Změny energetické legislativy z pohledu ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
„Budování sítí nových generací a co změnit, aby to šlo levněji“
PRAŽSKÁ ENERGETIKA, a.s. PRE v nové situaci 11. září 2003 Ing. Drahomír Ruta.
Nástroje územního plánování
Facility management ČSN EN
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
EMAS III Změny v akreditaci a ověřování Ing. Radim Frolík.
8. března 2007AEM, SVSE - PRAHA 1 Návrhy ERÚ na novelu energetického zákona Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Významné změny v novele EZ AEM , Poděbrady Pavel Dočekal.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera.
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
Energetický regulační úřad CZ / Sekce kontroly / Odbor REMIT
Aktuální problematika - Energetika
Česká energetika na rozcestí České předsednictví EU – vyjednávání 3. legislativního balíčku konference 22. a , Mělník Josef Fiřt předseda ERÚ.
Vývoj trhu s elektřinou v Evropě z pohledu provozovatele přenosové soustavy Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Otevírání trhu s elektřinou základní pravidla a informace
Směrnice EP a Rady 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a energetických službách a o zrušení směrnice 93/76/EHS Ing. František Plecháč.
Očekávaný vývoj trhu s elektřinou v kontinentální Evropě Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Zásadní změny v novele energetického zákona
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
AEM 20. Listopadu 2003 Operátor trhu s elektřinou - činnosti, přeshraniční přenosy, burza.
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Zabezpečení dlouhodobé spolehlivosti přenosu v podmínkách mezinárodního trhu s energií Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
ELEKTROENERGETIKA Z POHLEDU SOUTĚŽNÍHO ÚŘADU Robert Neruda ředitel Sekce hospodářské soutěže Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
ENA s.r.o. – energetické analýzy ŘÁDY PROVOZOVATELŮ Význam a základní obsah Ing. Vladimír Ing. Zdeněk
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
8. září 2004AEM Praha1 Regulace v EU a vliv vstupu ČR na činnost ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Novela energetického zákona z pohledu ERÚ Ing. Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla a elektřiny pro rok 2008 Rámec práce ERÚ ve II. regulačním období a hlavní zásady.
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Fungování evropských trhů v EU a ČR Přispívají změny legislativy k lepšímu fungování energetických trhů? Nová legislativa a její vliv na trh s elektřinou.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Síťová neutralita od revize regulačního rámce do DigiČeska ver. 2.0 Praha, 18. května 2015.
Dopady energetické politiky na provozovatele přenosové soustavy
Implementace Evropské energetické legislativy
Webové portály LDS/MDS
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Kontroly a revize elektrických zařízení v DS a PS elektroenergetiky
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Změny legislativy v elektroenergetice pro rok 2019
Transkript prezentace:

Změny energetické legislativy z pohledu ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace

Praha - Žofín, 29. září 20092

3 3. liberalizační balíček Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/72/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/73/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 713/2009, kterým se zřizuje Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 714/2009 o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2009 o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám

Praha - Žofín, 29. září balíček: hlavní řešené oblasti Unbundling Transparentnost Spolupráce TSO Kompetence národních regulátorů Agentura pro spolupráci regulátorů EU Ochrana zákazníků

Praha - Žofín, 29. září Posílení nezávislosti NRAs právní subjektivita a funkční nezávislost na jiných subjektech samostatné rozpočtové prostředky a autonomie při nakládání s prostředky mandát členů rady nebo předsedy 5 – 7 let, 1x opakovatelné omezená odvolatelnost

Praha - Žofín, 29. září Posílení kompetencí NRAs povinnost provádět a dodržovat rozhodnutí Komise a Agentury sledování a posuzování investičních plánů TSO sledování úrovně transparentnosti včetně velkoobchodních cen sledování stupně a účinnosti otevřenosti trhu a stupeň hospodářské soutěže na velkoobchodní i maloobchodní úrovni včetně burz s elektřinou sledování výskytu omezujících smluvních podmínek sledování investic do výrobních kapacit ve vztahu k bezpečnosti dodávek

