Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 9) Základy malby, techniky a postupy Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Záměrem této sady výukových materiálů s názvem „Základy malby“, je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, se základními technikami malby. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu výtvarné přípravy na naší SŠ. 2
3 Základy malby, techniky a postupy Pro malbu obrazů je nejčastěji používána, olejomalba před jejím rozšířením byla používána například vaječná tempera, dnes v hojné míře také akryl. Podkladem takové malby je zpravidla plátno, v minulosti byla ovšem častá i malba na dřevěnou podložku. Dnes je v hojné míře využíván jako podklad například sololit.
4 Malba je zpravidla prováděna krycími barvami tzv. vrstvenou technikou, která umožňuje použití různých efektů, například lazury. Podložka na kterou je malováno bývá zpravidla upravena pomocí podkladových barev. Barva podkladové vrstvy bývá bílá či světlá, v baroku ovšem byla podkladová vrstva zpravidla tmavá (bolus), takže malba vznikala tzv. vysvětlováním malovaného předmětu.
5 Barva podkladové vrstvy má (stejně jako použitá technika a podklad) velký význam pro celkové barevné vyznění obrazu. Před provedením vlastního díla bývá obraz zpravidla rozvržen pomocí podkresby.
6 Oblíbená je také malba na papír pomocí vodou ředitelných, nekrycích barev, tzv. akvarel. Ten může být kombinován také s kresbou.
7 Nástěnné malířství využívá tři základní techniky: Malbu do vlhké omítky – al fresco (freska), malbu na suchou omítku – al secco a jejich kombinaci – fresco-secco. Současné malířství často překračuje historickou praxí vymezené názvy, techniky i technologie. Proto je vymezení současných malířských technik složitější a často vágnější.
8 Lavírovaná kresba
9 Podle toho, jaké barvy jsou použity, jakou technikou jsou barvy nanášeny, nebo na jaký povrch se barva nanáší, lze malbu rozdělit například na nástěnná malba (freska) malba bytu malba na dřevě malba na skle malba pod glazurou malba porcelánu malba prstem malba sprejem na zeď (grafiti) malba na omítku (sgrafito)
10 malba temperou dekorativní malba ová malba grisaile iluzivní malba keramická malba
11 pastózní malba písková malba ruční malba smaltovaná malba sépiová malba vodová malba (akvarel) vosková malba kvaš olejomalba
12 Podle techniky fresco (al-fresco = na mokro) secco malba (nasucho) sgrafitto (škrábání do omítky - dvě vrstvy omítky spodní barevná) grafitti olejomalba, tempera, enkaustika, akvarel, kvaš atd.
13 OTÁZKY NA ZÁVĚR vyjmenuj nejpoužívanější podklady co to je sgrafito
14 PARRAMÓN, José María. Jak kreslit: historické pozadí, materiály a pomůcky, techniky a postupy, teorie a praxe umění kresby. České vyd. 2. Překlad Magdalena Pechová. Praha: Jan Vašut, 1998, 112 s. Jak na to (Jan Vašut). ISBN Vlastimil JELÍNEK Příručka jako studijní materiál k výuce o slohu na střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti. Svet umenia. Ikar. ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění. Praha: Odeon, 1) MRÁZ, Bohumír a Odborná spolupráce Marie ČERNÁ. Dějiny výtvarné kultury. 4. vyd., V Idea servis 3. vyd. Praha: Idea servis, ISBN ODEHNALOVÁ, Alena. 1. vyd. Brno: CERM, 1997, 212 s. ISBN
15 Snímek 8 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ the_large_turf.jpg/220px-Duerer_the_large_turf.jpg ˃