Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZDROJE FINANCOVÁNÍ MAJETKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu
Advertisements

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Podnikání.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Účetní závěrka (Sbírka listin)
Hospodaření s oběžným majetkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz,
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Setkání partnerů projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Dne 23.září 2013 Ústí nad Labem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
EKONOMIKA 3. ROČNÍK Plán učiva Ekonomika 1.TC Podnik; majetek podniku a hospodaření podniku Podnik Struktura majetku a zdrojů financování Dlouhodobý majetek.
Hodnocení finanční situace obce MKR SURO Finanční analýza Rozbor minulého hospodaření  odhalení pozitivních a negativních faktorů, které hospodaření.
1. Podnikání 1.část členění organizací podnikání (definice podnikání, kdo může podnikat) obchodní firma živnostenský rejstřík živnosti (podmínky, druhy,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
[Název výrobku] Marketingový plán [Jméno]. Přehled trhu Minulost, současnost a budoucnost trhu –Uveďte přehled změn podílu na trhu, vedoucích pozic, aktérů,
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
2 Marketingové koncepce
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
EKONOMIKA 3. ROČNÍK Plán učiva Ekonomika
Digitální učební materiál
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE DIPLOMOVÁ PRÁCE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Solvence a likvidita. Solvence a likvidita Solvence Podnik je solventní pokud má dostatek prostředků k úhradě svých závazků. K zajištění solvence.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Téma 11: Finanční plánování
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Digitální učební materiál
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Charakteristika daňové evidence
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Finanční plán stavební zakázky
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 17 – Podnikatelský plán NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Ing. Gabriela Bendová Karpytová TEMATICKÝ CELEK Podnikatelský plán ROČNÍK III. ročník, maturitní obor Hotelnictví a turismus DATUM TVORBY Březen 2014

Anotace: Tento digitální učební materiál slouží k získání základních znalostí v oblasti podnikatelského plánu – definice, využití, rozsah, struktura, jednotlivé části podnikatelského plánu. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.

PODNIKATELSKÝ PLÁN

Podnikatelský plán  písemný dokument, který obsahuje informace o obchodních aktivitách firmy, cíle a strategie k jejich plnění + jeho součástí jsou i faktory ovlivňující podnikatelskou činnost

 má dvojí využití: vnitřní dokument sloužící jako základ pro řízení firmy (poklad pro rozhodování, nástroj kontroly) externí uplatnění v případě, že firma chce využít pro financování cizí kapitál

Rozsah podnikatelského plánu  závisí na velikosti a charakteru firmy, velikosti trhu, konkurenci a dalších faktorech  rozsah není přesně stanoven; malé podniky cca 3 stránky, střední podniky cca 50 stran  při zpracování plánu bude jinak postupovat vznikající firma a jinak firma již existující (existence informací o vlastní činnosti)

 při sestavování plánu se vychází z informací o trhu, konkurenci, z platných zákonů, předpisů, norem, statistických údajů a výsledků vlastních analýz a propočtů  existující firmy ještě z informací z účetnictví, rozpočetnictví a dalších vnitrofiremních materiálů za uplynulá období

Struktura podnikatelského plánu  není striktně stanovena – u jednotlivých podnikatelských subjektů se může lišit  součástí by vždy měl/a být: Charakteristika podnikatelského záměru Marketingový plán Finanční plán

Doporučená struktura podnikatelského plánu 1.Úvod a charakteristika podnikatel. záměru 2.Podnikatelský projekt 3.Cíle podnikatelského projektu 4.Marketingový plán 5.Výrobní plán 6.Finanční plán 7.Časový harmonogram 8.Zdroje financování 9.Přílohy

1. Úvod a charakteristika podnikatelského záměru  Název podniku: např. Restaurace u tří čuňátek  Právní forma podniku: živnost X obch. společnost  Předmět podnikání: např. hostinská činnost  Zakladatelé a kontaktní údaje: jméno a příjmení, ulice a číslo popisné, PSČ a město, telefon, (uvést pro všechny zakladatele)  Předpokládané datum založení:

 Účel podnikatelského záměru: např. získání finančních zdrojů  Nosná podnikatelská myšlenka: stručné shrnutí (velmi důležitá část – zde se investor rozhoduje, zda projekt podpoří či nikoli) – stručně popsat zaměření podnikání, charakterizovat produkt/službu, definovat velikost trhu a cílovou skupinu, vyzdvihnout přednosti projektu, popsat konkurenční výhodu a přidanou hodnotu pro zákazníka, specifikovat vizi a strategii jak jí dosáhnout, stanovit dlouhodobé i krátkodobé cíle

