Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY FINANČNÍ A EKONOMICKÁ KRIZE 2007-2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Advertisements

Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a.s. „Finanční a servisní organizace pro český venkov“
Činnost Investiční kapitálové společnosti Komerční banky v Pelhřimově.
Finanční gramotnost: Zajištění na stáří, renta. 09 Zajištění na stáří DŮCHODY V ČESKU … „Co mají společnýho pařížský a ostravský důchodce? Oba si můžou.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
1 9. Změny v regulaci finančních trhů a v měnové politice (reakce na globální finanční krizi 2007 – 2009 a na její dopady na hospodářský růst) Reformy.
Základy financí1 Aktuální finanční trendy. Základy financí2 Globální megatrendy Globalizace Demografický vývoj Klimatické změny Energie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_05 Název materiáluAkcie AutorMgr.
Jan Bureš Euro, nejist á budoucnost záleží i na n á s Jan Bureš, Hlavní ekonom, Poštovní spořiteln a.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Lidská společnost digitálního věku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_07 Název materiáluPodílové.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Hospodářský cyklus Pavel Seknička. Hospodářský cyklus - základní charakteristika Hospodářský cyklus představuje výkyvy ve výstupu, příjmech a zaměstnanosti,
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 13 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: říjen 2012 Ročník: 9. Vzdělávací.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Bankovnictví a jeho historie
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Autor: Pavel Maroušek Vedoucí: Ing. Martin Maršík, PhD.
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Autor: Ing. Alice Horáčková
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Digitální učební materiál
Měnová soustava, měnová politika
IAS 17 Leasingy.
Eva Tomášková Ukazatel EVA Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností.
Příjmy z kapitálového majetku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Model důchod-výdaje.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Makroekonomie E 7 - otázky.
INFLACE.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Téma 3: Majetková a finanční struktura podniku. Cash flow
ŘÍZENÁ PORTFOLIA– PRO KLIENTY ČR CAPITAL MARKETS, o.c.p., a.s.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Tisková konference ČMKOS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
ČVUT, Fakulta stavební | 126MSFN - Český stavební trh
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Rizika veřejného dluhu
Družstvo CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Seminář o stavebním spoření
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
INVESTICE.
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY FINANČNÍ A EKONOMICKÁ KRIZE

Finanční a ekonomická krize  Finanční trhy: jak fungují?  Kořeny krize: levné úvěry všem  Propagace krize, přesun do reálné ekonomiky  Reakce monetární a fiskální politiky  Co dál? Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Finanční trhy: jak fungují? (1)  Finanční trhy:  Komoditní, akciové, dluhopisové „bond“, peněžní, „FX“ foreign exchange, derivátové  Hráči na finančních trzích:  Investoři: drobní, korporátní (firmy)  Fondy: penzijní, majetkové, hedge  Banky  Centrální banky  I vy se toho účastníte... Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Bezrizikový výnos a dividenda  Risk-free alternativní výnos  Kolik procent úroků můžeme dostat jinde a bez rizika?  Vládní dluhopisy jako benchmark  Cena aktiv=bezrizikový výnos plus riziková prémie  Vyšší úroky centrální banky=>cena investičních aktiv klesá kvůli výhodnější bezrizikové alternativě  Dividenda  Další forma výnosu z aktiv: zisk firmy vyplacený akcionářům Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Chartist vs. fundamentalist  Spekulace na finančních trzích, strategie:  Fundamentalist trading: analyzuje stav firmy, potenciál rozvoje a ziskovosti, možná rizika, teprve po prozkoumání subjektu se investuje  Chartist trading, „technická analýza“: pomocí metod časových řad analyzuje předchozí vývoj ceny aktiv, které vykazují opakující se vzorce, na základě toho je možné předpovídat další vývoj Double-bottom, head-and-shouders vzory Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Long vs. short  Long trading:  investor „drží dlouhou pozici“, nakoupí a spekuluje na zhodnocení ceny aktiva, pokud cena stoupá tak „vybírá zisky“  Short trading:  Investor začíná prodejem aktiva (k tomu se využívá finančních derivátů, zejména futures a opcí), spekuluje na jeho pokles. Pokud cena klesne, investor opět nakupuje za levno (se ziskem) a uzavírá pozici v příslušném derivátu Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Finanční trhy: jak fungují? (5)  Kombinace chartist tradingu využívající technické analýzy může vést k bublinám  „koho zajímá že cena je nadhodnocená, když čekám že ještě zítra bude stoupat a na tom mohu vydělat“  Short trading může posílit a prohloubit pád cen aktiv  Proto byly na mnoha burzách na podzim 2008 uprostřed krize zakázány obchody typu short Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Leverage trading  Leverage trading: obchodování s prostředky které investor nevlastní, forma investičního úvěru  Vložím 100 Kč, bankéř za mě nakoupí investiční aktiva za 1000 Kč (900 úvěr), já inkasuji veškerý potencální výnos.  Ale pokud cena aktiva klesne o pouhých 10%, přicházím o všchno.  Tento způsob obchodování je velmi rizikový, zvyšuje fragilitu systému, napomáhá bublinám Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Kořeny krize: úvěra domácnostem  Levné úvěry domácnostem na bydlení v U.S.  Freddie Mac a Fannie Mae  Podporované vládou: cíl je dát hypotéku každému, „každý má právo na vlastní bydlení“  Výsledkem je že mnoho lidí není schopno splácet, ztráty inkasuje banka Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Kořeny krize: politika Federal Reserve  Politika levných úvěrů americké centrální banky (Federal Reserve)  Alan Greenspan  Po dot-com bublině v roce 2001 drží Fed úrokové sazby blízko jednoho procenta až do roku velmi dlouho, velmi nízko  Výsledkem je další zlevnění úvěrů (také na bydlení) a růst cen aktiv (viz předchozí slidy) Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

