Vývojová psychologie I.. Jak se psychický vývoj realizuje? Zrání Učení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Pozitivní hodnocení sebe
Vývojová psychologie Škola:
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Charakteristika období dospívání
Emoce (city).
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
Komunikace s dětským pacientem
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Mladší školní období.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PŘEDŠKOLNÍ VĚK.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Přednáška č. 3 Předškolní období
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Tělesné sebepojetí.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Teorie vzdělávání dospělých
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Teorie vzdělávání dospělých
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Psychologie adolescentů
Psychologie adolescentů
Periodizace lidského vývoje
Období lidského života
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Vývojová psychologie I.

Jak se psychický vývoj realizuje? Zrání Učení

Zrání Učení Zákonitá posloupnost vývojových změn. (biologické, organické, tělesné změny) Určováno dědičností.  Vnitřní připravenost k učení.  Zrání do určité míry limituje učení – vytváří hranice.  Změny dosažené v procesu zrání jsou nevratné. Přetrvávající změna v duševní činnosti jedince navozená účinkem zkušenosti.  Sociální prostředí Specifická zkušenost Zprostředkovaná obecná zkušenost  Výsledky učení nemají nutně trvalý charakter. Vztah zrání a učení Zrání obsahuje určitý časový řád, v rámci kterého se realizuje učení.

Činitelé psychického vývoje  Dědičnost – dispoziční Gen, genotyp, fenotyp  Struktura a kvalita nervové soustavy, biologický růst a zrání  Vnější prostředí (bezprostřední prostředí, životní prostředí) Proces socializace Socializační činitelé  Obecné sociokulturní vlivy (normy, hodnoty – zásoba předem připravených řešení)  Větší sociální skupina či vrstva (etnikum, sociální vrstva…)  Malá sociální skupina – rodina Vliv obecný – interpretuje sociokulturní vzorce Vliv individuálně specifický – míra pozitivního citové vztahu, míra kontroly… Podnětné prostředí mění genetický potenciál na reálné schopnosti a vlastnosti.  Aktivita vyvíjejícího se jedince Hybná síla vývoje Prostřednictvím aktivity se z vloh tvoří reálné schopnosti a dovednosti.

Vývojové změny..  Vývoj není vždy plynulý… Období, kdy je změn mnoho a jdou za sebou, (klíčová uzlová období) – krátká doba a je to přelom, přechod.  Etapy – sled změn z jednoho období do druhého….  V procesu vývoje se objevují tzv. kritická období, která jsou nejvhodnější k rozvoji určitých psychických vlastností či k nějaké důležité vývojové změně.  Senzitivní fáze : časový úsek, kdy je jedinec vnímavý vůči podnětům určitého druhu, které jsou potřebné k vývoji v určité oblasti  Změny: Evoluční (progresivní) změny Involuční (regresivní) změny

Teorie kognitivního vývoje J. Piageta  Schéma  Operace  Asimilace – přizpůsobí si  Akomodace – přizpůsobí se Asimilace Rovnováha Nová situace Nerovnováha Akomodace Dítě užívá vrozené schéma sání. Dítě se setká s pitím z hrnečku. Dítě si upraví schéma pití, aby mohlo užívat všechny hrnečky a kelímky. Dítě si ví rady se světem. Schéma sání nevhodné – zmatek.

