Principy a základní teze k profesní komoře vzniklé ze zákona včetně reflexe konzultačního procesu Mgr. David Pospíšil ředitel Odbor sociálních služeb Ministerstvo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální správa - prosinec
Advertisements

Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen?
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Základní registry veřejné správy
Veřejná správa – úvod.
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Legislativní proces J.Kožiak.
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Kontrola veřejné správy
Členění a organizace veřejné správy
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Kongresové dny 2010 Praha Národní vzdělávací fond, o.p.s. Středisko podpory poradenských služeb Ing. Zuzana Freibergová
Kontrola veřejné správy I.
Územní samospráva Kraje
Porada tajemníků obcí s rozšířenou působností Benešov, Brno Aktuální informace k legislativním návrhům zákonů o ÚSC a dalším.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Vzdělávání sociálních pracovníků
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI.
Zájmová samospráva Lucia Madleňáková
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“. Proces definice SKSS Fáze – 2002 – hledání nastavení sociálních služeb v postkomunistickém období,
Zájmová a ostatní samospráva
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Příprava zákona „o úřednících veřejné správy“ odbor veřejné správy Ministerstvo vnitra 8. Národní konference kvality ve veřejné správě Praha, 28. – 29.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
1 Zajišťování kvality a vnitřní hodnocení kvality Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha 1- Malá.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Workshop s řediteli a zástupci škol 27. května
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Domněnka Pavla Pěnkavy Na počátku:  jak se identifikovat  jak se sdružovat  jak na sobě pracovat  jak se posilovat  jak se chránit  jak se prezentovat.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Seminář „Jak dál v přípravě zákona pro nelékařská zdravotnická povolání“ Výstupy z pracovní skupiny pro nelékařská zdravotnická povolání – směřování, cíl.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Zákon o Generální inspekci bezpečnostních sborů
Legislativní pravidla vlády II - věcný záměr, návrh zákona
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Výzva k předkládání žádostí
Zákon o ochraně veřejného zdraví před hlukem a řízení hluku v komunálním prostředí (Zákon o hluku) věcný záměr.
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Komise LRV a LRV 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Sociální práce TEĎ a TADY II
PROFESNÍ KOMORA SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ, Z.S.
Revize standardů a inspekcí
Transkript prezentace:

Principy a základní teze k profesní komoře vzniklé ze zákona včetně reflexe konzultačního procesu Mgr. David Pospíšil ředitel Odbor sociálních služeb Ministerstvo práce a sociálních věcí

Historie legislativního ukotvení 2001 Věcný záměr zákona o sociálních službách (upravoval sociální pracovníky a jejich roli v systému, povinnou registraci a licenci, vzdělávací instituce) 2003 Koncepce celoživotního vzdělávání sociálních pracovníků (návrh na samostatnou právní úpravu výkonu sociální práce) 2005 Teze legislativního zakotvení výkonu sociální práce a celoživotního vzdělávání sociálních pracovníků (kvalita výkonu sociální práce, kvalifikační předpoklady, CŽV) 2006 Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách (spojení do jednoho zákona, sociální pracovníci §§ 109 a 110) 2011 Analýza výkonu profese sociální práce v systémech sociální ochrany ČR (reflexe praxe sociální práce) 2012 Přípravné práce pro VZZ o sociální práci – pracovní skupina Vědecké rady ministra pro sociální práci

Konzultační proces I. 1-12/ 2013semináře pořádané MPSV a RAROSP 10 setkání v rámci ČR / 500 SP 1-3/2014zveřejnění pracovních materiálů verze I ke komentářům 3/2014 seminář MPSV na JABOKu – zhodnocení zpětné vazby z terénu 50 SP 3-6/2014 osobní konzultace a výjezdy na základě reakcí na pracovní materiály 150 / 85 SP 5/2014 seminář MPSV s účastní odborníků ze Slovenska 50 účastníků 6-9/2014zveřejnění pracovních materiálů verze II. ke komentářům

Konzultační proces II. 9-12/2014 účast na seminářích, konferencích, workshopech pořádaných v terénu - APSS ČR, KÚ Hradec Králové, DS Žatec, Charita ČR, IPVZ, konference DOMUS o.s., DS Litvínov 370 SP 10-12/2014 rezortní jednání (ČSSZ, GŘ ÚP, MPSV) mezirezortní jednání (MŠMT, MZ, MV, MS, SMO, AK, ASVSP, PKSP, SSP, PS APSS ČR, UZS, OSZ a další) výstupy od poradního týmu 1-3/2015 VOŠ SP, Profesní svaz APSS, Charita, Prev-Centrum 130 SP 2/2015 seminář MPSV pro organizace Platformy 10 a další zaměstnavatele 3/2015 seminář PSP a MPSV k profesní komoře sociálních pracovníků

Příprava věcného záměru zákona I. 3/2015 zapracování projednávaných témat a kompletace materiálů dle legislativních pravidel 3/2015vnitřní připomínkové řízení a vypořádání připomínek 4-5/2015vnější připomínkové řízení a vypořádání připomínek 6/2015 předložení věcného záměru zákona vládě (v souladu s plánem legislativních prací) 6/2015předložení paragrafovaného znění návrhu zákona vládě předpokládaná účinnost zákona