Praha - Žofín, 29. září Posílení kompetencí NRAs kompetence k ukládání sankcí za nedodržování pravidel a porušování povinností až do 10 % obratu TSO nebo vertikálně integrovaného podniku pravomoc provádět i neohlášené inspekce v prostorách vlastníka přenosové soustavy a u TSO právo vyžadovat od účastníků trhu jakékoliv informace důležité pro výkon funkce v návaznosti na formu oddělení kontrola vztahů a veškerých transakcí mezi TSO a mateřskou společností

Praha - Žofín, 29. září Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů ACER Účelem agentury je pomáhat národním regulačním orgánům při plnění regulačních úkolů na úrovni Společenství prováděných v členských státech a v případě potřeby je koordinovat Orgány agentury:  Správní rada  Rada regulátorů  Ředitel  Odvolací senát

Praha - Žofín, 29. září vytvoří rámec pro spolupráci národních regulačních orgánů a může komisi předložit závazná pravidla formou doporučení poskytuje stanovisko k žádostem NRA ve věci souladu rozhodnutí NRA s rámcovými pravidly má pravomoc přijímat samostatná rozhodnutí týkající se technických otázek alespoň 2 států (regulační režim pro infrastrukturu, propojovací vedení,…) rozhodne regulační otázky týkající se podmínek pro přístup k přeshraniční infrastruktuře pokud:  NRA nedosáhly dohody  NRA společně podají žádost o rozhodnutí,  rozhodne nejpozději do 6 měsíců od podání žádosti ACER - činnosti

Praha - Žofín, 29. září Posílení ochrany zákazníka Povinnost zajistit domácnostem popř. malým podnikům universální službu  právo na dodávky elektřiny ve stanovené kvalitě za přiměřené,jednoduše a jasně srovnatelné, transparentní a nediskriminační ceny  musí být prováděn transparentním a nediskriminačním způsobem a nesmí bránit otevírání trhu Právo na dodávky elektřiny od dodavatele, pokud s tím dodavatel souhlasí, bez ohledu na to, v jakém členském státě je dodavatel registrován, a pokud tento dodavatel dodrží příslušná pravidla pro obchodování a vyrovnávání.  správní postupy nesmí diskriminovat dodavatelské podniky, které jsou již zaregistrovány v jiném členském státu

Praha - Žofín, 29. září Posílení ochrany zákazníka Změna dodavatele do tří týdnů (pokud zákazník dodržuje podmínky smlouvy) Zákazníci jsou oprávněni obdržet veškeré údaje o spotřebě Povinnost přijmout vhodná opatření na ochranu konečných spotřebitelů, zejména existence dostatečné záruky na ochranu zranitelných zákazníků  stanovení definici zranitelných zákazníků může být odvozena z energetické chudoby může, mimo jiné, stanovit, že odpojení těchto zákazníků je zakázáno v kritických obdobích  přijetí opatření na ochranu konečných spotřebitelů z odlehlých oblastí  zabezpečení vysoké úrovně ochrany spotřebitele, zejména s ohledem na transparentnost týkající se smluvních podmínek, obecných informací a mechanismů řešení sporů  zajištění,aby oprávněný zákazník byl skutečně schopen přejít snadno k jinému dodavateli

Praha - Žofín, 29. září Posílení ochrany zákazníka Povinnost zajistit, aby dodavatelé elektřiny uváděli na fakturách a v současně zasílaných materiálech, jakož i v propagačních materiálech poskytovaných konečným spotřebitelům:  podíl každého energetického zdroje na celkové skladbě zdrojů energie užitých dodavatelem za předchozí rok srozumitelným způsobem, jenž na vnitrostátní úrovni umožní jednoznačné srovnání;  alespoň odkaz na existující referenční zdroje, jako jsou internetové stránky, na nichž jsou veřejně dostupné informace o dopadech na životní prostředí, minimálně s údaji o emisích CO2 a o radioaktivním odpadu pocházejícím z vyrobené elektřiny, které se týkají celkové skladby zdrojů energie užitých dodavatelem za předchozí rok;  informace týkající se jejich práv a prostředků urovnávání sporů, které mají v případě sporu k dispozici. Regulační orgán zajistí, že informace uváděné dodavateli jejich zákazníkům jsou spolehlivé a jsou poskytovány způsobem umožňujícím jednoznačné srovnání na vnitrostátní úrovni.

