Seminář pro žadatele o finanční podporu Věcné řízení Bc. Martin Poprštein
IV. Věcné řízení
Doba realizace projektu Délka realizace projektů - uvedena v právním aktu s nejzazším datem ukončení Zahájení projektu - datum podpisu statutárního zástupce na Prohlášení příjemce dotace o poskytnutí dotace nebo datum uvedené v právním aktu (podle toho, co nastane později), tj. podpis statutárního zástupce na Prohlášení příjemce dotace Způsobilé výdaje projektu - od data, kdy byl seznam doporučených projektů k financování schválen náměstkem ministra pro řízení operačních programů. 3
Způsob výběru projektů Formální hodnocení Hodnocení přijatelnosti Věcné hodnocení Grémium zpravodajů 4
Hodnocení přijatelnosti Posouzení souladu žádosti se základními podmínkami Výzvy Kritéria jsou popsána v Příručce pro žadatele (verze 10), kap (jedná se o vyřazovací kritéria) Oprávněnost žadatele, partnera Definice cílové skupiny a území dopadu Vyhlášené podporované aktivity (klíčové aktivity – jedinečnost a inovativnost) Délka trvání projektu Výše finanční podpory, struktura rozpočtu, limity kapitol, … 5
Věcné hodnocení 1Zdůvodnění potřebnosti realizace projektu 18 bodů (zdůvodnění záměru, potřebnost a očekávaný přínos) 2Cílová skupina 12 bodů (vymezení /přiměřenost CS, způsob zapojení CS) 3Popis realizace projektu 17 bodů (klíčové aktivity, připravenost na možná rizika) 4Finanční řízení 23 bodů (přiměřenost rozpočtu, jeho provázanost s KA) 6
Věcné hodnocení 5Výsledky a výstupy15 bodů (kvantifikace výsledků a výstupů, způsob zajištění) 6 Horizontální témata 0 body (aktivity podporující rovné příležitosti a udržitelný rozvoj) 7Specifická kritéria 15 bodů Příloha č. 1 Výzvy Kritéria jsou popsána v Příručce pro žadatele (verze 10), kap
Integrovaný plán rozvoje měst (IPRM) Žádosti o podporu, které v souladu s Metodickým pokynem MMR k hlavním zásadám pro přípravu, hodnocení a schvalování Integrovaného plánu rozvoje měst, zpracovaným na základě usnesení vlády ČR ze dne 13. srpna 2007 č. 883 a dále se prokážou potvrzením města (nositelem IPRM), že jsou součástí schváleného IPRM a projekty dosáhly min. bodové hranice 65 bodů (na základě bodového hodnocení zpravodajů), získají navíc bodovou bonifikaci ve výši 10 %. Projekty, které získaly v hodnocení hodnotitelem/zpravodajem méně než 65 bodů automaticky nejsou doporučeny k podpoře a nemohou tedy obdržet výše uvedenou bodovou bonifikaci. 8
Grémium zpravodajů Doporučuje projekty k podpoře a respektuje při svém rozhodování pořadí žádostí podle počtu bodů přidělených ve věcném hodnocení (k projektům, které získaly v rámci věcného hodnocení 65 bodů a více, se přičte 10% … Příklady zásahu grémia zpravodajů: -Krácení rozpočtu projektu -Doplnění či zvýšení monitorovacích indikátorů 9
Klíčové aktivity Konkrétně popsány a jednotlivá stádia logicky uspořádána Metody realizace odpovídající potřebám cílových skupin, možnostem žadatele a jeho partnerů Dobrý popis nových metod a postupů (inovativnost) Provázanost s rozpočtem projektu Změna v klíčových aktivitách – nejspíše podstatná změna projektu (vždy předem konzultovat s PM) 10
Harmonogram realizace Harmonogram realizace klíčových aktivit - nemusí odpovídat plné délce projektu Obecné doporučení: ponechat si poslední měsíc/dva měsíce na zhodnocení a přípravu závěrečné monitorovací zprávy Změna harmonogramu – nepodstatná změna projektu 11
Cílové skupiny Cílové skupiny definovány Výzvou V projektové žádosti zkontrolovat nastavení CS v: -IV. Popisu projektu: popis cílové skupiny (zapojení, motivace, přínos pro cílovou skupinu) -V. Území dopadu -VI. Klíčových aktivitách (zapojení, výstupy, …) -XII. Monitorovacích indikátorech 12
Monitorovací indikátory Povinnost příjemce sledovat a vykazovat všechny MI uvedené ve schválené projektové žádosti. Dále statisticky vykazovat: rozdělení na muže/ženy, tzv. anexové indikátory ) – Příloha č. 2 Výzvy. Plánované hodnoty MI si každý příjemce stanovuje při zpracování projektové žádosti. Uzavřením právního aktu se MI stávají závaznými. Jejich nenaplnění je sankcionováno – Rozhodnutí o poskytnutí dotace. Metodika monitorovacích indikátorů: pri-vykazovani-monitorovacich-indikatoru pri-vykazovani-monitorovacich-indikatoru 13
