Zrušení územního plánu Vysoká nad Labem Mgr. Jindřich Felcman Krajský úřad Libereckého kraje Odbor územního plánování a stavebního řádu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Advertisements

Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Regulační plán porada KÚ LK s ÚÚP. RP x novela zák. o posuzování vlivů na ŽP  RP nenahrazuje (nesmí) ÚR pro záměr vyžadující posouzení vlivů.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, JUDr. Jana.
1 Územní plánování a územní rozhodování pozemkové právo podzim 2011 Ivana Průchová.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
EIA novela 2015 STAVEBNÍ ÚŘADY Novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, (viz zákon č. 39/2015 Sb.,), účinná.
CZ  Územní plán  Evropské indikátory udržitelného rozvoje  Analýza brownfieldů  Studie udržitelné MHD ve Vsetíně  Přenos dobré praxe a zkušeností.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
1 Právní stav územního plánu po vydání změny Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP,
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Informace z porady MMR s krajskými úřady
Ochrana ZPF v územních plánech
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Pojem přeměna obchodní společnosti
Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje
Místní rozpočtové jednotky
Mgr. Michal Matouš Katedra správní vědy a správního práva, PrF MU
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Název vzdělávacího materiálu
Stipendijní řád MU Jiří Nantl 17. května 2006.
Zpráva o uplatňování ÚP
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Obecné zásady při aplikaci ZÚR JMK
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Stavební uzávěra základní informace
Pobyt dítěte v zařízení - vybrané možnosti a limity orgánu sociálně-právní ochrany dětí z pohledu veřejného ochránce práv konference „Rodina ohrožená.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Soudní dvůr EU Monika Matysová.
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Krajský úřad Libereckého kraje
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
POLITIKA ARCHITEKTURY A STAVEBNÍ KULTURY ČR
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Obecné výklady o důkazech
Zpráva o uplatňování územního plánu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
Správa sociálního zabezpečení
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
STAVEBNÍ ZÁKON.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
Větrné elektrárny v ZÚR
Územní plán Liberec.
Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám
Informace k tezím rekodifikace
Program na podporu lesních ekosystémů
„Stavební zákon – územní plánování, územní řízení, stavební řízení“
Porada KÚPK s ÚÚP a pořizovateli ÚPD
Moravské dopravní fórum
Územní plán s prvky regulačního plánu
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Transkript prezentace:

Zrušení územního plánu Vysoká nad Labem Mgr. Jindřich Felcman Krajský úřad Libereckého kraje Odbor územního plánování a stavebního řádu

O co šlo… V novém ÚP navrhla obec cca 55 ha rozvojových ploch pro bydlení. Klasický příklad rozlehlé suburbie – počet obyvatel by se po naplnění kapacity zvýšil z 638 (1200) na ÚP napadla žalobou místní zemědělská firma – pravděpodobně hlavní motivace bylo pokračování podnikatelské činnosti na pozemcích, které by jinak byly vyjmuty ze ZPF (tedy ukončen jejich nájem firmě) Firma ze zemědělské půdy v katastru obce vlastní 2,85% a dalších 69,5% má v nájmu.

Vysoká nad Labem

Rozsudek Nejvyššího správního soudu Č.j. 1 Ao 1/ Ze dne Dostupný z www:

Soutěž o pohár nejlepšího plánovače Libereckého kraje Test typu „multiple choice“. Správná může být nula až každá odpověď. Celkem 7 otázek, dohromady 26 výroků. Tzn. max. 26 bodů.

1) Překážka věci rozhodnuté Napadený územní plán byl již v minulosti Nejvyšším správním soudem přezkoumán, přičemž Nejvyšší správní soud v územním plánu neshledal jakékoli vady. 1.Jelikož soud při řízení o zrušení OOP kompletně přezkoumává zákonnost vydaného OOP, nelze o jeho zrušení jednat opakovaně. 2.Soud je při řízení o zrušení OOP vázán právními důvody návrhu, takže při podání jiných důvodů lze o zrušení OOP znovu jednat. 3.Překážku věci rozhodnuté je nutno vykládat v řízení o návrhu na zrušení OOP tak, že nastává, pouze pokud podá oba návrhy totožný navrhovatel a návrh se týká totožných skutkových či právních otázek.