1.Senzomotorické období (0 – 2 roky)  Poznávání je závislé na smyslovém vnímání a motorických dovednostech  Trvalost objektu v prostoru a čase 2.Předoperační stadium 1.Předpojmové či symbolické období (2 – 4 roky)  Předpojem, symbol – rozvoj řeči 2.Názorové myšlení, intuitivní stadium (4 – 7 let)  Egocentrismus, chybí trvalost podstatných znaků objektu – centrace, nedostatečná konzervace 3.Stadium konkrétních operací (7 – 11 let)  Decentrace, konzervace, reverzibilita  Respektování základních pravidel logiky, schopnost analogie 4.Stadium formálních operací (od 11 let)  Abstraktní, hypotetické uvažování  Potřeba uvažovat o tom, co by mohlo nebo mělo být

Obecná periodizace 1.Období prenatální (předporodní)  Početí až po porod 2.Novorozenecké období  6 týdnů 3.Období kojence  1 rok 4.Období batolete  2. – 3. rok 5.Období předškolního věku  3. – 6. rok 6.Školní věk  do 11 let 7.Období dospívání - adolescence  Pubescence 11. – 15. let  Adolescence 15 – 20 let 8.Dospělost  mladá dospělost – let  střední dospělost – let  starší dospělost – let 9.Období stáří (sénium )  Rané stáří let  Pravé stáří – od 75 let do konce života

Prenatální období (38 až 42 týdnů) Tři stadia: 1.Fáze oplození (3 týdny) Uhnízdění, 3 zárodečné listy 2.Embryonální období (4 až 12 týdnů) Organogeneze 3.Fetální období (do nar.) Chování dítěte  Plod je schopen se učit Vytváří si podmíněné reflexy – reaguje pohybem na podněty  Plod se liší svou reaktivitou – temperament Interakce matky a plodu  Fyziologicky (krví)  Smysly (dotyky, zvuky)  Emocionálním postojem

Individuálně specifický vztah rodič - dítě  Plod – objekt projekce vlastních představ a přání /??? Pohlaví, jméno, zjev, vlastnosti/  Emoční a sociální zisk / ztráta Odlišná životní zkušenost otce a matky Stereotyp nevýznamnosti role otce – chybí sociální a biologické faktory podporující vědomí otcovství. Matka – tělesné a emocionální změny (nevolnost, únava, změna tělesného schématu, proměna sociální role, střídání nálad, přecitlivělost Důležitý mezník – 5. měsíc – první pohyby  Dítě uspokojuje některé potřeby: Potřeba stimulace, učení a nových zkušeností Potřeba citové vazby – dítě je vděčným objektem citů X ochlazení citů partnerských Rodičovská role uspokojuje potřebu seberealizace – rodič potvrzuje svou hodnotu a normalitu X dítě může bránit v pracovním uplatnění. Potřeba otevřené budoucnosti

Novorozenecké období (4 - 6 týdnů)  Porod (způsob vedení porodu)  Reflexy (hledací, sací, Moroův, uchopovací, tonicko šíjový)  Vrozené způsoby chování (reaguje křikem)  Behaviorální stavy dítěte (hluboký, lehký spánek, dřímota, klidný, aktivní bdělý stav, pláč)  Dobře vyvinuté smysly (zrak, sluch, hmat, čich)  Synchronizace pozornosti a afektu (vyladěnost v čase, konzistence)  Podpora interakce matka – dítě  Novorozenec – mezník v rozvoji rodičovských postojů Dítě se stává skutečným Od novorozence můžeme hypoteticky očekávat téměř vše Vztah otce a novorozence  Chybí biologická vazba a sociokulturní tradice

Kojenecké období (1. rok života) - nejdelší rok v životě člověka - zákon vývojové retardace Základní důvěra proti základní nedůvěře (Erikson) Orální stadium (Freud) „Celý člověk je ústy“ Senzomotorické stadium (Piaget) První rok – první slovo – první krok

 3. měsíc – volné ruce, na břichu se opírá o ruce  4. měsíc – „pase koníčky“, broukání  5. měsíc – opírá se o dlaně  6. měsíc – poloha na čtyřech, přitahuje se do sedu, žabí pozice, uchopuje větší předměty – dlaňový radiální úchop, žvatlání  9. měsíc – sezení = horizontální vidění, leze po čtyřech, klešťový úchop, objevuje se první slovo Kognitivní vývoj  Asimilace  Kruhová reakce Primární kruhová reakce – orientace na vlastní tělo Sekundární kruhová reakce – zájem o okolní svět, vlastní aktivita se stává prostředkem (4-8 M) Terciární kruhová reakce – stanoví si cíl a hledá vhodný prostředek (8-12 M)  Paměť – implicitní, procedurální  Sluch – preference lidského hlasu – předřečová aktivita Křik, broukání, žvatlání (6.M), neverbální symbolická gesta, první slova

