ZÁMĚRY MZ ČR
DLOUHODOBÁ STABILITA SYSTÉMU finanční politická
ÚHRADOVÁ VYHLÁŠKA r r lze očekávat (-)10 mld.Kč minimální možnost redukovat mzdy a počty personálu potřeba zachovat rovnováhu segmentů poskytovatelů nekomplikovat novými úhradovými mechanismy rozprostřít zátěž mezi z.p. a poskytovatele stop stav novým kapacitám a technologiím
ÚHRADOVÁ VYHLÁŠKA (dlouhodobý výhled) rozšiřovat mechanismy „peníze jdou za pacientem“ vybudování otevřené systémové informatiky náklady na kmenové pojištěnce počty klíčových výkonů na 1 mil. obyvatel/rok; srovnání s vyspělými zeměmi a regionální srovnání v ČR posílit ekvitu (geografickou, oborovou, finanční)
NAPĚTÍ MEZI ZDROJI A OBJEMEM PÉČE definice „lege artis“ úhradové standardy a možnost doplácení regulace vstupu nových technologií úprava Seznamu výkonů
DEFINICE lege artis I postup vychází ze současných poznatků lékařské vědy, jeho účinnost je v dané situaci řádně ověřena a v případě že není exaktně ověřena, je postup bez významného rizika pro pacienta péče je poskytována zdravotnickým pracovníkem s příslušnou kvalifikací, pokud se nejedná o neodkladné poskytování péče, které je nezbytné pro záchranu života či zabránění těžkému poškození zdraví příjemce péče s poskytovanou péčí souhlasí (a nebo lze předpokládat, že by s ní souhlasil, jedná-li se o situaci, kdy nelze souhlas aktuálně získat)
příjemce péče je schopen péči přijmout a v potřebné míře a po nezbytnou dobu s poskytujícím zdravotnickým pracovníkem spolupracovat tak, aby mohlo být dosaženo očekávaného efektu poskytované péče péče je poskytnuta v prostředí a prostředky, které jsou v potřebném časovém intervalu a v daném místě k dispozici péče přihlíží k potřebám pacienta, ale její rozsah a technologická úroveň zároveň respektují finanční zdroje, které má zdravotnický systém v daném období k dispozici DEFINICE lege artis II
ÚHRADOVÉ STANDARDY Péče je plně hrazena, když je poskytnuta lege artis dle poznatků lékařské vědy je účinnost postupu použitého v dané situaci řádně ověřena a zároveň je důvodný předpoklad, že postup bude s ohledem na tělesný a duševní stav pacienta pro něj přínosný péče je poskytována ekonomicky nejméně náročným způsobem, který je v souladu se současnými poznatky lékařské vědy
MOŽNOST ZPOPLATNĚNÍ lege artis péče nad rámec úhradového standardu může být zpoplatněna z veř.zdr.pojištění je uhrazena částka, odpovídající příslušnému ekonomicky nejméně náročnému způsobu pacient doplatí zůstatek poskytovatel je povinen zveřejnit informace o hrazených a placených výkonech, konečnou cenu pro pacienta a rizika a výhody jednotlivých alternativ
REGULACE NOVÝCH TECHNOLOGIÍ Ministerstvo určuje nové zdravotnické technologie, u kterých je regulován vstup do systému úhrad z veřejného zdravotního pojištění Ministerstvo po projednání se zdravotními pojišťovnami a příslušnými odbornými sdruženími a komorami vydává vyhlášku s metodikou regulace
ÚPRAVA SEZNAMU VÝKONŮ Ministerstvo v rámci vyhlášky dopracuje u vybraných výkonů kalkulační listy kde se mohou výkony provádět a jaké mají omezení indikační, personální, materiálové a technické za jakých podmínek (zejména indikačních) jsou plně nebo jen z části hrazené
LÉKOVÁ POLITIKA zodpovědný náměstek direktivní opatření na SÚKLu (datové úložiště, úložiště el.receptů) malá novela zák. pro zjednodušení správního řízení a zrychlení vstupu generik dlouhodobě zrevidování cenotvorby, stanovení úhrad a financování lékáren
