7. ročník Mgr. Michaela Hantková
Chlapec chytil motýla.Motýl byl chycen chlapcem. Dělá něco chlapec? Dělá něco motýl? ČINNÝ ROD TRPNÝ ROD
ČinnýTrpný » Co činí podmět (s předmětem) » Vlk sežral Karkulku. » Co činí někdo jiný (předmět) s podmětem » Karkulka byla sežrána vlkem.
» Sloveso být (podle něj poznáme osobu, čas a způsob) + příčestí trpné = -n, -na, -no, -ni, -ny, -na / -t, -ta, -to, -ti, -ty, -ta ˃Byl postaven ˃Bude koupeno ˃Byli bychom zakryti » Zvratné sloveso (se) ˃Domy se staví.
Pozoruj následující věty a urči, ve které podmět skutečně něco dělá? K jakým změnám ve větách dochází?
Učitel častochválíJanu. Janaječastochválenaučitelem.
Učitel podmět častochválí přísudek Janu. předmět Jana podmět je chválena přísudek častoučitelem. předmět
Převrácený kamionzatarasilsilnici. Silnicebylazatarasenakamionem.
Převrácený kamion podmět zatarasil přísudek silnici. předmět Silnice podmět byla zatarasena přísudek převrácenýmkamionem. předmět
Pražskou univerzituzaložilr Karel IV. Pražskáuniverzitabylazaloženar. 1348Karlem IV.
Pražskou univerzitu předmět založil přísudek r Karel IV. podmět Pražskáuniverzita podmět byla založena přísudek r. 1348Karlem IV. předmět
Zachránil hojehopes (On) Byl zachráněn svýmpsem
Zachránil přísudek ho předmět jehopes. podmět (On) podmět Byl zachráněn přísudek svýmpsem. předmět
Saně jsou uklizeny v kůlně. Knihu poškodil nešetrný čtenář. Na polích se sklízí úroda. Zásoby jsou přichystány na zimu. Pavla se chystá na ples. Škodu nám nahradila pojišťovna. V divadle dnes hrají Hamleta. Nemocný byl poslán k lékaři. T T Č Č Č Č Č Č Č Č T T T T T T
Příspěvek vytiskli větším písmem. Malé ryby znovu vypustili do rybníka. Knihu poškodil nešetrný čtenář. Dovolenou pokazily vydatné deště. Brusle nabrousili hned na počkání. Vůz táhli dva koně. Pes ulovil zajíce. Nábytek napadl červotoč. Pokud se ti daří, jsi šikula!
1. Jedná se o obchod, kde se prodávají psi a nesmí tam nikdo vejít 2. Jde o obchod, kam mohou pouze majitelé, nikoliv psi.