Socializace kojence  Dítě preferuje podněty sociálního charakteru. Sociální podněty uspokojují základní potřeby dítěte. Sociálně stimulační projevy:  Oční kontakt  Úsměv „ Sociální úsměv“  Pláč  Předřečová aktivita Projevy dítěte upoutávají dospělého – dospělý disponuje vrozenými dispozicemi k chování, které odpovídá možnostem dítěte.  Připoutání Stadium před připoutáním (0 – 3), stadium preobjektální nerozlišené připoutání (3 – 6), stadium předběžného objektu rozlišené připoutání (6 – 9), stadium specifického objektu – strach z cizích  „přijatelná matka“ – uspokojující, konzistentní, spolehlivá Bezpečná vazba k matce Úzkostná vazba, vyhýbavá vazba, ambivalentní vazba  Deprivace

Batolecí období (1 až 3 roky) Autonomie proti studu a pochybám (Erikson) Proces uvolňování se z různých vazeb Expanze do širšího světa Anální stadium (Freud) Retence – něco udržet Eliminace – tendence pustit, zahodit, opustit něco Symbolické a předpojmové stadium myšlení (Piaget).

Vývoj hrubé a jemné motoriky  Tělesný vývoj  Vývoj hrubé motoriky Samostatná chůze Pohyb po nerovném terénu Chůze do schodů, běh, skákání  Jemná motorika Čmárání

Kognitivní vývoj  Symbolické a předpojmové myšlení  Schopnost vnitřní představy, oddálená nápodoba – symbol  Orientace v prostoru, čase a množství  Paměť Rozvoj pracovní – krátkodobé paměti Rozvoj explicitní paměti – sémantické  Rozvoj řeči Osvojení typické intonace a rytmu 2. pol. druhého roku chápe symbolický význam slov „co to je“ 3 roky – věty, skloňuje, podřadné věty…

Hra  Imitační hra  Symbolická hra Dítě si odreagovává napětí, které vzniká v subjektivně nezvládnuté situaci – ve fantazii je pánem situace.  Dítě si vystačí s minimem hraček  Vztahy k druhým dětem Paralelní hra

Socializace dítěte  Zrod rodinné identity.  Rozšiřuje repertoár emocí, lépe je vyjadřuje. Afekty hněvu a vzteku Objevují se projevy lítosti, zahanbení, ale i hrdosti a pýchy → základ sebehodnocení Objevuje se strach – spojován s pocity nejistoty  Vztah k matce - separace Aktivní separace  Separačně individuační proces – autonomie X znovusbližování s matkou.  Vztah k otci Jiný druh zkušenosti, větší důraz na dodržování řádu, podporují rozvoj samostatnosti Rozvoj genderové identity  Vztah k sourozenci Rivalita, regrese

 Nácvik čistoty (18 měsíců)  Uvědomění si sebe sama Období vzdoru / negativismus - sebeprosazení  „Já sám!“ „Já chci!“  Konflikt – rozpor mezi potřebou autonomie a pocity pochybností a studu  Dítě si osvojuje normy chování Získává první sociální role (?)  Svoboda /autonomie/ – řád a pravidla – pocit bezpečí – mám nejen povinnost, ale i právo

Předškolní období (3 až 6 let), věk mateřské školy Falické stadium (Freud) Názorové (intuitivní) myšlení (Piaget) Konflikt mezi vlastní aktivitou a pocity viny (Erikson)