Praha - Žofín, 29. září Posílení ochrany zákazníka Členské státy nebo, stanoví-li tak daný členský stát, regulační orgány, ve snaze podpořit energetickou účinnost, vydává důrazné doporučení, aby elektroenergetické podniky optimalizovaly využívání elektřiny (například)  poskytováním služeb v oblasti hospodaření s energií  vypracováním inovačních vzorců pro výpočet ceny  případně zavedením inteligentních měřících systémů či inteligentních sítí

Praha - Žofín, 29. září Posílení ochrany zákazníka Informační povinnosti Povinnost zajistit, aby byla zřízena jednotná kontaktní místa, v nichž jsou spotřebitelům k dispozici veškeré potřebné informace o jejich právech, platných právních předpisech a prostředcích urovnávání sporů, které mají v případě sporu k dispozici. Povinnost zajistit zavedení nezávislých mechanismů, jež umožní účinné projednání stížností a mimosoudní urovnávání sporů (např. veřejný ochránce práv pro energetiku nebo orgán sdružující spotřebitele). Povinnost zajistit, aby dodavatelé elektřiny nebo provozovatelé distribuční soustavy ve spolupráci s národním regulačním orgánem podnikli nezbytné kroky, aby předali všem svým spotřebitelům kopii kontrolního seznamu spotřebitele energie a zajistili jeho zveřejnění.

Praha - Žofín, 29. září Opatření na ochranu spotřebitelů Obsahové náležitosti smlouvy na dodávku elektřiny domácnostem: totožnost a adresa dodavatele; poskytované služby, nabízená úroveň kvality služeb, lhůty pro počáteční připojení; prostředky, kterými je možné získávat aktuální informace o všech uplatňovaných sazbách a poplatcích za údržbu; trvání smlouvy, podmínky, za nichž je možné služby nebo smlouvu obnovit nebo zrušit, a informaci o tom, zda je bezplatné odstoupení od smlouvy možné; všechny náhrady a odškodnění, které se uplatňují na smluvní službu v případě, že není dodržena úroveň kvality, včetně nesprávného nebo zpožděného vyúčtování; způsob započetí postupů pro řešení sporů informace o právech spotřebitele, včetně informací o vyřizování stížností, sdělené jasnou formou prostřednictvím vyúčtování nebo internetové stránky elektroenergetického podniku. Podmínky musí být spravedlivé a dobře známé předem. V každém případě by se tyto informace měly poskytovat před uzavřením nebo potvrzením smlouvy. Pokud se smlouvy uzavírají prostřednictvím zprostředkovatelů, poskytují se uvedené informace taktéž před uzavřením smlouvy;

Praha - Žofín, 29. září Opatření na ochranu spotřebitelů Transparentnost a nediskriminace Nutno zabezpečit, aby: domácnosti dostávali přiměřené informace o každém úmyslu změnit smluvní podmínky a informace o svém právu na odstoupení v případě jejího vypovězení. poskytovatelé služeb svým zákazníkům přímo, včas, transparentně a srozumitelně oznamovali každé zvýšení poplatků ve vhodnou dobu, zákazníci mohli svobodně odstupovat od smluv, pokud nesouhlasí s novými podmínkami, které jim oznámil jejich poskytovatel služeb v elektroenergetice a plynárenství;

Praha - Žofín, 29. září Opatření na ochranu spotřebitelů Transparentnost a nediskriminace Nutno zabezpečit: Systémy placení záloh musí být spravedlivé a přiměřeně zohledňovat pravděpodobnou spotřebu. Jakýkoli rozdíl v podmínkách musí odrážet náklady dodavatele týkající se různých platebních režimů. Obecné podmínky musí být korektní a transparentní.  Poskytují se v jasném a srozumitelném jazyce a neobsahují mimosmluvní překážky, jež by bránily uplatnění práv zákazníků, například nadměrnou smluvní dokumentací. Zákazníci jsou chráněni před nepoctivými a zavádějícími způsoby prodeje.

Praha - Žofín, 29. září Opatření na ochranu spotřebitelů Transparentnost a nediskriminace Nutno zabezpečit, aby spotřebitelé měli prospěch z transparentních, jednoduchých a levných postupů pro vyřizování stížností. zejména musí mít všichni spotřebitelé právo na dobrou úroveň služeb a vyřízení stížností ze strany poskytovatele elektroenergetických služeb.  postupy mimosoudního urovnávání sporů umožňují, aby spory byly vyřešeny spravedlivě a rychle, nejlépe ve lhůtě tří měsíců, a v odůvodněných případech zabezpečují systém odškodnění nebo náhrady.

