Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími experty se zaměřením na bakalářské studijní programy“ Řešitelé: CSVŠ, v.v.i., UJAK
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář2 Kvantitativní expanze terciárního vzdělávání, důvody, důsledky Důvody kvantitativního růstu ekonomické nároky pracovního trhu požadavek na různé směry, druhy a úrovně vzdělání sociální požadavek na rozšiřování přístupu k terciárnímu vzdělávání Důsledky vysoce heterogenní skupiny studujících nárok na nové typy studia, na diversifikaci institucí kvantitativní změny vyvolávají změny kvalitativní kvantitativní rozvoj vyvolává diversifikaci studijní nabídky diversifikace studijní nabídky je doprovázena diversifikací institucionální
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář3 Studenti terciárního vzdělávání Studenti tvoří stále větší část příslušné věkové skupiny zmenšuje se skupina tradičních, nadaných, motivovaných mladých lidí ze vzdělaných rodin Studenti jsou různého věku sociálního původu, zájmu o studium předchozích zkušeností představ, hodnot očekávání a cílů ….. a mění se jejich uplatnění na pracovním trhu (nové profese, nové nároky, …)
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář4 Boloňský proces Evropa historická, kulturní, ekonomická, sociální, … různorodost včetně vzdělávání považována za základní bohatství ale pro mimoevropské studenty je nabídka terciárního vzdělávání nesrozumitelná Důsledek Evropa ztrácí výsadní pozici „světového centra vzdělanosti“ odliv zahraničních studentů do jiných vyspělých částí světa (USA, Austrálie, některé asijské státy, …)
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář5 Boloňský proces Sorbonnská deklarace (1997): „… Evropa není pouze Evropou EURA, bank a ekonomiky: musí být i Evropou znalostí.“ „Otevřenost vysokoškolského studia v Evropě s sebou nese řadu pozitivních aspektů; samozřejmě respektuje naši odlišnost, ale na druhé straně nás stále nutí odstraňovat překážky a vytvářet rámec pro výuku a učení, který posílí mobilitu a stále těsnější spolupráci.“ harmonizace v maximální možné míře ale při zachování různorodosti kulturních a historických tradic
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář6 Boloňský proces Základní princip harmonizace v rámci Boloňského procesu Třístupňová struktura terciárního studia studijní programy * bakalářské * magisterské * doktorské
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář7 Strukturované studium nabídka studia musí: vyhovět požadavkům uchazečů brát v úvahu trh práce zaměstnatelnost respektovat možnosti státu využít soukromé aktivity důležité cíle * dosáhnout maximální spokojenosti studentů * využít jejich schopnosti a motivaci * snížit na minimum neúspěšnost ve studiu
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář8 Bakalářské studium koncepce studijního programu ukončené vysokoškolské vzdělání dostatečná kvalifikace (na evropské úrovni) pro povolání možnost pokračovat ve studiu * ihned * po čase, po získání praxe * přímo nebo po splnění dodatečných podmínek * na stejné nebo jiné škole (domácí, zahraniční)
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář9 Restrukturalizace studia
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář10 Restrukturalizace studia
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář11 Restrukturalizace studia Studijní zátěž, kredity A – prakticky orientované bakalářské studium C – teoreticky orientované bakalářské studium m t – teoretické moduly m p – praktické moduly t – rozdíl v obsahu teoretických modulů (znalostí)
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář12 Prostupnost studia v ČR – „vize“ do budoucna