Vývoj základních schopností a dovedností  Zlepšuje se pohybová obratnost, koordinace, hbitost.  Jemná motorika – kresba 2-3 roky – čáry ve všech směrech, kruh 3 roky - hlavonožec 4 roky – křížek 5 let – čtverec, kresba odpovídá předem dané představě 6 let – trojúhelník

Kognitivní vývoj  4 roky – názorové (intuitivní) myšlení  Usuzování je vázáno na vnímané.  Znaky předoperačního myšlení: 1.Egocentrismus 2.Transdukce – nepravé lži (konfabulace) 3.Magičnost, antropomorfismus 4.Absolutismus  Chápání času, prostoru, počtu  Paměť Rozvoj explicitní sémantické paměti 5 – 6 let explicitní epizodická paměť  Řeč Výrazně se zdokonaluje Kolem 4. a 5. roku mizí dětská patlavost „vnitřní řeč“ – egocentrická řeč  Ventilace pocitů, seberegulace, prostředek myšlení

Emoční vývoj a socializace  Dítě vyrůstá z rámce rodiny.  Má potřebu práce.  Vyvíjí se autoregulační mechanismus, svědomí. Sebehodnotící emoce – pocity viny Větší stabilita a vyrovnanost Vztek a zlost už nejsou tak časté Projevy strachu → dětská fantazie Objevují se počátky smyslu pro humor Dítě se dokáže těšit na něco, ale i obávat se něčeho Rozvíjí se vztahové emoce Orientace v emocích druhých  Základy sebepojetí Tělové schéma Široké pojetí dětské identity – lidé, věci, prostředí, role

 Rozvoj prosociálního jednání Empatie, altruismus  Rodina jako identifikační model Rodičovská omnipotence → potvrzení jistoty a bezpečí Identifikace s rodičem – potřeba být jako rodič  Vrstevnické vztahy a role - MŠ První zkušenosti se symetrickými vztahy.  Soupeření, spolupráce, zvládání konfliktů, sebeprosazení, solidarita… Kritériem pro volbu kamaráda – blízkost, pohlaví, zevnějšek, vlastnictví zajímavého předmětu, chování Významně se diferencuje mužská a ženská role.  5 let – trvalost pohlaví „Zlaté období hry“  Společná hra

Školní zralost a školní připravenost

1.Školní zralost - ZRÁNÍ  Fyzická zralost Zdravotní stav, tělesná vyspělost  Dítě běhá, skáče, hází s míčem, základy sportovních dovedností, stříhá, lepí, modeluje, kreslí, obléká se, obouvá se, používá příbor, lateralizace ruky, senzomotorická koordinace a manuální zručnost První strukturální přeměna  Psychická zralost  Vizuální integrace, zralost očních pohybů, sluchová analýza a syntéza, narůstá schopnost diferenciace vnímání, dobrá konkrétní paměť, formuje se záměrná pozornost, názorová úroveň myšlení, přiměřeně rozvinutá schopnost řeči  Sociální a emocionální zralost  Schopnost odloučit se od rodiny, stabilnější emocionalita s převládajícími pozitivními city,  Schopnost navazovat vztahy s vrstevníky, schopnost kooperovat, osvojené základní normy, Rozvoj regulačních kompetencí

2.Školní připravenost - UČENÍ  Vnímání hodnoty a smyslu školního vzdělání Sociokulturní handicap  Dosažení určité úrovně socializace  Schopnost verbální komunikace  Orientace v hodnotovém systému a normách chování  Diferenciace rolí, úroveň komunikace, běžné normy chování a hodnotový systém Školní nezralost  Odklad školní docházky

Školní věk ( let) Období latence (Freud) Snaživost proti méněcennosti (Erikson) Fáze píle a snaživosti Zaujmutí pozice ve vrstevnické skupině - pozitivní hodnocení + akceptace Konkrétní operace (8 – 12 let Piaget)