Praha - Žofín, 29. září Opatření na ochranu spotřebitelů Informace o spotřebě Nutno zabezpečit, aby spotřebitelé měli k dispozici údaje o své spotřebě a mohli na základě výslovného souhlasu a zdarma poskytnout kterémukoli registrovanému dodavatelskému podniku přístup ke svým měřeným údajům. Strana odpovídající za správu údajů je povinna tyto údaje podniku vydat. Členské státy určí formát těchto údajů a postup, jakým dodavatelé a spotřebitelé budou mít k těmto údajům přístup. Za tuto službu nesmějí být spotřebiteli účtovány žádné další náklady; byli řádně informováni o skutečné spotřebě elektřiny a nákladech na ni, a to dostatečně často, aby mohli regulovat svou spotřebu elektřiny. Informace se podávají v dostatečném časovém rámci, který bere v úvahu možnosti měřicího zařízení zákazníka a daného elektroenergetického produktu. Řádně se musí zohlednit nákladová efektivita takových opatření. Za tuto službu nesmějí být spotřebiteli účtovány žádné další náklady; obdrželi závěrečné vyúčtování po jakékoli změně dodavatele elektřiny nebo plynu nejpozději šest týdnů poté, co změna dodavatele proběhla.

Praha - Žofín, 29. září Opatření na ochranu spotřebitelů Inteligentní měřící systémy Členské státy zajistí zavedení inteligentních měřicích systémů, které podpoří aktivní účast spotřebitelů na trhu s dodávkami elektřiny. Zavedení těchto měřicích systémů může být podmíněno ekonomickým posouzením všech dlouhodobých nákladů a přínosů pro trh a jednotlivého spotřebitele nebo posouzením toho, jaký způsob inteligentního měření je nejhospodárnější a nejpatřičnější z hospodářského hlediska a jaký harmonogram jejich distribuce je proveditelný.  Toto posouzení bude provedeno do

Praha - Žofín, 29. září Inteligentní měřící systémy Na základě posouzení členské státy nebo jakýkoli příslušný orgán jimi určený připraví rozvrh, jehož cílem je zavedení inteligentních měřicích systémů do 10 let. Pokud bude zavedení inteligentních měřících přístrojů hodnoceno pozitivně, bude do roku 2020 inteligentními měřícími systémy vybaveno alespoň 80 % spotřebitelů. Členské státy nebo jakýkoli příslušný orgán jimi určený zajistí interoperabilitu těchto měřicích systémů, které mají být zavedeny na jejich území, a řádně zohlední příslušné normy a osvědčené postupy, jakož i význam rozvoje vnitřního trhu s elektřinou; Opatření na ochranu spotřebitelů

Praha - Žofín, 29. září Harmonizace tržních pravidel Regulační orgány spolupracují přinejmenším na regionální úrovni s cílem: podporovat tvorbu provozních ujednání vedoucích k umožnění  optimálního řízení sítě,  podpoře společných burz proobchodování elektřinou a k  přidělování přeshraničních kapacit a s cílem umožnit odpovídající úroveň propojovací kapacity, mimo jiné prostřednictvím nových propojení, v rámci regionu a mezi regiony, s cílem umožnit rozvoj účinné hospodářské soutěže a zlepšení bezpečnosti dodávek, aniž by docházelo k diskriminaci mezi dodavatelskými podniky z různých členských států; koordinovat vypracování všech kodexů sítě pro příslušné provozovatele přenosové soustavy a další účastníky na trhu koordinovat vypracování pravidel pro řízení přetížení.

Praha - Žofín, 29. září Některé otázky k rozhodnutí Model efektivního oddělení pro plynárenství Licence na obchod (EU) Posílení nezávislosti ERÚ  Financování Kontrolní kompetence ERÚ  Spolupráce s ÚOHS a ČNB Projekt zavádění inteligentních měřidel Desetileté investiční plány TSO  Vliv na regulaci Transit & národní přeprava v plynárenství

Děkuji Vám za pozornost