak naučit žáky používat celý mozek?
IV.Víceúrovňové učení - dimenze "B" A. Benjamin Bloom, 1956, 2001 Vývojový psycholog, Universita v Chicagu, 3 oblasti - emocionální, senzomotorická a kognitivní
B.Úrovně mentálních operací 6.hodnocení 5.syntéza, tvorba 4.analýza 3.aplikace 2.porozumění 1.znalost
C.Dualita více úrovní 1.Jak učit na jednotlivých hladinách? 2.Jak se učit na jednotlivých hladinách?
D.Vzdělávací cíle - příklady využití 1.Výstupy ve vzdělávacích programech - Spektrum, Duhový most 2.Referenční rámec profese učitele Duhové metody – dárek pro Vás vyšlo v KAFOMETu
E.Klíčová otázka KDY? 1.Jaká je optimální úroveň myšlenkové operace v určité učební situaci? 2.Jakou metodu zvolit v dané chvíli?
Naučit naše žáky používat celý mozek je nelehký úkol. Zvládnout ho můžeme jedině tak, že - se jím budeme zabývat všichni, - ve všech předmětech, - ve všech ročnících a vyučovacích situacích. Je to úkol číslo jedna. Žádný důležitější úkol jako učitelé nemáme.
Děkujeme Vám za pozornost a těšíme se nashledanou na některém z našich seminářů Anna Doubková, Karel Tomek, bonus