Raný školní věk 6 až 8 let Adaptace na prostředí Střední školní věk 9 až 12 let Fáze vyrovnané konsolidace Starší školní věk – pubescence  Věk střízlivého realizmu Realizmus naivní Realizmus kritický

Vývoj základních schopností a dovedností  Pohybové dovednosti Tělesný růst, rychlost, svalová síla, koordinace, zájem o pohybové hry a sport. Postavení dítěte ve skupině.  Smyslové vnímání Rozvíjí se zraková a sluchová percepce  Rozvíjí se percepční strategie Dítě se stává kritickým pozorovatelem.  Paměť Paměťové strategie – kvalitativní rozvoj paměti  Zpřesňuje se chápání času Řazení událostí, rozlišování délky trvání určitého dění, časová nevratnost

Kognitivní vývoj  Konkrétní logické operace Respektuje základní zákony logiky, respektuje konkrétní realitu. Decentrace Konzervace – chápe trvalost podstaty  Proměnlivost = základní vlastnost reality Reverzibilita Klasifikace a třídění podle více hledisek  Vztahy mezi třídami, nadřazené a podřazené pojmy Manipulace se znaky a symboly  Vztahy mezi písmeny a hláskami, slabiky  Manipulace s číselnými pojmy

Emoční vývoj  Zrání CNS = emoční stabilita a odolnost vůči zátěži  Optimistické ladění emocí  Rozvoj emoční inteligence  Integruje se emoční hodnocení a racionální očekávání  Sebehodnotící emoce, rozvoj sebekontroly a seberegulace (s oporou dospělého)  Dětská identita v tomto věku Decentrace - hodnocení jiných lidí, příslušnost k vrstevnické skupině. Zkušenost se sebou samým Chlapci (sebevědomější, méně sebekritičtí) X dívky

Socializace  Role Role školáka – formální role, rituál, sociální prestiž  Postoj k roli školáka??? Podřízená role žáka Souřadná role spolužáka  Školní prospěch – sociální hodnota Součást sebehodnocení Pocit zátěže – rozvoj copingových strategií  Rodina Rodiče – stálá autorita, zdroj emoční opory, model pro budoucnost, školní úspěšnost = potvrzení kvalit rodiče Dítě vnímá tzv. „rodinné rituály a mýty“

Střední školní věk (9 – 12)  Role žáka získává jiný význam. Proměna vztahu k učiteli – autoritě. Důraz na spravedlnost.  Vzrůstá potřeba kontaktu s vrstevníky. Uspokojují mnohé potřeby.  Potřeba citové jistoty a bezpečí  Potřeba nových podnětů – zkušeností  Potřeba seberealizace Skupina funguje jako celek.

Dospívání - puberta a adolescence 1.Vývojové úkoly 2.Tělesná proměna a její vliv na psychické prožívání a chování  Druhá tělesná proměna 3.Vývoj kognitivních procesů  Myšlení, paměť, pozornost 4.Charakteristika emočního prožívání  Emoční labilita  Pubescentní negativismus - druhé období vzdoru 5.Vztahy k vrstevníkům a k autoritám  Role, vztah k rodině, postoj k rodičům, postoj k vrstevníkům 6.Vývoj sebepojetí dospívajícího  Egocentrismus  Adolescentní moratorium  Emancipace od rodiny

1.Vývojové úkoly  10 – 20 let Biologické, psychické a sociální dozrávání Raná adolescence – puberta  Tělesné dospívání, změna způsobu myšlení, změna emočního prožívání, potřeba jistoty a citové akceptace – jiný zdroj Pozdní adolescence  Psychosociální proměny, profesní příprava, sociální identita, partnerství, plnoletost, adolescentní moratorium  genitální stadium  identita proti konfúzi rolí

