Znalostní oblasti – průřezové aktivity.  Zajišťuje návaznost na okolí projektu a integraci dílčích komponent řízení projektu  Procesy:  Vymezení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projektový záměr : Zmapování vnitřních procesů na MS ČR
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
Metodika řízení projektů
„Plánování projektu Plán projektu“
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Integrované operativní řízení
Jdeme do hloubky: týdenní report
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Bezpečnost strojních zařízení Bezpečnost částí ovládacích systémů Část 1: Všeobecné zásady pro konstrukci ČSN EN ISO
Projektový management
Projektový management
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Audit administrativních činností
PODPURNÉ PROCESY V ORGANIZACI
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Projekt – úkoly, zdroje, vazby úkolů, náklady Ing. Jiří Šilhán.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Management kontinuity činností organizace
Proces řízení projektu
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Semestrální práce z předmětu Projektový management
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Iniciace (zahájení projektu) Projektový management.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
4. Lekce Dílčí procesy funkčního testování
Techniky projektového řízení
Proces řízení rizik.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
NÁRODNÍ DIGITÁLNÍ ARCHIV
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Reporting.
Projektový management Plánování
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
1 Název celé následující kapitoly Řízení hospodárnosti režijních nákladů.
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
Vratislav Paulík ředitel projektů
6. Koncepce řízení projektů
2. Životní cyklus a procesy projektu
Projektový management Risk management
Metodika řízení projektů
Personální plán pro podnikatelský plán
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Životní cyklus projektu a fáze projektu Martin Cupal Podnikatelský záměr a projektový management.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Ekonomika malých a středních podniků
Systém managementu jakosti
Didaktické prostředky
PROJEKT: Hodnocení průmyslových rizik
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
PROJEKTOVÝ MANAGEMENT
Transkript prezentace:

Znalostní oblasti – průřezové aktivity

 Zajišťuje návaznost na okolí projektu a integraci dílčích komponent řízení projektu  Procesy:  Vymezení předmětu projektu (Project Charter – projektový záměr viz Dokumenty projektu)  Příprava Business Case (viz Dokumenty projektu)  Příprava plánu řízení projektu (viz Dokumenty projektu)  Řízení realizace projektu  Monitorování a kontrola prací na projektu (řízení prací a řízení změn)  Uzavření projektu

 Procesy:  Plánování rozsahu  Definice rozsahu  Vytvoření WBS  Ověřování rozsahu - proces získání formálního souhlasu s rozsahem projektu od zúčastněných stran  Kontrola rozsahu

 Určuje a zapisuje práci na projektu  Analýza co má být produktem  Výstup: Popis produktu – odsouhlasuje zákazník – obsah:  odůvodnění projektu – potřeba pro niž projekt podnikán  produkt projektu – souhrn popisu produktu  výsledky projektu – seznam hlavních výsledků  cíle projektu – kritéria kvality splnění  omezení a předpoklady

 Rozdělení hlavních výsledků projektu (definovány podle fází životního cyklu) do menších zvládnutelných jednotek  Dekompozice výsledků na dílčí výsledky (ověřitelné),  Výstupem je – podrobný rozpis prací - WBS – výsledkově orientovaný soubor prvků projektu  WBS (Work Breakdown Structure), jedná se o jednoduchou analytickou techniku, jejímž cílem je rozložit projekt na jednotlivé činnosti až do takové úrovně podrobnosti, aby k nim bylo možné přiřadit odpovědnosti, pracnost a časový horizont  Vazba na Ganttův diagram a plán projektu

 Procesy: 1.Definice aktivit – úloh pro vytváření výsledků 2.Uspořádání/řazení aktivit – jejich vzájemné závislosti 3.Odhad zdrojů a trvání aktivit 4.Vytvoření harmonogramu projektu 5.Kontrola harmonogramu

 určuje aktivity (úlohy) pro vytvoření výsledků z podrobného rozpisu prací WBS  může mít jemnější rozdělení než WBS  výstupem je seznam aktivit plánovaných v projektu  rozdíl: WBS – seznam výsledků Seznam aktivit – seznam činností

 určení a zápis logických návazností úloh  závislosti: 1.pevné 2.volné 3.vnější  typy závislostí: nejčastější Finish-to-Start  Mezníky (milníky, milestones)  Ganttův diagram – aktivity a jejich závislosti

 Vstupy: 1.Ganttův diagram 2.odhad trvání aktivit 3.seznam zdrojů a jejich popis 4.kalendáře 5.omezení: vnucené začátky a konce aktivit, milníky  Metoda kritické cesty kritická cesta – posloupnost aktivit, na kterých závisí dodržení doby trvání projektu  Harmonogram projektu tvoří: Ganttův diagram a seznam mezníků