1) Překážka věci rozhodnuté Napadený územní plán byl již v minulosti Nejvyšším správním soudem přezkoumán, přičemž Nejvyšší správní soud v územním plánu neshledal jakékoli vady. 1.Jelikož soud při řízení o zrušení OOP kompletně přezkoumává zákonnost vydaného OOP, nelze o jeho zrušení jednat opakovaně. 2.Soud je při řízení o zrušení OOP vázán právními důvody návrhu, takže při podání jiných důvodů lze o zrušení OOP znovu jednat. 3.Překážku věci rozhodnuté je nutno vykládat v řízení o návrhu na zrušení OOP tak, že nastává, pouze pokud podá oba návrhy totožný navrhovatel a návrh se týká totožných skutkových či právních otázek.

2) Aktivní legitimace navrhovatele § 101a odst. 1 s. ř. s.: Návrh na zrušení opatření obecné povahy nebo jeho částí je oprávněn podat ten, kdo tvrdí, že byl na svých právech opatřením obecné povahy, vydaným správním orgánem, zkrácen. 1.Aktivně procesně legitimován k návrhu zrušení územního plánu není nájemce nebo podnájemce pozemku na území regulovaném územním plánem. 2.Nestačí namítat porušení procesních práv při vydání OOP, pokud zjevně – s přihlédnutím ke konkrétním okolnostem případu – nemohla být dotčena hmotněprávní sféra navrhovatele. 3.K aktivní legitimaci stačí, tvrdí-li navrhovatel, že procedura vedoucí k vydání OOP byla nezákonná. Byla totiž porušena jeho procesní práva. 4.Přijetím Aarhuské úmluvy se ČR zavázala k poskytnutí širokého přístupu k soudní ochraně veřejnosti. Nelze tedy ustanovení § 101a/1 s.ř.s. vykládat restriktivně a omezit ho pouze na vlastníky pozemků upravených územním plánem.

2) Aktivní legitimace navrhovatele § 101a odst. 1 s. ř. s.: Návrh na zrušení opatření obecné povahy nebo jeho částí je oprávněn podat ten, kdo tvrdí, že byl na svých právech opatřením obecné povahy, vydaným správním orgánem, zkrácen. 1.Aktivně procesně legitimován k návrhu zrušení územního plánu není nájemce nebo podnájemce pozemku na území regulovaném územním plánem. 2.Nestačí namítat porušení procesních práv při vydání OOP, pokud zjevně – s přihlédnutím ke konkrétním okolnostem případu – nemohla být dotčena hmotněprávní sféra navrhovatele. 3.K aktivní legitimaci stačí, tvrdí-li navrhovatel, že procedura vedoucí k vydání OOP byla nezákonná. Byla totiž porušena jeho procesní práva. 4.Přijetím Aarhuské úmluvy se ČR zavázala k poskytnutí širokého přístupu k soudní ochraně veřejnosti. Nelze tedy ustanovení § 101a/1 s.ř.s. vykládat restriktivně a omezit ho pouze na vlastníky pozemků upravených územním plánem.

3) Pasivní legitimace odpůrce Návrh na zrušení územního plánu v daném případě směřuje vůči: 1.Obecnímu úřadu Vysoká nad Labem 2.Obci Vysoká nad Labem 3.Zastupitelstvu obce Vysoká nad Labem 4.Pořizovateli ÚP – Magistrátu města Hradec Králové 5.Krajskému úřadu Královohradeckého kraje

3) Pasivní legitimace odpůrce Návrh na zrušení územního plánu v daném případě směřuje vůči: 1.Obecnímu úřadu Vysoká nad Labem 2.Obci Vysoká nad Labem 3.Zastupitelstvu obce Vysoká nad Labem 4.Pořizovateli ÚP – Magistrátu města Hradec Králové 5.Krajskému úřadu Královohradeckého kraje

