Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ pravopis Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace procvičuje pravopis. Žáci doplňují y/i, velká písmena a vybírají z možností. Na závěr se seznámí s pojmem homofon. Obsahuje animace.
Doplň chybějící písmena: Psi se hnali za holuby. Tamější zvyky se mi nelíbily. Zavýskli jsme radostí a začali si zvykat na nevídané změny. Karlovi rodiče k nám chodí na návštěvu, ale Pavlovy příbuzné potkávám zřídka. Puška nemá zůstávat nabitá. Budky se špačkům zalíbily, a tak si zvykli na lidská obydlí. Jiříkovi synové se nestali českými králi.
Rozhodni, zda jsou věty bez chyby. Policie se připravuje na návrat nejznámnějšího českého zločince. Celkově je počet přihlášených žáků nišší. Harry chce odjet se svými kamarády do Iráku. Nastala zima a dni se najednou krátily. Housata a káčata směřovaly k rybníku. Nebyli jsme schopni domluvit se na datumu. Pacienti chtějí dát Julínkovy poplatky k soudu. Vysoké tatry se vzpamatovávají z vichřice. Pozorně čtu denní zprávy.
Doplň správně velká písmena: Z karlova mostu i z mostu legií jsme se dívali na hrad. Přestoupíme už na náměstí bratří synků. Ve spolkové republice německo žije menšina lužických srbů, kteří patří mezi slovany. Karlštejn nedobyli ani husité. Od afriky je evropská pevnina oddělena středozemním mořem. Na večeři jsme šli do hostince u české koruny. Roku 1306 vymřel rod přemyslovců po meči. K L H B S L N S S S Č U S A P
Vyber, ve kterém bodě je věta bez pravopisných chyb. a) Domíšlivý a pyšný člověk není neomylný. b) Domýšlivý a pyšný člověk není neomylný. c) Domýšlivý a pyšný člověk není neomilný. a) Byl nucen se skrývat na stemnělých místech. b) Byl nucen se skrývat na ztemělých místech. c) Byl nucen se skrývat na ztemnělých místech. a) Nad sousedovými poli létali draví ptáci. b) Nad sousedovými poli létaly dravý ptáci. c) Nad sousedovími poli létali draví ptáci
a) Nejsem povinnen tě denně informovat. b) Nejcennější poštovní známky jsou pojištěny. c) Dívka vypadala nevinně a bezbraně. a) Zřejmě jsme si vzájemně neporozumněli. b) Záměrně se nevydal po nejpříjemější cestě. c) Nezapomněl jsi, že dnes bude zatmění měsíce? a) Byl nucen se skrývat na stemnělých místech. b) Večery často strávím nad svou sbírkou známek. c) Zpráva o ztrátě místa mu stížila rozhodování. Vyber, který bod je bez chyby
Oříšek na závěr. Doplníš správně i/y? Na b_dle v zahradě si zřídil své b_dlo pták. Pak však přišel vítr a shodil obě b_dla. - na bidle, bydlo, obě b_dla - nelze říct jedním slovem - jde o tzv. homofony - bidlo s ptačím bydlem
Zdroj: STYBLÍK, Vlastimil. Cvičení z pravopisu pro větší školáky. Praha: SPN, 2005, ISBN ilustrace klipart