ASPŠ ČR – Technická lycea a jejich budoucnost? Technická lycea a jak dál? „Střední odborná škola připravuje především pro výkon odborných činností, zejména technickohospodářských, ekonomických, pedagogických, zdravotnických, sociálně právních, správních, uměleckých a kulturních; připravuje i pro studium na vysoké škole.“ (Školský zákon, 2004) „Lyceální“ studijní místa vzniknou na připravených školách tak, že zčásti nahradí existující studijní obory. Vhodně tak doplní studijní příležitosti na gymnáziích. Kraj bude podporovat - ve spolupráci s MŠMT, jeho odborným pracovištěm a asociacemi středních škol - rozšíření lyceálních programů i na další obory studia.“ (DZ MSK, 2004) „Další rozvoj hospodářství v České republice je bez kvalifikovaně připravených lidských zdrojů, převážně technicky zaměřených na všech úrovních vzdělání, prakticky nemožný.“ (Stanovisko České hospodářské komory, 2006) → – Špindlerův Mlýn
ASPŠ ČR – Technická lycea a jejich budoucnost? Stav TL na SPŠ v rámci ASPŠ ČR Dotazníkové šetření Osloveno 51 SPŠ dle databáze ASPŠ Návratnost dotazníku 15 tj. 29,4% - Základní údaje o škole - Oslovené školy a optimalizace - Tlak zřizovatelů na útlum TL - Počty tříd a žáků TL - Uplatnění absolventů TL - Komplikace při realizaci záměrů oslovených škol - Je dobré (případně nutné) chránit, prosazovat a prezentovat technické lyceum (odkaz na aktivitu ASPŠ ČR 2011 – reakce 3 škol)
ASPŠ ČR – Technická lycea a jejich budoucnost? Oslovené školy a optimalizace Formy optimalizace - Sloučení s jinými školami - Jiná forma (nejčastěji rušení oborů nebo přesun na jiné školy) SloučeníNeJiná forma ,0%46,7%33,3%
ASPŠ ČR – Technická lycea a jejich budoucnost? Oslovené školy a tlak zřizovatele na útlum TL Formy útlumu - „Tlak“ zřizovatele - Jiná forma (školy tlumí samy z důvodu naplněnosti) AnoNeŠkoly tlumí samy ,7%33,3%13,3%
ASPŠ ČR – Technická lycea a jejich budoucnost? Vývoj počtu tříd a počtu žáků TL – školy, které odpověděly základní a „ekonomický“ faktor 4. ročník Žáci 2009/10 3. ročník Žáci 2010/10 2. ročník Žáci 2011/12 1. ročník Žáci 2012/ Rekordmani: SPŠ SD Panská, Praha: 179 SPŠ Na Třebešíně, Praha: 107 VOŠ, SPŠ, Žďár n. Sázavou: 103
ASPŠ ČR – Technická lycea a jejich budoucnost? Zaměření TL na oslovených školách Zaměření - Strojírenství - grafická komunikace - Stavebnictví - Elektrotechnika - Informační technologie - Hutnictví !! Rarita: Zaměření TL: Marketing
ASPŠ ČR – Technická lycea a jejich budoucnost? Komplikace při realizaci záměrů škol v oblasti TL (a v oblasti technického vzdělávání) Demografie … další slide Nejasná koncepce státu a zřizovatelů jdoucí proti deklarované „podpoře“ technického vzdělávání Jednoznačný akcent zřizovatelů na gymnaziální vzdělávání Financování školství Velký počet gymnázií Jak z toho ven? Chceme vůbec TL? Snížení počtu gymnázií? Formy propagace TL - jednoznačný akcent na technickou složku - zapojit VŠ
ASPŠ ČR – Technická lycea a jejich budoucnost?
ASPŠ ČR – Technická lycea a jejich budoucnost? "Zápas není prohraný dokud, časomíra neukáže nulu„ Paul Pierce (americký basketbalista)