Luhačovice září 2015 Evropské fondy jako zdroj zvyšování konkurenceschopnosti; podmínky jejich využití k financování projektů dopravní infrastruktury Petr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Setkání k tvorbě Integrované strategie území MAS OS Aktivios na období Letiny
Plán SFDI na rok 2016 a programovací období Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Předpoklady poskytnutí dotace Společný technický sekretariát Drážďany.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Páteřní infrastruktura Liberec mobilita, energetika, ICT, sítě ŽP Východiska, priority.
Spolupráce podniků s vysokými školami. Kolaboratorní výzkum Účinná spolupráce Smlouva o využití podpory Smluvní výzkum Úvod ČVUT – odbor rozvoje2.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Lidská společnost digitálního věku
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Evropský sociální fond 1 Jiří Švarc Evropská Komise Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti Oddělení pro Českou republiku,
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Podpora napojení logistických center na železniční dopravu Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Autor.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Plány udržitelné městské mobility-aktuální témata
Podpora dopravní infrastruktury z fondů EU
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Zákon o sociálním podnikání
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Členská schůze MAS Nepomuk,
Aktuální témata v oblasti Evropských strukturálních a investičních fondů JUDr. Olga Letáčková, náměstkyně pro řízení sekce koordinace evropských fondů.
„IOP – šance pro váš rozvoj“
Strategie MD v oblasti rozvoje dopravní infratruktury
Společné a koordinované politiky EU
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů
Inovace a regionální rozvoj
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zákon o sociálním podnikání
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Imigrační politika EU Listopad 2010.
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
ČVUT, Fakulta stavební | 126MSFN - Český stavební trh
Průmysl možnosti podpory
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Vyhodnocení naplňování Strategií komunitně vedeného místního rozvoje Místních akčních skupin působících na území Ústeckého kraje a Integrované strategie.
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Národní akční plán čisté mobility
- ČESKY SEVER Sociální podnik a OPZ •.
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Vítáme Vás v Luhačovicích
Financování železniční infrastruktury
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Luhačovice září 2015 Evropské fondy jako zdroj zvyšování konkurenceschopnosti; podmínky jejich využití k financování projektů dopravní infrastruktury Petr Zahradník, ekonomický konzultant a analytik, Brusel, člen Evropského hospodářského a sociálního výboru poradce prezidenta Hospodářské komory České republiky

ROZVOJ VÝSTAVBY DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY NABÝVÁ NA OBRÁTKÁCH Oživení výstavby dopravní infrastruktury je raketové; inženýrské stavitelství v letošním roce zásadně ovlivněno dočerpáváním fondů EU za období 2007 – 2013 v OP D a ROPech – faktor, který se v této intenzitě jistojistě příští rok opakovat nebude a ani následující období se k němu již nepřiblíží; nemá primární souvislost s cyklickým hospodářským oživením, ale zásadně přispívá celkovému růstu (bez stavebnictví by primárně HDP rostl o přibližně 0,3 procentního bodu pomaleji; při započtení sekundárních a vyvolaných efektů ještě méně dynamicky); Další období bude naopak spíše podmíněno cyklickými faktory – lze očekávat zvýšení váhy pozemního stavitelství a celkově méně dynamickou hodnotou celkového růstu stavební výroby; zdá se však, že došlo k trvalejšímu oživení projektových a inženýrských aktivit stavebnictví (%; meziroční růst) VII 15VI 15V 15IV 15III 15II 15I celkem 12,37,811,910,28,46,05,82,3-8,3 inženýrské 26,731,223,419,620,910,77,37,5-8,8