 Americký strojní inženýr, průkopník vědeckého řízení práce, spolupracovník Taylora  Autor mzdové úkolové soustavy s mimořádným příplatkem, jenž se vyplácí dělníkům, když dosáhnou předepsaného úkolu (jiná kombinace zvyšuje mimořádný příplatek, když předepsaný úkol je proveden dříve, než stanoveno)  Vypracoval grafickou metodu, jež umožňuje srovnávat skutečný výkon s předpokládaným v souvislosti s časem  Zdokonalení ve válečném průmyslu USA za světové války  Z jeho četných spisů vyniká Organizing for work  (zdroj: Ottova encyklopedie)

 Procesy: 1.Plánování zdrojů – jaké zdroje (lidé, zařízení, materiál) v jakém množství a kdy budou potřeba na jednotlivé aktivity 2.Odhad nákladů – odhad nákladů na zdroje, rezerva na možná rizika, zahrnutí inflace 3.Vypracování rozpočtu – z nákladů na aktivity rozdělení nákladů na jednotlivá období (Cost Baseline) 4.Kontrola nákladů  Nutný širší pohled na náklady celého životního cyklu produktu  Podklady: WBS, odhad trvání aktivit, fond zdrojů, sazby za zdroje, rizika  Výsledkem výchozí závazný rozpočet – cost baseline – rozpočet pro sledování výkonu projektu  Cost Baseline – nedílná součást plánu řízení projektu

 Rozpočet projektu detailně specifikuje jednotlivé výdaje/náklady projektu (může být doplněn o rozpis zdrojů krytí nákladů) – vazba na WBS  Finanční plán se skládá z plánu čerpání výdajů a plánu zdrojů krytí výdajů. Plán čerpání výdajů je rozpisem výdajů projektu v čase, například po jednotlivých měsících (cash flow projektu)

Kód WBS AktivitaTyp aktivityPlatbaNáklady celkem Fáze rozpracováníSouhrn Příprava prostředíPráce, hodinová sazba ihned Business AnalýzaSubdodávka, pevná cena +14 dní Tvorba implementačního projektu Práce, hodinová sazba Ihned Revize implementačního projektu Práce, pevná cena+7 dní Schválení architektury řešeníMilník--0

Kód WBS AktivitaTyp aktivityPlatbaNáklady celkem Fáze rozpracováníSouhrn Příprava prostředíPráce, hodinová sazba ihned Business AnalýzaSubdodávka, pevná cena +14 dní Tvorba implementačního projektu Práce, hodinová sazba Ihned Revize implementačního projektu Práce, pevná cena+7 dní Schválení architektury řešeníMilník--0

 Jaké jsou plánované náklady na skutečný výstup  Odpověď na dvě otázky:  Jaké byly/jsou celkové plánované náklady na daný výstup (např. v tis. Kč)?  Jaká je aktuální rozpracovanost (jak jsme daleko) s vytvářením daného výstupu (v %)?

Kód WBSAktivitaNáklady celkem T1T2T3T4T1 přep. T2 přep. T3 přep. T4 přep. 2.1Fáze rozpracování Příprava prostředí110025%50%80% Business Analýza200030%75% Tvorba implementačního projektu90010% Revize implementačního projektu Schválení architektury řešení0 0,25 x 1100

Ukazatel/obdobíT1T2T3T4T5T6 Plán (PV)- kumulované plánované náklady Skutečné náklady (AC) Vytvořená hodnota (EV) Plánovaný rozpočet (BAC)4400 PV – Planned Value AC – Actual Cost EV - Earned Value BAC – Budget At Completion Varování: Úspory nákladů ale práce je pozadu Celkem OK: Úspory nákladů a práce je téměř hotova Varování – zhoršení stavu: Malé úspory nákladů ale práce je hodně pozadu

 Procesy: plánování kvality – určuje standardy kvality pro projekt a jak je splnit  Definice: kvalita je souhrn charakteristik produktu, určující jeho schopnosti uspokojit stanovené nebo implicitní potřeby  Kritické je převedení potřeb do požadavků na produkt během určení rozsahu projektu  Rozlišujeme kvalitu produktu a kvalitu projektu  Rozlišujeme kvalitu a stupeň  Stupeň: určován podle technických možností produktů se stejnou oblastí použití

 Vstupy: 1.Politika kvality provádějící organizace 2.Definice předmětu projektu – dokumentuje hlavní výsledky a cíle projektu 3.Standardy a předpisy  Procesy  Plánování kvality (stanovení standardů, určení způsobu naplnění požadavků kvality  Zajištění kvality (realizace aktivit, např. testů)  Kontrola kvality (monitoring důležitých výsledků a hodnocení odchylek od standardu  Výstupy: 1.Pracovní definice – velmi přesný popis jednotlivých charakteristik kvality a jak budou měřeny (metriky) 2.Plán řízení kvality – určuje jak se bude dosahovat určených parametrů kvality

