Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postup obcí při zjištění porušení rozpočtové kázně
Advertisements

Problematika veřejných zakázek ve vztahu k porušení rozpočtové kázně z pohledu orgánů Finanční správy Mgr. Kateřina Fillová Vedoucí oddělení dotací a finanční.
Možnosti a limity kontroly obcí
Kontrola nakládání s dotacemi ze strany FÚ Ing. Jan Minařík prosinec 2010.
EVROPSKÝ FOND REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
NESROVNALOSTI.
Novela zákona č. 218/2000 Sb. – povinnost zřídit účty u ČNB
Rozpočty územně samosprávných celků v roce 2011 Leden 2011.
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
Přehled realizovaných plateb a opatření k urychlení proplácení projektů financovaných z ROP Střední Morava 2. září 2009 Olomouc 8. září 2009 Zlín Výroční.
Rozpočtové hospodaření obcí
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 26. listopadu 2013.
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Specifické podmínky závěrečných Výzev 12. června 2014.
Nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Pracovní setkání s obcemi ZK 2014
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Místní rozpočtové jednotky
Rozpočty územních samosprávných celků
Seminář SoMoPro II. Právní část – nezpůsobilé výdaje, porušení rozpočtové kázně a odvody, možnosti promíjení, nejčastější pochybení Mgr. Benišová/1258.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004 – 2006 ŽÁDOST O PODPORU Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
§ 1 Předmět úpravy a působnost zákona – zákon upravuje:
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
FINANČNÍ ZÚČTOVÁNÍ A HV 2011 FINANČNÍ ZÚČTOVÁNÍ ZA ROK 2011 A VÝSLEDKY HOSPODAŘENÍ Datum: únor 2012.
Zák. č. 250/2000 Sb..  Tento zákon je rozdělen do 5ti částí  Upravuje tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů územních samosprávných celků, jimiž.
Financování regionálního školství
Právo sociálního zabezpečení Řízení ve věcech sociálního zabezpečení.
Odpovědnost za porušení předpisů v oblasti platebního styku omezení plateb v hotovosti opatření proti „praní špinavých peněz“
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Některé právní aspekty čerpání dotací z evropských fondů JUDr. Jan Brodec, LL.M., Ph.D.
Ministerstvo financí České republiky Hlavní změny zákona č. 250/2000 Sb. provedené zákonem č. 24/2015 Sb. odbor Financování územních rozpočtů a programové.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Obecný postup při porušení II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce (krácení způsobilých.
Placení daní a daňová exekuce Michal Radvan. Základní termíny Lhůta pro placení = lhůta pro podání DP Lhůta pro placení = lhůta pro podání DP Daňový dlužník.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Monitorovací indikátory v době udržitelnosti ROP Střední Morava.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň 25. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Monitorovací indikátory v době udržitelnosti projektu ROP Střední Morava.
 Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů  Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád  Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Porušení podmínek ROP SM, nesrovnalost II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 13. prosince 2012 Liberec.
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Obsah veřejných rozpočtů III
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Novela zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů S účinností od vyšel ve sbírce zákon č. 477/2008 Sb., kterým se.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Místní rozpočtové jednotky
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník

Proč tato prezentace Územně samosprávný celek se může setkat s porušením rozpočtové kázně (dále PRK): 1. Při poskytnutí dotace ze svého rozpočtu. 2.Při čerpání dotací od vyššího územně samosprávného celku. 3.Při kontrole hospodaření vlastních příspěvkových organizací (dále PO). 4.Při čerpání státních nebo evropských dotací. Cílem prezentace pak je: 1.Seznámit se zákonnou úpravou. 2.Popsat typy pochybení s důsledkem PRK. 3.Objasnit práva a povinnosti poskytovatele i příjemce. 4.Vysvětlit rozdíly v řízeních při ukládání sankcí za PRK.

zákon č. 250/2000 Sb.,o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů § 22 – příjemce dotace 1.Definuje PRK při poskytnutí dotace a návratné finanční pomoci. 2.Definuje PRK při poskytnutí finančních prostředků (dále FP) podle školského zákona. § 28 – PO & ZŘIZOVATEL + dotace 1.Definuje PRK při nakládání PO s FP z vlastní činnosti, rozpočtu zřizovatele, z vlastních fondů a z darů. 2.Odkazuje na řízení dle § 22 u FP ze státního rozpočtu, z rozpočtu státního fondu, z rozpočtu Regionální rady regionu soudržnosti nebo z Národního fondu

Proces ukládání odvodů za PRK při porušení dle § 22 zákona č. 250/2000 Sb. PRK je každé neoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků poskytnutých jako dotace nebo návratná finanční výpomoc z rozpočtu obce, kraje, RR. Neoprávněné použití: a)Neprokáže-li příjemce, jak byly FP použity. b)Porušením právních předpisů, předpisů EU, veřejnoprávní smlouvy nebo školského zákona. c)Porušení povinností v souvislosti s účelem dotace (méně závažná porušení právních předpisů, přímo použitelných předpisů EU, VPS, nebo školského zákona. Zadržením peněžních prostředků: porušení povinnosti vrácení poskytnutých prostředků ve stanoveném termínu.