EKONOMIKA ČESKÉ REPUBLIKY ZRYCHLUJE SVOJI DYNAMIKU Po téměř deseti letech jsme se vrátili do dynamicky i strukturálně nejpříznivějšího ekonomického období v posledních 25 letech – jehož udržení bude nicméně velmi obtížné (silně spoléhá na některé jednorázové faktory, které s velkou pravděpodobností pominou – slabší kurs koruny, bezprecedentně nízké úrokové sazby, nízké ceny ropy, enormní příliv zdrojů EU v letošním roce EU: přes viditelný proces ekonomického oživování počínaje rokem 2014 zůstává aktuální růstová výkonnost stále váznoucí; taktéž dosud nepřesvědčivá investiční aktivita brání robustnějšímu nastartování domácí poptávky; Česká republika: nejrychlejší růst v celé EU, druhá nejnižší míra nezaměstnanosti, nulová inflace, oživení investic, přebytek obchodní bilance a běžného účtu, klesající míra deficitu i dluhu, viditelně rostoucí reálná mzda podporující rozumnou spotřebu: rizika – přehřátí, nedostatek lidí, více-rychlostní ekonomika HDP nezaměstnanost inflace průmyslová výroba kurs koruny deficit/ HDP čistá pozice 4,4% (pololetí 2015) 6,2% (srpen 2015) 5,1% EUROSTAT (červenec 2015) meziročně 0,3%; meziměsíčně 0,2% (srpen 2015) 4,6% (červenec 2015) oslabený 27,086 CZK/EUR 2% (2014)až 4% HDP

PODPORA ROZVOJE DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY ZŮSTÁVÁ VELKORYSÁ I v programovacím období 2014 – 2020 zůstává v platnosti řada charakteristik z období předchozího – podpora rozvoje dopravní infrastruktury bude nadále velkorysá úměrně významu sektoru v konvergujících zemích našeho typu v naší geografické pozici (země ve středu Evropy s podílem dopravních výkonů přibližně 4,0% HDP a asi 5,5% podílem na celkové zaměstnanosti); Orientace na podporu konkurenceschopnosti výrazně zesílila; konkurenceschopnost a podpora investic – klíčová slova pro ekonomický rozvoj v politikách Junckerovy Evropské komise; Inovativní procesy v oblasti dopravy – nejen investice do „železa a betonu“, ale i do systémových propojení, IT, úsporných řešení apod.; Vnímání dopravní infrastruktury a obslužnosti jako nezbytného základu pro rozvoj navazujících odvětví na úrovni regionu = základní podmínka pro využití a naplnění ekonomické síly regionů; v kontextu EU je tato ekonomická síla nahlížena jak lokálním prizmatem (optimalizace disponibilních zdrojů regionu), tak unijním úhlem pohledu (příspěvek příslušného regionu pro funkčnost Jednotného vnitřního trhu; zajištění hladké mobility napříč EU přes příslušný region); Převládá nicméně pohled EUROPEIZACE rozvoje dopravní infrastruktury – napojení na síť TEN-T: řešení lokálních a úzce regionálních dopravních problémů ze zdrojů EU přestává být podporováno

PODPORA ROZVOJE DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY ZŮSTÁVÁ VELKORYSÁ Převládá nicméně pohled EUROPEIZACE rozvoje dopravní infrastruktury – napojení na síť TEN-T: řešení lokálních a úzce regionálních dopravních problémů ze zdrojů EU přestává být podporováno; Potřeba zřetelné prioritizace v podobě konzistence s národními dopravními plány a v souladu s TEN-T (jednotlivé investice nemohou být izolované, ale musejí být integrální součástí schémat, která maximalizují síťový efekt dopravních investic ve smyslu interoperabilní integrace mezi jednotlivými dopravními módy a silným zaměřením na TEN-T do roku 2020 a následující období

PODOBA A CHARAKTER PODPŮRNÝCH PROSTŘEDKŮ SE KONCEPTUÁLNĚ A KVALITATIVNĚ MĚNÍ Pozvolná změna charakteru podpory rozvoje ze zdrojů EU: -Odklon od dotací k finančním nástrojům; -Velký důraz na výsledek a výkonnost Menu finančních příležitostí -Příležitosti Víceletého finančního rámce 2014 – 2020; -Evropské strukturální a investiční fondy (ESIF); -CEF -Evropský fond pro strategické investice (EFSI); -Unie kapitálových trhů