4) Námitka vs. připomínka ??? Pořizovatel posoudil některé námitky navrhovatele jako připomínky. 1.Pokud se uplatněná výtka navrhovatele vztahuje k pozemkům a stavbám ve vlastnictví navrhovatele, které byly dotčeny návrhem zastavitelných ploch, považuje se za námitku. Ostatní výhrady se posuzují jako připomínky. 2.Jakmile už je někdo prohlášen za účastníka s právem podávat námitky, vše, co podá, musí být vypořádáno jako námitka. 3.Pokud pořizovatel námitky navrhovatele klasifikuje jako připomínky, ale v odůvodnění opatření obecné povahy je věcně posoudí a po obsahové stránce s nimi naloží jako s námitkami, není to důvodem pro zrušení opatření obecné povahy. 4.Záměnu námitky a připomínky nelze označit jako pouhé formální pochybení, pokud k ní dojde, zavdává to důvod ke zrušení opatření obecné povahy.

4) Námitka vs. připomínka ??? Pořizovatel posoudil některé námitky navrhovatele jako připomínky. 1.Pokud se uplatněná výtka navrhovatele vztahuje k pozemkům a stavbám ve vlastnictví navrhovatele, které byly dotčeny návrhem zastavitelných ploch, považuje se za námitku. Ostatní výhrady se posuzují jako připomínky. 2.Jakmile už je někdo prohlášen za účastníka s právem podávat námitky, vše, co podá, musí být vypořádáno jako námitka. 3.Pokud pořizovatel námitky navrhovatele v odůvodnění opatření obecné povahy věcně posoudí a po obsahové stránce s nimi naloží jako s námitkami, není to důvodem pro zrušení opatření obecné povahy. 4.Záměnu námitky a připomínky nelze označit jako pouhé formální pochybení, pokud k ní dojde, zavdává to důvod ke zrušení opatření obecné povahy.

5) Význam etapizace změn v území Odpůrce rozhodl těsně před schválením územního plánu o zrušení původně navrhované etapizace výstavby – je třeba znovu projednávat (§ 53 odst. 2)? 1.Zrušení etapizace neznamená žádnou změnu podmínek pro zastavění uvedených ploch, pokud výstavba v těchto plochách (od vydání ÚP po podání návrhu na zrušení ÚP) ve větší míře nenastala. 2.Zrušení etapizace není podstatnou úpravou návrhu, pokud je rozhodování v dotčených plochách podmíněno územní studií. 3.Etapizace výstavby je podstatnou součástí návrhu, tím spíše v situaci, kdy jsou k zastavění navrženy plochy, které jsou fakticky pole, bez možnosti přístupu po stávajících veřejných komunikacích a bez kanalizace a dalších nezbytných sítí.

5) Význam etapizace změn v území Odpůrce rozhodl těsně před schválením územního plánu o zrušení původně navrhované etapizace výstavby – je třeba znovu projednávat (§ 53 odst. 2) 1.Zrušení etapizace neznamená žádnou změnu podmínek pro zastavění uvedených ploch, pokud výstavba v těchto plochách (od vydání ÚP po podání návrhu na zrušení ÚP) ve větší míře nenastala. 2.Zrušení etapizace není podstatnou úpravou návrhu, pokud je rozhodování v dotčených plochách podmíněno územní studií. 3.Etapizace výstavby je podstatnou součástí návrhu, tím spíše v situaci, kdy jsou k zastavění navrženy plochy, které jsou fakticky pole, bez možnosti přístupu po stávajících veřejných komunikacích a bez kanalizace a dalších nezbytných sítí.