Monitorovací indikátory Počet podpořených osob Počet osob, které získaly jakoukoliv formu podpory Započítávání: každá podpořená osoba se započítává jednou s výjimkou, kdy je podpořené osobě poskytnuto více odlišných/na sebe nenavazujících podpor. 14
Monitorovací indikátory Počet úspěšně podpořených osob Cílová skupina - počet podpořených osob, které ukončily kurz/program/obor předepsaným způsobem. Nastavení kritérií úspěšnosti a způsobu dokladování: v projektové žádosti, nejpozději v první monitorovací zprávě Započítávání: jednou či vícekrát (v souladu s MI Počet úspěšně podpořených osob – klienti služeb) 15
Monitorovací indikátory Počet nově vytvořených/inovovaných produktů Např. vzdělávací moduly, studijní materiály, analýzy, e- learningové kurzy, webové portály, inovované vzdělávací programy, … Podmínka zařazení mezi produkty: může být dál cíleně využíván pro účely vzdělávání s komponentou Životní prostředí (min %) s komponentou ICT (min. 20 hodin) Započítávání „komponent“: jako podmnožina z počtu vytvořených/inovovaných produktů 16
Monitorovací indikátory Nastavení v projektové žádosti v XII. Monitorovací indikátory Datum plánované hodnoty (v závěru realizace) Komentář (popis produktů, popis podpořených osob) Monitorovací indikátory nikdy nejsou: vyučovací hodina; nakoupené pomůcky a učebnice; nově vybavená třída nebo učebna; webové stránky informující o projektu; stáže, konference, exkurze; powerpointová prezentace, 17
Monitorovací indikátory Monitorovací indikátory nikdy nejsou – pokračování: tisková zpráva, článek, inzerát o realizaci projektu; konference/tisková konference/seminář nebo jakákoliv podobná akce sloužící k informování či prezentaci výsledků daného projektu; akreditace produktu; materiály, které byly vytvořeny žáky a studenty, které však dále neslouží k vzdělávání knihovna; poradenské centrum; ukázková vyučovací hodina, výukové setkání; příměstský tábor či jiná pobytová akce. 18
Autorská práva k produktům Příjemce dotace je povinen bezplatně všechny nově vytvořené produkty nebo jejich kopie předat do vlastnictví poskytovatele (MŠMT), a to nejpozději se závěrečnou monitorovací zprávou -Produkty jako autorské dílo dle autorského zákona č. 121/2000 Sb. (předání v el. podobě vč. licenční smlouvy) -Ostatní produkty (předání v el. podobě) 19
Veřejné zakázky Pořizování služeb a vybavení, provádění stavebních úprav z veřejných finančních prostředků je upraveno zákonem č. 137/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů a pro účely OP VK je rozpracováno v Příručce pro příjemce (verze 8). Pokud příjemce není vymezen kategorií veřejného zadavatele, tak se v případě podpory z OP VK stává DOTOVANÝM zadavatelem. Zakázka do ,- Kč bez DPH: pravidla OP VK Zakázka nad ,-Kč bez DPH: zákon 137/2006 Sb. 20
Veřejné zakázky Zadavatelem zakázky může být příjemce dotace nebo jeho partner s finančním příspěvkem, pokud je touto činností pověřen ve Smlouvě o partnerství. Příjemce dotace je však odpovědný za to, že v rámci realizace projektu nedojde k porušení pravidel pro zadávání veřejných zakázek Další možností je zmocnit partnera k zastoupení v souladu s § 151 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Zadavatelem v tomto případě zůstává příjemce 21
Veřejné zakázky Projektová žádost, XIII. Výběrová řízení Každému VŘ přiraženo pořadové číslo Vygenerování údajů ze schválené projektové žádosti do monitorovacích zpráv Výběrová řízení není nutno realizovat v souladu s projektovou žádostí XIII. Výběrová řízení (tj. lze to považovat za výjimku) Příručka k vyplnění veřejných zakázek v Benefit 7+: vyberoveho-rizeni-v-benefit7 vyberoveho-rizeni-v-benefit7 22