ODKLON OD DOTACÍ K FINANČNÍM NÁSTROJŮM -Aktuální ofenziva Junckerovy Evropské komise -Již v předvolebním období: zásadní trumf – Investiční plán pro Evropu (Junckerův plán); -Investice bez přívlastků (dříve byly preferovány – viz Strategie Evropa 2020 – investice inteligentní, zdrojově efektivní, sociálně začleňovací apod.) – nyní jde primárně o investice per se; mezi lety 2007 a 2013 pokles objem investic v EU o 15% v průměru; -Společný projekt Evropské komise a Evropské investiční banky, resp. EIF; -Cíl: do konce roku 2017 mobilizovat alespoň 315 mld. EUR veřejných a soukromých investic do reálné ekonomiky; -Výchozí základna: 16 mld. EUR záruka Evropské komise + 5 mld. EUR EIB (+ možné další soukromé i příspěvky) → prostředky na dlouhodobé investice: 240 mld. EUR → prostředky pro malé a střední podniky: 75 mld. EUR; Odhadovaný multiplikační efekt 1:15 Podpora dlouhodobých investičních projektů: infrastruktura, infrastruktura energetická, dopravní, ICT, zvláště v průmyslových centrech, vzdělávání, výzkum, inovace, obnovitelné zdroje a energetická účinnost; podpora zejména středně velkých podniků prostřednictvím EIF

VELKÝ DŮRAZ NA VÝSLEDEK A VÝKONNOST -Proč je v současné době tak důležité ? Prožíváme mimořádné období (důsledky krize, migrace, neočekávané šoky; na druhé straně bouřlivý technologický rozvoj); limitování objemu veřejných zdrojů EU; potřeba vyváženosti mezi silně předpisově a formálně orientovaným přístupem a vnímání vlastních efektů a přínosů podpory); -1. Kde jsou veřejné prostředky vynakládány ? Potřeba PRIORITIZACE -2. Respektování horizontálního propojování. SYNERGIE -3. Jak jsou prostředky vynakládány ? Respekt k PRAVIDLŮM, ale též KREDIBILITA, FLEXIBILITA, ZJEDNODUŠENÍ -4. Jak využití prostředků ocenit, vyhodnotit ? Tradiční přístup – míra chybovosti (kvůli ní zřejmě podpůrný nástroj nevzniká) → vyhodnocení REÁLNÉHO DOPADU a PŘÍNOSU -5. TRANSPARENTNOST, KOMUNIKACE, OTEVŘENOST

REGULATORNÍ RÁMEC PODPORY NA ÚROVNI EU -ERDF: investice do infrastruktury, která zajišťuje základní službu pro občany v oblasti dopravy (článek 3 (1) (c) nařízení o ERDF); článek 3 (2) dále rozšiřuje na zajištění veškeré přeshraniční infrastruktury ve všech regionech; -umožňuje financovat projekty multimodální oblasti jednotné evropské dopravy v rámci TEN-T; posilovat regionální mobilitu prostřednictvím propojení komunikací nižších tříd na systém TEN-T, včetně multimodálních uzlů; rozvoj a zlepšení dopravních systémů vstřícných k životnímu prostředí (nízkoemisní, nízkohlukové); rozvoj a rekonstrukce vysoce kvalitních a interoperabilních železnic, včetně nízkohlukových opatření; zlepšení energetické efektivnosti. -CF: investice do sítě TEN-T v souladu se zněním nařízení č. 1315/2013; -umožňuje financovat projekty multimodální oblasti jednotné evropské dopravy v rámci TEN-T; rozvoj a zlepšení dopravních systémů vstřícných k životnímu prostředí (nízkoemisní, nízkohlukové); rozvoj a rekonstrukce vysoce kvalitních a interoperabilních železnic, včetně nízkohlukových opatření. Pro období 2014 – 2020, nařízení o ERDF a CF vylučují z oblastí podpory investice do letištní infrastruktury, pokud nejsou spojeny s ochranou životního prostředí nebo doprovázeny investicemi k omezení negativního dopadu na životní prostředí.

