Mgr. Kateřina Karbulová Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.06.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

OB 21 CJL STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN. PŘÍDAVNÁ JMÉNA ( adjektiva ) Přídavná jména označují vlastnosti podstatných jmen ( jasný, šťastný, hezký, velký.
Každé slovo v mluveném nebo psaném projevu má platnost některého slovního druhu. Podle věcného, případně mluvnického významu rozlišujeme deset slovních.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Černý Petr − druhy slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková ČÍSLOVKY DEVÍTINÁSOBNĚ KOLIKERÝ JEDNI TROJÍ TOLIK KOLIK NIC SEDMKRÁT.
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
Slovesné tvary určité a neurčité sloveso vyjadřuje nějaký děj nebo stav ve větě stojí jako přísudek (jdeme, hoří) slovesné tvary dělíme na: určité - vyjadřují.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
VY_32_INOVACE_C VIKLOVA. CEJTEXTO1 Komplexní jazykový rozbor 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Ohebné slovní druhy Autor Chňoupková Martina.
fotbalový mí č bílá r ůž e chutné ovoce P ř ídavná jména IT ve škole CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
LATINSKÁ TERMINOLOGIE
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
JAZYKOVĚDNÁ TERMINOLOGIE
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
Slovesa.
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
OPAKUJEME SLOVNÍ DRUHY
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
VY_32_INOVACE_Sib_I_09 Slovní druhy
Doplněk (verbální atribut)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
Vyjadřují vlastnosti podstatných jmen.
SLOVNÍ DRUHY. SLOVNÍ DRUHY Přehled slovních druhů: Slova ohebná: Skloňují se: 1. Podstatná jména 2. Přídavná jména 3. Zájmena 4. Číslovky Časují se:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Slovní druhy - procvičování
Digitální učební materiál
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
Slovesný způsob podmiňovací
Větné členy.
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Slovní druhy (hra) VY_32_INOVACE_274_Slovní druhy šablona III/32 Mgr
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Mgr. Kateřina Karbulová Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.06

Slovní druhy 1.PODSTATNÁ JMÉNA ( substantiva) 2.PŘÍDAVNÁ JMÉNA ( adjektiva) 3.ZÁJMENA ( pronomina) 4.ČÍSLOVKY (numeralia) 5.SLOVESA ( verba) 6.PŘÍSLOVCE ( adverbia) 7.PŘEDLOŽKY ( prepozice) 8.SPOJKY ( konjunkce) 9.CITOSLOVCE ( interjekce) 10.ČÁSTICE ( partikule) ohebné slovní druhy neohebné slovní druhy

slova plnovýznamová slova neplnovýznamová  dozvíme se, co slova vyjadřují – jaký a zda vůbec mají význam stůl, židle = jasný význampřed ( předložka), ale ( spojka) - nemají samy o sobě význam  význam věcný X význam mluvnický lexikální = vyjadřuje, co slovo označuje vyjadřuje mluvnické kategorie ohebných slov, přiřazuje slova ke slovnímu druhu

Dovídáme se, zda lze slovo časovat nebo skloňovat ohebná x neohebná ohebné slovní druhy neohebné slovní druhy X lze je časovat lze je skloňovat pravidelná = podle vzorů ( nebo jako nepravidelná) některá jsou však nesklonná (např. atašé, rallye, pyré, aj.pětkrát). nebo výjimku tvoří:  stupňování některých příslovcí  osobní tvary spojek abych, abys, aby, abychom...

slova jsou vymezena na základě funkce ve větě přísudek předmět přívlastek příslovečná určení doplněk podmět  podst. jména  příd.jména  zájmena  číslovky  infinitiv slovesa  příslovce  podst.jména  příd.jména  zájmena  číslovky  podstatná jména  slovesa  podstatná jména ( = přísudek jmenný se sponou)  podst.jména = Pkn  příd.jména = Pks  podst. jména  příslovce  číslovky řadové, násobné  infinitiv slovesa

podstatná jména: pád, číslo, rodu, vzor, životnost X neživotnost přídavná jména: pád, číslo, rod, vzor, stupeň Zahrnují i některá zájmena, např. jaký, který, žádný, řadové číslovky ( např. první, druhý, třetí) Zahrnují i některá zájmena - např. někdo, něco, a číslovky, např. pět. zájmena: pád, číslo, rod ( rodová), druh, někdy vzor slovesa: osoba, číslo, čas, způsob, slovesný rod,vid, třída, vzor u příčestí též jmenný rod číslovky : pád, číslo, některé rod,vzor, druh základní číslovka jeden, -a,-o,

