Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Diagnostika SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Speciální péče na naší škole
Specifické poruchy učení
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
Reedukace dysortografie
Péče o žáky s SPU.
Diagnostika dyslexie a dalších dys- obtíží
Efektivní učení.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Pedagogický seminář Martina Kekule
Příčiny SPU.
Metody pedagogické diagnostiky
Specifické vývojové poruchy učení
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Reedukace SPU s využitím počítačů
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Zásady reedukace spu PhDr. Zuzana Širmerová.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Žák se specifickými poruchami učení (SPU) a ADHD
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Nářadí pro dům a zahradu. Pojmenuj nářadí používané na zahradě Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Problematika neprospěchu žáka
DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Metodické materiály a pomůcky
Inteligence DUM_19.
Specifické poruchy učení (SPU) u dětí mladšího školního věku
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Děti a sport Jazyk a řeč.
Poruchy učení a chování
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Orientace v řadě.
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.

Dyslexie – vývoj pojmu První zmínky na počátku 20.století u nás i v zahraničí. Soustředění na 1.stupeň ZŠ. (1967/68, 1972) Později zájem o žáky na 2.stupni, protože se ukázalo, že poruchy nevymizí. Pozornost směřuje ke studentům se SPU na středních školách – v souvislosti s maturitami. Kdy začít diagnostikovat? Riziko dyslexie v předškolním věku. Studenti vysokých škol a dospělí.

Společné rysy všech věkových období Obtíže ve čtení, písemném projevu, matematice, pohybových aktivitách. Deficity ve vývoji poznávacích procesů, které se liší vzhledem k věku. Psychické obtíže, které souvisejí s prožíváním neúspěchu. Průměrné a vyšší rozumové schopnosti, které často nebývají využívány.

Příčiny Dyslexie a dalších SPU Dyslexie není nemoc, je to jiný způsob čtení, učení podmíněný změnami ve stavbě a funkci mozku. Mozek pracuje jinak, ale nepracuje špatně. -Jsou dědičné. -Jiná stavba a funkce mozku ovlivňuje vývoj poznávacích procesů, které provázejí jedince po celý život a projevují se v různých oblastech.

Poznávací procesy jejich vliv na učení, život Řeč Sluchová percepce (fonemický sluch, fonologická manipulace) Zraková percepce Pravo-levá a prostorová orientace Orientace v čase Paměť Automatizace Koncentrace pozornosti Kombinace různých deficitů

Řeč Opožděný vývoj řeči (po 2.roce) Specifické vady řeči (sešity, goniometrické f.) Malá slovní zásoba Obtíže ve vyjadřování (pomalu se vybavují pojmy) i porozumění řeči (souvisí se sluchem) Jazykový cit Výslovnost ovlivňuje čtení, psaní, cizí jazyk, !!též výslovnost nových pojmů!!

Sluchová percepce fonematický sluch Opožděný vývoj v MŠ (dělení slov na slabiky, poznávání první popřípadě poslední hlásky ve slově) Nezvládá hláskovou stavbu slov – sluchová analýza a syntéza !!! Nemůže číst ani psát!!! Nerozlišuje slova v cizích jazycích Obtížně rozlišuje nové pojmy Nerozumí řeči v hlučném prostředí

Zraková percepce Nerozlišuje přesně obrázky Nerozlišuje správně písmena při čtení Vedení očních pohybů Obtížně čte z mapy, nákresů Čtení na pozadí (barva, špinavá tabule) Obtíže při souvislém sledování předmětů (např. krabičky čaje v obchodě)

Orientace v čase Určování ráno – v poledne – večer v předškolním věku Jmenování ročních období, měsíců v roce, dní v týdnu Vnímání pojmů „před – po“ v časové dimenzi Hodiny, běh času Odhad času při různých aktivitách Rozvržení dne, přípravy na vyučování…. Jízdní řády

Orientace v prostoru Před, za, nad, pod v předškolním věku Orientace na stránce v knize, v sešitě, nákresu Orientace vpravo – vlevo, před, za.. V matematice na číselné ose, prostorové představy, orientace na mapě Obtíže v tělesné výchově Prostorová představivost (projekty, rýsování)

Paměť Vzhledem k času Krátkodobá Pracovní Dlouhodobá Vzhledem ke smyslům Zraková Sluchová Pohybová Hmatová Ovlivněna motivací!! Únavou. Vyvíjí se od předškolního věku. Je třeba ji stále cvičit.