Povinná publicita Poskytnutí podpory z prostředků ESF (prostřednictvím OP VK) musí být dostatečně zviditelněno a propagováno (směrem k široké a odborné veřejnosti). Povinnost logolinku. Podrobná pravidla v Příručce pro příjemce (verze 8). Manuál vizuální identity ( publicitu/manualy-vizualni-identity.html) publicitu/manualy-vizualni-identity.html Publicita spadá do nepřímých nákladů (předměty publicity, náklady pracovníka pro publicitu, …). 23
Povinná publicita Volba propagačních nástrojů v žádosti v Benefit7+: Zvolit s ohledem na potřeby, velikost a rozpočet projektu. Internet Tištěné materiály (letáky, plakáty, brožury, …) Komunikace s médii (tiskové zprávy, články, reportáže, …) Informační akce (konference, účast na veletrhu, …) Propagační předměty (bloky, desky, vlajky, samolepky, …) Každý dokument a materiál vztahující se k projektu (včetně elektronických dokumentů) musí být označen logoinkem. Kvalitní zobrazení, viditelné umístnění. 24
Udržitelnost projektu povinnost zajistit, aby podpořené aktivy a výstupy byly udržovány i po ukončení financování projektu Výzva č. 50: udržitelnost nevyžaduje 25
Partnerství v projektu Partneři se společně podílejí na přípravě a realizaci projektu ve fázi zpracování projektové žádosti, ve fázi jeho realizace i ve fázi ukončení projektu. Role partnerů musí být opodstatněná a nezastupitelná (nesmí být skrytým dodavatelem). Příjemce realizuje hlavní, podstatnou část aktivit. 26
Partnerství v projektu V projektové žádosti zkontrolovat nastavení partnerství v: III. Partner projektu (zdůvodnění zapojení, popis zapojení) IV. Popis projektu – Vnitřní postupy řízení VI. Klíčové aktivity (popis) VIII. Realizační tým (partner s finančním příspěvkem) XIII. Výběrová řízení 27
Partnerství v projektu Partner s finančním příspěvkem Partner přijímá prostřednictvím příjemce část finanční podpory na realizaci projektových aktivit dle partnerské smlouvy. Vyplnit Přílohu č. 3 a 4 Výzvy Partner bez finančního příspěvku Partner nevyužívá žádné finanční prostředky na realizaci projektových aktivit stanovených v partnerské smlouvě. Zaměstnanci partnera nesmí být v projektu zaměstnáni na činnosti, které má partner stanovené v partnerské smlouvě. Vyplnit přílohu č. 4 Výzvy 28
Změny během realizace Nepodstatné změny: - Neovlivní dosažení cílů projektu a monitorovacích indikátorů - Oznamují se v monitorovací zprávě se zdůvodněním proč a odkdy ke změně došlo Podstatné změny: - Mění charakter a obsah projektu oproti schválené žádosti -Doplňují právní akt o poskytnutí podpory (dodatek) - Podléhají schválení Viz Příručka pro příjemce (verze 8), kap. 3.1 (Změny projektu) a 5.5 (Změny rozpočtu) 29
Nejčastější chyby v žádosti Žádost nebyla finalizována Žádost nebyla odevzdaná v termínu Klíčové aktivity neodpovídají aktivitám stanoveným ve výzvě (např. řízení projektu) Partner není právnickou osobou Partner je skrytým dodavatelem Cílové skupiny nejsou v souladu s výzvou Překročena max. doba trvání projektu Požadované fin. prostředky nejsou ve stanoveném limitu Překročeny limity kapitol 30
Materiály a zdroje informací Příručka pro žadatele OP VK, verze 10, platná od : zadatele/prirucka-pro-zadatele-op-vk/prirucka-pro- zadatele-op-vk-verze-10-platna-od htmlhttp:// zadatele/prirucka-pro-zadatele-op-vk/prirucka-pro- zadatele-op-vk-verze-10-platna-od html Prováděcí dokument OP VK (aktuální verze): dokument-op-vk dokument-op-vk Metodika monitorovacích indikátorů OP VK, verze 3, : monitorovacich-indikatoruhttp:// monitorovacich-indikatoru 31
Materiály a zdroje informací Příručka „Jak vyplnit webovou žádost OP VK webovou-zadost webovou-zadost Metodický dopis č. 4.4 „Doporučení pro stanovení mezd/platů v projektech OP VK“ platným od , projektech-op-vk projektech-op-vk Metodický dopis č. 23 „Obvyklé ceny zařízení a vybavení“, platným od : c-23-obvykle-ceny-zarizeni-a-vybaveni 32
Děkuji za pozornost Kontakt: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR Odbor 46 – CERA Bc. Martin Poprštein, 33