It has always gone up in the past! Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Credit crunch  Růst objemu hypoték a cen realitních aktiv pokračoval až do srpna 2007, kdy se mnoho hypoték ukázalo jako špatných-věřitelé neschopni splácet  Credit crunch-“zádrh“ úvěrů-pád cen realitních aktiv  Jelikož mnoho hráčů na trhu mělo prsty v realitních aktivech, problém se rychle přenáší na celý finanční systém  Zhroucení akciového trhu Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Finanční krize 2008  Krachy velkých investičních bank (Lehman Brothers)  Problémy pojišťoven (AIG)  Krize důvěry: banky si mezi sebou nepůjčují, mezibankovní trh zamrzá  Další problémy s likviditou  Hrozba tzv. bankovních runů – problémy mají i jinak zdravé banky  Centrální banky musí „lít“ do systému množství peněz, tzv. Quantitative easing Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Propagace krize  Short selling „posílá ceny aktiv ke dnu“, jízda na sestupném trendu  Proto je na mnoha burzách na několik měsíců zakázán  Kvůli propojenosti světových finančních trhů se krize rychle přenáší do Evropy a Asie  Problémy mají i evropské banky (Fortis, Barclays), které s původními příčinami mají již málo společného Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Reakce monetární politiky  Federal Reserve: úroková sazba blízko nuly  Evropská centrální banka: radikální snížení úroků, quantitative easing  Bank of England: radikální snížení úroků  Diskuse o roli regulace Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Reakce fiskální politiky  Masivní fiskální stimuly po celém světě  Bail-out (státní intervence-záchrana podniku tím, že stát část podniku koupí) mnoha bank po celém světě, U.S., U.K., Belgie  Americká vláda vydává USD na vyčištění trhu od špatných aktiv (nakonec až 12 mld USD), 14% HDP  Čína zhruba polovinu, Evropské státy méně, ale přesto UK 2.5% HDP Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Přesun krize do reálné ekonomiky  Efekt poklesu cen aktiv na bohatství (pokles akciových indexů o 30-40%)  Krize investorských nálad  Úvěry firmám i domácnostem nejsou přístupné (banky nepůjčují)  Pokles agregátní poptávky  Následuje nezaměstanost Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Přesun krize do reálné ekonomiky  Pokles HDP největší od Velké deprese 30tých let  USA: meziroční pokles HDP o 4%  Eurozóna: v roce 2009 pokles HDP v průměru o 1.8%  Nezaměstnanost v USA zvýšení z 4.9% v roce 2007 na nejméně 10.2% v roce 2009  Krachy bank i jiných firem (kvůli slabé poptávce)  Letecké společnosti Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Paradoxně i pozitivní efekty  Snížení znečištění: pokles emisí o 3%, zatímco před krizí emise rostly 3% ročně  Návrat cen potravin a ropy, nízká inflace (zatím)  „Očištění trhu“, prostor novým mladým firmám, nutnost inovací (Schumpeter)  „Recession enterpreneurs“: propuštění manageři velkých firem zakládají vlastní firmy Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Co dál?  Exit strategies: kdy mají centrální banky začít opět zvyšovat úroky? (hrozba inflace, dalších bublin)  Náprava státních rozpočtů po fiskálních stimulech  Debaty o regulaci finančních trhů  Regulace kapitálových požadavků  Regulace pákových obchodů  Směřující k vyšší stabilitě systému  Názor proti: trh si vždy najde cestu jak regulace obejít Jakub Matějů, Seminář Ekonomie, Gymnázium Voděradská, 2010

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Jakub Matějů Předmět: Ekonomie Datum: