Analýza rizik – podněty a doporučení ke strategickému plánování, zpětná vazba pro VŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Právní subjektivita – s.r.o. Výhoda spočívá v omezeném ručení za závazky společnosti. Relativně nízké hodnotě min. základního jmění. Malé administrativní.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. Vysoká škola podnikání, a.s. Tento projekt je spolufinancován Evropskou Unií a.
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Role dobrovolných svazků obcí (DSO) v ČR při centrálním zadávání 1 Ing. Lukáš Vlček starosta města Pacova předseda Regionální komise Svazu měst a obcí.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Praktické zkušenosti a doporuční Praktické zkušenosti a doporuční Program Cíle 3/Ziel3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Září 2008Mgr. Lenka Schwarzová INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Výzva k předkládání žádostí o finanční podporu.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Struktura financování VVŠ RNDr. Alexander Černý Výjezdní zasedání managementu UTB ve Zlíně dne 20. března 2013.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Jsou venkovské školy horší než městské?
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
Komplexní systém hodnocení
VÝZVA 2.2 – VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Úřad práce České republiky
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Inovační potenciál České republiky
Účetnictví – význam informací
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Setkání zaměstnanců FHS
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Obchodní plán projektu
Informace o změnách metodiky dotačního řízení Konference primární prevence rizikového chování Praha, Matouš Korbel.
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Jak na strategické plánování v MŠ a ZŠ Přehled o dotací
Vzdělávací projekt v prostředí příspěvkové organizace kraje
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Digitální učební materiál
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Klíčová aktivita 05 Vzdělávací modul „Boj s korupcí“
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Ústav znalectví a oceňování
Centralizované rozvojové projekty 2017
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Analýza rizik – podněty a doporučení ke strategickému plánování, zpětná vazba pro VŠ

Agenda Pár metodických poznámek k analýze rizik Poznámky ke způsobu vyhodnocení Přehled významných a zajímavých rizik – interní rizika Přehled významných a zajímavých rizik – externí rizika Závěr 2

Pár metodických poznámek k analýze rizik Riziko – negativní (hrozba nebo slabá stránka) – zápor ! Analýza rizik pro SPR - nikoli nutně současný stav Rozlišení interního a externího rizika: I – uvnitř VŠ, zcela v možnostech VŠ E – nutný kontakt s externím subjektem, mimo možnosti VŠ příklad - akreditace Externí – nehledat (možné) chyby na straně partnera Právní – změna normy Organizační – změna organizačního řádu, org. schématu Provozní – změna jednání Personální – změna osob a obsazení 3

Poznámky ke způsobu vyhodnocení Přes 4 tis. různých rizik – 90 % rozdílná slovní vyjádření Agregace – zobecnění Anonymizace Četnost, závažnost Maximální závažnost – 5 x 5 Rozdíly SVŠ - VVŠ 4

Interní rizika - finanční Nedostatečné finanční zdroje pro podpůrné činnosti - VVŠ Nedostatečné finanční zdroje (obecně) Nedostatečné finanční zdroje pro rozvoj VaV Nedostatečné finanční zdroje v personální oblasti Nedostatečné finanční zdroje pro rozvoj a obnovu infrastruktury Nedostatek FZ – 66 % Nedostatečný výběr školného - SVŠ Finanční sankce pro nedodržení smluvního závazku (indikátoru apod.) Nedostatečná interní pravidla rozdělování finančních prostředků – VVŠ, max 5

Interní rizika - organizační Nedostatky v organizaci práce v oblasti internacionalizace Nedostatky v organizaci práce ve vzdělávací činnosti, nedostatky ve vzdělávací činnosti Nedostatky v organizaci práce v oblasti třetí role Nedostatky v celkové organizaci práce Absence dílčí podpůrné strategie (strategie druhého řádu) – max Nedostatečná komunikace, nedostatky v oblasti komunikační strategie – max Nedostatečná vazba financování podle výkonů Duplicita některých činností na více pracovištích 6

Interní rizika - personální Nedostatečná kvalifikační struktura pro garanci a realizaci SP - SVŠ AP nevykonávají řádně (vykonávají nekvalitně) svoji práci Nedostatečná jazyková vybavenost pracovníků – SVŠ, VVŠ Chyby v personální a mzdové politice - VVŠ Interní rivalita - max Nedostatek kompetencí akademických pracovníků vykonávat manažerské funkce - max Nesouhlas pracovníků s pravidly hodnocení kvality, odmítnutí pravidel - max Indreeding (1%) 7

