ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Skladba – odchylky od pravidelné větné stavby
Advertisements

Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Nepravidelnosti větné stavby
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Postup při určování větných členů
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
T ENTO DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL (DUM) VZNIKL NA ZÁKLADĚ ŘEŠENÍ PROJEKTU OPVK, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.5.00/ S NÁZVEM „V ÝUKA NA GYMNÁZIU PODPOROVANÁ.
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Elipsa a zeugma Jan Martikán (325587).
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Šablona:III/2 – Inovace.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0105 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
KVINTA. = VĚDA ZABÝVAJÍCÍ SE ZKOUMÁNÍM JAZYKA. Dělení podle: 1) jazyků, jimiž se zabývá (např. bohemistika, anglistika, romanistika, hungaristika, sinologie,
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odchylky od pravidelné stavby věty Název sady: Český jazyk.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Odchylky od větné stavby
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Odchylky od větné stavby, které jsou syntaktickými chybami
Transkript prezentace:

ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Nedostatky ve stavbe vypovedi Kód DUMVY_32_INOVACE_ Datum vytvoření Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Základní vlastnosti textu Výstup ŠVP Žák objasní zvláštnosti větného členění Anotace DUM Nedostatky ve stavbě výpovědi, anakolut, zeugma, kontaminace, atrakce. Metodický popisPrezentace určená pro vysvětlení jednotlivých pojmů s příklady. Podpora výkladu učitele. Hodnocení Materiál se osvědčil. Žáci dokázali v konkrétních textech identifikovat chyby. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Nedostatky ve stavbě výpovědi Nemotivované odchylky pravidelné výstavby výpovědi

Výskyt zvlášť v mluvených projevech nepřipravených nebo jen částečně připravených v psaných projevech narychlo vytvořených neznalost autora základních skladebních pravidel při počítačové korektuře textu – autor část výpovědi odstraní nebo změní a zbytek ponechá

Nedostatky ve stavbě výpovědi jedná se o nemotivované odchylky, o nezáměrné narušení stavby výpovědi chyba syntaktická i stylistická

Anakolut = vyšinutí, vybočení ze souvětné stavby mluvčí nebo pisatel začne svoji výpověď podle určité struktury, tu v určitém okamžiku poruší a pokračuje podle struktury jiné

Anakolut příčiny: neujasněná představa mluvčího, pisatele o tom, jak bude ve výpovědi pokračovat tréma menší stylizační zkušenost

Příklady Když jsem přijel za dlouhou dobu domů, byl tam tatínek, protože cesta byla dlouhá. (správně: Přijel jsem domů za dlouhou dobu, protože cesta byla dlouhá, a tatínek tam byl.) Zaslechl jsem hovořit o velkém množství stromků z hor, které lidi vždycky pořežou a potom si je odvezou na chalupy a chaty. (správně: Zaslechl jsem hovořit o velkém množství stromků z hor, které lidi vždycky pořežou a které si potom odvezou na chalupy a chaty. )

Zeugma = zanedbání dvojí vazby příčinou zeugmatu je nadměrná elipsa autor vypustí větný člen, který vypuštěn být neměl výskyt u souřadně spojených slov vyžadujících doplnění podstatným jménem v různém pádě autor použije pouze jeden pád, druhý vypustí

Příklady Žáci jsou zvyklí a spokojení s nabídkou školní jídelny. (správně: Žáci jsou zvyklí na nabídku školní jídelny a jsou s ní spokojení.) Přepravovat a manipulovat s hořlavými látkami je velmi riskantní. (Přepravovat hořlavé látky a manipulovat s nimi je velmi riskantní.)

Kontaminace = směšování, křížení vazeb u sloves a od nich odvozených dějových podstatných jmen užití vazebného podstatného jména v jiném pádě, než je kodifikováno

Příklady Je třeba předpokládat s tím, že přijde velké množství lidí. (správně: Je třeba předpokládat, že přijde velké množství lidí.) Věděl, kde ho Achillova pata tlačí. (správně: Věděl, kde ho bota tlačí. Znal svou Achillovu patu.)

Atrakce = skladební spodoba užití nenáležitých formálních prostředků k vyjádření skladebního vztahu ve skladební dvojici

Příklady Ve většině případech měl ovšem naprostou pravdu. (správně: Ve většině případů měl naprostou pravdu.) Stať pojednává o problému týkajícímu se české národní povahy. (správně: Stať pojednává o problému týkajícím se české národní povahy.)

Seznam použitých zdrojů: KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002, 285 s. ISBN MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN