Základní charakteristika a principy logistiky Ing. Jan Weiser.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.08 Ročník2. ročník.
Advertisements

Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.15 Ročník2. ročník.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Velkoobchodní sklady (technické charakteristiky a vybavení)
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Úvod k přednáškám o Jištění kvality technologických procesů VŠCHT pd v
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 AnotaceFormou.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
L OGISTICKÉ ŘETĚZCE Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
Marketing obchodní firmy. Obsah 1. Volba lokality 2. Volba vhodných forem prodeje 3. Analýza chování zákazníka ve vztahu k prodejně.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Výrobní faktory v organizaci
Základní formy prodeje
Abeceda Mikroekonomie
Analýza řízení privátní značky v maloobchodní jednotce
Téma 11: Finanční plánování
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Optimalizace materiálových toků ve vybrané společnosti
Vysoká škola technická a ekonomická
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
CW-057 LOGISTIKA 3. PŘEDNÁŠKA Logistika – věda - vztahy Leden 2017
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Logistický systém ve společnosti Těžké strojírenství Plzeň a.s.
ZÁSOBOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Praktické přínosy WEP pro české podniky
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Základní charakteristika a principy logistiky Ing. Jan Weiser

Obsah výkladu  Vznik a vývoj logistiky  Obsah a cíle logistiky  Členění logistiky  Klíčová slova  Otázky a úkoly

Vznik a vývoj logistiky Název logistiky pochází z řeckého slova „logos“, které je možno přeložit jako slovo, řeč, rozum, pochopení, ale také počítaní. Chápání tohoto pojmu se postupně měnilo. První náznaky současného pojetí slova logistika se uplatnily v souvislosti se zabezpečením vojenských operací. Na přelomu 9. a 10. století již byzantský císař Leontos VI. uváděl, že předmětem logistiky je postarat se o vybavení mužstva zbraněmi i municí a příprava každého polního tažení v prostoru a čase. Uváděl dále, že je třeba správně vyhodnotit terén z hlediska pohybu vojsk i možnosti protivníkova odporu.

Etapy vývoje moderní logistiky Pojetí logistiky ve světě prošlo čtyři vývojové etapy: 1. Optimalizace distribuce (Phisical Distribution), kdy bylo třeba při zvýšení požadavků trhu optimálně uspořádat průběh dodávky zboží. 2. Změna trhu prodávajícího na trh kupujícího (přechod k zakázkové výrobě) vyvolala nutnost vzájemného sladění zpracování zakázek, výroby (plánování a řízení výrobního procesu) a dodávky zboží. 3. Uzavřený systém materiálových toků s cílem minimalizace zásob (skladování), kde musí být jednotlivé prvky přesně naplánovány z hlediska času i množství (Just in Time). 4. Tzv. celostní logistika, která respektuje nadpodniková hlediska dodavatelů, zákazníků i nositelů služeb a stává se nadpodnikovým integračním systémem materiálových toků široce využívajících výpočetní techniku (CIL - Computer Integrated Logistik).

Vývojové etapy logistiky Logistika jako funkce toku materiálů Logistika jako integrační funkce Logistika jako koordinační (optimalizační) funkce zaměřena na tok Nárůst strategického významu Nárůst významu faktoru času

6 Vývojové fáze logistiky (Baumgarten, Walter, 2000)

Obsah a cíle logistiky Logistiku je možno chápat jako komplexní systém řízení a zároveň i metodu řízení toku materiálů od těžby surovin a jejich zpracování, přes výrobu a distribuci až ke spotřebiteli. Tento systém je možno rozčlenit na: - materiálový - informační a - řídící.

Obsah logistiky  Materiálový systém obsahuje všechny přemísťovací, skladovací a další manipulační procesy od získávání surovin, přes jejich zpracování i vlastní výrobu a obchod až k předávání výrobků odběratelům (zákazníkům).  Informační logistické systémy jsou určeny k podpoře ostatních logistických systémů a procesů, které se v jejich rámci odehrávají. Jejich základním úkolem je poskytovat „ správné informace na správném místě ve správný čas“.  Dříve se věnovala hlavní pozornost technickému zabezpečení materiálových toků. Optimální využití moderní techniky je však podmíněno úrovní vlastní kontroly a řízení celého výrobního procesu. To vyžaduje kvalitní a včasné informace. Proto také vzrůstá význam informačních systémů, které zabezpečují pořizování, ukládání, zpracování, kontrolu a přenos informací.  Základní funkcí řídícího logistického systému je analýza, plánování, řízení a kontrola materiálových toků tak, aby bylo dosaženo základních logistických cílů – uspokojit požadavky zákazníků s požadovanou kvalitou a minimálními náklady.

Cíl logistiky Výkonovým cílem je zabezpečení požadované úrovně služeb tak, aby požadované množství materiálu a zboží bylo ve správném množství, druhu a jakosti, na správném místě, ve správném okamžiku. Ekonomický cílem je zabezpečení těchto služeb s přiměřenými náklady, které jsou vzhledem k úrovni služeb minimální. V praxi jejich vyšší úroveň dává naději na větší zájem zákazníků, současně však zvyšuje náklady, které na zákazníky působí opačně. Proto někdy uvádíme, že je třeba se snažit zabezpečit logistické služby s optimálními náklady. Tyto náklady pak odpovídají ceně, kterou je ještě zákazník ochoten za vysokou kvalitu zaplatit.

Členění logistiky Makrologistika se zabývá logistickými řetězci, které jsou nezbytné pro výrobu určitých výrobků od těžby surovin až po prodej a dodání zákazníkovi. Její pohled tedy překračuje hranice jednotlivých podniků a někdy dokonce i států. Mikrologistika se zabývá logistickým systémem uvnitř určité organizace, nebo dokonce její částí (průmyslový závod, jednotlivý objekt, nebo sklad). Podle hospodářsko-organizačního místa uplatnění: logistika výrobní (průmyslová), logistika obchodní a logistika dopravní.

Logistika Makro- logistika Mikro- logistika Mezo- logistika Logistika ve zdravotnictví Vojenská logistika Podniková logistika Logistika ostat- ních organizací Kooperace podniků zasilatelských služeb Kooperace podniků logistických služeb Kooperace mezi podniky logistických služeb a zasilatelskými organizacemi Průmyslová logistika Logistika obchodu Logistika služeb Vnitropod- niková logistika Mezipod -niková logistika Vnitropod- niková logistika Mezipod -niková logistika Podniky logistických služeb Logistika ostatních podniků služeb Obr.: Institucionální vymezení logistických systémů

Náplň logistiky Náplní výrobní (průmyslové) logistiky je usměrňování všech logistických procesů v oblasti zájmu výrobního podniku. Jde zde tedy o následovné základní činnosti: - nákup základního i pomocného materiálu, polotovarů i dílčích výrobků od subdodavatelů (zásobovací logistika), - řízení toku materiálu podnikem (vlastní výrobní logistika v užším slova smyslu) a dodávky výrobků zákazníkům (distribuční logistika). Obchodní (oběhová) logistika je zaměřena na řízení pohybu zboží od výroby až k zákazníkovi. Patří do ní tedy logistické řetězce počínaje odbytem zboží od výrobních podniků přes dopravu do velkoobchodních skladů a maloobchod k zákazníkům. Dopravní logistika se vztahuje na tu část logistických řetězců, kterou je zabezpečováno přemístění zboží po dopravní síti mimo vlastní výrobní, nebo obchodní organizace. Toto přemístění většinou zajišťují specializované dopravní, nebo zasílatelské organizace.

Obr.: Propojení trhů

Klíčová slova Logistika, systém logistiky, makro a mikrologistika, logistika výrobní, obchodní, dopravní.

Úkoly a otázky  Stručně charakterizujte vývoj logistiky.  Které etapy vývoje moderní logistiky znáte?  Co je logistika?  Které složky tvoří logistický systém?  Jaké jsou hlavní cíle logistiky?  Jak obecně logistiku členíme?  Jak je možno stručně charakterizovat náplň logistiky?