Proces ukládání odvodů za PRK při porušení dle § 22 zákona č. 250/2000 Sb. Den porušení rozpočtové kázně 1.Při porušení účelu => vypočitatelný výdaj v rozporu s účelem: a)den, kdy byly poskytnuté FP neoprávněně použity b)den jejich připsání na účet příjemce u dotací poskytovaných zpětně. 2.Při porušení povinností v souvislosti s účelem: a)den kdy došlo k PRK a FP již byly připsány na účet příjemce, b)den kdy došlo k připsání FP na účet příjemce, přičemž k PRK došlo před tímto dnem a ke dni připsání není příjemcem porušení odstraněno.

Proces ukládání odvodů za PRK při porušení dle § 22 zákona č. 250/2000 Sb. Penále = 1 promile z odvodu za každý den prodlení, nejvýše však do výše tohoto odvodu. Penále se počítá: 1.z částky, kterou je příjemce povinen odvést, 2.ode dne následujícího po dni, kdy došlo k PRK, do dne, připsání odvodu na účet poskytovatele, nebo 2.ode dne následujícího po dni, do kterého měl příjemce odvod na základě platebního výměru uhradit, pokud došlo k PRK v souvislosti s účelem před připsáním FP a ke dni připsání nebylo odstraněno. Penále, které v jednotlivých případech nepřesáhne Kč, se neuloží.

Proces ukládání odvodů za PRK při porušení dle § 22 zákona č. 250/2000 Sb. 1.Výzva k provedení opatření k nápravě: je-li zjištěno PRK, které je považováno za méně závažné (související s účelem), a jeho povaha umožňuje nápravu v náhradní lhůtě. 2.Výzva k vrácení dotace a finanční výpomoci nebo její části: je-li PRK neodstranitelné (výzvy i do 1000 Kč) „…Poskytovatel vyzve příjemce k vrácení dotace, nelze-li vyzvat k provedení opatření k nápravě. V rozsahu, v jakém příjemce dotace vrátil dotaci nebo její část, platí, že nedošlo k porušení rozpočtové kázně…“ 3.Zahájení daňového řízení poskytovatelem ve věci uložení odvodu a penále u všech PRK > 1000,- Kč 4.Žádost příjemce o prominutí uložených sankcí, příp. odvolání

zákon č. 250/2000 Sb.,o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů § 28 – PO & ZŘIZOVATEL 1.Použije FP z rozpočtu zřizovatele, v rozporu se stanoveným účelem. 2.Převede do peněžního fondu více FP, než stanoví zákon/zřizovatel. 3.Použije FP svého peněžního fondu na jiný účel nebo v jiné výši, než stanoví tento zákon nebo jiný právní předpis. 4.Použije provozní prostředky na účel, na který měly být použity prostředky peněžního fondu podle tohoto zákona. 5.Překročí stanovený nebo přípustný objem prostředků na platy, pokud toto překročení do 31. prosince nekryla ze svého fondu odměn. 6.Neprovede zřizovatelem nařízený odvod výnosů nebo investičních zdrojů ve stanovené lhůtě.

Vnitřním předpisem KÚOK byly centralizovány procesy řešení PRK. Proces ukládání odvodů za PRK při PRK dle § 28 1.Ukončený proces kontroly. 2.Přijetí nápravných opatření PO. 3.případná ODŮVODNĚNÁ písemná žádost PO na prominutí odvodu (důvody pro zmírnění tvrdosti). Vnitřní část procesu u zřizovatele a)Předání podkladů o PRK zpracovateli materiálu do rady obce (dále RO). b)Vypracování materiálu předkládaného RO k rozhodnutí o odvodu, případně o prominutí. c)Rozhodnutí RO = uložení odvodu, případně prominutí d)Předání informací z RO na PO. 4.Úhrada neprominutého odvodu.

Děkuji za pozornost. Ing. Michal Obrusník