Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopady oslabení kurzu na ceny potravin a české zemědělství Mojmír Hampl Viceguvernér ČNB Žofínské fórum na téma „České zemědělství“ 10. března 2014.
Advertisements

Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Měnový kurz Ing. Daniel Konczyna.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Unie malých a středních podniků ČR Hospodářská komora ČR Přijetí eura v České republice Názor podnikatelů.
Stanoviska podnikatelů k přijetí společné měny Zájmy České republiky a přijetí společné evropské měny Praha.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
PLATEBNÍ BILANCE – 5. ukazatel úrovně ekonomiky
Současný vývoj koruny k euru a dolaru Aneta Pospíšilová.
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_131.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
EKONOMIKA OBĚŽNÝ MAJETEK Ing. Hana Kročová
Příjmy a výdaje domácnosti
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast Peníze,
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_15 Název materiáluMěna a měnové.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vyjádření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_10_02_měno vý kurz Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
ZPŮSOBY PLACENÍ – platební styk
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kapitálový trh – charakteristika CP
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Struktura finančního trhu
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomika– národní hospodářství
Ekonomika– národní hospodářství
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
VKLADOVÉ SLUŽBY BANK II.
Aktiva a pasiva podniku
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Test.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Výrobní činitelé v podniku
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Dopady oslabení kurzu na ceny potravin a české zemědělství
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Transkript prezentace:

Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Peněžní gramotnost Název učebního materiálu: Oslabení, posílení koruny Jméno autora: Ing. R. Krastenicsová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: oslabení, posílení koruny, slabý kurs Anotace: Prezentace je určena žákům 3. ročníku oboru Podniková ekonomika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky, použité příklady z praxe zvýší názornost výkladu.

Oslabení (posílení) koruny Co znamená, když se řekne: Koruna vůči Euru posiluje/oslabuje? Znamená to, že se mění její kurs vůči Euru. Na běžné občany to má vliv ten, že když půjdete do směnárny/banky, pořídíte euro za méně korun, když vůči euru koruna posílí, a naopak. Naopak ale silná koruna je strašákem pro obchodníky a prodejce, kteří začnou po radikálním posílení koruny zdražovat. Všechno má své pro aproti.

Slabý kurs koruny - výhody 1. Úspory v eurech Lidé, kteří mají úspory v eurech či jiné zahraniční měně, zažili během jednoho dne nevídané zhodnocení svých peněz, které překonalo i úroky za několik let. Výhodu mají i ti, kteří mají příjem v eurech či dolarech, jejich plat v přepočtu koruny přes noc vzrostl.

Slabý kurs koruny - výhody 2. Česká auta Oslabení koruny je dobrou zprávou pro tuzemské automobilky, jejich dovážená konkurence bude kvůli slabší koruně pod větším tlakem na českém trhu. Největší importéři zatím ještě zvažují, zda změní ceníky.

Slabý kurs koruny - výhody 3. Cizinci v Česku Oslabení koruny přinese úsporu za pobyt zahraničním turistům. Velká vlna návštěvníků se chystá hlavně na konec roku. Podnikatelé v cestovním ruchu však nečekají velký vliv na svůj byznys.

Oslabení koruny - výhody 4. Obchody u hranic Zatímco turisté na výkyvy kurzu nejsou příliš citliví, zejména Němci podél českých hranic pohyby kurzu koruny zaznamenávají rychleji. Vydělat na tom mohou například restaurace, kadeřnictví a další provozovatelé služeb, které jsou už teď oblíbeným cílem Němců v českém pohraničí.

Oslabení koruny - výhody 5. Čeští vývozci Za své zboží dostanou v korunách více peněz, přesto na tom nemusí vydělat: řada z nich je zajištěna na kurzy kolem 25korun za euro, a tak na současném měnovém výkyvu nic nevydělají. Navíc některým podraží současně i matriál či suroviny nakupované hlavně v zahraničí.

Oslabení koruny - výhody 6. Zemědělci Českým zemědělcům zdraží jejich konkurence z dovozu, což jim může přinést lepší ceny i větší odbyt na tuzemském trhu a dočasně i při vývozu. Oslabení koruny současně povede ke zdražení některých jejich nákladů, především za pohonné hmoty či odvážené stroje.

