OP – VVP- HUM – CJL – PAV – L -2 - 009 VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Podmět (Po) - opakování
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Digitální učební materiál
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Opakujeme Slovesa Přísudek.
Větné členy, základní větné členy
Grafické znázornění věty jednoduché
Přísudek Zpracovala: Mgr
Přísudek a podmět Český jazyk – 7. ročník.
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
Přísudek.
Přísudek slovesný; přísudek jmenný se sponou, beze spony
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Př PŘÍSUDEK ? ? ? TVARUJE SEDÍ KROUŽÍ USMÍVÁ SE VYTVÁŘÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_12   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Základní větné členy - podmět
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Druhy přísudku Skladba věty.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní větné členy – přísudek
Transkript prezentace:

OP – VVP- HUM – CJL – PAV – L VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK

PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem, ale také jinými slovními druhy ( zájmenem, příd. jménem, číslovkou....)

DRUHY PODMĚTU a) Vyjádřený podmět ● Vlaštovka seděla na drátě. ● b ) Nevyjádřený podmět ● Pilně se učila. ( ona ) ● c) Všeobecný podmět ● Hlásili to v rozhlase.

CVIČENÍ Vyhledejte podměty : ● Strýček si pořídil papouška. ● Ona to není pravda. ● Zprávu oznámili v rozhlase. ● V noci zemřel. ● Půjdu tam také.

VÝSLEDKY..... ● Strýček si pořídil papouška. ● Ona to není pravda. ● Zprávu oznámili v rozhlase. ( Oni ) ● V noci zemřel. ( On ) ● Půjdu tam také. ( Já )

CVIČENÍ.... Přeformulujte věta tak, aby vyznačená slova byla podmětem : ● Vlak táhly dvě lokomotivy. ● Chlapce napadl pes. ● Vítěze přivítali nadšeně.

VÝSLEDKY... ● Vlak táhl dvě lokomotivy. ● Chlapec byl napaden psem. ● Vítězové byli přivítáni nadšeně.

Dále rozlišujeme podmět : ● Holý – Pavel šel hrát kopanou. ● Rozvitý – Malý Pavel šel hrát kopanou. ● Několikanásobný – Petr a Pavel šli hrát kopanou.

PŘÍSUDEK ● Přísudek je větný člen, kterým něco vypovídáme o nějaké skutečnosti, přísudek o podmětu něco tvrdí. ● Přísudek je zpravidla vyjadřován určitým slovesným tvarem.

DRUHY PŘÍSUDKU a) Slovesný - Zítra jdeme do divadla. b) Jmenný se sponou – Venku je pěkné počasí. c) Jmenný beze spony – Mladost - radost

PŘÍSUDEK SLOVESNÝ SE DÁLE ROZLIŠUJE NA: ● Jednoduchý slovesný - např. Chlapci zpívali. ● Byla bych bývala to udělala. ● Slovesný složený přísudek – je vyjádřen spojením 2 sloves ● ( fázové nebo modální +infinitiv ) ● napž. Začal padat sníh. Musil se lépe učit.

SLOVESNÝ SLOŽENÝ PŘÍSUDEK a) způsobového slovesa – moci, smět, musit, mít (= mít povinnost ), chtít s infinitivem slovesa. Např : Nesmíš to prozradit. Máme si pomáhat. b) z fázového slovesa začít, začínat, přestat, přestávat s infinitivem slovesa např. Strýček přestal kouřit. Začni se už učit.

CITOSLOVCE Přísudek slovesný může být v některých případech nahrazen citoslovcem. Např. Papoušek frr ( = uletěl ) oknem ven.

PŘÍSUDEK JMENNÝ SE SPONOU ● Je vyjádřen podstatným nebo přídavným jménem a tvarem sponového slovesa být, bývat, stát se, stávat se. ● Např. Zdeněk se stal velitelem hasičů. ● Soused bývá mrzutý. ● Jmenná část přísudku může být vyjádřena také zájmenem nebo číslovkou.

CVIČENÍ Najděte ve větách přísudky : ● Evina matka je učitelkou základní školy. ● Otec v mládí vášnivě sportoval. ● Blesk znenadání prásk do dubu. ● Zmrzlina Járovi hned spadla na zem. ● Hned ráno začalo pršet. ● Sliby chyby.

VÝSLEDKY ● Evina matka je učitelkou základní školy. ● Otec v mládí vášnivě sportoval. ● Blesk znenadání prásk do dubu. ● Zmrzlina Járovi hned spadla na zem. ● Hned ráno začalo pršet. ● Sliby chyby.

VÝSLEDKY ● Evina matka je učitelkou základní školy. - JMENNÝ SE SPONOU ● Otec v mládí vášnivě sportoval. - ● SLOVESNÝ JEDNODUCHÝ ● Blesk znenadání prásk do dubu. ● SLOVESNÝ JEDNODUCHÝ

CVIČENÍ... ● Vraťte se k minulému cvičení a u vyznačených přísudků určete druh.

VÝSLEDKY ● Zmrzlina Járovi hned spadla na zem. ● SLOVESNÝ JEDNODUCHÝ ● Hned ráno začalo pršet. ● SLOVESNÝ SLOŽENÝ ● Sliby chyby. ● JMENNÝ BEZE SPONY

CVIČENÍ Přísudky jmenné se sponou nahraďte slovesnými : ● Poborský byl původně hráčem Slavie. ● Filip je studentem filozofické fakulty. ● Obchodní domy jsou otevřené i o svátcích. ● Zdeněk byl náruživý čtenář detektivek. ● Dirigentem dnešního koncertu je Jiří Bělohlávek.

VÝSLEDKY Poborský původně HRÁL za Slavii. Filip STUDUJE filozofickou fakultu. Obchodní domy OTVÍRAJÍ i o svátcích. Zdeněk náruživě ČTE detektivky. Dnešní koncert DIRIGUJE Jiří Bělohlávek.

ÚKOL... ● Zopakujte si shodu podmětu s přísudkem a doplňte správně i / y ● Oblohu pokryl- temné mraky. Chlapci a děvčata se těšil – na výlet do Prahy. Houfy špačků poletoval – nad poli. Šl – jsme zvolna do kopce. Tisíce lidí se shromáždil – na Václavském náměstí. Na návsi se pásl – bílé husy. Auta jel – po dálnici. S učiteli si děti dobře rozuměl -. Sýkorky a vrabci štěbetal -.

VÝSLEDKY Oblohu pokryly temné mraky. Chlapci a děvčata se těšili na výlet do Prahy. Houfy špačků poletovaly nad poli. Šli jsme zvolna do kopce. Tisíce lidí se shromáždily na Václavském náměstí. Na návsi se pásly bílé husy. Auta jela po dálnici. S učiteli si děti dobře rozuměly. Sýkorky a vrabci štěbetali.

POUŽITÁ LITERATURA ● Čechová Marie a kol. : Český jazyk pro 2.ročník SOŠ ● Hartmanová Věra : Pravidla českého pravopisu, Nakladatelství Olomouc, 2003 ● Mašlíková Drahuše : Český jazyk – přehled středoškolského učiva,Nakladatelství Cyrila Boudy, 2006 ● Hartmanová Věra : Jazykové rozbory, Nakladatelství Olomouc, 2002 ●