NÁSTROJE PRO KOMUNIKACI PŘI ZAPOJOVÁNÍ DĚTÍ S POSTIŽENÍM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Výroba adventního věnce SEBEOBSLUHA. PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.2.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Mobbing a Bossing Marková. M obbing C o je M obbing  je druh rafinované šikany na pracovišti  nejrůznější formy znepříjemňování života na pracovišti.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Seminář o stavebním spoření
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Ohodnoťte si správně své jazykové dovednosti
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Hodnocení sluchu hendikepovými testy.
Inf Počítač a lidé s handicapem
PhDr. Irena Martínková, Ph.D.
Rozhodování 1.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Základní informace o poskytovateli
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Problematika studentů se sluchovým postižením na VŠ
Příspěvek na konferenci
Co se ztratilo a co to způsobí ?
Poměr v základním tvaru.
Informační gramotnost
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Bc. Miloslava Vavříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Životní cyklus.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Hledáme klíč k právům dětí
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Malujeme vodovkami vnímání.
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
Název: VY_32_INOVACE_ICT_7B_12B Škola:
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Vztah k životnímu prostředí
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Diagnostika dítěte předškolního věku
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

NÁSTROJE PRO KOMUNIKACI PŘI ZAPOJOVÁNÍ DĚTÍ S POSTIŽENÍM

Jak komunikujeme? Mluva Výrazy obličeje Gesta Řeč těla Způsob oblékání Psaní Kreslení Tón hlasu

Někdo, s kým můžeme komunikovat Něco, o čem můžeme komunikovat Komunikační metoda a b c Základní aspekty komunikace

Specifika dětí vyrůstajících v instituci

Chybí primární pečovatel – citová vazba Emoční fixace často na různé nové osoby Úplné uzavření Nedostatečné zkušenosti s reálným životem Často nepodnětné prostředí

Stereotypní, agresivní, zvláštní projevy chování Specifické projevy chování (stereotypní chování - nedostatek podnětů a aktivizace – apatie; vymáhání pozornosti; rituály) Často v důsledku nedostatku podnětů či medikace Zjistit příčinu (spouštěč) Vědět, co můžu zkusit udělat a co nedělat Monitorovat chování a komunikační signály Poskytnout dítěti prostor pro vyjádření a komunikaci na odpovídající úrovni dítěte

Strategie pro podporu komunikace Totální komunikace Intenzivní interakce Učení se výběru Referenční předměty Komunikační pasy Výstavba slovní zásoby Budování sebevědomí (Kniha života) Odstupňované zážitky z reálného života (Sociální příběhy)

Totální komunikace komplexní komunikace za využití všech možných způsobů komunikace Využívá mluvenou řeč, psaní, čtení, zpěv, pohyby celého těla, mimiku, gesta, znakovou řeč, prstovou abecedu, odezírání specifické tzv. augmentativní a alternativní způsoby komunikace Cílem je umožnit dítěti využívat pro něj nejpřirozenější, "na míru šitý" komunikační prostředek

Intenzivní interakce efektivní přístup pro rozvoj sociální komunikace s dítětem v příjemném a podporujícím prostředí Nejedná se o „aktivity s dítětem“, ale „být s dítětem“

Základní pravidla intenzivní interakce atmosféra rovnosti nebýt dominantní – být partnerem pozitivní, uvolněný přístup trvalý oční kontakt přehnané výrazy obličeje dotek a zvuky "jeden na jednoho" být na úrovni dítěte žádný program, žádný stanovený úkol sledování dítěte a důsledné reagování na jeho signály pauzy – umožnění střídání se užívat si to! sledovat, co je v centru pozornosti dítěte dítě musí být z hlediska primárních potřeb naprosto spokojené

Možnost volby Komunikační podložka Využívejte u dětí, které rozumí piktogramům, obrázkům či fotografiím pro volbu ze dvou věcí, určení oblíbené a neoblíbené věci, jídla, předmětu, osoby, … nabídka možnosti volby ano x ne Referenční předměty Referenční předměty, neboli zástupné předměty jsou využívané v běžném každodenním životě dítěte Mohou sloužit pro informování dítěte o následných aktivitách dne (jídlo, koupání,..)

Monitorování způsobů komunikace a projevů chování je důležité volbu správně interpretovat, což vyžaduje dlouhodobé experimentování, nabízení stejných předmětů a sledování způsobu výběru K zjištění toho co má dítě rádo či nerado je velmi vhodné zaznamenávat nabízené možnosti volby a dítětem preferovanou věc Tabulka intenzivní interakce Tabulka referenčních předmětů Tabulka preferencí dítěte Tabulka komunikačních signálů

Nástroje pro efektivní souhrn informací o dítěti Přínosné pro nové pracovníky/dobrovolníky/asistenty v okolí dítěte Budování identity dítěte – patří to jen jemu Snadno dostupné klíčové informace a specifika daného dítěte Budování slovní zásoby Navození vztahu mezi pracovníkem a dítětem

Komunikační pas osobní knížka dítěte shromažďuje informace o dítěti ve velmi jednoduchém a dítěti blízkém provedení (obrázky, fotky, symboly, málo textu) Dítě by mělo být dle svých možností zapojeno do tvorby svého „pasu“

Jednostránkový profil Dává nám možnost jednoduchého zobrazení pozitivních informací o daném dítěti Dítě by mělo mít svůj profil na dobře viditelném místě a ve své blízkosti (nad postelí, na nástěnce, ve škole, …)

Osobní prostírání Snadný způsob jak shromáždit důležité informace, které mohou pomoci lidem se závažným postižením důstojně a příjemně strávit čas u jídla či pití Osobní prostírání neobsahuje všechny dostupné informace, ale jen ty nezbytné pro poskytnutí podpory při stravování dané osoby Snažte se informace neustále aktualizovat a obnovovat

Kniha života Dává dítěti jeho vlastní příběh a pomáhá mu zorientovat se ve vlastních pocitech Pomáhá při budování identity Dítě se dozvídá fakta o sobě a své rodině, což mu pomáhá, aby nemuselo utíkat k fantazii Buduje si sebevědomí a odolnost

Sociální příběh Sociální příběhy mohou sloužit při přípravě dítěte na novou událost nebo mohou pomoci dítěti pochopit složitější situaci (návštěva lékaře, přesun do nové rodiny či jiného zařízení, dlouhá cesta vlakem,..) Sociální příběh využívá snadný jazyk a mnoho obrázků či fotografií (záleží na konkrétním dítěti