Koncentrace pozornosti Různé projevy obtíží 1.Potřebuje dlouhý časový interval, než se začne soustředit 2.Rychle začíná pracovat, ale brzy je unaven/a 3.Kombinace obou předcházejících Pozor! Nezaměňovat poruchy koncentrace pozornosti s únavou dítěte, neporozumění úkolu, strachem z neúspěchu

Dyslexie - čtení Je specifická porucha učení, která ovlivňuje rychlost čtení, chybovost, techniku čtení a porozumění čtenému textu. Ovlivňuje každou aktivitu, kde žák pracuje s textem Zasahuje nepříznivě do všech předmětů V matematice nestačí slovní úlohu žákovi přečíst, nechápe obsah sdělení. Obtíže ve čtení jsou jedním z činitelů způsobujících chyby v opisu textu – text si nepřečte, neopisuje smysluplné údaje ale písmena Učit žáky kompenzovat poruchu, používat jiné způsoby získávání informací

Dysgrafie - psaní Je porucha písemného projevu. Písmo je obtížně čitelné až nečitelné, písemný projev je neupravený. Obtíže při vybavování písmen! Přepisování textu nepomáhá. Samo psaní (jako grafomotorická aktivita) vyžaduje mnoho energie. Nemá význam psát, když text po sobě nepřečte. Hledat jiné způsoby zaznamenávání informací.

Dysortografie - pravopis Porucha postihuje specifické dysortografické jevy i osvojování gramatických pravidel. Možné příčiny: dysgrafie a deficity ve vývoji kognitivních funkcí. Důsledně vyžadovat kontrolu vlastní práce (diakritická znaménka, hlásková stavba slov). Provádět analýzu komplexních výkonů (diktát, sloh) a hledat příčiny selhávání (další 2 snímky). Připustit, že žák s dysortografií se nemůže naučit gramatiku.

uvolňovací cviky písmena a spoje písem slova, věty, shoda mezi grafickou a akustickou podobou aplikace gramatických pravidel samostatný písemný projev Vývoj písemného projevu

pochopení pravidla vybavení (použití) ve správnou dobu ústní zdůvodňování doplňovací cvičení diktát automatická aplikace v písemném projevu Aplikace gramatických pravidel

Specifické dysortografie jevy Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek Rozlišování slabik dy-di, ty-ti,ny-ní Rozlišování sykavek Vynechávání, přidávání, přesmykování písmen, slabik Hranice slov v písmu Příčiny: fonematický sluch, jazykový cit, výslovnost, grafomotorika

Dyskalkulie Je specifická porucha matematických dovedností. Postihuje psaní čísel a číslic, utváření pojmu číslo, číselné představy, chápání a provádění matematických operací Negativně ovlivňuje výkon nejen v matematice ale všude tam, kde se pracuje s čísly (fyzika, fyzický zeměpis, dějepis – data jsou číselné údaje) Žák neumí využít číselné údaje v naukových předmětech, protože nemá číselné představy Kalkulačka nepomáhá, nemá-li žák nemá číselné představy

Dyspraxie Je porucha koordinace pohybu, postihuje vývoj pohybových dovedností. Projevuje se výraznou nešikovností v následujících oblastech: Sebeobsluha (oblékání, jídlo, hygiena) Osvojování základních pohybových dovedností (chůze, běh) Obtíže při zapojování do kolektivu Strach z pohybových aktivit

Diagnostika SPU Garantem diagnostiky jsou PPP nebo SPC Diagnostický proces zahrnuje: 1.Anamnéza rodinná a osobní 2.Inteligence 3.Diagnostika úrovně čtení 4.Diagnostika úrovně psaní 5.Diagnostika úrovně zrakové a sluchové percepce 6.Řeč 7.Pravo-levá a prostorová orientace 8.Lateralita. Motorika.

Reedukace čtení Čtení Technika čteníPorozumění

Reedukace nebo kompenzace? Při reedukaci postupujeme podle metodicky uspořádaných kroků. Jedna hodina týdně nestačí. Čtení textu po přípravě, ve dvojicích, alternativní zaměstnání v hodině čtení Kompenzace: Nahrávky výkladů, zkrácené zápisy v sešitě, využití obrázků, nákresů Poskytnout delší čas na práci s textem

Písemný projev Reedukace zahrnuje : rozvíjení grafomotoriky, sluchového vnímání, řeči, postupné osvojování gramatických pravidel, je časově náročná. Důsledně vést ke kontrole pravopisu, dostatek času, barevné opravy Gramatické přehledy – naučit s nimi pracovat Redukce učiva na 1. i 2.stupni Zkrácené úkoly Rozvíjet samostatný písemný projev Učit psát na PC

Hodnocení a klasifikace Cílem nejsou ÚLEVY!! Jde o vyrovnání podmínek k podání výkony, který nebude ovlivněn poruchou. „Spravedlivé hodnocení“ v plném slova smyslu neexistuje. Je nutná klasifikace? Alternativní formy hodnocení

Kam směřuje péče? Hledání talentu, pozitivních momentů ve vývoji Vývoj a využívání kompenzačních pomůcek Vývoj a využívání pomůcek pro reedukaci, zkvalitňování reedukace, individualizace Rozšiřování věkového rozpětí – od předškolního věku do dospělosti Pokud neumíme pomoci, neměli bychom škodit

Specifické poruchy učení 1.Dyslexie 2.Dysgrafie 3.Dysortografie 4.Dyskalkulie 5.Dyspraxie 6.Dysmuzie Specifické poruchy učení jsou nadřazeným pojmem. Není-li třeba rozlišit, používáme pojem dyslexie jako nadřazený pojmům dysgrafie a dysortografie. Česká společnost „Dyslexie“ DYS-Centrum Praha