FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Ing. Jan Sláma Předmět:Finanční gramotnost
Obsah Cena - definice1 Cena a zisk2 Tvorba ceny
Obsah Cena a nepřímé daně11 Cenová politika12 Cenová politika13 Cenová politika14 Cenová politika15 Cenová politika16 Cenové triky17 Cena od výroby po prodej18 Cena od výroby po prodej19 Cena od výroby po prodej20
CENA Peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží nebo pro ocenění služby. nabízející - snaha maximalizovat cenu kupující - snaha minimalizovat cenu Cena - definice 1
Příliš nízká cena nedovoluje realizovat zisk, ale na druhé straně vysoká cena snižuje poptávku. Příklad: nákupní cena 1 banánu = 2,- Kč Prodejní a) 3,- Kč b) 12,- Kč Cena 2
2 základní přístupy: - nákladový přístup - marketingový přístup x Prakticky vždy použijeme oba. Rozdíl bude v tom, ze kterého budeme vycházet. Cena – tvorba ceny 3
nákladový přístup Východiskem = kalkulace nákladů a zisku vzniklá cena se porovná s cenami srovnatelných výrobků nebo prodejců Cena – tvorba ceny 4
nákladový přístup Zjednodušený příklad: nákupní cena 1 banánu = 4,- Kč + marže 100 % => kalkulovaná cena 8,- Kč. Cena konkurence 12,- Kč => prostor pro vyšší prodejní cenu Cena – tvorba ceny 5
nákladový přístup další příklad: nákupní cena 1 banánu = 6,- Kč + marže 100 % => kalkulovaná cena 12,- Kč. Cena konkurence 10,- Kč. S kalkulovanou cenou neuspějeme. Cena – tvorba ceny 6
marketingový přístup Východisko = cena konkurenčních produktů, následuje kalkulace nákladů a posouzení možné míry zisku Cena – tvorba ceny 7
marketingový přístup Zjednodušený příklad: Konkurenční cena = 12,- Kč/1 banán Naše představa = 11,- Kč/kus Nákupní cena 1 banánu = 4,- Kč. Bude naše představa naplněna? Cena – tvorba ceny 8
marketingový přístup Další příklad: Konkurenční cena = 10,- Kč/1 banán Naše představa = 9,- Kč/kus Nákupní cena 1 banánu = 8,- Kč. Vyplatí se nám obchodovat s banány? Cena – tvorba ceny 9
Vstup dalšího výrobce na trh zvyšuje nabízené množství, to může následně způsobit pokles ceny - části výrobců pak nová cena nemusí krýt ani výrobní náklady. „V tržní ekonomice cena limituje náklady“ => trh patří výrobcům s nízkými výrobními náklady. Cena – tvorba ceny 10
Součástí prodejní ceny zboží jsou i spotřební daně a DPH. Např.: Nepřímé daně v krabičce 20 ks cigaret prodávané za 82,- Kč činí bezmála 60,- Kč. Nemělo by na krabičce být i varování ministra financí? Třeba „Kouření vážně ohrožuje i váš rodinný rozpočet!“ Cena a nepřímé daně 11
Politika vysokých cen umožňuje realizovat vyšší zisk na výrobek, ale zužuje okruh spotřebitelů. Úspěch je podmíněn vysokou kvalitou nebo výjimečností výrobku. Cena – cenová politika 12
Příklad: Nákupní cena 1 banánu = 3,- Kč Prodejní cena = 20,- Kč Zisk z 1 prodaného banánu = 17,- Kč Kolik se jich prodá??? Cena – cenová politika 13
Cena – cenová politika Politika nízkých cen Zisk z jednoho výrobku je nízký. Vyšší celkový zisk je možno realizovat vyšším obratem. 14
Diferencované ceny (u stejného zboží) místně - rozdílné ceny město x venkov, oblasti cest. ruchu časově - sezónní ceny - podle okruhu zákazníků - stálí => nižší ceny, slevy pro důchodce, děti ap. (jízdné) Cena – cenová politika 15
Diferencované ceny (u stejného zboží) podle výrobků - jakostnější a lepší provedení za vyšší cenu politika vyrovnávacích cen - část výrobků se prodává za nízké ceny, jiné za vyšší (s vyšším ziskem) a tak dochází ke kompenzaci - levné zboží „přiláká“ zákazníky Cena – cenová politika 16
Cenové triky: Baťovské ceny – končí devítkou, působí laciněji Před slevovou akcí se ceny zvýší „Stavebnicové“ ceny – svíčková zvlášť, knedlíky zvlášť Cena – cenové triky 17
Cena 18
Cena 19
Cena 20
Navrátilová P., Finanční gramotnost, nakl. Computer Media s.r.o. 2013, ISBN (151-0) kol.autorů, Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol, NÚOV Praha 2008; ISBN Vlček J. a kol.; Ekonomie pro neekonomy; nakl. ASPI Publishing, s.r.o., Praha 2000; ISBN Použité zdroje
Použité zdroje - obrázky