1.pád (nominativ) 2.pád (genitiv) 3.pád (dativ) 4.pád (akuzativ) 5.pád (vokativ) 6.pád (lokál) 7.pád (instrumentál) kdo, co? koho, čeho? komu, čemu? koho, co? volání, oslovení o kom, o čem? kým, čím?

 názvy a jména osob (maminka, Tomáš, učitel ….)  názvy a jména osob (maminka, Tomáš, učitel ….)  názvy a jména zvířat a rostlin (pes, králík, Azor, kopretina…)  názvy a jména zvířat a rostlin (pes, králík, Azor, kopretina…)  názvy věcí ( letadlo, stůl, kniha, brusle …)  názvy věcí ( letadlo, stůl, kniha, brusle …)  názvy vlastností ( čestnost, trpělivost, pravdomluvnost …)  názvy vlastností ( čestnost, trpělivost, pravdomluvnost …)  názvy činností (čtení, psaní, spaní, plávání…)  názvy činností (čtení, psaní, spaní, plávání…) konkrétní  obecná  vlastní abstraktní konkrétní  obecná  vlastní abstraktní skloňování substantivní skloňování adjektivní = zpodstatnělá přídavná jména ( hajný, průvodčí) skloňování substantivní skloňování adjektivní = zpodstatnělá přídavná jména ( hajný, průvodčí) pomnožná hromadná látková pomnožná hromadná látková

 vlastnosti podstatných jmen - osob, zvířat, rostlin, věcí, vlastnosti dějů  čí osoby, zvířata, rostliny nebo věci jsou (malý, šikovný, smutný, divoký, krásný, dřevěný, skákající, bodající…) slova, která určují : (čí?) (otcův, sestřin,psí, žabí…) slova, která vyjadřují: (jaký, který?)

!Přídavné jméno rád, ráda, rádo má jen jmenné tvary rod - shodují se s rodem, číslem a pádem podstatného jména, na němž závisí číslo- jednotné, množné pád- shoduje se s podstatným jménem vzor - tvrdá ve tvaru složeném – mladý, mladá, mlád - ve tvaru jmenném – mlád, mláda, mládo - měkká – jarní, jarní, jarní - přivlastňovací – otcův, matčin

nepravidelné - dobrý - lepší - nejlepší pravidelné - trojí stupeň vlastnosti, vyjádření míry vlastnosti 1.stupeň - pozitiv 2. stupeň - komparativ 3. stupeň - superlativ vřelý, něžný, sladký, lehký -ejší ( vřelejší) -ější (něžnější) -ší ( sladší) -čí (lehčí) 2.stupeň + předpona nej - ! Při stupňování dochází často ke změně souhlásky. ( tichý - tišší, drahý – dražší, hluchý - hlušší)

tázací ukazovací přivlastňovací osobní vztažná neurčitá my sámvšechenmálocomy se který jenž nic tenhle svůj žádný jejich někdo kdokoli Mohou zastupovat podstatná a přídavná jména = za jména. jenž čí? nějaký

násobné druhové řadové základní podílné kolik? Slova, která vyjadřují určitý nebo neurčitý počet, pořadí. kolikátý? kolikero? kolikerý? kolikrát? kolikanásobně? kolikanásobný? po kolika? jeden, dva, sto, tři dvě stě čtyřicet dva, 5, 6 … první, dvacátý pátý, stý, tisící, miliontý, několikátý, posté dvacatery, patery, dvoje, několikery třikrát, několikrát, mnohokrát, stokrát, milionkrát po jednom, po dvou, po třech nesklonné sklonné neurčité ( mnoho, málo, několik…)