REGULATORNÍ RÁMEC PODPORY NA ÚROVNI EU -CEF: nový Nástroj pro propojení Evropy -do roku 2016 dává možnost využívání tzv. národních obálek (pro CZ 1,1 mld. EUR; 90% železnice; 10% vodní doprava); poté celounijní soutěž; -program řízen agenturou INEA, pověřenou DG MOVE.; -v omezené míře doporučováno využívání finančních nástrojů, především projektových dluhopisů. -V rámci aktivit spojených s řeše ním environmentálních dopadů dopravy existuje možnost využívání zdrojů i v rámci HORIZON EFSI (nově založený „fond“ k zajištění Junckerova investičního plánu) – dopravní investice v průmyslových centrech.

APLIKACE V PODMÍNKÁCH ČESKÉ REPUBLIKY Kam NE ? Poziční dokument Evropské komise (listopad 2012) vymezuje oblasti, které by neměly být předmětem podpory, resp. neměly by být prioritami: mezi ně řadí v oblasti dopravy investice do místních silnic – podpora by měla být možná pouze tehdy, pokud přispívají fyzické, hospodářské a sociální obnově znevýhodněných městských společenství a oblastí, nebo pokud poskytují potřebné propojení se sítí dálnic a rychlostních silnic (zaměřenost na nové silnice nebo výrazná zkvalitnění), či tam, kde doplňují chybějící příhraniční spojení; Kam ANO ? Priority: dány v textu návrhu nařízení, Dohody o partnerství a příslušných relevantních Operačních programech (OPD a IROP)

PRIORITY PROGRAMOVACÍHO OBDOBÍ 2014 – Návrh nařízení a Bílá kniha 2050 (kompatibilita se strategií Evropa 2020): Hovořeno spíše jako o mobilitě, než explicitně o dopravě -Optimalizace výkonů multi-modálních logistických řetězců, včetně širšího využívání energeticky efektivnějších módů dopravy; -Zvýšení efektivnosti dopravy a infrastruktury a jejího využívání s informačními systémy a tržně-konformními pobídkami; -Rozvoj a využití nových a udržitelných paliv a pohonných systémů 2. Dohoda o partnerství: -Využití polohové renty České republiky (aneb, aby mezinárodní osobní i nákladní doprava neobjížděla naše území); -Přispět k souladu mezi kvantitativní naddimenzovaností a nedostatečnými kvalitativními parametry;

PRIORITY PROGRAMOVACÍHO OBDOBÍ 2014 – 2020 A PROGRAMOVÉ NÁSTROJE 2. Dohoda o partnerství: -Optimalizace systému dopravy a jeho propojenosti; multimodalita; -Optimalizace využívání zdrojů a snížení energetické náročnosti; -Rozvoj obslužnosti dopravy a rozvoj kvalitativních parametrů vozového parku 3. Operační programy: -OP Doprava Rozvoj infrastruktury pro železniční a udržitelnou dopravu (výstavba a modernizace železničních tratí, jejich interoperabilita, zavádění nových technologií, výstavba a modernizace vnitrozemských vodních cest (TEN-T); multimodální doprava, infrastruktura drážních systémů městské a příměstské dopravy a řízení městského silničního provozu; ITC, ekologicky vstřícný dopravní park; Silniční infrastruktura TEN-T; Silniční infrastruktura mimo TEN-T

