Faktory ovlivňující nabídku a poptávku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
7 Nezaměstnanost.
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Trh a jeho zákonitosti.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES Hospodářský proces je koloběh hospodářských činností. Zahrnuje fáze: Výroba Rozdělování Směna Spotřeba Zdroj obr. Wikimedia Commons.
Poptávka na trhu zboží a služeb
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
B) Křivka poptávky.
B) Nabídková funkce.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Agregátní poptávka Mgr. Hana Grzegorzová.
Agregátní poptávka a nabídka
1/4 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
A) Determinanty nabídky
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Kontokorentní úvěr Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.12 Ročník1. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.13 Ročník1. ročník.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Faktory ovlivňující nabídku a poptávku

Faktory ovlivňující nabídku výrobní náklady - dražší suroviny a energie - zvyšování mezd - snižování nákladů zaváděním nejnovějších technologií Pokud jsou nízké, je z hlediska zisku nejlépe vyrábět velké množství statků Náklady jsou ovlivňovány technickým rozvojem a cenami vstupů

vnější podmínky podnikání přírodní faktory – (počasí, roční období) zásahy vlády – (změny v zákonech…) organizace trhu – monopol x konkurence

změny cen komplementů a substitutů Komplement - jiné zboží spojené s nákupem sledovaného zboží např. auto a benzín Substitut - jiné zboží, které může nahradit sledované zboží např. pomeranč a mandarinka

Faktory ovlivňující poptávku výše příjmů mzdy zaměstnanců, úroky a zisky vlastníků kapitálu, důchody, sociální dávky S růstem reálných příjmů se zvyšuje poptávka, zejména po předmětech dlouhodobé spotřeby

změna ceny substitutu zvýší-li se cena substitutu, roste poptávka po zkoumaném zboží a naopak změna ceny komplementu zvýší-li se cena komplementu, klesá poptávka po zkoumaném zboží a naopak

velikost trhu - demografické změny v počtech a charakteristikách kupujících Zvýšení počtu obyvatel vede k růstu poptávky po zboží specifické faktory móda počasí, roční období reklama

Díky uvedeným faktorům dochází k posouvání křivek nabídky a poptávky Např. zvýšení příjmů domácností - zvýšení poptávky

neúrodný rok - snížení nabídky

Úkol: Graficky znázorněte změny poptávky a nabídky, jestliže: a) dojde ke zvýšení zákonem stanovené minimální mzdy (agregátní poptávka) b) dojde ke snížení ceny hovězího masa (poptávka po vepřovém mase) c) stát schválí nové vybavení autolékárniček (nabídka autolékárniček)

Zdroje: Jena Švarcová a kolektiv: Ekonomie, stručný přehled P. Vavrla, J. Šamárek: Ekonomika podniku I. http://sranda.kdecoje.cz/obrazek/zaba-pomeranc.jpg http://www.psicek.cz/pool/23560384TIOKZ_Opadkovy_ko s_auto_zelene.jpg http://www.svetu.cz/blog/img/pajenka/4811.jpg http://www.dobroreality.cz/Flash/.%5Cimages%5Cpenize.j pg http://dumfinanci.cz/images/original/dane.jpg http://www.pwc.com/cs_CZ/cz/danove-a-pravni- sluzby/assets/eko-dane.jpg