 Vývojové (unit testy, testování vývojových jednotek) – ověřování správné funkčnosti jednotek zdrojového kódu (program, funkce, třída, metoda)  Funkční ověřování funkčních požadavků na předávaný produkt nebo jeho část  Integrační ověřování souhrnného chování skupiny funkcí nebo komponent  Průřezové - jak je možné s předávaným systémem plnit úkoly  Bezpečnostní – např. penetrační testy  Zátěžové – optimalizace HW a SW konfigurace (např. průchodnost, doba odezvy)  Kontrolní – (smoke testy) rychlé ověření funkčnosti nové verze aplikace (podpora integračních testů  Havarijní – DRP testy, zálohování a obnova systémů  Audit – zvláštní kategorie zpětné vazby

 Interní – provádí dodavatel  Akceptační – dodavatel plus objednatel (hlavně)  Provozní – dodavatel i objednatel

 Jde o systematickou identifikaci možných rizik, jejich analýzy a reakce na ně  Definice: riziko projektu je nejistá událost nebo podmínka, která když se objeví má kladný nebo záporný vliv na projektové cíle. Riziko má příčinu a když se objeví i důsledek.  Př.: příčina - možné zpoždění dodávky přístroje událost – opravdu došlo ke zpoždění důsledek – posunutí experimentů v laboratoři  Rizika známá a neznámá

 Řízení portfolia  Riziko výběru nesprávného projektu (nesplňuje strategii)  Řízení programů  Změna cíle programu  Změna cíle projektů v rámci programu  Řízení projektů  Překročení rozpočtu  Času  Nekvalitní výstup  Špatná funkcionalita, nesplnění požadavků

 Identifikace rizik – určení možných rizik a jejich charakteristika  Kvalitativní analýza rizik – analýza rizik a podmínek jejich vzniku a určení závažnosti jejich vlivu na cíle projektu  Kvantitativní analýza rizik – totéž kvantitativně  Plánování odezvy na rizika – určení způsobů snížení hrozeb projektovým cílům

 Která rizika by mohla ovlivnit projekt a jejich charakteristiky  Vyjádření: projektový tým, zainteresované strany, nezávislí odborníci  Vychází z výsledků plánování projektu 1.Zakládací listina projektu 2.WBS 3.popis produktu 4.harmonogram prací a odhad nákladů 5.plány zdrojů a dodávek 6.seznamy omezení a předpokladů

 Kategorie rizik: 1.technická, kvality nebo výkonu 2.řízení projektu 3.organizační 4.vnější  Výstupy: 1.Seznam a popis rizik 2.Symptomy rizik – varovná znamení

 Odhaduje pravděpodobnost a účinek nalezených rizik  Seřazuje rizika podle jejich potenciálního účinku na cíle projektu  Potenciální nebezpečnost rizika = součin pravděpodobnost rizika * důsledek rizika  Výstup: Seznam rizik podle potenciální nebezpečnosti

 Posouzení možností a akcí pro snížení hrozeb cílům projektu  Vychází ze seznamu rizik podle závažnosti a prahu rizika (přijatelná úroveň rizika)  Strategie reakcí na rizika: 1.Vyvarování se riziku – změna plánu projektu 2.Přesun rizika – přesun následků na třetí stranu s povinností reagovat – finanční rizika 3.Snížení rizika – redukce pravděpodobnosti vzniku rizika 4.Přijetí rizika  Plán reakcí na rizika, kdo a jak bude reagovat.

 Zajišťování procesů nákupu, kontroly a akvizice externích dodávek po celou dobu trvání projektu  Procesy:  Plánování nákupů  Plánování smluv  Vyžádání nabídek  Výběr dodavatelů  Správa smlouvy  Ukončení smlouvy

 Plánování a provedení vnitřní a vnější komunikace projektu, včetně velmi důležitého řízení očekávání všech zainteresovaných stran  Procesy:  Plánování komunikace  Šíření informací  Reporting  Řízení zúčastněných/zainteresovaných stran

 Plán/skutečnost  Status projektu (Project Baseline)

 Tvorba organizačních struktur projektu, identifikace vhodných zdrojů, jejich rozvoj v rámci projektu, stanovení obecných pravidel týmové práce  Vstupy: WBS, seznam zdrojů a jejich kapacit (role projektu a dovednosti), odhad pracnosti  Vazba na řízení nákladů

 Vyjmenujte alespoň 5 znalostních oblastí projektu; dvě si vyberte a diskutujte jejich obsah  Popište procesy znalostní oblasti Řízení nákladů na projekt; vysvětlete rozdíl mezi finančním plánem a rozpočtem  Jak je možné při řízení nákladů využít údaje o plánovaných nákladech, skutečných nákladech a vytvořenou hodnotou (Earned Value)  Popište procesy znalostní oblasti Řízení času projektu; vysvětlete princip Ganttova diagramu; co to je harmonogram projektu?