PROGRAMOVÉ NÁSTROJE OBDOBÍ 2014 – OP Doprava mil. EUR = největší OP v ČR (21,7% kohezní alokace ČR) PO 1: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu (objemově nejvýznamnější – mil. EUR – 52,2% alokace OP D) Výstavba a modernizace železničních tratí a vnitrozemských vodních cest; multimodální doprava; infrastruktura drážních systémů městské a příměstské dopravy; systémy řízení městského silničního provozu a zavádění inteligentních dopravních systémů na městské silniční síti; environmentálně čistý vozový park SC 1.1: Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy; SC 1.2: Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití vnitrozemské vodní dopravy; SC 1.3: Vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy; SC 1.4: Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné dopravy ve městech v elektrické trakci; SC 1.5: Zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu ve městech; SC 1.6: Vytvoření podmínek pro širší využití železniční a vodní dopravy prostřednictvím modernizace dopravního parku

PROGRAMOVÉ NÁSTROJE OBDOBÍ 2014 – OP Doprava PO 2: Silniční infrastruktura na síti TEN-T a veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu (1.548 mil. EUR – 33% alokace OP D) Doplnění chybějících úseků dálnic a rychlostních komunikací v rámci TEN-T; zajištění standardů EU na síti s velkým objemem dopravy směrem k vyšší bezpečnosti a plynulosti; inteligentní systémy; využití vozidel na alternativní pohon – dobíjecí a napájecí stanice SC 2.1: Zlepšení propojení center a regionů a zvýšení bezpečnosti a efektivnosti silniční dopravy prostřednictvím výstavby, obnovy a modernizace dálnic, rychlostních silnic a silnic sítě TEN-T, včetně rozvoje systémů ITS; SC 2.2: Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti PO 3: Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T (627 mil. EUR – 13,4% OP D) Rekonstrukce, modernizace, obnova a výstavba silniční infrastruktury ve vlastnictví státu; výstavba obchvatů a přeložek SC 3.1: Zlepšení dostupnosti regionů, zvýšení bezpečnosti a plynulosti a snížení dopadů dopravy na veřejné zdraví prostřednictvím výstavby, obnovy a zlepšení parametrů dálnic, rychlostních silnic a silnic 1. třídy mimo síť TEN-T

PROGRAMOVÉ NÁSTROJE OBDOBÍ 2014 – IROP (Integrovaný regionální OP) PO 1: Konkurenceschopné, dostupné a bezpečné regiony (1.568 mil. EUR – 33,9% IROP) Modernizace a rozvoj sítí regionální silniční infrastruktury, která navazuje na systém TEN-T (vybrané silnice II. třídy, III. třídy, pokud plní funkci vyšší třídy, obchvaty – kritériem výběru je odlehlost a dopravní znevýhodnění lokálního sídla a propojenost se sítí TEN-T či regionálním uzlem); výstavba a modernizace přestupních terminálů, záchytných parkovišť, parkovacích domů v návaznosti na veřejnou hromadnou dopravu, vybavení zastávek a terminálů, telematika, bezpečnost, nízkoemisní vozidla a plnící stanice, cyklodoprava SC 1.1: Zvýšení regionální mobility prostřednictvím modernizace rozvoje sítí regionální silniční infrastruktury navazující na síť TEN-T; SC 1.2: Zvýšení podílu udržitelných forem dopravy V žádné z prioritních os obou OP zaměřených na dopravu není uvažováno s využíváním finančních nástrojů !!!

RÁMEC FINANČNÍ ALOKACE Tematický cíl Výzkum, technologický rozvoj, inovace 7,8%11,5% ICT 3,0%4,2% Konkurenceschopnost malých a středních podniků 13,8%6,0% Nízkouhlíkové hospodářství 4,5%6,7% Změna klimatu 2,3%1,2% Životní prostředí, účinné využívání zdrojů 18,5%18,0% Udržitelná doprava 28,9%27,3% Zaměstnanost, mobilita pracovních sil 5,0%6,4% Sociální začleňování, boj s chudobou 2,4%6,0% Vzdělávání 6,7%9,2% Instituce veřejné správy 3,9%0,8%

Děkuji za pozornost Petr Zahradník