NOVÁ KONCEPCE VZDĚLÁVÁNÍ V MATEMATICE PODLE PROFESORA HEJNÉHO Mgr. Marcela Mittnerová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Co nabízíme ve šk. roce Co nabízíme ve šk. roce Co nabízíme ve šk. roce Co nabízíme ve šk. roce MATEMATIKA Kroužek matematických.
Evaluace v mateřské škole
Environmentální výchova pro základní školu
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
 Na tvorbě učebnic se podílí odborníci, kteří celožitovně spolupracují na výzkumu matematického vzdělávání žáků 1. stupně, a taktéž učitelé z praxe.
Podpůrný metodický seminář I.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Etická výchova a Finanční gramotnost
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
OSOBNOST.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
(komentovaný přehled)
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Průřezová témata.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Statistika – základní pojmy, diagramy
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Výuková metoda prof. Hejného pro učitele mateřských škol Praha 10, Školící středisko InGarden Jana Slezáková 25. dubna 2014.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Jako jedna z částí úkolu Podpora gramotnosti, který řeší VÚP v Praze. Matematická gramotnost RNDr. Eva Zelendová.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Karolína Bryczová Vasková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_MATEMATIKA _NEPOSEDOVÉ Název: VÝSTAVIŠTĚ.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Vývoj motýla Vnímání.
Matematické vzdělávání podle stupňů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Co nepatří do stáje VnímánÍ.
Bc. Miloslava Vavříková
Bludiště.
Transkript prezentace:

NOVÁ KONCEPCE VZDĚLÁVÁNÍ V MATEMATICE PODLE PROFESORA HEJNÉHO Mgr. Marcela Mittnerová

Pokud dětem vnucujeme naše pravidla, tak v nich v podstatě zabíjíme jejich přirozenou zvídavost, radost z poznávání. Prof. Milan Hejný

PROGRAM: 1.ÚVODNÍ SLOVO – PROFESOR MILAN HEJNÝ A NOVÉ POJETÍ MATEMATIKY A. MATEMATICKÁ GRAMOTNOST B. KLÍČOVÉ KOMPETENCE C. ZÁSADY D. POSTUP OSVOJOVÁNÍ SI UČIVA 2.UČEBNICE A MATEMATICKÁ PROSTŘEDÍ V NICH 3.ZKUŠENOSTI Z 7LETÉ VÝUKY TOUTO METODOU A VÝSLEDKY V MATEMATICKÝCH SOUTĚŽÍCH 4. DISKUZE – možnost využití v malotřídních školách MM

1.ÚVODNÍ SLOVO AUTOŘI KONCEPCE: prof. Milan Hejný, CSc.; RNDr. Darina Jirotková, Ph.D; PhDr. Jana Slezáková – Kratochvílová, Ph.D AUTOŘI UČEBNIC: prof. Milan Hejný, CSc.; PhDr. Eva Bomerová; RNDr. Darina Jirotková, Ph.D; PhDr. Jitka Michnová; PhDr. Jana Slezáková – Kratochvílová, Ph.D Vydavatelství nakladatelství Fraus MM

A.MATEMATICKÁ GRAMOTNOST Schopnost jedince poznat a pochopit roli, kterou hraje matematika ve světě, dělat dobře podložené úsudky a proniknout do matematiky tak, aby splňovala jeho životní potřeby jako tvořivého, zainteresovaného a přemýšlivého občana. (definice Výzkumného ústavu pedagogického v Praze, 2010) MM 1. SITUACE A KONTEXTY Zasazení problémů (řešení a aplikace získaných vědomostí a dovedností) v rozmanitých situacích a kontextech (autentický, hypotetický) 2. KOMPETENCE Uvažování Argumentace Komunikace Modelování Řešení problémů Užívání mat. jazyka Užívání pomůcek a nástrojů 3. MATEMATICKÝ OBSAH Kvantita Prostor a tvar Změna a vztahy Neurčitost

B. KLÍČOVÉ KOMPETENCE MM Dovedeme získat informace Víme, proč hodně znát Začínáme řídit své učení Poznáme problém Naplánujeme řešení a vyřešíme Nacházíme příčiny a důsledky jevů Dokážeme se správně rozhodovat Nasloucháme druhým Dovedeme vyjádřit vlastní myšlenky, potřeby a pocity Poznáváme lépe sebe i druhé Chráníme své zdraví a přírodu Spolupracujeme Máme radost z vlastních i cizích úspěchů Dokážeme být sami sebou Známe svá práva a povinnosti Vážíme si všech lidí různých národností Rozeznáme, co děláme rádi a dobře Víme, jak pracují dospělí a čím bychom jednou chtěli být my

C. ZÁSADY KONCEPCE MM Klima výuky Přiměřené možnosti pro každého žáka Poznatek získaný vlastní úvahou je kvalitnější než poznatek převzatý Komunikace Hierarchie cílů

D. POSTUP OSVOJOVÁNÍ SI UČIVA MM Koncepce matematického obsahu učebnice vychází z jedné, v současné době uznávané teorie poznávacího procesu – TEORIE GENERICKÉHO MODELU MOTIVACE IZOLOVANÝ MODEL (např. 1 hruška a 4 hrušky je 5 hrušek) ZOBECNĚNÍ (lze takto seskupit jakýkoliv předmět) GENERICKÝ MODEL (místo předmětů používá prsty) ABSTRAKCE (získané poznání může zapsat i číslicemi, nejen počítání předmětů, ale i pomíjivých jevů – tlesknutí, kroků, podlaží, …). Postupně poznání KRYSTALIZUJE.

