Vývojová psychologie I.
Jak se psychický vývoj realizuje? Zrání Učení
Zrání Učení Zákonitá posloupnost vývojových změn. (biologické, organické, tělesné změny) Určováno dědičností. Vnitřní připravenost k učení. Zrání do určité míry limituje učení – vytváří hranice. Změny dosažené v procesu zrání jsou nevratné. Přetrvávající změna v duševní činnosti jedince navozená účinkem zkušenosti. Sociální prostředí Specifická zkušenost Zprostředkovaná obecná zkušenost Výsledky učení nemají nutně trvalý charakter. Vztah zrání a učení Zrání obsahuje určitý časový řád, v rámci kterého se realizuje učení.
Činitelé psychického vývoje Dědičnost – dispoziční Gen, genotyp, fenotyp Struktura a kvalita nervové soustavy, biologický růst a zrání Vnější prostředí (bezprostřední prostředí, životní prostředí) Proces socializace Socializační činitelé Obecné sociokulturní vlivy (normy, hodnoty – zásoba předem připravených řešení) Větší sociální skupina či vrstva (etnikum, sociální vrstva…) Malá sociální skupina – rodina Vliv obecný – interpretuje sociokulturní vzorce Vliv individuálně specifický – míra pozitivního citové vztahu, míra kontroly… Podnětné prostředí mění genetický potenciál na reálné schopnosti a vlastnosti. Aktivita vyvíjejícího se jedince Hybná síla vývoje Prostřednictvím aktivity se z vloh tvoří reálné schopnosti a dovednosti.
Vývojové změny.. Vývoj není vždy plynulý… Období, kdy je změn mnoho a jdou za sebou, (klíčová uzlová období) – krátká doba a je to přelom, přechod. Etapy – sled změn z jednoho období do druhého…. V procesu vývoje se objevují tzv. kritická období, která jsou nejvhodnější k rozvoji určitých psychických vlastností či k nějaké důležité vývojové změně. Senzitivní fáze : časový úsek, kdy je jedinec vnímavý vůči podnětům určitého druhu, které jsou potřebné k vývoji v určité oblasti Změny: Evoluční (progresivní) změny Involuční (regresivní) změny
Teorie kognitivního vývoje J. Piageta Schéma Operace Asimilace – přizpůsobí si Akomodace – přizpůsobí se Asimilace Rovnováha Nová situace Nerovnováha Akomodace Dítě užívá vrozené schéma sání. Dítě se setká s pitím z hrnečku. Dítě si upraví schéma pití, aby mohlo užívat všechny hrnečky a kelímky. Dítě si ví rady se světem. Schéma sání nevhodné – zmatek.
1.Senzomotorické období (0 – 2 roky) Poznávání je závislé na smyslovém vnímání a motorických dovednostech Trvalost objektu v prostoru a čase 2.Předoperační stadium 1.Předpojmové či symbolické období (2 – 4 roky) Předpojem, symbol – rozvoj řeči 2.Názorové myšlení, intuitivní stadium (4 – 7 let) Egocentrismus, chybí trvalost podstatných znaků objektu – centrace, nedostatečná konzervace 3.Stadium konkrétních operací (7 – 11 let) Decentrace, konzervace, reverzibilita Respektování základních pravidel logiky, schopnost analogie 4.Stadium formálních operací (od 11 let) Abstraktní, hypotetické uvažování Potřeba uvažovat o tom, co by mohlo nebo mělo být
Obecná periodizace 1.Období prenatální (předporodní) Početí až po porod 2.Novorozenecké období 6 týdnů 3.Období kojence 1 rok 4.Období batolete 2. – 3. rok 5.Období předškolního věku 3. – 6. rok 6.Školní věk do 11 let 7.Období dospívání - adolescence Pubescence 11. – 15. let Adolescence 15 – 20 let 8.Dospělost mladá dospělost – let střední dospělost – let starší dospělost – let 9.Období stáří (sénium ) Rané stáří let Pravé stáří – od 75 let do konce života
Prenatální období (38 až 42 týdnů) Tři stadia: 1.Fáze oplození (3 týdny) Uhnízdění, 3 zárodečné listy 2.Embryonální období (4 až 12 týdnů) Organogeneze 3.Fetální období (do nar.) Chování dítěte Plod je schopen se učit Vytváří si podmíněné reflexy – reaguje pohybem na podněty Plod se liší svou reaktivitou – temperament Interakce matky a plodu Fyziologicky (krví) Smysly (dotyky, zvuky) Emocionálním postojem