DALŠÍ / LEGISLATIVA Zák. č. 48/1997 Sb. O veřejném zdravotním pojištění zrychlení procesu správních řízení při stanovování výše úhrad a cen léčivých přípravků umožnění fůze Vojenské zdravotní pojišťovny a Z.p. ministerstva vnitra změna regulačních poplatků drobné úpravy zákonů a vyhlášek ke vzdělávání vyhodnocení vyhlášky o věcném a technickém vybavení vyhláška o personálních normativech nové zákony o zdr. službách, o záchranné službě, o léčivech a o veřejném zdr. pojištění předložit v r. 2011
DALŠÍ / řešení aktuálních problémů a systémové efektivity aktuální problémy (nedostatek stomatologů, nízké kapacity neonatologie) systémové informatika řešení zdravotně sociální péče měření kvality atd. pozice f.n. v krajském zdravotnictví, vztah krajů a z.p. zvýšení odpovědnosti ambulantních specialistů dlouhodobé posilování praktických lékařů jednodenní chirurgie, hotelové pobyty pokračování centralizace vysokonákladové a superspecializované péče zvýšení zodpovědnosti posudkových lékařů
PŘÍLIV FINANCÍ DO SYSTÉMU DPČ, OBZP, OSVČ korupce zvýšení finanční důvěryhodnosti systému příspěvek na státní pojištěnce zvýšení pojistného
Děkuji za pozornost
Závěrečný účet kapitoly 335 – MZ ČR za rok 2009
Obecný úvod Závěrečný účet kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví byl zpracován podle vyhlášky Ministerstva financí č. 419/2001 Sb., o rozsahu, struktuře a termínech údajů pro vypracování návrhů závěrečných účtů kapitol státního rozpočtu, ve znění pozdějších úprav. Údaje týkající se příjmů a výdajů a další číselné údaje byly odkontrolovány podle bankovních odpočtů České národní banky a odsouhlaseny Ministerstvem financí. Závěrečný účet kapitoly 335 – MZ ČR byl předán Ministerstvu financí, Českému statistickému úřadu a Nejvyššímu kontrolnímu úřadu. Kapitola 335 – MZ ČR zahrnuje od příspěvkových organizací a 20 organizačních složek státu
Příjmy *vč. příjmů z rozpočtu EU ve výši tis. Kč Struktura plánovaných příjmů : Příjmy z rozpočtu EU – tis. Kč Ostatní nedaňové příjmy, kap. příjmy a transfery – tis. Kč Struktura realizovaných příjmů : Převody z rezervních fondů – tis. Kč Převody z NF (EU) – 9 789tis. Kč Převody z ostatních fondů – 3 667tis. Kč Převod zdrojů pro strategické inv. – tis. Kč Správní poplatky – tis. Kč Ostatní příjmy – tis. Kč Plánované příjmy* tis. Kč ,00tis. Kč Realizované příjmy tis. Kč ,41tis. Kč Procento plnění74,87%100,04%
Výdaje Plánované výdaje* tis. Kč ,00tis. Kč Realizované výdaje tis. Kč ,12tis. Kč Procento plnění114,82%79% Struktura plánovaných výdajů : Běžné výdaje tis. Kč Kapitálové výdaje – tis. Kč Struktura skutečných výdajů : Běžné výdaje – tis. Kč Kapitálové výdaje – tis. Kč
Podrobná struktura skutečných výdajů Specifický ukazatel2009 /tis. Kč/% z celk. výdajů Výdaje na státní správu - MZ + KHS +SUKL ,6020,54 Ústavní péče - investiční dotace - ISPROFIN ,6134,50 Zvláštní zdravotnická zařízení a služby - vakcíny + LZZS + vzdělávání + příspěvky PO + UZIS, KST, NLK, KSRZIS ,7616,23 Zdravotnické programy - národní zdrav. programy + programy spolufin. EU +EHP ,7615,71 Ostatní činnosti ve zdravotnictví - Krizová připrav. + mez. Dohody ,791,9 Výzkum a vývoj ve zdravotnictví ,2411,15 Podrobná struktura skutečných výdajů :
Přímo řízené organizace 2009 /tis. Kč/2008 /tis. Kč/Změna (%) Hospodářský výsledek , ,--39,5 Ztráty z minulých let , ,--5,7