PROFESOR MILAN HEJNÝ A NOVÉ POJETÍ MM MATEMATIKY  Matematika není o rychlém a správném počítání. Je o kvalitě myšlení. Rychle a spolehlivě umí počítat každá kalkulačka. Tuto schopnost na trhu práce vaše dítě v budoucnu neprodá. Co je a bude stále více žádáno, je schopnost řešit problémy a komunikovat. Naše metoda učí obojí.  Stále dětem něco předepisujeme, ale u matematiky je podstatné, že ji člověk vymýšlí, že ji žák tvoří.  Každé dítě musí zažít radost z poznání a pocit vlastní autenticity při řešení otázek.  Největší úbytek matematické tvořivosti dětí zažívá naše školství už po jejich nástupu na základní školu, právě tady se vytváří obraz matematiky jako nezáživného drilu.

2. UČEBNICE A MATEMATICKÁ PROSTŘEDÍ V NICH A.PŘEHLED UČEBNIC, POMŮCEK, MATERIÁLŮ katalog k nahlédnutí (včetně interaktivních materiálů) B.DIDAKTICKÉ PRVKY  Písmo v 1. pol. 1. třídy hůlkové – možno využít ke genetické metodě  Alternativa k textu – tabulky + zápis  Říkanky, motivační písničky na CD  Multikulturní výchova – na obrázcích jsou etnické skupiny žijící v ČR (součástí obsahu a činností je plnění v 1. až 5. ročníků všech průřezových témat, která reprezentují v RVP ZV okruh aktuálních problémů současného světa)  Lišta – základní pokyny, vysvětluje smysl činnosti (domácí příprava při nemoci)  Originální grafické řešení – kombinace fotografií a ilustrací  Vzorová řešení úloh – podrobněji v PU  Nestandardní úlohy – rozvoj myšlení MM

C. PROSTŘEDÍ MM 1. KROKOVÁNÍ A HÁZENÍ KOSTKOU16. ALGEBROGRAMY 2. AUTOBUS17. VÝSTAVIŠTĚ 3. STAVBY18. PARKETY 4. PODLAŽÍ19. HADI 5. DĚDA LESOŇ20. NEPOSEDOVÉ 6. SOUČTOVÉ TROJÚHELNÍKY21. RODOKMEN 7. SOUSEDÉ22. BILAND 8. BAREVNÉ TROJICE23. INDICKÉ NÁSOBENÍ 9. PAVUČINY24. VENNŮV DIAGRAM 10. NÁSOBILKOVÉ OBDÉLNÍKY25. LOGIKA 11. SLOVNÍ ÚLOHY26. DĚLITELNOST 12. HRY27. DESETINNÁ ČÍSLA, ZLOMEK 13. VÝVOJOVÝ DIAGRAM28. TVARY ZE DŘÍVEK 14. ŠIPKOVÝ DIAGRAM A ŠIPKY – MŘÍŽ29. NAKUPOVÁNÍ – FINANCE 15. GEOMETRIE V ROVINĚ A PROSTORU, OBLÉKÁME KRYCHLI 30. PRÁCE S DATY – ORIENTACE V ČASE, POPIS ZÁVISLOSTÍ V ŽIVOTĚ, EVIDUJE STATISTIKU, DOPLNĚNÍ TABULEK A SCHÉMAT

3. ZKUŠENOSTI Z 7LETÉ VÝUKY TOUTO METODOU A VÝSLEDKY V MATEMATICKÝCH SOUTĚŽÍCH „Pro mnohé učitele je tato silně netradiční cesta výuky těžko pochopitelná a nepřirozená. Ale ve všech sledovaných třídách, ve kterých učitel dokázal překonat tradiční postupy, vidíme nejen výrazný vzestup znalostí žáků, ale i jejich radost z matematiky. Projevuje se to v soutěžích jako je Cvrček, kde se tyto třídy umísťují na předních místech, přičemž i nejslabší žáci vykazují nadprůměrné výsledky.“ Prof. Milan Hejný OSOBNÍ ZKUŠENOST A POZOROVÁNÍ 4.DISKUZE – možnost využití v malotřídních školách MM

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST. MM