Slova, která vyjadřují děj, stav, pohyb, činnost = někdo něco dělá. osoba - 3číslo – jednotné, množné oznamovací minulý přítomný budoucí rozkazovací - podmiňovací přítomný minulý způsobčas podmiňovací způsob přítomný + další pomocné sloveso být byl bych pracoval byl bych býval pracoval podmiňovací způsob přítomný sloveso + pomocné sloveso být pracoval bych podmiňovací způsob minulý

slovesný rod činný ( Žák píše.) trpný ( Žák je chválen učitelem.) vid dokonavý (hodit – hodím) nedokonavý (házet - budu házet) třída 1.- e 2.-ne 3.- je 4.-í 5.-á 1.nese, bere, maže 2.tiskne, mine 3.kryje, kupuje 4.prosí, trpí, sází 5.dělá vzor nepravidelná slovesa být, jíst, vědět, vidět, mít, chtít, jít pomocná slovesa být, bývat, mít, mívat, stát se, stávat se,chtít, mít, moct / moci, muset, smět, začínat, začít, počít, přestat, ustat, zůstat

 slova, která vyjadřují okolnosti děje nebo vlastností  rozvíjí přídavná jména nebo slovesa  ve větě bývají příslovečným určením ( odešel rychle), přívlastkem neshodným ( cesta pěšky)  příslovce místa - kde? odkud? kudy? kam? doma, shora, nahoru, tam, tudy, doprava, kolem,někde, blízko…  příslovce příčiny - proč? úmyslně, schválně, navzdory, proto…  příslovce způsobu - jak? česky, pěkně, vesele, málo,hezky, mladě, pěšky, žlutě, rychle…  příslovce času - kdy? odkdy? dokdy? jak dlouho? večer, včera, dlouho, stále, občas, odkdy, tehdy, teď, dosud, vždy…

píšeme dohromady:  nahlas, nahoře, zleva, napravo, vestoje, dodnes, zpaměti Spadl do hromady písku. = předložka Půjdeme tam dohromady. = příslovečná spřežka Na hoře Říp. = předložka Nahoře v polici. = příslovečná spřežka. ustálená spojení:  Křížem krážem, milerád, jakživ

krásný zoufalý zdravý letmý kolmý krásně zoufale zdravě letmo kolmo krásný krásnější nejkrásnější krásně krásněji nejkrásněji

7. PŘEDLOŽKY  slova, která potřebujeme ke skloňování  vlastní ( primární) – od, s, z, do, nad, při atd.  nevlastní ( sekundární) = odvozena z jiných slov ( kolem, kvůli, místo, během, uvnitř, blízko, uvnitř)  stojí před :  podstatnými jmény na stole, proti tobě, za domem, u kamaráda  zájmeny u tebe, ke mně, s ním, o tobě…  číslovkami v deset, o páté, se sedmi…. Šel kolem. Stojí blízko.= příslovce Kolem domu. Blízko domu.= předložka

spojují: slova (větné členy) Maminka koupila banány a broskve. slova (větné členy) Maminka koupila banány a broskve. věty (jednotlivé věty v souvětí) Maminka šla do obchodu, ale bylo zavřeno. Maminka celý den uklízela, protože přijde návštěva. věty (jednotlivé věty v souvětí) Maminka šla do obchodu, ale bylo zavřeno. Maminka celý den uklízela, protože přijde návštěva. spojky souřadné: a, i, ale,nebo, vždyť… spojky podřadné: aby, protože, že, jestliže, tak…

 slova, která uvozují samostatné věty nebo vyjadřují různé významové a citové odstíny: ano, ne, ať, kéž, nechť,což, pak, jen, prý  někdy se mohou částice nacházet i uvnitř věty Tatínek říkal, že si prý koupíme na prázdniny nové auto.  úlohu částic mohou mít i spojky, pokud nespojují věty Ale to je překvapení! Že si to necháš líbit! A to je zase zpráva! Kdybys nepovídal! Ať se brzy vrátíš! Jen aby se to povedlo. Kéž bych uměl lyžovat! Potřebujeme je např. k určování vět podle postoje mluvčího.

Jupí ! Fuj! Halóó! Pssst! Hybaj! Jé! Marš! Hej! Ach! Jú!  slova,která vyjadřují nálady, city,vůli ( vybízející)  napodobují hlasy, zvuky ( zvukomalebná) bum, bác, mňau, bú, haf, cink, crrr, bim bam

 mohou být odvozena od jiných slovních druhů běda, bože,hrome, vida…….. ve větě je oddělujeme čárkami ( pokud nezastupuje jiný slovní druh, nebo nestojí-li samostatně jako věta, odděluje se čárkou ( čárkami)  Děti hup do vody! ( = přísudek)

Použité zdroje: Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce pro střední školy, Fragment, 1999 Pravidla českého pravopisu, Nakladatelství Pansofia,1993 Mgr.Kateřina Karbulová