Individuálně specifický vztah rodič - dítě Plod – objekt projekce vlastních představ a přání /??? Pohlaví, jméno, zjev, vlastnosti/ Emoční a sociální zisk / ztráta Odlišná životní zkušenost otce a matky Stereotyp nevýznamnosti role otce – chybí sociální a biologické faktory podporující vědomí otcovství. Matka – tělesné a emocionální změny (nevolnost, únava, změna tělesného schématu, proměna sociální role, střídání nálad, přecitlivělost Důležitý mezník – 5. měsíc – první pohyby Dítě uspokojuje některé potřeby: Potřeba stimulace, učení a nových zkušeností Potřeba citové vazby – dítě je vděčným objektem citů X ochlazení citů partnerských Rodičovská role uspokojuje potřebu seberealizace – rodič potvrzuje svou hodnotu a normalitu X dítě může bránit v pracovním uplatnění. Potřeba otevřené budoucnosti
Novorozenecké období (4 - 6 týdnů) Porod (způsob vedení porodu) Reflexy (hledací, sací, Moroův, uchopovací, tonicko šíjový) Vrozené způsoby chování (reaguje křikem) Behaviorální stavy dítěte (hluboký, lehký spánek, dřímota, klidný, aktivní bdělý stav, pláč) Dobře vyvinuté smysly (zrak, sluch, hmat, čich) Synchronizace pozornosti a afektu (vyladěnost v čase, konzistence) Podpora interakce matka – dítě Novorozenec – mezník v rozvoji rodičovských postojů Dítě se stává skutečným Od novorozence můžeme hypoteticky očekávat téměř vše Vztah otce a novorozence Chybí biologická vazba a sociokulturní tradice
Kojenecké období (1. rok života) - nejdelší rok v životě člověka - zákon vývojové retardace Základní důvěra proti základní nedůvěře (Erikson) Orální stadium (Freud) „Celý člověk je ústy“ Senzomotorické stadium (Piaget) První rok – první slovo – první krok
3. měsíc – volné ruce, na břichu se opírá o ruce 4. měsíc – „pase koníčky“, broukání 5. měsíc – opírá se o dlaně 6. měsíc – poloha na čtyřech, přitahuje se do sedu, žabí pozice, uchopuje větší předměty – dlaňový radiální úchop, žvatlání 9. měsíc – sezení = horizontální vidění, leze po čtyřech, klešťový úchop, objevuje se první slovo Kognitivní vývoj Asimilace Kruhová reakce Primární kruhová reakce – orientace na vlastní tělo Sekundární kruhová reakce – zájem o okolní svět, vlastní aktivita se stává prostředkem (4-8 M) Terciární kruhová reakce – stanoví si cíl a hledá vhodný prostředek (8-12 M) Paměť – implicitní, procedurální Sluch – preference lidského hlasu – předřečová aktivita Křik, broukání, žvatlání (6.M), neverbální symbolická gesta, první slova
Socializace kojence Dítě preferuje podněty sociálního charakteru. Sociální podněty uspokojují základní potřeby dítěte. Sociálně stimulační projevy: Oční kontakt Úsměv „ Sociální úsměv“ Pláč Předřečová aktivita Projevy dítěte upoutávají dospělého – dospělý disponuje vrozenými dispozicemi k chování, které odpovídá možnostem dítěte. Připoutání Stadium před připoutáním (0 – 3), stadium preobjektální nerozlišené připoutání (3 – 6), stadium předběžného objektu rozlišené připoutání (6 – 9), stadium specifického objektu – strach z cizích „přijatelná matka“ – uspokojující, konzistentní, spolehlivá Bezpečná vazba k matce Úzkostná vazba, vyhýbavá vazba, ambivalentní vazba Deprivace
Batolecí období (1 až 3 roky) Autonomie proti studu a pochybám (Erikson) Proces uvolňování se z různých vazeb Expanze do širšího světa Anální stadium (Freud) Retence – něco udržet Eliminace – tendence pustit, zahodit, opustit něco Symbolické a předpojmové stadium myšlení (Piaget).