6) Posuzování vlivů na životní prostředí Pokud osoba oprávněná zpracuje posouzení vlivu územního plánu na životní prostředí podle přílohy č. 9 k zákonu č. 100/2001 Sb. namísto přílohy stavebního zákona speciálně k tomu určené: 1.Stačí 4 dny před veřejným projednáním dodat to samé, jen přejmenovat názvy kapitol tak, aby odpovídaly požadavkům ve správné příloze. 2.Není to problém, neboť pokud má společnost příslušné oprávnění, veškerá odpovědnost spadá pouze na ní. 3.I kdyby bylo posouzení naprosto bezvadné, v případě, kdyby ho odpůrce nezpřístupnil veřejnosti a neumožnil jeho řádné veřejné projednání, jednalo by se o závažnou procesní vadu.

6) Posuzování vlivů na životní prostředí Pokud osoba oprávněná zpracuje posouzení vlivu územního plánu na životní prostředí podle přílohy č. 9 k zákonu č. 100/2001 Sb. namísto přílohy stavebního zákona speciálně k tomu určené: 1.Stačí 4 dny před veřejným projednáním dodat to samé, jen přejmenovat názvy kapitol tak, aby odpovídaly požadavkům ve správné příloze. 2.Není to problém, neboť pokud má společnost příslušné oprávnění, veškerá odpovědnost spadá pouze na ní. 3.I kdyby bylo posouzení naprosto bezvadné, v případě, kdyby ho odpůrce nezpřístupnil veřejnosti a neumožnil jeho řádné veřejné projednání, jednalo by se o závažnou procesní vadu navrhovatelem uplatněnou.

7) Soulad s nadřazenou ÚPD Územní plán velkého územního celku Hradecko-pardubické regionální sídelní aglomerace vymezuje pro obec Vysoká nad Labem rozvojovou plochu odpovídající necelé jedné desetině napadeným územním plánem navržených zastavitelných ploch. 1.Pro vydávání ÚP obcí jsou (až do vydání zásad územního rozvoje) závazné územní plány velkého územního celku v celém rozsahu. 2.Územní plány velkého územního celku pozbyly platnosti dnem účinnosti nového stavebního zákona. 3.Vymezení rozvojových ploch nadmístního významu patří mezi ty části ÚP velkého územního celku, které jsou platné i po dnu účinnosti nového stavebního zákona. 4.Vymezení zástavby území rodinnými domky spadá pod pravomoci obce. Nemůže nikdy jít o záměr jehož význam by mohl být klasifikovaný jako nadmístní.

7) Soulad s nadřazenou ÚPD Územní plán velkého územního celku Hradecko-pardubické regionální sídelní aglomerace vymezuje pro obec Vysoká nad Labem rozvojovou plochu odpovídající necelé jedné desetině napadeným územním plánem navržených zastavitelných ploch. 1.Pro vydávání ÚP obcí jsou (až do vydání zásad územního rozvoje) závazné územní plány velkého územního celku v celém rozsahu. 2.Územní plány velkého územního celku pozbyly platnosti dnem účinnosti nového stavebního zákona. 3.Vymezení rozvojových ploch nadmístního významu patří mezi ty části ÚP velkého územního celku, které jsou platné i po dnu účinnosti nového stavebního zákona. 4.Vymezení zástavby území rodinnými domky spadá pod pravomoci obce. Nemůže nikdy jít o záměr jehož význam by mohl být klasifikovaný jako nadmístní.

Pokračování… bylo svoláno mimořádné zasedání zastupitelstva obce. Jednomyslně schválen úmysl využít původní urbanistickou studii, zpracovanou a odsouhlasenou v roce 2005, prohlásit tuto studii za aktuální a požádat Magistrát města Hradce Králové o vložení této studie do centrální evidence. § 188a odst. 1 písm. b) stavebního zákona: Na území obce nebo části území obce, která nemá platný územní plán (…), lze do doby vydaní územního plánu, nejpozději však do 31. prosince 2015, umisťovat v nezastavěném území kromě staveb, zařízení a jiných opatření uvedených v § 18 odst. 5 také (…) b) stavby podle urbanistické studie, byla-li pro území obce opatřena do 31.prosince 2006 a data o ní byla vložena do evidence územně plánovací činnosti,