Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má interdisciplinární charakter, uplatňují se poznatky z mnoha vědních oborů, např. : biologie, anatomie, fyziologie, hygiena,... pedagogika, psychologie, sociologie,... obecná didaktika, pedagogika sportu,...
Didaktika TV zkoumá zákonitosti výchovně vzdělávacího procesu, všech vnitřních i vnějších činitelů a vztahů mezi nimi vztah k pedagogice – dominantní význam interakčních vztahů mezi učitelem a žákem vztah ke kinantropologii – z hlediska obsahu (tělesná cvičení, pohybové dovednosti,...) vztah ke speciálním didaktikám (atletiky, gymnastiky, her,...) je vztahem obecného ke konkrétnímu ale i specifickému a zvláštnímu
Základní prvky didaktického procesu ve školní TV projekt výchovy a vzdělávání – vymezuje cíle, program a obsah TV činnosti žáka – působí v did. procesu jako objekt i subjekt, jeho role je dominantní činnosti učitele – dominantní role spočívá v řízení vých. vzdělávacího procesu, nese společenskou odpovědnost za výsledky podmínky – vnější (např. rodina, média, sportovní vzory,... - vnitřní (např. temperamentové a charakterové vlastnosti, hodnotový systém, postoje,...) - vnitřní (např. temperamentové a charakterové vlastnosti, hodnotový systém, postoje,...)
Projekt výchovy a vzdělávání Dokument vymezující systém výchovy a vzdělávání, je soustavou cílů, plánovaného obsahu, prostředků a podmínek. centrální projekty : + lepší koordinace a návoznost škol, sjednocení požadavků - omezuje subjektivní roli učitele a žáka - omezuje subjektivní roli učitele a žáka liberální projekty : opačně Optimální je určitý kompromis, obecně čím vyšší stupeň školy, tím více liberalizačních prvků se uplatňuje
NVP, RVP, ŠVP Změna strategie po vstupu do EU – přijetí lisabonské strategie vladní usnesení – Národní program rozvoje vzdělávání (tzv. Bílá kniha) – vymezuje počáteční vzdělávání jako celek RVP – odvozené, vymezují závazné rámce pro jednotlivé etapy ŠVP – konkrétní podmínky dané školy
RVP ZV 9 vzdělávacích oblastí Každá vzdělávací oblast se rozčlení do vyučovacích předmětů a rozpracuje, popřípadě doplní v učebních osnovách podle potřeb tak, aby bylo zaručeno směřování k rozvoji klíčových kompetencí. Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů je tvořen očekávanými výstupy a učivem.. RVP ZV stanovuje orientační, nezávazné očekávané výstupy na konci 3. ročníku, a závazné na konci 5. a 9. ročníku. Učivo je strukturováno do jednotlivých tématických okruhů (témat a činností) a je chápáno jako prostředek k dosažení očekávaných výstupů. Učivo vymezené v RVP ZV je školám pouze doporučeno k rozpracování do jednotlivých ročníků nebo delších časových úseků, kdežto na úrovni ŠVP se stává závazným.
Vzdělávací oblast Člověk a zdraví Vzdělávací oblast Člověk a zdraví je rozdělena do dvou vzdělávacích oborů Výchova ke zdraví a Tělesná výchova, do níž je zahrnuta i Zdravotní tělesná výchova. Hlavním cílem podle tvůrců RVP je to, aby si žáci uvědomili hodnotu vlastního zdraví, aby pochopili důležitost prevence a aby se také seznámili s potenciálním ohrožením zdraví či života a dokázali se tomuto nebezpečí bránit
Vzdělávací obor Tělesná výchova poznání vlastních pohybových možností a zájmů (osvojování pohybových dovedností) poznávání účinků konkrétních pohybových činností na pohybovou zdatnost, duševní a sociální pohodu odhalování různých oslabení a následná korekce – Zdravotní TV
Vzdělávací obsah oboru TV činnosti ovlivňující zdraví činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností činnosti podporující pohybové učení Očekávané výstupy jednotlivých činností a odpovídající učivo, popsané v RVP, jsou součástí tvorby školních vzdělávacích plánů Očekávané výstupy jednotlivých činností a odpovídající učivo, popsané v RVP, jsou součástí tvorby školních vzdělávacích plánů
Vzdělávací obsah oboru TV Obsah předmětu tělesná výchova je převážně vyučován v koncentrovaných tématických blocích. Proto jsou osnovy členěny do tematických celků. V jejich rámci je učivo předkládáno jako ucelený soubor námětů a výstupů pro konkrétní vzdělávací etapu a není členěno do ročníků. Rozlišováno je pouze učivo základní, které má učitel možnost nabídnout všem žákům a učivo rozšiřující, které má možnost nabídnou v případě zvýšené časové dotace, vyšší pohybové úrovně žáků a lepším podmínkám školy celé třídě, skupinám žáků nebo jednotlivcům. Obsah předmětu tělesná výchova je převážně vyučován v koncentrovaných tématických blocích. Proto jsou osnovy členěny do tematických celků. V jejich rámci je učivo předkládáno jako ucelený soubor námětů a výstupů pro konkrétní vzdělávací etapu a není členěno do ročníků. Rozlišováno je pouze učivo základní, které má učitel možnost nabídnout všem žákům a učivo rozšiřující, které má možnost nabídnou v případě zvýšené časové dotace, vyšší pohybové úrovně žáků a lepším podmínkám školy celé třídě, skupinám žáků nebo jednotlivcům.
Vzdělávací obsah oboru TV Učební plán stanovuje pro tělesnou výchovu ve všech ročnících 2 vyučovací jednotky týdně, ale umožňuje zařazovat i třetí hodinu dle místních podmínek. Je v zájmu žáků, aby tato časová dotace byla využita. Tělesná výchova však tvoří pouze základ pro vzdělávání v dané oblasti. Aby si žáci mohli nabyté pohybové dovednosti upevnit a ověřit v praxi je třeba nabízet i další formy (např. nepovinné předměty, zájmové útvary apod.). Učební plán stanovuje pro tělesnou výchovu ve všech ročnících 2 vyučovací jednotky týdně, ale umožňuje zařazovat i třetí hodinu dle místních podmínek. Je v zájmu žáků, aby tato časová dotace byla využita. Tělesná výchova však tvoří pouze základ pro vzdělávání v dané oblasti. Aby si žáci mohli nabyté pohybové dovednosti upevnit a ověřit v praxi je třeba nabízet i další formy (např. nepovinné předměty, zájmové útvary apod.).