2. Podnikatelský záměr  Vstupní předpoklady – oprávnění k provozování podniku, zkušenosti z oboru – platí pro všechny zakladatele  Majetkoprávní vztahy – vypsat potřebný majetek – pouze ten nejdůležitější; uvést, který majetek je již vlastněn  Stádium rozvoje podniku a historie podniku – vznik firmy, významné mezníky, diagram vývoje firmy z hlediska finančních ukazatelů

 Organizace a fungování podniku – systém řízení (kdo co dělá), vymezení kompetencí (kdo za co odpovídá), personální obsazení (počet a kvalifikace; zajištění administrativy, účetnictví, úklidu apod.), provozní doba  Místo podnikání – popis lokality, kde se podnik nachází; popis prostoru; uvést důvody, které vedly k výběru daného místa; orientační body v okolí; možnost parkování, popř. mapa

 Dopady činnosti na ŽP  Uplatňované postupy pro bezpečnost práce  Charakteristika trhu, na kterém firma působí – kolik firem je na trhu, jaký předpokládáme další vývoj na trhu, na jakou cílovou skupinu se chceme zaměřit a jaký podíl na trhu chceme dosáhnout, popis konkurence  Postavení na trhu, analýza konkurence – SWOT analýza

3. Cíle podnikatelského projektu  Výrobek nebo služba – popis výrobku, jak bude vyráběn, kvalita, přidaná hodnota pro zákazníka (co mu výrobek přinese), popis konkurenční výhody, doplňkové služby, odhad produkce, základní ceník

 Způsob a plán prodeje – prodejní strategie, cenová strategie (platební podmínky, politika slev, nízké nebo vysoké ceny, tvorby ceny podle konkurence nebo podle nákladů)  Zajištění odbytu a výroby – náklady na propagaci (jaký druh propagace), distribuční cesty, místo střetu setkání poptávky s produktem, odběratelé 4. Marketingový plán

5. Výrobní plán  Potřeby – budovy, stroje, materiál, energie, technologie, zaměstnanci (pracovní místa, výše mezd), ostatní výdaje  Produkční kapacita  Logistika  Dodovatelé

6. Finanční plán  Rozpočet zahajovacích výdajů – např. zajištění provozovny (nájem), automobilu, strojů, prvních zásob, kancelářského vybavení, zřizovací výdaje (1 000Kč na živnostenský list)…  Rozpočet provozních měsíčních výdajů – výdaje na elektřinu, plyn, vodné, stočné, nájemné, zásoby, mzdy, splátka úvěru, telefon…  Předpokládané měsíční příjmy – kolik produktů a za jaké ceny prodáme

 Tok hotovosti (cash flow)  Zisky a ztráty  Účetní výkazy – bilance, výsledovka, rozvaha aj.

7. Časový harmonogram  Příprava na podnikání – shromažďování informací, tvorba podnikatelského záměru  Založení podniku  Zajištění finančních zdrojů do začátku podnikání  Zajištění technologií, dodavatelů, lidských zdrojů aj.  Zahájení činnosti (prodej výrobků, poskytování služeb)

8. Zdroje financování  Finance na rozvoj firmy a jejich zdroje – co si pořizujeme z vlastních zdrojů a co z cizích zdrojů; cizí zdroje – kolik si půjčíme, odkud si půjčíme, kolik přeplatíme, za jak dlouho úvěr splatíme, je nutné ručení?  Rekapitulace majetku

9. Přílohy  Certifikáty, osvědčení, patenty aj.  Mapa umístění provozovny  Propagační materiály  Nájemní smlouva  Smlouvy s dodavateli a odběrateli  Smlouvy se zaměstnanci aj.

Literatura/Zdroje Podnikatelský plán – autor neuveden, dostupné na:  vzor-podnikatelskeho-zameru.html [ cit ] vzor-podnikatelskeho-zameru.html  vzor-podnikatelskeho-zameru/Podnikatelsky-projekt-a-jeho- cile.html [ cit ] vzor-podnikatelskeho-zameru/Podnikatelsky-projekt-a-jeho- cile.html  vzor-podnikatelskeho-zameru/Marketingovy-vyrobni-a- financni-plan.html [ cit ] vzor-podnikatelskeho-zameru/Marketingovy-vyrobni-a- financni-plan.html  vzor-podnikatelskeho-zameru/Harmonogram-financovani- prilohy-planu.html [ cit ] vzor-podnikatelskeho-zameru/Harmonogram-financovani- prilohy-planu.html Vlastní archiv autora