Vývoj hrubé a jemné motoriky Tělesný vývoj Vývoj hrubé motoriky Samostatná chůze Pohyb po nerovném terénu Chůze do schodů, běh, skákání Jemná motorika Čmárání
Kognitivní vývoj Symbolické a předpojmové myšlení Schopnost vnitřní představy, oddálená nápodoba – symbol Orientace v prostoru, čase a množství Paměť Rozvoj pracovní – krátkodobé paměti Rozvoj explicitní paměti – sémantické Rozvoj řeči Osvojení typické intonace a rytmu 2. pol. druhého roku chápe symbolický význam slov „co to je“ 3 roky – věty, skloňuje, podřadné věty…
Hra Imitační hra Symbolická hra Dítě si odreagovává napětí, které vzniká v subjektivně nezvládnuté situaci – ve fantazii je pánem situace. Dítě si vystačí s minimem hraček Vztahy k druhým dětem Paralelní hra
Socializace dítěte Zrod rodinné identity. Rozšiřuje repertoár emocí, lépe je vyjadřuje. Afekty hněvu a vzteku Objevují se projevy lítosti, zahanbení, ale i hrdosti a pýchy → základ sebehodnocení Objevuje se strach – spojován s pocity nejistoty Vztah k matce - separace Aktivní separace Separačně individuační proces – autonomie X znovusbližování s matkou. Vztah k otci Jiný druh zkušenosti, větší důraz na dodržování řádu, podporují rozvoj samostatnosti Rozvoj genderové identity Vztah k sourozenci Rivalita, regrese
Nácvik čistoty (18 měsíců) Uvědomění si sebe sama Období vzdoru / negativismus - sebeprosazení „Já sám!“ „Já chci!“ Konflikt – rozpor mezi potřebou autonomie a pocity pochybností a studu Dítě si osvojuje normy chování Získává první sociální role (?) Svoboda /autonomie/ – řád a pravidla – pocit bezpečí – mám nejen povinnost, ale i právo
Předškolní období (3 až 6 let), věk mateřské školy Falické stadium (Freud) Názorové (intuitivní) myšlení (Piaget) Konflikt mezi vlastní aktivitou a pocity viny (Erikson)
Vývoj základních schopností a dovedností Zlepšuje se pohybová obratnost, koordinace, hbitost. Jemná motorika – kresba 2-3 roky – čáry ve všech směrech, kruh 3 roky - hlavonožec 4 roky – křížek 5 let – čtverec, kresba odpovídá předem dané představě 6 let – trojúhelník
Kognitivní vývoj 4 roky – názorové (intuitivní) myšlení Usuzování je vázáno na vnímané. Znaky předoperačního myšlení: 1.Egocentrismus 2.Transdukce – nepravé lži (konfabulace) 3.Magičnost, antropomorfismus 4.Absolutismus Chápání času, prostoru, počtu Paměť Rozvoj explicitní sémantické paměti 5 – 6 let explicitní epizodická paměť Řeč Výrazně se zdokonaluje Kolem 4. a 5. roku mizí dětská patlavost „vnitřní řeč“ – egocentrická řeč Ventilace pocitů, seberegulace, prostředek myšlení
Emoční vývoj a socializace Dítě vyrůstá z rámce rodiny. Má potřebu práce. Vyvíjí se autoregulační mechanismus, svědomí. Sebehodnotící emoce – pocity viny Větší stabilita a vyrovnanost Vztek a zlost už nejsou tak časté Projevy strachu → dětská fantazie Objevují se počátky smyslu pro humor Dítě se dokáže těšit na něco, ale i obávat se něčeho Rozvíjí se vztahové emoce Orientace v emocích druhých Základy sebepojetí Tělové schéma Široké pojetí dětské identity – lidé, věci, prostředí, role
Rozvoj prosociálního jednání Empatie, altruismus Rodina jako identifikační model Rodičovská omnipotence → potvrzení jistoty a bezpečí Identifikace s rodičem – potřeba být jako rodič Vrstevnické vztahy a role - MŠ První zkušenosti se symetrickými vztahy. Soupeření, spolupráce, zvládání konfliktů, sebeprosazení, solidarita… Kritériem pro volbu kamaráda – blízkost, pohlaví, zevnějšek, vlastnictví zajímavého předmětu, chování Významně se diferencuje mužská a ženská role. 5 let – trvalost pohlaví „Zlaté období hry“ Společná hra
