FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_252_TÉMA_Daň z přidané hodnoty Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Advertisements

DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
FINANČNÍ GRAMOTNOST MAJETKOVÉ POJIŠTĚNÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Marketing obchodu. Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou.
Seminář 4. – hotel Podlesí DAŇOVÝ SYSTÉM ČR Ing. Irena Kemény Inovativní pedagogické metody v odborném vzdělávání CZ.1.07/1.3.12/
FINANČNÍ GRAMOTNOST POJIŠTĚNÍ OSOB. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Ekonomika DAŇ DĚDICKÁ A DAROVACÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z vína. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Zoner Photo Studio – Editor I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
E K O N O M I K A Soustava veřejných příjmů. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ SILNIČNÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POJIŠTĚNÍ - ÚVOD. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
EKONOMIKA DAŇ Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB ČÁST 1.. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z minerálních olejů.
Clo a celní politika. Celní politika je součástí zahraničně-obchodní politiky státu kontroluje a eviduje oběh zboží s cizinou chrání ekonomické zájmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z piva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
ZÁRUČNÍ DOBA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Měnová soustava, měnová politika
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Základní formy prodeje
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výpočet Q – obchod se zbožím OBCHODNÍ MARŽE, PŘIRÁŽKA
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
Účtování DPH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Vlachová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Odměňování zaměstnanců
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Výnosy CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Organizace práce na prodejně
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Výpočet Q – obchod se zbožím OBCHODNÍ MARŽE, PŘIRÁŽKA
Transkript prezentace:

FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Ing. Jan Sláma Předmět:Finanční gramotnost

Obsah Cena - definice1 Cena a zisk2 Tvorba ceny

Obsah Cena a nepřímé daně11 Cenová politika12 Cenová politika13 Cenová politika14 Cenová politika15 Cenová politika16 Cenové triky17 Cena od výroby po prodej18 Cena od výroby po prodej19 Cena od výroby po prodej20

CENA Peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží nebo pro ocenění služby. nabízející - snaha maximalizovat cenu kupující - snaha minimalizovat cenu Cena - definice 1

Příliš nízká cena nedovoluje realizovat zisk, ale na druhé straně vysoká cena snižuje poptávku. Příklad: nákupní cena 1 banánu = 2,- Kč Prodejní a) 3,- Kč b) 12,- Kč Cena 2

2 základní přístupy: - nákladový přístup - marketingový přístup x Prakticky vždy použijeme oba. Rozdíl bude v tom, ze kterého budeme vycházet. Cena – tvorba ceny 3

nákladový přístup Východiskem = kalkulace nákladů a zisku vzniklá cena se porovná s cenami srovnatelných výrobků nebo prodejců Cena – tvorba ceny 4

nákladový přístup Zjednodušený příklad: nákupní cena 1 banánu = 4,- Kč + marže 100 % => kalkulovaná cena 8,- Kč. Cena konkurence 12,- Kč => prostor pro vyšší prodejní cenu Cena – tvorba ceny 5

nákladový přístup další příklad: nákupní cena 1 banánu = 6,- Kč + marže 100 % => kalkulovaná cena 12,- Kč. Cena konkurence 10,- Kč. S kalkulovanou cenou neuspějeme. Cena – tvorba ceny 6

marketingový přístup Východisko = cena konkurenčních produktů, následuje kalkulace nákladů a posouzení možné míry zisku Cena – tvorba ceny 7

marketingový přístup Zjednodušený příklad: Konkurenční cena = 12,- Kč/1 banán Naše představa = 11,- Kč/kus Nákupní cena 1 banánu = 4,- Kč. Bude naše představa naplněna? Cena – tvorba ceny 8

marketingový přístup Další příklad: Konkurenční cena = 10,- Kč/1 banán Naše představa = 9,- Kč/kus Nákupní cena 1 banánu = 8,- Kč. Vyplatí se nám obchodovat s banány? Cena – tvorba ceny 9

Vstup dalšího výrobce na trh zvyšuje nabízené množství, to může následně způsobit pokles ceny - části výrobců pak nová cena nemusí krýt ani výrobní náklady. „V tržní ekonomice cena limituje náklady“ => trh patří výrobcům s nízkými výrobními náklady. Cena – tvorba ceny 10

Součástí prodejní ceny zboží jsou i spotřební daně a DPH. Např.: Nepřímé daně v krabičce 20 ks cigaret prodávané za 82,- Kč činí bezmála 60,- Kč. Nemělo by na krabičce být i varování ministra financí? Třeba „Kouření vážně ohrožuje i váš rodinný rozpočet!“ Cena a nepřímé daně 11

Politika vysokých cen umožňuje realizovat vyšší zisk na výrobek, ale zužuje okruh spotřebitelů. Úspěch je podmíněn vysokou kvalitou nebo výjimečností výrobku. Cena – cenová politika 12

Příklad: Nákupní cena 1 banánu = 3,- Kč Prodejní cena = 20,- Kč Zisk z 1 prodaného banánu = 17,- Kč Kolik se jich prodá??? Cena – cenová politika 13

Cena – cenová politika Politika nízkých cen Zisk z jednoho výrobku je nízký. Vyšší celkový zisk je možno realizovat vyšším obratem. 14

Diferencované ceny (u stejného zboží) místně - rozdílné ceny město x venkov, oblasti cest. ruchu časově - sezónní ceny - podle okruhu zákazníků - stálí => nižší ceny, slevy pro důchodce, děti ap. (jízdné) Cena – cenová politika 15

Diferencované ceny (u stejného zboží) podle výrobků - jakostnější a lepší provedení za vyšší cenu politika vyrovnávacích cen - část výrobků se prodává za nízké ceny, jiné za vyšší (s vyšším ziskem) a tak dochází ke kompenzaci - levné zboží „přiláká“ zákazníky Cena – cenová politika 16

Cenové triky: Baťovské ceny – končí devítkou, působí laciněji Před slevovou akcí se ceny zvýší „Stavebnicové“ ceny – svíčková zvlášť, knedlíky zvlášť Cena – cenové triky 17

Cena 18

Cena 19

Cena 20

Navrátilová P., Finanční gramotnost, nakl. Computer Media s.r.o. 2013, ISBN (151-0) kol.autorů, Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol, NÚOV Praha 2008; ISBN Vlček J. a kol.; Ekonomie pro neekonomy; nakl. ASPI Publishing, s.r.o., Praha 2000; ISBN Použité zdroje

Použité zdroje - obrázky