Často slyšíme věty: Led je lehčí než voda Železo je těžší než peří Má však železná jehla větší hmotnost než peří v peřině?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina H u s t o t a Creation IP&RK.
Advertisements

VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/13 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
Síla – procvičení příkladů 1.Některé věty jsou chybné. Urči, které to jsou a navrhni jejich opravu. a) Gravitační síla působí pouze na živé organismy,
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
Mechanické vlastnosti kapalin - opakování Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Určení hustoty podle Archimédova zákona ( Účinky síly na těleso) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana.
Hustota látky Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkŠestý - prima Stručný.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HUSTOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_29.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
Výpočet hustoty látky Hustotu látky můžeme vypočítat, známe-li hmotnost a objem tělesa, které je z dané látky zhotoveno. Vzorec pro výpočet hustoty je:
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
VZTLAKOVÁ SÍLA NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_28_ fyzikální.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Měření délky pevného tělesa
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Objem a povrch kvádru a krychle
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_17_MERENI_OBJEMU_TELES Název materiálu:
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
VZTLAKOVÁ SÍLA VY_32_INOVACE_29_Vztlakova_sila_ulohy
zpracovaný v rámci projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
1. Křížovka Věci, která má tvar, rozměr, říkáme
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_FYZIKA
Vlastnosti látek − hustota
Chování těles v kapalině
Šablona 32 VY_32_INOVACE_08_30_ Hydrostatický tlak.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Hustota-výpočet objemu
zpracovaný v rámci projektu
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Hustota Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Výpočet neznámé veličiny z vybraných fyzikálních vzorců
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Hustota 8. ročník.
VY_32_INOVACE_
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Hmotnost.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Měrná tepelná kapacita látky
Hustota-výpočet objemu
I.A Výpočet hmotnosti z hustoty
Výpočet hmotnosti tělesa
Změny skupenství Tání a tuhnutí
Fyzikální veličiny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
* Funkce Matematika – 9. ročník *.
Přesnost a chyby měření
VLASTNOSTI KAPALIN
Těleso a látka Podívej se kolem sebe. Jmenuj věci, které nás obklopují. Věci se odlišují v mnoha vlastnostech, jakými jsou např. barva, velikost, tvrdost,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Vlastnosti látek − hustota
Hustota látky Mgr. Vendula Bílková.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Hustota Máme tři krychličky o objemu 1 cm3. Krychličky jsou z různých materiálů. Pouhým potěžkáním zjistíme, že každá má jinou hmotnost. Měřením na vahách.
Transkript prezentace:

Často slyšíme věty: Led je lehčí než voda Železo je těžší než peří Má však železná jehla větší hmotnost než peří v peřině?

NEMÁ Protože hustota je fyzikální veličina a každá fyzikální veličina má nějakou číselnou hodnotu. Tato číselná hodnota určuje dva číselné údaje: 1.jaký objem látky srovnáváme 2. jakou hmotnost má tento objem látky Hustota látky je odvozená fyzikální veličina. Rovná se podílu hmotnosti tělesa a jeho objemu. Každý ví, co je to podíl? No přece když se dělí hmotnost tělesa jeho objemem! To si teda započítáte! A kdo ještě neumí počítat objem, tak má problém. DEFINICE

HUSTOTA: Hmotnost kg Objem m3 Označení hustoty: řeckým písmenem: ρ /ró/ kg Jednotka: m 3 kilogram na metr krychlový Měření: pomocí hustoměrů Výpočet: ρ = m V Hustotu tělesa vypočítáme tak, že hmotnost tělesa dělíme jeho objemem. Pozor ! důležit é Na vodě plavou tělesa z látek, jejichž hustota je menší, než hustota vody.Potápějí se tělesa, jejichž hustota je větší, než hustota vody. Slaná voda má větší hustotu než sladká voda, proto ponor lodí ve slané vodě je menší než ve sladké. (pokus s vajíčkem). PROČ?

Urči pomocí tabulky co plave vodě a co ne: v oda H

Proč některé předměty plavou? Kousek korku plave ve vodě, ale kousek stejného velikého železa se potopí. Oba tyto předměty vytlačí stejný objem vody, protože mají stejnou velikost. V čem bude tedy rozdíl? Korek plave proto, že stejné objem korku, je mnohem lehčí, než stejný objem železa,. Má menší hustotu než voda, protože vztlaková síla vody ho nadnáší. No přece v jejich hmotnosti Ponorky mohou měnit svou hustotu, když naplní své nádrže na zátěž vzduchem, pak plavou. Když je naplní vodou, potopí se.

Čítárna v Mrtvém moři V tomto moři se neutopíte. voda v něm je podstatně těžší než obyčejná voda mořská. V tak těžké kapalině není možné se utopit; hmotnost našeho těla je totiž znatelně menší než hmotnost stejného objemu velmi slané vody a proto podle Archimédova zákona nemůže se člověk v Mrtvém moři potopit. Takové moře je na zemi známé lidstvu již od pradávných dob. Je to proslulé Mrtvé moře v Izraeli. Jeho voda je neobyčejně slaná, takže v ní nemůže žit žádný živý organizmu. Obsah soli je zde 27 %, oproti jiným mořím, kde dosahuje max. 2-3 %. Dohromady se množství soli v tomto moři odhaduje na 40 milionů tun. Čím je to způsobeno? Horké a suché podnebí způsobuje, že se voda z povrchu moře silně vypařuje. Tak se ovšem dostává do ovzduší jen čistá voda, zatímco soli zůstávají v moři, a tím slanost vody stoupá.

Jak to, že železná loď plave? Vyrábí se z hliníku, který má nejnižší hustotu Voda nadnáší, nadlehčuje

Máme 3 krychle stejného objemu a víme jen, že jedna je ze dřeva, druhá z oceli, třetí z olova. Jak poznáme, z kterého materiálu každá krychle je? Dva válce mají stejnou hmotnost. Jeden je dřevěný, druhý železný. Podle čeho poznáte, které je který?

Příklad 1: Plná kovová figurka vojáka má objem 17 cm 3 a hmotnost 46 g. Z jakého je kovu?

Příklad 2: Zlatý prsten má objem 1,5 cm 3. Jeho hmotnost je 29 g. Je vyroben z ryzího zlata nebo ze slitiny zlata se stříbrem?