Školní zralost a školní připravenost
1.Školní zralost - ZRÁNÍ Fyzická zralost Zdravotní stav, tělesná vyspělost Dítě běhá, skáče, hází s míčem, základy sportovních dovedností, stříhá, lepí, modeluje, kreslí, obléká se, obouvá se, používá příbor, lateralizace ruky, senzomotorická koordinace a manuální zručnost První strukturální přeměna Psychická zralost Vizuální integrace, zralost očních pohybů, sluchová analýza a syntéza, narůstá schopnost diferenciace vnímání, dobrá konkrétní paměť, formuje se záměrná pozornost, názorová úroveň myšlení, přiměřeně rozvinutá schopnost řeči Sociální a emocionální zralost Schopnost odloučit se od rodiny, stabilnější emocionalita s převládajícími pozitivními city, Schopnost navazovat vztahy s vrstevníky, schopnost kooperovat, osvojené základní normy, Rozvoj regulačních kompetencí
2.Školní připravenost - UČENÍ Vnímání hodnoty a smyslu školního vzdělání Sociokulturní handicap Dosažení určité úrovně socializace Schopnost verbální komunikace Orientace v hodnotovém systému a normách chování Diferenciace rolí, úroveň komunikace, běžné normy chování a hodnotový systém Školní nezralost Odklad školní docházky
Školní věk ( let) Období latence (Freud) Snaživost proti méněcennosti (Erikson) Fáze píle a snaživosti Zaujmutí pozice ve vrstevnické skupině - pozitivní hodnocení + akceptace Konkrétní operace (8 – 12 let Piaget)
Raný školní věk 6 až 8 let Adaptace na prostředí Střední školní věk 9 až 12 let Fáze vyrovnané konsolidace Starší školní věk – pubescence Věk střízlivého realizmu Realizmus naivní Realizmus kritický
Vývoj základních schopností a dovedností Pohybové dovednosti Tělesný růst, rychlost, svalová síla, koordinace, zájem o pohybové hry a sport. Postavení dítěte ve skupině. Smyslové vnímání Rozvíjí se zraková a sluchová percepce Rozvíjí se percepční strategie Dítě se stává kritickým pozorovatelem. Paměť Paměťové strategie – kvalitativní rozvoj paměti Zpřesňuje se chápání času Řazení událostí, rozlišování délky trvání určitého dění, časová nevratnost
Kognitivní vývoj Konkrétní logické operace Respektuje základní zákony logiky, respektuje konkrétní realitu. Decentrace Konzervace – chápe trvalost podstaty Proměnlivost = základní vlastnost reality Reverzibilita Klasifikace a třídění podle více hledisek Vztahy mezi třídami, nadřazené a podřazené pojmy Manipulace se znaky a symboly Vztahy mezi písmeny a hláskami, slabiky Manipulace s číselnými pojmy
Emoční vývoj Zrání CNS = emoční stabilita a odolnost vůči zátěži Optimistické ladění emocí Rozvoj emoční inteligence Integruje se emoční hodnocení a racionální očekávání Sebehodnotící emoce, rozvoj sebekontroly a seberegulace (s oporou dospělého) Dětská identita v tomto věku Decentrace - hodnocení jiných lidí, příslušnost k vrstevnické skupině. Zkušenost se sebou samým Chlapci (sebevědomější, méně sebekritičtí) X dívky
Socializace Role Role školáka – formální role, rituál, sociální prestiž Postoj k roli školáka??? Podřízená role žáka Souřadná role spolužáka Školní prospěch – sociální hodnota Součást sebehodnocení Pocit zátěže – rozvoj copingových strategií Rodina Rodiče – stálá autorita, zdroj emoční opory, model pro budoucnost, školní úspěšnost = potvrzení kvalit rodiče Dítě vnímá tzv. „rodinné rituály a mýty“
Střední školní věk (9 – 12) Role žáka získává jiný význam. Proměna vztahu k učiteli – autoritě. Důraz na spravedlnost. Vzrůstá potřeba kontaktu s vrstevníky. Uspokojují mnohé potřeby. Potřeba citové jistoty a bezpečí Potřeba nových podnětů – zkušeností Potřeba seberealizace Skupina funguje jako celek.
