Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 17 – Podnikatelský plán NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Ing. Gabriela Bendová Karpytová TEMATICKÝ CELEK Podnikatelský plán ROČNÍK III. ročník, maturitní obor Hotelnictví a turismus DATUM TVORBY Březen 2014
Anotace: Tento digitální učební materiál slouží k získání základních znalostí v oblasti podnikatelského plánu – definice, využití, rozsah, struktura, jednotlivé části podnikatelského plánu. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.
PODNIKATELSKÝ PLÁN
Podnikatelský plán písemný dokument, který obsahuje informace o obchodních aktivitách firmy, cíle a strategie k jejich plnění + jeho součástí jsou i faktory ovlivňující podnikatelskou činnost
má dvojí využití: vnitřní dokument sloužící jako základ pro řízení firmy (poklad pro rozhodování, nástroj kontroly) externí uplatnění v případě, že firma chce využít pro financování cizí kapitál
Rozsah podnikatelského plánu závisí na velikosti a charakteru firmy, velikosti trhu, konkurenci a dalších faktorech rozsah není přesně stanoven; malé podniky cca 3 stránky, střední podniky cca 50 stran při zpracování plánu bude jinak postupovat vznikající firma a jinak firma již existující (existence informací o vlastní činnosti)
při sestavování plánu se vychází z informací o trhu, konkurenci, z platných zákonů, předpisů, norem, statistických údajů a výsledků vlastních analýz a propočtů existující firmy ještě z informací z účetnictví, rozpočetnictví a dalších vnitrofiremních materiálů za uplynulá období
Struktura podnikatelského plánu není striktně stanovena – u jednotlivých podnikatelských subjektů se může lišit součástí by vždy měl/a být: Charakteristika podnikatelského záměru Marketingový plán Finanční plán
Doporučená struktura podnikatelského plánu 1.Úvod a charakteristika podnikatel. záměru 2.Podnikatelský projekt 3.Cíle podnikatelského projektu 4.Marketingový plán 5.Výrobní plán 6.Finanční plán 7.Časový harmonogram 8.Zdroje financování 9.Přílohy
1. Úvod a charakteristika podnikatelského záměru Název podniku: např. Restaurace u tří čuňátek Právní forma podniku: živnost X obch. společnost Předmět podnikání: např. hostinská činnost Zakladatelé a kontaktní údaje: jméno a příjmení, ulice a číslo popisné, PSČ a město, telefon, (uvést pro všechny zakladatele) Předpokládané datum založení:
Účel podnikatelského záměru: např. získání finančních zdrojů Nosná podnikatelská myšlenka: stručné shrnutí (velmi důležitá část – zde se investor rozhoduje, zda projekt podpoří či nikoli) – stručně popsat zaměření podnikání, charakterizovat produkt/službu, definovat velikost trhu a cílovou skupinu, vyzdvihnout přednosti projektu, popsat konkurenční výhodu a přidanou hodnotu pro zákazníka, specifikovat vizi a strategii jak jí dosáhnout, stanovit dlouhodobé i krátkodobé cíle
2. Podnikatelský záměr Vstupní předpoklady – oprávnění k provozování podniku, zkušenosti z oboru – platí pro všechny zakladatele Majetkoprávní vztahy – vypsat potřebný majetek – pouze ten nejdůležitější; uvést, který majetek je již vlastněn Stádium rozvoje podniku a historie podniku – vznik firmy, významné mezníky, diagram vývoje firmy z hlediska finančních ukazatelů
Organizace a fungování podniku – systém řízení (kdo co dělá), vymezení kompetencí (kdo za co odpovídá), personální obsazení (počet a kvalifikace; zajištění administrativy, účetnictví, úklidu apod.), provozní doba Místo podnikání – popis lokality, kde se podnik nachází; popis prostoru; uvést důvody, které vedly k výběru daného místa; orientační body v okolí; možnost parkování, popř. mapa
Dopady činnosti na ŽP Uplatňované postupy pro bezpečnost práce Charakteristika trhu, na kterém firma působí – kolik firem je na trhu, jaký předpokládáme další vývoj na trhu, na jakou cílovou skupinu se chceme zaměřit a jaký podíl na trhu chceme dosáhnout, popis konkurence Postavení na trhu, analýza konkurence – SWOT analýza
3. Cíle podnikatelského projektu Výrobek nebo služba – popis výrobku, jak bude vyráběn, kvalita, přidaná hodnota pro zákazníka (co mu výrobek přinese), popis konkurenční výhody, doplňkové služby, odhad produkce, základní ceník
Způsob a plán prodeje – prodejní strategie, cenová strategie (platební podmínky, politika slev, nízké nebo vysoké ceny, tvorby ceny podle konkurence nebo podle nákladů) Zajištění odbytu a výroby – náklady na propagaci (jaký druh propagace), distribuční cesty, místo střetu setkání poptávky s produktem, odběratelé 4. Marketingový plán
5. Výrobní plán Potřeby – budovy, stroje, materiál, energie, technologie, zaměstnanci (pracovní místa, výše mezd), ostatní výdaje Produkční kapacita Logistika Dodovatelé
6. Finanční plán Rozpočet zahajovacích výdajů – např. zajištění provozovny (nájem), automobilu, strojů, prvních zásob, kancelářského vybavení, zřizovací výdaje (1 000Kč na živnostenský list)… Rozpočet provozních měsíčních výdajů – výdaje na elektřinu, plyn, vodné, stočné, nájemné, zásoby, mzdy, splátka úvěru, telefon… Předpokládané měsíční příjmy – kolik produktů a za jaké ceny prodáme
Tok hotovosti (cash flow) Zisky a ztráty Účetní výkazy – bilance, výsledovka, rozvaha aj.
7. Časový harmonogram Příprava na podnikání – shromažďování informací, tvorba podnikatelského záměru Založení podniku Zajištění finančních zdrojů do začátku podnikání Zajištění technologií, dodavatelů, lidských zdrojů aj. Zahájení činnosti (prodej výrobků, poskytování služeb)
8. Zdroje financování Finance na rozvoj firmy a jejich zdroje – co si pořizujeme z vlastních zdrojů a co z cizích zdrojů; cizí zdroje – kolik si půjčíme, odkud si půjčíme, kolik přeplatíme, za jak dlouho úvěr splatíme, je nutné ručení? Rekapitulace majetku
9. Přílohy Certifikáty, osvědčení, patenty aj. Mapa umístění provozovny Propagační materiály Nájemní smlouva Smlouvy s dodavateli a odběrateli Smlouvy se zaměstnanci aj.
Literatura/Zdroje Podnikatelský plán – autor neuveden, dostupné na: vzor-podnikatelskeho-zameru.html [ cit ] vzor-podnikatelskeho-zameru.html vzor-podnikatelskeho-zameru/Podnikatelsky-projekt-a-jeho- cile.html [ cit ] vzor-podnikatelskeho-zameru/Podnikatelsky-projekt-a-jeho- cile.html vzor-podnikatelskeho-zameru/Marketingovy-vyrobni-a- financni-plan.html [ cit ] vzor-podnikatelskeho-zameru/Marketingovy-vyrobni-a- financni-plan.html vzor-podnikatelskeho-zameru/Harmonogram-financovani- prilohy-planu.html [ cit ] vzor-podnikatelskeho-zameru/Harmonogram-financovani- prilohy-planu.html Vlastní archiv autora