Interní rizika - provozní Nedostatečné MTZ (prostory, materiál, technika mimo IT) - VVŠ Nedostatky (opomenutí, chyby, omyly) ve studijních programech - SVŠ Nedostatečné a neefektivní podpůrné činnosti Nedostatečná informační podpora Nedodržování pravidel - max Nedostatečné a neefektivní podpůrné činnosti – max (2x) Nedostatečný marketing – max Časová, finanční, personální a administrativní náročnost realizace veřejných zakázek (1 %) 8

Interní rizika - právní Nekvalitní nebo chybějící interní předpisy (56 %) Nekvalitně vypracované nebo chybějící smlouvy Obavy z odcizení know-how - max Výsledky VaV jsou využívány v rozporu s normami (smlouvami) nebo nejsou využívány - max 9

Interní rizika - korupční Nezákonné jednání zaměstnance VŠ vedoucí k neoprávněnému obohacení Možná korupce vyplývající z netrasparentního zadávání veřejných zakázek. Nezákonné jednání studenta vedoucí k neoprávněné výhodě - SVŠ 10

Interní rizika - ostatní Nedůsledná internacionalizace, nedostatečná jazyková vybavenost (AP, zaměstnanci, studenti) Podceňování komunikace, nedostatečná úroveň komunikace Nedostatečné výstupy nebo chybná orientace VaVaI Nedokonalá spolupráce s dalšími subjekty Nižší připravenost absolventů SŠ ke studiu na VŠ Akademická stagnace, uspokojení se současnou úrovní Přílišná akademizace výuky na úkor praktického zaměření – i VVŠ Podceňování CŽV, nedostatečná úroveň CŽV Silná averze k administrativně-organizačním procesům – uměl. 11

Externí rizika - finanční Změny, nestabilita a nejistota pravidel financování VŠ - VVŠ Snižování SR na mimonornativní účely Snižování SR na VaVaI Nedostatečná poptávka po službách v doplňkové činnosti Dlouhodobé podfinancování vysokého školství Snižování SR – 29 % Nedostatečná poptávka po službách v doplňkové činnosti Konkurence obdobných VŠ - SVŠ Nedodržení pravidel ze strany státu - max Nezavedení víceletého financování ze SR - max Stát neposkytuje normativní příspěvek ze SR na studenta SVŠ - max Neočekávané kurzové pohyby – 1 výskyt 12

Externí rizika - personální Konkurence jiných zaměstnavatelů Nedostatečné personální zabezpečení u spolupracujícího externího subjektu Konkurence obdobných VŠ Nedostatečný příchod zahraničních (VaVaI) pracovníků Nevhodná externí kvalifikační kritéria pro AP Nedostatek (kvalitních) studentů - max Brain drain 13

Externí rizika - provozní Malý zájem partnerů o spolupráci Nedostatek (kvalitních) studentů - max Podceňování komunikace, nedostatečná úroveň komunikace Provozní nedostatky na straně partnera MŠMT nestanoví pravidla pro hodnocení VŠ - VVŠ MŠMT nestanoví pravidla procesů řízení - VVŠ 14

Externí rizika - právní Obava z nepřiměřeně tvrdého dopadu akreditačních kritérií – max, SVŠ Změny v normách se negativně dotknou VŠ – max, VVŠ, SVŠ VŠ je postupem státu diskriminována - max Nestabilita právního prostředí ČR, slabá vymahatelnost práva – max, VVŠ Obavy z pravidel hodnocení výsledků VaVaI Nedostatečná státní vize právní úpravy VŠ vzdělávání - max Chybný výklad zákona o veřejných zakázkách bude zneužitý proti VŠ - max Byrokraticky komplikovaná pravidla operačních programů EU - max Diskriminující definice veřejné podpory 15

Externí rizika - korupční Stát diskriminuje VŠ – max, SVŠ, VVŠ, uměl. Nezákonné jednání jiné organizace vedoucí k neoprávněnému obohacení - VVŠ Nezákonné jednání externí osoby vedoucí k neoprávněnému obohacení - SVŠ Možná korupce vyplývající z netransparentního zadávání veřejných zakázek Stát svým jednáním vytváří korupční prostředí – max Nezákonné získávání absolutoria, padělání listin - SVŠ 16

Externí rizika - ostatní Konkurence obdobných VŠ – VVŠ i SVŠ Nižší připravenost absolventů SŠ ke studiu na VŠ – max (3x) Nezájem zaměstnavatelů o kvalifikované absolventy Negativní mediální obraz na veřejnosti - SVŠ Neexistuje dlouhodobá politika státu pro určení strategických priorit - VVŠ Aplikační sféra v ČR bude čím dál méně potřebovat vědecko-výzkumný potenciál českých ITV Skončí programovací období projektů EU – 1 výskyt 17

Závěr VŠ citlivě vnímají vlivy okolí Interní rizika jsou velmi dobře (sebekriticky) hodnocena Některá externí rizika – začít u sebe 18