Dospívání - puberta a adolescence 1.Vývojové úkoly 2.Tělesná proměna a její vliv na psychické prožívání a chování Druhá tělesná proměna 3.Vývoj kognitivních procesů Myšlení, paměť, pozornost 4.Charakteristika emočního prožívání Emoční labilita Pubescentní negativismus - druhé období vzdoru 5.Vztahy k vrstevníkům a k autoritám Role, vztah k rodině, postoj k rodičům, postoj k vrstevníkům 6.Vývoj sebepojetí dospívajícího Egocentrismus Adolescentní moratorium Emancipace od rodiny
1.Vývojové úkoly 10 – 20 let Biologické, psychické a sociální dozrávání Raná adolescence – puberta Tělesné dospívání, změna způsobu myšlení, změna emočního prožívání, potřeba jistoty a citové akceptace – jiný zdroj Pozdní adolescence Psychosociální proměny, profesní příprava, sociální identita, partnerství, plnoletost, adolescentní moratorium genitální stadium identita proti konfúzi rolí
2.Tělesná proměna a její vliv na psychické prožívání a chování Druhá tělesná proměna Tělesná proměna druhá tělesná proměna důsledky předčasné tělesné zralosti u dívek a chlapců Subjektivní význam Odlišné vnímání změn u chlapců a dívek Tendence k uniformitě – úprava vyjádřením identity, příslušnost ke skupině, odlišení od dospělých Tělesná krása – sociální hodnota Sportovní úspěch - hodnota
3.Vývoj kognitivních procesů Myšlení, paměť, pozornost stadium formálních logických operací Poznávací procesy Uvolňuje se vázanost na konkrétní realitě Hypotetické uvažování, systematičnost, abstrakce Změna ve vnímání času – úvahy o budoucnosti, ale i minulosti Poznávací egocentrismus – nekritické lpění na názoru Kritičnost, sklon polemizovat, přesvědčení o výjimečnosti vlastních úvah, přecitlivělost a vztahovačnost, radikalismus, tendence generalizovat Paměť Rozvoj metapaměti a paměťových strategií
4.Charakteristika emočního prožívání Emoční labilita Pubescentní negativismus - druhé období vzdoru Emoční vývoj Citové prožitky – méně přiměřené, emoční labilita, krátkodobé a proměnlivé, impulzivita, nedostatek sebeovládání, emoční egocentrismus, nechuť projevovat emoce navenek, negativní emoce, přecitlivělost na reakce druhých, vztahovačnost, hostilita, agresivita pubescentní negativismus - druhé období vzdoru Mechanismus kyvadla – občasná regrese, únik do fantazie Rozvoj vůle, sebekontroly a vytrvalosti – především v adolescenci
5.Vztahy k vrstevníkům a k autoritám Role, vztah k rodině, postoj k rodičům, postoj k vrstevníkům Socializace Ukončení povinné školní docházky, volba profese Rozšíření společenského teritoria Nové role – role dospívajícího, role členy party, role blízkého přítele, role partnerská, role předprofesní, role pracujícího Emancipace od rodiny Mění se požadavky na pubescenta X chybí práva = negativismus Proměna postoje k rodičům – zvýšená kritičnost Odlišné vztahy k otci a k matce (i dle pohlaví) Potřeby rodičů jsou nepodstatné – egocentrismus – „mama hotel“ Škola Mění se motivace k učení, vztah k předmětům, motivace je úměrná aspiraci vztah k učitelům – demonstrace kritičnosti, negativismus, tendence provokovat, konfrontovat se
6.Vývoj sebepojetí dospívajícího Egocentrismus Adolescentní moratorium, Emancipace od rodiny Vrstevníci Individuální identita bývá předcházena tzv. skupinovou identitou Potřeby – stimulace, smysluplnosti, jistoty a bezpečí, akceptace, moci Odpoutání se od rodiny, potřeba přátelství-intimita, korektivní zkušenost, posílení sebevědomí Vztahy – experimentování, první sexuální styk Zaměstnání Nezávislost a ekonomická soběstačnost X nízký sociální statut, stereotyp, problém s adaptací Adolescentní moratorium – adolescent se „fláká“ Rizika – blokuje se rozvoj dovedností, dozrávání, zvyšuje se riziko asociálního chování, nevhodné návyky
Identita Cílem je dosažení identity a sebeakceptace, sebeúcta Introspekce Srovnávání s druhými, hodnocení druhých Rozpor mezi ideálem a skutečností Součást identity – vzhled, hodnocení druhých, vztah k druhému, příslušnost ke skupině, výkon, volba školy či povolání, odpoutávání se od rodičů Adolescentní egocentrismus – vlastní privilegovanost, tendence k akcentaci prožitků, preference intenzivních prožitků, absolutní řešení, potřeba neodkladného uspokojení, je přijímána svoboda, ale nezájem o zodpovědnost Difúzní identita – nezvládnutá, nejasná Negativní identita – odmítání společensky preferovaných hodnot