Oslabení koruny - nevýhody 1.Měnoví dealeři Rozhodnutí o oslabení koruny na několik měsíců prakticky zrušilo obchodování mezi korunou a eurem. 2. Dovozci Čím slabší koruna, tím dražší nákup v zahraničí. Importéři budou muset oslabení koruny promítnout buď do snížení svých marží, nebo spíše zdraží a tím současně sníží i poptávku po dováženém zboží. K nárůstu cen by mělo dojít v příštích týdnech.

3. Čeští turisté Každý, kdo se chystá na dovolenou v zahraničí, může rovnou počítat s vyššími výdaji prakticky za vše. Cestovky navíc v tuto chvíli dolaďují katalogy na příští léto a část z nich bude zřejmě počítat s tím, že i v létě bude koruna slabá a zájezdy kvůli tomu podraží. Oslabení koruny - nevýhody

4. Benzinky Slabá koruna zdraží ropu a následně i ceny benzinu a nafty, vyšší ceny mohou část lidí znovu odradit od ježdění autem nebo se ho budou snažit alespoň omezit. Vzhledem k velké konkurenci budou muset zřejmě část nárůstu cen pokrýt ze svých marží čerpací stanice samy.

Oslabení koruny - nevýhody 5. Korunové příjmy Oslabení koruny povede k vyšší inflaci což bude znamenat tlak na reálné znehodnocení úspor v korunách. Za korunový příjem si koupí lidé méně než dosud. Velké zvýšení platů se nedá vzhledem k vysoké nezaměstnanosti a nabídce volných pracovních sil příliš očekávat.

Oslabení koruny -nevýhody 6. Drahá výroba Problém podle mohou mít i výrobní firmy, jež jsou v Česku závislé výrazně na dovozu surovin, které nelze pořídit v tuzemsku nebo se jejich cena odvíjí podle komoditních burz. Typickým příkladem jsou chemičky. Zdražení importu mohou vyrovnat tím, že více zboží prodají ven za devizy.

Shrnutí Posilování koruny vůči Euru je strašákem pro exportující podniky. Kurzovní ztráta snižuje jejich zisk, jelikož exportéři si své tržby mění na domácí měnu. Čistě exportujících podniků je málo, i oni nakupují na zahraničních trzích, takže při vývozu ztrácí, naopak dovoz se jim zlevňuje. Posilování koruny je známkou růstu ekonomiky, ale může být i výsledkem spekulací na devizovém trhu. Na posilování koruny vydělají dovozci, euro se pro ně stává lacinějším - laciněji nakupují. Jednoduše řečeno: Posilující koruna zdražuje vývoz a zlevňuje dovoz. Takže při posilující koruně by se např. mohla snížit cena ropných produktů, výlet do Egypta přijde levněji atd. Naopak, silná koruna zdražuje pobyt cizích turistů v ČR - ČR se pro ně stává drahou. Běžný občan při posílení koruny může předpokládat, že se nezdraží zboží z dovozu, může i zlevnit, a měl by levněji pořídit dovolenou v zahraničí.

Použité zdroje Učebnice – KLÍNSKÝ, P., CHROMÁ D., TESAŘOVÁ S., JANÁK M, Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol, Praha 2é13: NUOV, ISBN 978 – ŠVARCOVÁ, j. Ekonomie stručný přehled –teorie a praxe aktuálně a v souvislostech učebnice. Zlín, CEED ISBN – KLÍNSKÝ P., CHROMÁ D. Finanční gramotnost - úlohy a metodika, Praha 2013, ISBN SKOŘEPA M., SKOŘEPOVÁ E. Finanční a ekonomická gramotnost prozákladní školy a víceletá gymnázia, 1. vyd. Praha: SCIENTA spol. s r. o. 2009, ISBN – KOLEKTIV AUTORŮ. Slabikář finanční gramotnosti – Učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti, 1. vyd. Praha: COFET, a. s., 2012, ISBN _ mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf Internetový odkaz naleznete zde.zde