Základní koncept tzv. profesního zákona 1.Předpoklady a podmínky pro výkon sociální práce –odborná způsobilost –celoživotní vzdělávání –ochrana výkonu sociální práce 2.Možnost profesního růstu – nezávisle na pracovní kariéře 3.Profesní komora sociálních pracovníků = samosprávná instituce (ochrana profese samotnými sociálními pracovníky) => zastřešení sociální práce jako profese, => sociální pracovníci v zákoně mají dostat nástroj ke své ochraně a opoře, k zajištění profesní kariéry a celoživotního vzdělávání, => legislativní úprava je připravována za účelem ochrany klientů a jejich lidské důstojnosti a jejich sociální práv

Profesní komora sociálních pracovníků I. Profesní komora = profesní samospráva –veřejnoprávní korporace vybavená kompetencemi k výkonu veřejné moci –není orgánem státu ani není podřízená státním orgánům –hospodářsky a rozpočtově nezávislá na státu –povinné členství neznamená členství ve smyslu spolku, ale udělení práv (privilegií) (nikoli povinnosti) podílet se na samosprávě profese –člen profesní komory musí při výkonu profese dodržovat nejen právní řád ČR, ale i vnitřní předpisy profesní, a to včetně profesních etických pravidel –chrání a prosazuje profesní zájmy členů a vytváří podmínky pro růst odborné kvalifikace a profesionální úrovně svých členů –nese odpovědnost za své jednání –jedná nejen ve svém zájmu, ale i v zájmu veřejném nebo obecném –existuje soudní ochrana před autoritativním rozhodnutím vůči svým členům

Profesní komora sociálních pracovníků II. Základní teze –samosprávná nepolitická stavovská organizace sdružující všechny sociální pracovníky –vykonává působnost na celém území České republiky –zastupuje navenek sociální pracovníky, resp. celý obor sociální práce –působnost profesní komory: vytváření podmínek pro kvalitní výkon sociální práce, garance kvality sociální práce a jejího zvyšování ve vztahu ke klientům, podpora sociálním pracovníkům ve výkonu kvalitní odborné práce, vyjednávání se subjekty k zajišťování podmínek pro výkon sociální práce. dbá, aby její členové vykonávali svou profesi odborně, v souladu s její etikou a způsobem stanoveným řády komory, zaručuje odbornost svých členů, posuzuje nároky a hájí práva a zájmy svých členů, chrání profesní čest svých členů, je nositelem závazných etických norem.

Profesní komora sociálních pracovníků III. Kompetence –přispívá k pozitivnímu mediálnímu obrazu profese sociální práce –sleduje výkon sociální práce jako takové –navrhuje obsah a formy dalšího vzdělávání –zástupce komory je členem odborných a akreditačních orgánů –je povinným připomínkovým místem –je partnerem pro ostatní subjekty, úřady, zaměstnavatele a vzdělavatele v rámci platformy Práva a povinnosti členů –právo volit a být voleni, a dále například využívat služeb komory, pomoci a poradenství, vyžádat si a obdržet expertní stanovisko k odborným problémům, vznášet připomínky a podněty týkající se výkonu profese, pozastavit členství či přihlásit se do licenčního či specializačního řízení. –závazky členů jsou vykonávat svou profesi odborně a eticky, řídit se postupy a principy výkonu profese, dodržovat vnitřní předpisy profesní komory a kodexy

Profesní komora sociálních pracovníků IV. Organizace profesní komory –základním článkem profesní komory jsou regionální sdružení –orgány profesní komory jsou sjezd delegátů regionálních sdružení, představenstvo v čele s prezidentem, viceprezident, etická komise, revizní komise, komise pro vzdělávání a rozvoj sociální práce, další komise profesní komory zřízené na základě zmocnění –administrativní a organizační fungování profesní komory zajišťuje kancelář profesní komory (= jedna kamenná pobočka) Příprava profesní komory –v první fázi má být MPSV podpůrným subjektem sociálním pracovníků, nemá však a nebude přebírat kompetence profesní komory. –bude jmenován přípravný výbor, který bude činný do doby zahájení samostatné činnosti profesní komory (tj. prvních voleb). –přípravný výbor zajistí: kompletní přípravu dokumentů pro fungování komory, databázi sociálních pracovníků, svolání ustavujících regionálních sjezdů, svolání sjezdu delegátů za účelem konání voleb.

Na závěr … či na začátek? Pokud nebude profesní komora sociálních pracovníků … dojde k rozšíření dosavadní působnosti ústředního orgánu MPSV při kontrole plnění předpokladů profese sociální práce a jejího výkonu - závazný registr sociálních pracovníků, akreditace vzdělávacích programů resp. kurzů pro sociální pracovníky, a provádění státní kontroly. nedojde k naplnění očekávaných cílů zejména v oblasti dodržování etiky a hodnot sociální práce. Myšlenka na závěr a reflexe konzultačního procesu vznikem profesní komory bude sociálním pracovníkům předána autonomie vyjadřovat se ke své profesi. sociální pracovníci jsou připraveni tuto odpovědnost převzít.

Kontakt Mgr. David Pospíšil Děkuji Vám za pozornost