2.Tělesná proměna a její vliv na psychické prožívání a chování Druhá tělesná proměna  Tělesná proměna druhá tělesná proměna důsledky předčasné tělesné zralosti u dívek a chlapců Subjektivní význam Odlišné vnímání změn u chlapců a dívek Tendence k uniformitě – úprava vyjádřením identity, příslušnost ke skupině, odlišení od dospělých Tělesná krása – sociální hodnota Sportovní úspěch - hodnota

3.Vývoj kognitivních procesů Myšlení, paměť, pozornost  stadium formálních logických operací  Poznávací procesy Uvolňuje se vázanost na konkrétní realitě Hypotetické uvažování, systematičnost, abstrakce Změna ve vnímání času – úvahy o budoucnosti, ale i minulosti Poznávací egocentrismus – nekritické lpění na názoru  Kritičnost, sklon polemizovat, přesvědčení o výjimečnosti vlastních úvah, přecitlivělost a vztahovačnost, radikalismus, tendence generalizovat Paměť  Rozvoj metapaměti a paměťových strategií

4.Charakteristika emočního prožívání Emoční labilita Pubescentní negativismus - druhé období vzdoru  Emoční vývoj Citové prožitky – méně přiměřené, emoční labilita, krátkodobé a proměnlivé, impulzivita, nedostatek sebeovládání, emoční egocentrismus, nechuť projevovat emoce navenek, negativní emoce, přecitlivělost na reakce druhých, vztahovačnost, hostilita, agresivita pubescentní negativismus - druhé období vzdoru Mechanismus kyvadla – občasná regrese, únik do fantazie Rozvoj vůle, sebekontroly a vytrvalosti – především v adolescenci

5.Vztahy k vrstevníkům a k autoritám Role, vztah k rodině, postoj k rodičům, postoj k vrstevníkům  Socializace Ukončení povinné školní docházky, volba profese Rozšíření společenského teritoria Nové role – role dospívajícího, role členy party, role blízkého přítele, role partnerská, role předprofesní, role pracujícího Emancipace od rodiny  Mění se požadavky na pubescenta X chybí práva = negativismus  Proměna postoje k rodičům – zvýšená kritičnost  Odlišné vztahy k otci a k matce (i dle pohlaví)  Potřeby rodičů jsou nepodstatné – egocentrismus – „mama hotel“ Škola  Mění se motivace k učení, vztah k předmětům, motivace je úměrná aspiraci  vztah k učitelům – demonstrace kritičnosti, negativismus, tendence provokovat, konfrontovat se

6.Vývoj sebepojetí dospívajícího Egocentrismus Adolescentní moratorium, Emancipace od rodiny Vrstevníci  Individuální identita bývá předcházena tzv. skupinovou identitou  Potřeby – stimulace, smysluplnosti, jistoty a bezpečí, akceptace, moci  Odpoutání se od rodiny, potřeba přátelství-intimita, korektivní zkušenost, posílení sebevědomí  Vztahy – experimentování, první sexuální styk Zaměstnání  Nezávislost a ekonomická soběstačnost X nízký sociální statut, stereotyp, problém s adaptací  Adolescentní moratorium – adolescent se „fláká“ Rizika – blokuje se rozvoj dovedností, dozrávání, zvyšuje se riziko asociálního chování, nevhodné návyky

 Identita Cílem je dosažení identity a sebeakceptace, sebeúcta Introspekce Srovnávání s druhými, hodnocení druhých Rozpor mezi ideálem a skutečností Součást identity – vzhled, hodnocení druhých, vztah k druhému, příslušnost ke skupině, výkon, volba školy či povolání, odpoutávání se od rodičů Adolescentní egocentrismus – vlastní privilegovanost, tendence k akcentaci prožitků, preference intenzivních prožitků, absolutní řešení, potřeba neodkladného uspokojení, je přijímána svoboda, ale nezájem o zodpovědnost Difúzní identita – nezvládnutá, nejasná Negativní identita – odmítání společensky preferovaných hodnot